Data wydania: 20 września 2016
Zrealizowana w konwencji interaktywnego filmu FMV gra przygodowa, powstała we współpracy studia Splendy Interactive z ekipą Wales Interactive. Akcja gry The Bunker rozpoczyna się 30 lat po tym, jak potężny wybuch nuklearny zmiótł z powierzchni Ziemi obszar dzisiejszej Wielkiej Brytanii. W trakcie zabawy wcielamy się w ostatniego żyjącego mieszkańca przeciwatomowego schronu, który aby ocalić życie postanawia wydostać się na powierzchnię.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
The Bunker to wydana na platformie PC, PS4 itd. gra przygodowa, zrealizowana w całości w popularnej pod koniec lat 90. ubiegłego wieku technologii FMV (ang. Full Motion Video). Produkcja jest efektem współpracy mało znanego studia Splendy Interactive z ekipą Wales Interactive, znaną dotąd m.in. za sprawą takich gier, jak Soul Axiom, Infinity Runner, Gravity Badgers czy Master Reboot. Wydawcą jest zaś firma Green Man Gaming Publishing, czyli oddział wydawniczy popularnej brytyjskiej platformy dystrybucji cyfrowej.
Za stworzenie fabuły do The Bunker odpowiadają wielokrotnie nagradzani twórcy, mający na koncie prace przy takich tytułach jak SOMA oraz seriach Broken Sword czy Wiedźmin. Akcja gry rozgrywa się 30 lat po tym, jak potężny wybuch nuklearny praktycznie zmiótł z powierzchni Ziemi obszar dzisiejszej Wielkiej Brytanii. Podczas zabawy wcielamy się zaś w ostatniego ocalałego mieszkańca przeciwatomowego schronu, który na przestrzeni lat był świadkiem śmierci bliskich mu osób. Aby ocalić życie, protagonista postanawia wydostać się na powierzchnię. Jednak aby to uczynić, musi najpierw znaleźć odpowiedzi na wiele nurtujących go pytań i odkryć mroczne tajemnice, drzemiące niemalże w każdym zakamarku tytułowego bunkra.
Pod względem mechaniki, The Bunker nie odbiega w sposób znaczący od większości współczesnych eksploracyjnych gier przygodowych. W trakcie rozgrywki zajmujemy się więc eksploracją kolejnych pomieszczeń bunkra, wypełnionego całą masą starego sprzętu (np. zapomnianymi już dziś komputerami marki Commodore) i poszukiwaniem tropów oraz wskazówek, które pozwolą nam na znalezienie drogi ucieczki z tego miejsca. Podczas zabawy towarzyszą nam liczne reminiscencje jego byłych mieszkańców, a także sekwencje zręcznościowe, podczas których musimy szybko podejmować decyzje, pozwalające nam uniknąć rozmaitych zagrożeń i pozostać przy życiu.
Cechą wyróżniającą grę The Bunker jest niewątpliwie oprawa wizualna – nie znajdziemy tu żadnych elementów wygenerowanych przez komputer. Rozgrywka składa się w całości z uprzednio nakręconych sekwencji z udziałem aktorów, a na nie nałożone zostały jedynie elementy interfejsu. Fakt ten wywiera oczywiście istotny wpływ na sposób poruszania się, który jak w większości tego typu gier zrealizowany został w sposób skokowy. Swoistą ciekawostkę może też stanowić to, że wykorzystane w grze materiały filmowe nakręcone zostały w prawdziwym, rządowym schronie przeciwatomowym w Wielkiej Brytanii.
Jak na produkcję FMV przystało, w obsadzie gry znaleźli się prawdziwi aktorzy, wśród których wymienić warto m.in. Adama Browna (Hobbit), Sarę Greene (serial Dom Grozy), Grahame Foxa (serial Gra o tron) oraz Jerome’a St. John Blake’a (Gwiezdne wojny: Część 1 – Mroczne widmo). Całość uzupełnia oldskulowa ścieżka dźwiękowa autorstwa Doma Shoveltona.
Autor opisu gry: Retromaniak
Platformy:
Android Anulowana
Nintendo Switch 9 kwietnia 2018
PC Windows 20 września 2016
Xbox One 23 września 2016
Apple iOS Anulowana
PlayStation 4 20 września 2016
PlayStation 5 4 lutego 2024
Producent: Wales Interactive
Wydawca: Green Man Gaming Publishing
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Gry podobne:
29 sierpnia 2016
Postapokaliptyczne klimaty nie są obce grom wideo, ale w takiej formie spotykamy je po raz pierwszy. The Bunker nie jest grą dla wszystkich i nie wszyscy też potraktują go jak grę.
Wymagania sprzętowe gry The Bunker:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3, 2 GB RAM, karta grafiki 896 MB GeForce GTX 260/Radeon HD 5750 lub lepsza, 5 GB HDD, Windows 7 (64-bit).
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Quad Core, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 750/Radeon HD 7850 lub lepsza, 5 GB HDD, Windows 7/8.1 (64-bit).
