PlayStation Classic mogło mieć w bibliotece Silent Hill, Crash Bandicoot i Gran Turismo

Konsola PlayStation Classic trafiła do sprzedaży z biblioteką gier, która nie spotkała się z najlepszym odbiorem ze strony graczy. Okazuje się jednak, że w kodzie emulatora odpowiedzialnego za uruchamianie gier znalazło się sporo odniesień do popularnych tytułów, które nie trafiły na platformę. Ponadto hakerzy są już blisko rozpracowania konsoli, co być może pozwoli wgrywać dodatkowe gry.

futurebeat.pl

Konrad Hazi

Ciekawe jakie tajemnice skrywa jeszcze to małe urządzenie. - PlayStation Classic mogło mieć w bibliotece Silent Hill, Crash Bandicoot i Gran Turismo - wiadomość - 2018-12-06
Ciekawe jakie tajemnice skrywa jeszcze to małe urządzenie.

Gdy Sony ujawniło ostateczną listę 20 gier dostępnych na PlayStation Classic, pojawiło się sporo głosów zawodu wywołanych brakiem wielu kultowych tytułów. Tymczasem bliższa analiza kodu źródłowego emulatora wykorzystywanego przez konsolę pozwoliła odkryć kilka ciekawych rzeczy. Jak się okazuje, w plikach źródłowych znalezione zostały tytuły wielu gier znanych z PlayStation. Może to sugerować, że były one brane pod uwagę przy wyborze produkcji, które trafią do biblioteki.

Emulator bazujący na wolnym oprogramowaniu

Sony opublikowało kod źródłowy wielu komponentów emulatora PlayStation Classic bazujących na wolnym oprogramowaniu, by spełnić wymagania licencji GNU GPL. Wśród udostępnionych materiałów znalazły się między innymi zmodyfikowane pliki źródłowe znanego emulatora PCSX ReARMed, również dostępnego na licencji open source. Ciekawskich odsyłamy w tym momencie na GitHuba, gdzie mogą zobaczyć, jakie zmiany w kodzie wprowadziło Sony i jak wygląda oprogramowanie od podszewki.

Dziesiątki gier?

Wśród dostępnych plików znajduje się między innymi swego rodzaju lista tytułów i numerów referencyjnych. Znajdziemy na niej tytuły wszystkich gier, które dostępne są na PlayStation Classic, zarówno na rynku zachodnim, jak i japońskim oraz wiele innych, które nie zostały udostępnione graczom. Odniesienia do danych z pliku, dotyczących zarówno gier dostępnych na konsoli, jak i tych niedostępnych, znaleźć można w różnych miejscach w kodzie. Wykorzystywane są one między innymi do modyfikacji ustawień emulatora w momencie, gdy dana gra jest uruchamiana.

Poniżej prezentujemy listę gier, których nazwy pojawiły się w pliku, lecz nie są dostępne w konsoli.

  • Armored Core: Master of Arena ("ARMORED_CORE_MASTER_OF_ARENA")
  • Chocobo's Dungeon ("CHOCOBOS_JP")
  • Colin McRae Rally ("COLIN_MCRAE_RALLY_EU")
  • Crash Bandicoot ("CRASH_BANDICOOT_EU/US")
  • Crash Bandicoot 2 ("CRASH_BANDICOOT_2_EU/JPUS")
  • Toy Story 2 ("DISNEY_TOY_STORY_2_EU")
  • Devil Dice ("XI_EU") (Gra dostępna w japońskiej wersji konsoli)
  • Driver ("DRIVER_EU/US")
  • Ehrgeiz ("EHRGEIZ_JP")
  • Fighting Force ("FIGHTING_FORCE_US")
  • Gran Turismo ("GRAN_TURISMO_EU/JP/US")
  • Grand Theft Auto 2 ("GRAND_THEFT_AUTO_2_EU/US")
  • Harry Potter and the Philosopher's Stone ("HARRY_POTTER_AND_THE_PHILOSOPHERS_STONE_EU")
  • Kagero ("KAGERO_JP")
  • Klonoa: Door to Phantomile ("KLONOA_DOOR_TO_PHANTAMILE_JP/US")
  • Kula World ("KULA_WORLD_EU")
  • Legacy of Kain: Soul Reaver ("LEGACY_OF_KAIN_SOUL_REAVER_EU/US")
  • Medal of Honor ("MEDAL_OF_HONOR_EU/US")
  • Medievil ("MEDIEVIL_EU/US")
  • Mega Man Legends ("MEGA_MAN_LEGENDS_EU/JP/US")
  • Mr. Driller G ("MR_DRILLER_G_JP")
  • Paca Paca Passion ("PACAPACA_PASSION_JP")
  • Parappa the Rapper ("PARAPPA_THE_RAPPER_US")
  • Parasite Eve ("PARASITE_EVE_DISC_1_US" and "PARASITE_EVE_DISC_2_US") (Gra dostępna w japońskiej wersji konsoli)
  • RayStorm ("RAY_STORM_JP")
  • Ridge Racer ("RIDGE_RACER_EU/JP/US")
  • Silent Hill ("SILENT_HILL_EU/JP/US")
  • Spec Ops: Stealth Patrol ("SPEC_OPS_STEALTH_PATROL_US")
  • Street Fighter Alpha 3 ("STREET_FIGHTER_ALPHA_3_US")
  • Street Fighter Ex Plus Alpha ("STREET_FIGHTER_EX_PLUS_EU/JP/US")
  • Suikoden ("SUIKODEN_EU/JP/US")
  • Tomb Raider ("TOMB_RAIDER_EU/JP/US")
  • Tomb Raider 2 ("TOMB_RAIDER_2_EU/JP/US")
  • Tomba ("TOMBA_JP/US")
  • Tony Hawk's Pro Skater ("TONY_HAWK_SKATE_BOARDING_EU")
  • Tony Hawk's Pro Skater 2 ("TONY_HAWKS_PRO_SKATER_2_EU/US)
  • Vagrant Story (VAGRANT_STORY_EU/US)
  • Wild Arms 2 ("WILD_ARMS_2_DISC_1_JP" and "WILD_ARMS_2_DISC_2_JP")
  • Xevious 3D/G+ ("XEVIOUS_3D_G_JP")
Część z tytułów, które mogły pojawić się bibliotece PlayStation Classic. - PlayStation Classic mogło mieć w bibliotece Silent Hill, Crash Bandicoot i Gran Turismo - wiadomość - 2018-12-06
Część z tytułów, które mogły pojawić się bibliotece PlayStation Classic.

