Oddział Canona w Chinach używa kamer opartych na AI, by zmuszać pracowników do częstego uśmiechania się. Powodem ma być podnoszenie morale pracowników.
Angelika Kałdus
Niedawny raport Financial Times na temat inwigilacyjnej technologii Chin wspomniał o poczynaniach tamtejszego oddziału firmy Canon, stosującego kamery wspierane przez sztuczną inteligencję w celu wywierania na pracownikach obowiązku uśmiechania się. I nie chodzi tutaj o momenty ich interakcji z klientami, ale zwyczajnie funkcjonowanie na terenie budynku.
Z raportu wynika, że firma stosuje kamery oparte na AI choćby przy drzwiach do różnych pomieszczeń. Aby uzyskać pozwolenie na wejście, pracownik musi się uśmiechnąć w kierunku obiektywu. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy chce zapisać spotkanie w systemie. Wykorzystywanie tego typu technologii ma być motywowane podnoszeniem morale pracowników, jako że badania potwierdzają, iż przyjmowanie konkretnych wyrazów twarzy wywołuje w ludziach konkretne uczucia – np. uśmiechanie wyzwala w mózgu hormony szczęścia.
Oczywiście, istnieje również druga, bardziej kontrowersyjna strona tego samego medalu. Kamery używane w celu wymuszania uśmiechu u pracowników poza budowaniem relacji z klientami to kolejny etap ścisłego kontrolowania ludzi i walki o ich wydajność. Firmy prześcigają się w wymyślaniu rozwiązań, mających na celu zwiększyć profity – nawet za cenę dobrego samopoczucia ich pracowników. Pytanie brzmi, jak daleko zabrną i kto będzie kontrolował ich poczynania.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
10