futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 6 maja 2019, 11:15

autor: Bartosz Świątek

Karty graficzne Intel Xe ze sprzętową obsługą ray tracingu

Karty graficzne Xe od firmy Intel będą posiadały sprzętową obsługę technologii ray tracingu. Koncern poinformował też, że pierwsze układy tego typu będą przeznaczone dla stacji roboczych.

Intel stawia na ray tracing. - Karty graficzne Intel Xe ze sprzętową obsługą ray tracingu - wiadomość - 2019-05-07
Intel stawia na ray tracing.

W SKRÓCIE:

  1. GPU Intel Xe będą posiadały sprzętową obsługę ray tracingu;
  2. pierwsze karty graficzne będą przeznaczone dla zastosowań profesjonalnych (np. renderingu grafiki komputerowej);
  3. firma planuje też produkty dla graczy;
  4. układy Xe trafią na rynek w 2020 r.

Jak donosi portal Tom’s Hardware, firma Intel potwierdziła, że jej układy graficzne – znane póki co pod nazwą Xe – będą posiadały sprzętową obsługę głośnej technologii ray tracingu, czyli śledzenia promieni w czasie rzeczywistym. Informacja została przekazana w czasie tegorocznej edycji konferencji FMX w niemieckim Stuttgarcie (to impreza poświęcona nowinkom w grafice komputerowej).

Studia nadal starają się osiągnąć maksymalny poziom realizmu, z kompleksowym przetwarzaniem fizyki dla tkanin, płynów, włosów i innych rzeczy, a także modelowaniem fizyki światła z zastosowaniem metody ray tracingu. Algorytmy te korzystają z mieszanych obliczeń równoległych i skalarnych, a jednocześnie wymagają coraz większej ilości pamięci. Najlepsze rozwiązania zakładają holistyczny projekt platformy, w której zadania obliczeniowe są rozdzielane do najbardziej odpowiednich zasobów obliczeniowych - stwierdził Jim Jeffers, starszy inżynier i dyrektor zespołu Intela odpowiedzialnego za zaawansowane technologie renderingu i wizualizacji.

Warto odnotować, że pierwsze układy Xe będą dedykowane zastosowaniom profesjonalnym – mają trafić do centrów danych oraz stacji roboczych i przydadzą się m.in. wytwórniom filmowym, które często korzystają z grafiki komputerowej. Firma planuje jednak także stworzenie produktów, które będą interesujące dla graczy.

Grafika koncepcyjna GPU Intela autorstwa Cristiano Siqueiry. Źródło: PurePC.
Grafika koncepcyjna GPU Intela autorstwa Cristiano Siqueiry. Źródło: PurePC.

Przypominamy, że pionierem ray tracingu w grach wideo jest obecnie koncern Nvidia, który wprowadził na rynek karty graficzne z serii GeForce RTX (2060, 2070, 2080 i 2080 Ti). Niedawno „zieloni” opracowali sterowniki, które umożliwiają korzystanie z tej technologii także na starszych układach z rodziny Pascal (oraz niektórych okrojonych Turingach, takich jak GeForce GTX 1660 Ti) – pod warunkiem, że pogodzimy się ze sporym spadkiem wydajności, z uwagi na brak sprzętowego wsparcia w postaci rdzeni RT.

GPU Intel Xe mają być produkowane w litografii 10nm. Pierwsze urządzenia tego typu najprawdopodobniej pojawią się na rynku w przyszłym roku.

  1. Intel – strona oficjalna