futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 9 września 2020, 20:02

Xbox Series S to kłopot - twierdzi producent techniczny z Remedy

Sasan Sepehr ze studia Remedy Entertainment skomentował zapowiedź konsoli Xbox Series S. Producent techniczny cieszy się z platformy jako gracz, ale z perspektywy dewelopera uznał ją za „kłopot”.

Xbox Series S to kłopot - twierdzi producent techniczny z Remedy - ilustracja #1
Jeden z twórców Control i Alana Wake’a ma obawy co do Xboksa Series S.

Od wczoraj nowe konsole Microsoftu to najgorętszy temat w branży. Uwzględnia to wreszcie potwierdzonego Xboksa Series S, który będzie znacznie tańszą alternatywą dla XSX, co – mimo żartów z wyglądu urządzenia – wywołało żywe zainteresowanie graczy. Jednakże entuzjazm nie do końca podzielają niektórzy twórcy gier. Dał temu wyraz Sasan Sepehr, starszy producent techniczny w studiu Remedy Entertainment. Na Twitterze krótko skomentował zapowiedź Microsoftu, która – wedle jego słów – cieszy go jako gracza, ale z perspektywy zawodowej to dla niego „kłopot”.

Sepehr nie rozwodził się nad tym, co rozumie przez „kłopot”. W kolejnym wpisie potwierdził, że martwi go kwestia optymalizacji, zapewne w odniesieniu do „next-genowej wydajności” Xboksa Series S, o której mowa w przytoczonym przez niego ogłoszeniu Microsoftu. Deweloperzy opracowujący tytuły na platformy dziewiątej generacji będą musieli zadbać o sprawne działanie gry nie na dwóch konsolach (jak dotychczas), lecz na trzech. Co prawda oba nowe Xboksy oparto na identycznej architekturze sprzętowej (jeśli wierzyć dotychczasowym przeciekom), ale różnią się one parametrami technicznymi. Mimo to Microsoft obiecał, że każdą grę na Xboksa Series X uruchomimy też na modelu z serii S (aczkolwiek zapewne w niższej rozdzielczości). Jeśli więc twórcy będą chcieli wydać swoje dzieło na XSX, będą musieli poświęcić też czas i środki na zoptymalizowanie go pod kątem słabszej konsoli.

Xbox Series S to kłopot - twierdzi producent techniczny z Remedy - ilustracja #2
Control był jednym z tych tytułów, których optymalizacja na konsolach pozostawiała wiele do życzenia.

Sepehr bez wątpienia zdaje sobie sprawę, że optymalizacja gry to nie jest czysta formalność. Zespół Remedy Entertainment przekonał się o tym przy okazji premiery Control. Tytuł na premierę dał się we znaki posiadaczom PlayStation 4 i Xboksa One, racząc ich animacjami wyświetlanymi z rzadka nawet z płynnością 10 klatek na sekundę. Łatwo więc zrozumieć obawy studia co do „next-genowej” wydajności na słabszym kuzynie Xboksa Series X.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej