futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 16 kwietnia 2019, 15:54

PS5 potwierdzone. Będzie miało SSD szybszy niż na PC

Nowa konsola stacjonarna Sony zostanie wyposażona w szybki dysk SSD, który ma całkowicie odmienić wrażenia towarzyszące rozgrywce. Poza tym japoński gigant podzielił się pierwszymi konkretami na temat nowego PlayStation, a także zdradził, że wybrani deweloperzy położyli już ręce na jego dev-kitach.

Redakcja serwisu Wired odwiedziła siedzibę firmy Sony (ulokowaną w kalifornijskim Foster City), gdzie poznała pierwsze konkrety na temat japońskiej konsoli nowej generacji. PlayStation 5 oficjalnie jest w drodze, a głównym architektem tego systemu jest Mark Cerny (który pełnił tę funkcję również w przypadku PlayStation 4). Konsola istnieje w formie tak zwanych dev-kitów, dostęp do których ma spora liczba deweloperów. Cerny przekonuje przy tym, że nie będzie ona jedynie aktualizacją poprzedniczki, a prawdziwym „next-genem”. Jedną z najważniejszych rzeczy, które to umożliwiły, była implementacja dysku SSD, w dodatku szybszego niż te, które znamy z komputerów osobistych. Choć jeszcze nie ujawniono, kto będzie jego producentem, wiemy, w jaki sposób może wpłynąć na rozgrywkę (a raczej w jak dużym stopniu ją odmieni).

Mark Cerny ujawnił też inne szczegóły specyfikacji nowego PlayStation, które znajdziecie pod tym adresem.

Mark Cerny zademonstrował możliwości, jakie niesie ze sobą dysk SSD, na przykładzie Spider-Mana od Insomniac Games. - PS5 potwierdzone. Będzie miało SSD szybszy niż na PC - wiadomość - 2019-04-16
Mark Cerny zademonstrował możliwości, jakie niesie ze sobą dysk SSD, na przykładzie Spider-Mana od Insomniac Games.

Gracze, którzy narzekają na ciągnące się w nieskończoność ekrany wczytywania w grach na PlayStation 4, mogą odetchnąć z ulgą, gdyż dzięki implementacji tej technologii zostaną one wyraźnie skrócone. Cerny zademonstrował jej możliwości na przykładzie zeszłorocznego Spider-Mana. Na PlayStation 4 Pro szybka podróż z jednego końca Manhattanu na drugi zajmuje piętnaście sekund; po uruchomieniu gry na dev-kicie PlayStation 5 (w dodatku będącego jego wczesną, „powolną” wersją) ta sama czynność zajęła niecałą sekundę (a dokładnie – 0,8 sekundy).

Oprócz tego implementacja dysku SSD wpłynie na prędkość renderowania elementów świata przedstawionego, a co za tym idzie – szybkość, z jaką gracz będzie mógł się po nim poruszać. By zobrazować różnicę, Cerny ponownie posłużył się Spider-Manem, w którym na PlayStation 4 Pro kamera może się przemieszczać po Manhattanie mniej więcej z taką prędkością, z jaką robi to Człowiek-pająk; na dev-kicie PlayStation 5 mknie natomiast po nowojorskich ulicach „niczym odrzutowiec”.

Na koniec warto zaznaczyć, że o dysk SSD prosili sami deweloperzy, których Sony już od 2015 roku pytało o to, co chcieliby zobaczyć w nowej konsoli firmy. Jak zdradził Cerny, wielu z nich myślało, że to zbyt piękne, by było prawdziwe.

  1. PlayStation – oficjalna strona internetowa

Krystian Pieniążek

Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

więcej