Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka UFO: Aftershock (PC)

UFO: Decydujące Starcie PC

UFO: Aftershock

Kontynuacja wydanej w 2003 roku strategii turowej UFO: Aftermath, bazującej na mechanice legendarnej gry firmy Microprose z lat 90.

Strategiczne | science fiction | turowe | widok izometryczny

PC Windows
Okładka UFO: Aftershock (PC)

Polskie napisy

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

21października2005

18listopada2005

pudełko PL

UFO: Aftershock jest sequelem stosunkowo chłodno przyjętej gry UFO: Aftermath. Była ona próbą stworzenia po latach gry strategicznej bazującej na sukcesie powstałej w 1994 roku UFO: Enemy Unknown – niestety wiele z tych planów nie wyszło, bo chociaż Aftermath zachował ducha oryginału, rozgrywka w nim była nadto wobec oryginału uproszczona.

Akcja sequela rozpoczyna się w roku 2054, w pół wieku po katastrofie, która uczyniła powierzchnię Ziemi nie nadającą się do mieszkania dla ludzi. Niedobitki rodzaju ludzkiego emigrowały na powierzchnię unoszącej się wyspy, Laputy, lecz i tam dosięgło je przeznaczenie w postaci rewolty przeciw nadmiernie skorumpowanej władzy. Konflikt zakończył się unicestwieniem wyspy i ludzie zostali zmuszeni łaskawym okiem spojrzeć na spustoszoną powierzchnię Niebieskiej Planety, obecnie znajdującej się w rękach obcych. Zadaniem gracza jest więc odbicie swej dziedziny z rąk kosmicznych najeźdźców – sektor po sektorze, państwo po państwie.

Przy produkcji Aftershock’a autorzy wzięli sobie do serca uwagi graczy i poszerzyli możliwe działania gracza o bogatszą interakcję ze środowiskiem, a sam rozwój kierowanych przezeń postaci został znakomicie urozmaicony. Teraz gracz może wprowadzić podkomendnych do budynku, nakazać snajperowi zajęcie pozycji na dachu, a sam budynek w wyniku walk może zostać poważnie uszkodzony. Przed misją zaś, każdego żołnierza może udoskonalić za pomocą implantów oraz różnorodnego sprzętu wojskowego.

Nadal mamy do czynienia z hybrydą dwóch gatunków: strategii oraz drużynowej gry taktycznej. W pierwszej części zadaniem gracza jest zakładanie baz, rozwój technologii, werbowanie żołnierzy oraz reagowanie na obecność obcych. W części drugiej gracz dowodzi maksymalnie siedmioosobowym oddziałem podczas misji terenowych, których zadaniem jest bądź eksterminacja obcych istot, bądź ratunek istotnych postaci, bądź odzyskanie cennych artefaktów, bądź uruchomienie fabryki, bądź zabezpieczenie surowców itp.

Interesującymi cechami gry są:

  • ścisłe przenikanie się części strategicznej i taktycznej;
  • nowe technologie do opracowania;
  • nowe rodzaje broni do zdobycia i do produkcji;
  • nowi wrogowie i nowi sprzymierzeńcy;
  • poszerzone opcje zarządzania bazami;
  • wzrost znaczenia elementów erpegowych;
  • trzymająca w napięciu fabuła;
  • nieliniowa rozgrywka, w której rozwój sytuacji ściśle zależy od poczynań gracza;
  • różne specjalizacje żołnierzy w używaniu sprzętu;
  • statystyki postaci obejmujące: siłę, szybkość, zręczność, siłę woli, inteligencję, percepcję;
  • bogate opcje rozbudowy baz.
Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 1 DVD / 4 CD

Ocena gry 7.85 / 10 na podstawie 305 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8.2 / 10 na podstawie 7 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 29,90 PLN

Gry podobne do UFO: Decydujące Starcie

Klasyfikacja PEGI UFO: Decydujące Starcie

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe UFO: Decydujące Starcie

PC Windows

Rekomendowane: Pentium III 1 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 128 MB (GeForce FX5700 lub lepsza), 4 GB HDD, Windows 2000/XP

UFO: Decydujące Starcie - recenzja gry

Recenzja 16 grudnia 2005, 11:12

Od chwili pojawienia się na miejscu należy bezwzględnie, przy zatrzymanym upływie czasu, obejrzeć teren na którym przyjdzie stoczyć bój z obcymi. Należy podkreślić, iż rozgrywka, mimo że taktyczna, to nie jest turowa. Czas, za wyjątkiem włączonej pauzy, płynie jednocześnie dla wszystkich. Za każdym razem, gdy ma miejsce zdarzenie – zdefiniowane w opcjach – czas zostaje zatrzymany. Może to być na przykład zauważenie wroga, zranienie postaci lub niemożność zaatakowania oponenta. Dobrze jest wypróbować odpowiednie dla siebie ustawienia, gdyż domyślnie zdefiniowane przerwy w grze następują zdecydowanie zbyt często, powodując irytację.