Duchy pradawnych gier

Na ten moment nie wiadomo, czy pliki wymienionych gier znajdują się w ogóle w pamięci PlayStation Classic. Referencje w kodzie sugerują jednak, że wszystkie te tytuły były w jakiś sposób testowane na etapie projektowania urządzenia. Być może poszczególne gry zostały wykorzystane po to, by sprawdzić działanie systemu emulacji lub, co wydaje się bardziej prawdopodobne, były po prostu brane pod uwagę przy ostatecznym wyborze gier, które pojawiły się w bibliotece.

Trudno stwierdzić, dlaczego poszczególne gry nie znalazły się ostatecznie wśród dostępnych tytułów. Być może było to spowodowane kwestiami licencyjnymi, problemami z emulacją lub potencjalnie zbyt małym zainteresowaniem ze strony graczy. W każdym bądź razie ślady pozostawione w kodzie dają ciekawy pogląd na to, jak Sony pracowało przy tworzeniu PlayStation Classic.

Gramy, w co chcemy

Pomimo że konsola wywołała mieszane odczucia wśród graczy, mówi się o niej sporo. Zwłaszcza za sprawą użytkowników, którzy szukają dziur w jej oprogramowaniu. Dzięki nim mogliśmy zobaczyć, jak dostać się do menu konsoli podłączając do niej klawiaturę, zaś dziś nad ranem do Internetu trafił film pokazujący działanie gry Crash Bandicoot, która nie znajdowała się w domyślnym zestawie gier.

Trudno stwierdzić, na ile wiarygodne jest nagranie, jednak patrząc na tempo prac można spodziewać się, że już niedługo pojawią się instrukcje pokazujące jak dodawać lub podmieniać tytuły w bibliotece gier. Pamiętajcie jednak, że wszelkie modyfikacje niosą za sobą ryzyko uszkodzenia konsoli, a wszelkie próby wprowadzania zmian podejmujecie na własną odpowiedzialność.

Podobało się?

4

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum PlayStation
2018-12-06
17:51

Kaktuscraft Pretorianin

Ten sprzęt stanie się użyteczny dopiero gdy znajdą sposób na wgrywanie nowych gier. Podobnie było z PSVITA. Stało się to przydatne jak odkryli, że można na to wgrać emulatory starych konsol.

Komentarz: Kaktuscraft
2018-12-06
17:51

The Trooper Konsul

The Trooper
😒

Zostaje odpalić tradycyjny emulator...

Komentarz: The Trooper
2018-12-06
18:54

zanonimizowany1195958 Generał

😱

Z takim zestawem gier kupiłbym bez mrugnięcia okiem.

Komentarz: zanonimizowany1195958
2018-12-06
21:53

zanonimizowany1276058 Chorąży

Kompletnie nie pojmuję fenomenu tych wszystkich odświeżonych wersji kultowych konsol sprzed lat, bo to przecież nie są żadne konsole, tylko emulatory w pudełkach. W przypadku PS Classic jest to w dodatku emulator open source, co już zakrawa na kpinę. Nic nie zastąpi kontaktu z prawdziwą konsolą. To zupełnie inny rodzaj doświadczenia. Gra jest renderowana przez określone CPU, a nie mini PC udający konsolę. I te atrapy przycisków prawdziwej konsoli, brrr.

Komentarz: zanonimizowany1276058
2018-12-06
21:58

WolfDale Legend

WolfDale

To gejzery jedne, ja właśnie czułem zawód za brak Gran Turismo, Silent Hill czy właśnie gry z serii Crash czy Spyro... Mogło być tak piękne, a wyszła kaszanka do kwadratu. No może trochę przesadzam, bo jednak MGS czy Resident to porządne tytuły - lecz brakło kilku klasyków tamtych czasów.

Komentarz: WolfDale

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl