Dla branży gier 2024 rok stał pod znakiem stagnacji. Kolejne lata mają jednak prezentować się lepiej, co sugerują badania jednej z firm analitycznych.
2024 rok był dobry dla producentów kart graficznych, ale przeciętny dla gamingu. Nowy raport grupy Newzoo pokazuje, że ostatnie miesiące w branży gier upłynęły pod znakiem stagnacji, a spadek przychodów odnotowano praktycznie w każdym sektorze. Najlepiej trzymał się rynek mobilny, z kolei ten pecetowy i konsolowy mają nadrobić straty dzięki głośnym premierom.
W raporcie Newzoo pokazano, co działo się w 2024 roku. Cała branża praktycznie stała w miejscu – przychód wyniósł około 178 miliardów dolarów, co stanowi wzrost zaledwie na poziomie 0,6% względem 2023 roku (wstępne prognozy Newzoo zakładały 184 mld dol., więc różnica jest spora). Stagnacja dotknęła m.in. rynku PC, zwłaszcza w drugiej połowie roku, kiedy to przychód urósł zaledwie o 0,1% (łącznie 37,3 mld dol.).
Spadek zaliczył cały rynek konsolowy – wynik był gorszy o 3,9% w stosunku do poprzedniego roku (42,8 mld dol.). Zdaniem Newzoo powodem tego był brak odpowiedniej liczby gier premium, a większe marki miały problem z przebiciem się do świadomości graczy. Sytuację podratowały gry mobilne ze wzrostem 2,8% (97,6 mld dol.), głównie dzięki graczom z Zachodu, bo w krajach Azji Wschodniej nastąpiło spowolnienie.

W kolejnych latach branża ma się odbudowywać, ale w wolnym tempie – wzrost roczny nie przekroczy jednocyfrowej wartości. Fortnite i Roblox mają dalej dominować na rynku PC, a przychody mają napędzać głównie mikrotransakcje. Newzoo zwraca też uwagę, że kategorię PC w Chinach czeka spowolnienie, podczas gdy w Japonii zyska ona na popularności.
Natomiast konsole zyskają najwięcej na nowych głośnych tytułach, takich jak GTA VI, co ma zmotywować część graczy do zakupu na przykład PS5. W ten sposób inni wydawcy zanotują zwiększony przychód, bo baza graczy będzie większa. 2025 rok to także czas premiery nowych gier na Nintendo, co może być związane z premierą Switcha 2.

W przypadku rynku mobilnego Newzoo uważa, że dojrzał już w pełni, w związku z czym wzrost puli graczy jest niewielki, zwłaszcza w krajach azjatyckich. Największy potencjał na zwiększenie przychodów widać poza wewnętrznymi sklepami aplikacji.
Patrząc na poszczególne regiony świata, w Ameryce Północnej i Europie to Switch 2 oraz PS5 mają odpowiadać za wzrost w branży konsol. Z kolei Azja i Pacyfik zapowiadają się na regiony z wolniejszym wzrostem, ale wciąż generującym największe przychody.
Według Newzoo Black Myth: Wukong jest ewenementem, który zwiększa znaczenie rynku PC, ale poza tym tytułem może dojść do stagnacji. Natomiast Switch 2 odwróci trend, który dotknął Nintendo, notujące ostatnio znaczne spadki przychodów.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
2

Autor: Zbigniew Woźnicki
Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.