filmomaniak.pl Newsroom Filmy Seriale Obsada Netflix HBO Amazon Disney+ TvFilmy
Wiadomość filmy i seriale 15 maja 2025, 13:16

autor: Pamela Jakiel

Andor się zakończył, choć nie przyniósł odpowiedzi na kluczowe pytania z 1. sezonu. Finał serialu Star Wars sprawił, że zamknięcie Łotra 1. stało się jeszcze bardziej bolesne

Na Disney+ można już obejrzeć finał Andora. Produkcja Star Wars zakończyła się, choć nie przyniosła odpowiedzi na intrygujące pytania z pierwszej serii. Twórca wyjaśnia swoje podejście.

Źródło fot. Andor, Tony Gilroy, Disney, 2025
i

Uwaga, tekst zawiera spoilery związane z drugim sezonem serialu Star Wars: Andor.

Cały drugi, pozytywnie oceniany przez krytyków sezon serialu Andor, zwanego „Gwiezdnymi wojnami dla dorosłych”, można już obejrzeć na Disney+. Choć w streamingu dostępne są wszystkie odcinki ostatniej odsłony tej produkcji, to nie przynoszą one odpowiedzi, na jakie z pewnością liczyło wielu fanów.

Nierozwiązana zostaje zagadka dotycząca zaginięcia siostry Cassiana – przypomnijmy, że pierwszy sezon rozpoczyna się właśnie poszukiwaniami Kerri prowadzonymi przez Andora, a z retrospekcji dowiadujemy się, iż rodzeństwo zostało rozdzielone w dzieciństwie. Dlaczego twórcy nie wyjaśnili, co stało się z dziewczyną? Tony Gilroy szczerze przyznał, że nie wiedział, jak rozwiązać ten wątek.

Zdałem sobie sprawę, że […] nie wiem, jak to [sprawę siostry – dop. red.] rozwiązać. Miałem melodramatyczną wersję tego, jak to rozegrać w drugim sezonie.

Scenarzysta w pewnym momencie zdał sobie sprawę (vide Deadline), że nie musi dostarczać rozstrzygnięcia wątku siostry Andora. Zamiast tego Tony Gilroy postanowił skupić się na „elemencie zbawiciela” w Cassianie.

Ale z czasem, kiedy poznawałem Cassiana, zdałem sobie sprawę, że zostawił ją w przeszłości jako pustkę, która nigdy nie będzie wypełniona. Kiedy oglądasz serial, jak wiele razy wraca po ludzi? Bix nawet mówi, kiedy uciekają z Ferrix: „Cassian nas znajdzie”. Wraca do Maarvy, wraca do Kleyi. Element zbawiciela w Cassianie jest dla mnie o wiele bardziej interesujący niż niektóre rozstrzygnięcia. Jak wiele rzeczy w waszym życiu pozostaje nierozwiązanych?

Inny znany z pierwszego sezonu wątek, który nie doczekał się rozwinięcia w drugiej serii, to ten dotyczący Kino Loya. Do tej kwestii Tony Gilroy podszedł (vide The Hollywood Reporter) w podobny sposób, jak do sprawy zaginięcia Kerri.

Kino Loy jest tak siostra Cassiana. Ludzie chcieli wiedzieć, czy rozwiążemy zagadkę jego siostry. Uważam, że ważniejsza jest ona jako nieobecność w życiu Cassiana. Jego potrzeba, by powracać i ratować ludzi, by być ich zbawicielem, ta kompulsja, by to robić, wynika z pustki w jego życiu, więc nie chciałem jej wypełniać.

Drugi sezon Andora nie dostarcza odpowiedzi na niektóre intrygujące pytania postawione w pierwszym sezonie, a sam finał przynosi nowe zaskoczenie. W ostatnim ujęciu serialu widzimy Bix trzymającą dziecko. Wygląda na to, że bohaterka opuściła Cassiana, kiedy była w ciąży. Odeszła, ponieważ wiedziała, że jeśli Andor się o tym dowie, to wybierze życie z nią zamiast Rebelii. To zaś, że bohater nawet nie wiedział o tym, iż jest ojcem, sprawia, że finał Łotra 1. wydaje się jeszcze bardziej przejmujący.

To sprawia, że poświęcenie, jakiego dokonał Cassian, który nigdy nie zobaczy swojego dziecka, staje się jeszcze bardziej bolesne. Dla każdego, kto miał wątpliwości co do motywów jej odejścia, stało się jasne: „O Boże, to dlatego odeszła”. Dlatego chciałem to zrobić – powiedział Tony Gilroy w rozmowie z EW.

Andora oraz Łotra 1. znajdziecie na Disney+.

Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Pamela Jakiel

Pamela Jakiel

Redaktorka działu filmowego Gry-Online od kwietnia 2023 roku. Absolwentka filmoznawstwa i MISH Uniwersytetu Jagiellońskiego. Miłośniczka dzieł Romana Polańskiego, Terrence’a Malicka i Alfreda Hitchcocka. Woli gnozę od grozy, dramaty od komedii, Junga od Freuda. Tęskni za elegancją kina klasycznego i wciąż wraca do Bulwaru Zachodzącego Słońca. W muzeach tropi obrazy symbolistów, a świat przemierza gravelem. Uwielbia jamniki.

więcej