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 70 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Mieszane"
Średnia z 1544 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
SULIK
Ekspert
2018.06.19
Ja dopiero dzisiaj ukończyłem i muszę się zgodzić w kwestii QTE - bezsensu.na dłuższą metę jest nad czym myśleć :Ddodatkowo nie wiem czy ta scena to błąd czy tak miało być
SULIK
Ekspert
2018.06.19
Fajna historia, ale brakuje jakiegokolwiek wyboru w trakcie gry, no może poza jednym jedynym w jednym ustalonym miejscu - szkoda. Ale klimat, muzyka i historia podoba mi się na tyle, że daję 7. Jest co prawda możliwość skopania czegoś w grze poprzez niezaliczenie quick time eventu, ale są one na tyle proste, że tylko raz w całej grze coś zawaliłem, przez to że się zagapiłem i nie rozpocząłem szybkiego klikania.
pieterkov
Ekspert
2016.09.21
Ktoś chyba nie wyłapał ironii u feks3883 i innych. Ludzie, wyjmijcie kije z dup, oddycha się wtedy lepiej ;)Co do gry: jest krótka. Jest bardzo krótka jeżeli chodzi o to, co się w niej dzieje (spacer po małym bunkrze), ale jej długość zwiększają sztucznie przedłużone sceny np. bohater sapiący kilkadziesiąt sekund na schodach, przejścia pomiędzy pomieszczeniami itd.Fabuła w przeszłości całkiem spoko - wojna atomowa, ludzie zamknięci w bunkrze, coraz mniej zapasów.Niestety fabuła w teraźniejszości jest idiotyczna - jedyny ocalały w bunkrze, odzywa się alarm o promieniowaniu przedostającym się do bunkra i cała pozostała część gry polega na (sic!!!!) wyjściu na powierzchnię!!! Co więcej robimy to bez kombinezonu ochronnego i możemy tam oddychać! Co prawda nie jest powiedziane czy bohater przeżyje. Ale logiczne chyba, że skoro promieniowanie zaczęło przeciekać z zewnątrz DO bunkra to raczej poza bunkrem nie jest bezpieczniej :P Nie wiem, totalnie to bez sensu. Gościu zamiast uciekać z bunkra powinien próbować odciąć inne pomieszczenia i żyć dalej z zapasami które ma. A z drugiej strony skoro na zewnątrz jest już bezpiecznie (bo minęło 30 lat, a w jednej ze scen jest mowa, że potrzeba 20-30 lat) to czemu odzywa się alarm o promieniowaniu?Zupełnie to bez sensu, ale gra się całkiem przyjemnie. Efekt psują zbędne QTE typu "naciskaj przycisk najszybciej jak potrafisz albo zginiesz".Dość przeciętna gra, co zabawne pomysł na gameplay w dzisiejszych czasach jest innowacyjny, chociaż to nic więcej niż powrót do starych gier. Wg mnie całkiem udany nawet jak na dzisiejsze czasy - gra nie różni się wiele od gier Telltale (tylko tym, że nie ma dialogów, ale to akurat wymusza fabuła), czyli chodzimy po lokacjach i mamy interaktywne miejsca do kliknięcia, taka banalna przygodówka typu "podnieś bezpiecznik leżący obok i wsadź go na miejsce" (nie ma nawet ekwipunku ani listy zadań). Można też grać na padzie ale jest wolniej (myszką od razu wycelujemy w miejsce, które chcemy kliknąć, a padem trzeba przesuwać kursor gałką i próbować trafić malutki przycisk interakcji, przez co tracimy na każdą operację kilka sekund).
Ocena OpenCritic
28% rekomendacji (41)
PlayStation LifeStyle
Tyler Treese
We Got This Covered
Ken Barnes
God is a Geek
Mick Fraser
PlayStation Universe
John-Paul Jones
GameZone
Daniel R. Miller
zanonimizowany778005 Pretorianin
Wymagania gry:
Minimalne:
i7 6700k
16GB RAM
GTX 1080
Zalecane:
i7 6950X
32GB RAM
GTX Titan X 2xSLI
L1Ender Konsul
ten portal schodzi na psy......Gra jest w porządku, coś nowego, coś nietuzinkowego. Fabuła daje rade. nie nudziłem się
eugeniusz88 Junior
gierka zacna, fabuła wciągająca, zwroty akcji, alternatywne zakończenia. na minus QTE w końcowej części gry, sztuczne przedłużanie przerywników filmowych że się tak wyrażę.osobiście na minus odbieram też postać głównego bohatera, ciamajda, gamoń, sierota, niedorajda. (rozumiem że mieszka w bunkrze po apokalipsie, nadopiekuńcza matka powtarzająca co chwilę swoje kazania też nie pomaga, ale gdy złamał sobie rękę wchodząc po drabinie to myślałem że skisnę)
wafel_15_84 Konsul
Dawno temu w podobny wynalazek grałem,przeczuwam kolejne dziadostwo jak dla mnie