Seria gier Lords of the Realm (Lords of the Realm)
Cykl osadzonych w średniowieczu gier strategicznych, wykreowany i rozwijany przez brytyjskie studio Impressions Games, znane również z takich produkcji, jak seria Cezar, Faraon czy Zeus: Pan Olimpu.
Historia serii Lords of the Realm
Pierwsza odsłona cyklu, zatytułowana po prostu Lords of the Realm, ukazała się na komputerach osobistych w 1994 roku. Zarządzanie włościami w średniowiecznej Anglii przypadło graczom do gustu, toteż kując żelazo póki gorące, deweloperzy stojący za tą pozycją ochoczo zabrali się do pracy nad jej kontynuacją. Lords of the Realm II, bo takie miano nosił sequel, zostało wydane w październiku 1996 roku.
Na trzecią część serii trzeba było zaczekać znacznie dłużej. Lords of the Realm III ukazało się bowiem dopiero w marcu 2004 roku. Wprowadzone w nim zmiany (o których poniżej) niespecjalnie przypadły fanom do gustu, toteż omawiana pozycja była łabędzim śpiewem dla serii.
Gameplay w cyklu Lords of the Realm
Dwie pierwsze części serii Lords of the Realm to strategie turowe, w których naszym nadrzędnym zadaniem jest przejęcie kontroli nad jak największym terytorium i zdominowanie przeciwników. W tym celu gromadzimy zasoby, wznosimy twierdzę, a także wystawiamy możliwie największą armię i prowadzimy ją do walki z siłami nieprzyjaciół. Poszczególne tury odpowiadają określonym porom roku.
Druga część serii wprowadza nowość w postaci bitew rozgrywanych w czasie rzeczywistym. Ponadto powiększeniu uległ obszar rozgrywki, bowiem Anglię z pierwszej pozycji zastąpiła w niej cała średniowieczna Europa podzielona na mniejsze obszary (prowincje). W trzeciej odsłonie cyklu twórcy postanowili pójść za ciosem i całkowicie zrezygnować z systemu turowego, zmieniając Lords of the Realm III w pełnoprawnego RTS-a. Poza tym zdecydowano się w niej na uproszczenie ekonomii i dyplomacji.
Od początku gry z serii Lords of the Realm oferowały możliwość zabawy zarówno w pojedynkę, jak i w trybie multiplayer. Niemniej dopiero trzecia odsłona cyklu umożliwiła rozgrywkę przez Internet. Ostatnia z wymienionych pozycji wyróżniała się na tle swoich poprzedniczek również za sprawą trójwymiarowej grafiki.
Ewolucja serii Lords of the Realm
2004
Lords of the Realm III
1996
Lords of the Realm II

Lords of the Realm III
14 marca 2004
Strategiczne, Internet, LAN, Multiplayer, RTS, Singleplayer.
Lords of the Realm III jest trzecią odsłoną serii gier strategicznych z elementami RPG, stworzonej i rozwijanej przez studio Impressions Games. Akcja osadzona została w okresie Średniowiecza, a gracz przejmuje kontrolę nad jednym z ówczesnych państw i stara się doprowadzić do jego rozkwitu oraz dominacji. W przeciwieństwie do wcześniejszych odsłon cyklu, rozgrywka w Lords of the Realm III toczy się wyłącznie w czasie rzeczywistym (RTS).
GRYOnline
Gracze
Steam

Lords of the Realm II
31 października 1996
Strategiczne, LAN, Multiplayer, RTS, Singleplayer, Średniowiecze, Turowe, Widok izometryczny.
Lords of the Realm II jest sequelem wydanej w 1994 roku gry strategicznej studia Impressions Games. Akcja ponownie osadzona została w epoce średniowiecza, a gracz wciela się w rolę feudalnego możnowładcy, który po śmierci króla staje do rywalizacji o koronę. Rozgrywka stanowi połączenie elementów strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS).
Gracze
Steam

Lords of the Realm
30 kwietnia 1994
Strategiczne, Multiplayer, Podzielony/wspólny ekran, Singleplayer, Turowe.
Lords of the Realm to gra strategiczna osadzona w realiach średniowiecznej Anglii, która łączy rozbudowane wątki gospodarcze z militarnymi. Gracz wcieli się w rolę jednego z sześciu władców, mających aspiracje do korony. Zdobyć ją można oczywiście tylko w jeden sposób – poprzez całkowitą dominację.
Gracze
Steam