
Data wydania: 25 maja 2021
Przygodówka typu point & click, opracowana przez zespół Wormwood Studios. W Strangeland gracz wciela się w mężczyznę dotkniętego amnezją, który budzi się w samym środku psychodelicznego karnawału. Zadaniem protagonisty jest rozwikłanie tajemnicy skrywanej przez tę ponurą wersję wesołego miasteczka, gdzie przyprawiające o dreszcze wydarzenia (jak choćby samobójstwo popełniane przez złotowłosą kobietę) zapętlają się w nieskończoność.
Steam
OpenCritic
Strangeland to kolejna przygodówka typu point & click w portfolio zespołu Wormwood Studios – niezależnych deweloperów, których dorobek obejmuje ciepło przyjętą Primordię. Produkcja powstała z myślą o platformie PC, a twórcy wykorzystali w niej pomysły opracowane na potrzeby wcześniejszych, od dłuższego czasu martwych projektów (jak Trenchmouth i Cloudlands).
W Strangeland gracze wcielają się w mężczyznę dotkniętego amnezją, który pewnego dnia budzi się w samym środku psychodelicznego karnawału. Niedługo później jest świadkiem samobójstwa złotowłosej kobiety, która dla jego dobra rzuca się do studni bez dna. Protagonista postanawia dowiedzieć się, co się dzieje, co jest o tyle trudne, że cyrkowe namioty i zapyziałe budki są zamieszane przez nie do końca normalne osobistości, jak złośliwe kruki, pozbawiony oczu skryba czy ożywiony piec. Jakby tego było mało, sprawy szybko zataczają koło – niczym w filmowym Dniu świstaka kobieta raz po raz skacze do bezkresnej otchłani. Bohater dochodzi do wniosku, że stoi za tym mroczna istota okupująca szczyt kolejki górskiej, z którego nieustannie dobiega przeraźliwy jazgot.
W wydanym na platformie PC Strangeland akcję ukazano w widoku izometrycznym. Podobnie jak w wyżej wspomnianej Primordii, w trakcie rozgrywki zajmujemy się przede wszystkim przemierzaniem lokacji, prowadzeniem rozmów z postaciami neutralnymi (które często posiadają cenne informacje i mogą, choć nie muszą, podzielić się nimi), kolekcjonowaniem przedmiotów oraz rozwiązywaniem zagadek logicznych i środowiskowych.
Dwuwymiarowa grafika Strangeland została wykonana w technice pixel art; całość utrzymano w przygnębiającej stylistyce i okraszono oszczędną kolorystyką, dzięki czemu sfera wizualna gry dobrze komponuje się z ponurym klimatem budowanym zarówno przez soundtrack, jak i przez liczne odwołania do twórczości Edgara Allana Poego.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Producent: Wormwood Studios
Wydawca: Wadjet Eye Games
Ograniczenia wiekowe: 16+
Gry podobne:
Studio Wormwood po znakomitej Primordii powraca z kolejną przygodówką w klasycznym stylu. Strangeland czerpie z twórczości Edgara Allana Poe, mieszając tę stylistykę z surrealistycznymi okolicami międzywymiarowego festynu grozy.
gry
Krzysztof Sobiepan
19 marca 2018 13:52
Wymagania sprzętowe gry Strangeland:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe: 
Dual Core, 2 GB RAM, karta grafiki Intel HD lub lepsza, 2 GB HDD, Windows XP(SP2)/7/8/10.
Średnie Oceny:
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 912 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów

ArtystaPisarz
Ekspert
2023.12.10
Czekaj, przecież dopiero co skończyłem grać w „Dredge”, a tu znowu gra o gościu, który nie może się pogodzić z utratą swojej ukochanej? Co jest, czy sezon na fabularne klisze jest aż tak intensywny?Żarty żartami, ale „Strangeland” naprawdę tworzy wokół siebie aurę intelektualnej głębi i psychologicznego rozeznania, na której pokrycie tej gry tak naprawdę nie stać. Autor (niejaki Mark Yohalem) kreśli tu swoją donośną, artystyczną wizję z pisarską swadą czternastolatka, który właśnie zaczął uczyć się na pamięć cytatów ze słynnych filozofów i myśli, że pozjadał wszystkie rozumy. Być może przesadzam, ale w tej grze substytutem inteligencji naprawdę zdaje się być zaczerpnięcie paru mądrze brzmiących cytatów z internetu i znajomość powszechnie rozpoznawalnych ciekawostek. Momenty fabularne traktują przywołanie idei jamais vu czy testu zwierciadła (na dodatek błędnie opisanego) jakby to były nie wiadomo jak bystre literacko sceny. Innymi słowy, opowieść przedstawiona w „Strangeland” zahacza o grafomanię.Czasami zastanawiam się, czy „Silent Hill 2” nie wyrządził aby więcej szkody growym horrorom niż było z niego pożytku. Jasne, sam w sobie jest bardzo dobrą grą (a przynajmniej tak słyszałem), ale jestem gotów się założyć, że to właśnie przezeń tak wielu twórcom cały czas wydaje się, że „gra jako psychoanaliza” to niezwykle nowatorski pomysł, który na pewno zaskoczy i poruszy gracza. Tymczasem w „Strangeland” nie ma w zasadzie nic nowego.To jako-tako kompetentna przygodówka, w której większość zagadek jest raczej łatwa, a dwie czy trzy frustrująco trudne (za „for three, wanton one, three” to chciałem autora osobiście udusić). Aktorzy głosowi wykazują się przyzwoitym talentem, wizualny projekt świata zwraca na siebie uwagę udanymi nawiązaniami do Gigera i mniej udanymi nawiązaniami do cyrkowej stylistyki. Pikselizacja wydaje się na moje oko być niekonsekwentna i od razu widać, że to nie stara gra, a nowa gra udająca starą.Ponarzekałem sobie, ale ponieważ tytuł jest krótki i ma kilka ciekawych postaci oraz ładnie narysowanych lokacji, i tak wiele jestem mu w stanie wybaczyć. Gdyby przetrzymał mnie o parę godzin dłużej naprawdę wieszałbym na nim psy, a tak byłem w stanie w niego pograć, pofrustrować się trochę, nieco pozastanawiać nad naturą żałoby i ruszyć dalej. Jeśli to ma być, jak mówią Anglicy, „food for thought” („jedzenie dla myśli”) to jest to raczej przystawka niż danie główne. Zjadliwa, nawet jeśli nieco niedogotowana.
Ocena OpenCritic
51% rekomendacji (11)
GameSpew
Chris Mc
Digital Chumps
Steven McGehee
Cubed3
Renan Fontes
KeenGamer
Kenzie Du
TechRaptor
Courtney Ehrenhofler