Data wydania: 26 kwietnia 2017
Eksploracyjna przygodówka z elementami horroru, cechująca się niespotykaną oprawą graficzną. Zespół Introversion Software przygotował grę, której akcja rozgrywa się w kompleksie podziemnych jaskiń i korytarzy, pogrążonych w całkowitej ciemności.
GRYOnline
Gracze
Steam
Scanner Sombre to przeznaczona na platformę PC gra eksploracyjna, łącząca elementy gatunku przygodowego i niepokojący klimat gier grozy. Cechą definiującą oryginalność tytułu jest jego osobliwa oprawa graficzna – podziemny świat gry przedstawiany jest oczom gracza jako zbiór niezliczonych świetlistych punktów generowanych przez system obrazujący LIDAR.
Za stworzenie i wydanie tej eksperymentalnej produkcji odpowiedzialne jest studio Introversion Software, mające już na swoim koncie gry o dosyć niecodziennych rozwiązaniach graficznych, takie jak Darwinia oraz Defcon, jak również popularną strategię ekonomiczną Prison Architect. Wśród źródeł inspiracji twórcy Scanner Sombre wymieniają eksploracyjne przygodówki Gone Home oraz Dear Esther.
W Scanner Sombre wcielamy się w grotołaza, którego obsesją jest odkrycie tajemnic pradawnego systemu jaskiń. Zaopatrzeni w urządzenie skanująco - obrazujące LIDAR, pozwalające widzieć zarysy pogrążonych w mroku obiektów, eksplorujemy ciasne i wilgotne tunele, najeżone stalaktytami jaskinie, a także ruiny pradawnych budowli kultystów.
Fabułę poznajemy, opierając się głównie na własnych domysłach i spostrzeżeniach, jednak od czasu do czasu mamy też okazję poczytać przemyślenia protagonisty dotyczące zarówno badanego labiryntu jaskiń, cech używanego skanera, jak i prywatnego życia bohatera. Dodatkowych informacji dostarczają niepokojące błędy i nieścisłości pojawiające się czasem w ramach obrazu wyświetlanego przez używany skaner. Bywa, że urządzenie w przedziwny sposób pokazuje sceny, które rozegrały się w skanowanej przestrzeni dawno, dawno temu.
Scanner Sombre to gra eksploracyjna o perspektywie pierwszoosobowej, gdzie esencją rozgrywki jest przemierzanie labiryntu podziemnych jaskiń. Jako że otoczenie pogrążone jest w kompletnej ciemności, a bohater nie dysponuje żadnym klasycznym źródłem światła, jedynym sposobem na obserwację środowiska i jednocześnie sztandarową mechaniką gry jest zestaw skanujący LIDAR, składający się z ręcznego skanera oraz hełmu z wyświetlaczem.
Zasada działania LIDARu przypomina nieco ideę radaru, jednak zamiast fal radiowych używane są tutaj promienie światła: urządzenie wystrzeliwuje promień lasera, a następnie odbiera i analizuje światło odbite przez trafioną powierzchnię. Na podstawie uzyskanych informacji umieszcza w przestrzeni punkt, w którym laser natrafił na przeszkodę. Setki takich wystrzelonych, odbitych i zanalizowanych promieni mogą dać wystarczającą liczbę punktów w przestrzeni do stworzenia obrazu otaczających gracza ścian i przedmiotów. Stworzony obraz widoczny jest dzięki zintegrowanemu z systemem hełmowi, promienie zaś wystrzeliwuje się z ręcznego skanera. Gracz rysuje więc otaczające go środowisko, celując wiązką laserów przy pomocy myszy i oświetlając nią otoczenie. Orientację w tak stworzonym środowisku ułatwia fakt, że świecące punkty tworzące otoczenie są kolorowane w zależności od odległości od gracza. Kolor niebieski oznacza, że obiekt znajduje się bardzo daleko, czerwony – że bardzo blisko. Inne barwy wyznaczają różne dystanse pośrednie.
Z biegiem czasu zestaw obrazujący gracza otrzymuje nowe funkcje. Na początku możemy jedynie oświetlać to, co znajduje się przed nami wiązką laserów o średnim skupieniu. Po pewnym czasie nasz ręczny skaner otrzymuje funkcję zmiany skupienia wiązki – tryb rozproszony wyłania z ciemności całą przestrzeń rozciągającą się przed bohaterem, jednak dokładne jej wyrysowanie zajmuje dość długi czas. Tryb skupiony wysyła zaś cienką wiązkę, która szybko i dokładnie rysuje mały wycinek przestrzeni.
Inną ciekawą funkcją skanera jest tryb „Burst”, który po naładowaniu się emituje kilka rzędów promieni do szybkiego odrysowania dużego skrawka przestrzeni. Do orientacji w zakamarkach podziemnego labiryntu przydaje się zaś tryb mapy, pokazujący wszystkie zbadane (przeskanowane i odrysowane) tunele jako model 3D.
Oprawa graficzna Scanner Sombre jest główną atrakcją tej gry, jak i najważniejszą cechą wyróżniającą ją na tle innych produkcji. Mechanizm wyławiania otoczenia z kompletnej ciemności i utrwalania go w przestrzeni jako zbioru kolorowych punktów stanowi powiew świeżości, a różne błędy i nieścisłości w wyświetlanym obrazie mają swój wpływ na niepokojącą atmosferę grozy – gracz nigdy nie może być pewien, czy ukazywany mu przez urządzenie obraz w stu procentach oddaje to, co naprawdę znajduje się w ciemności wokół niego.
Oprawa audio jest oszczędna, ale klimatyczna. Mroczne ambientowe dźwięki współgrają z odgłosami środowiskowymi: krokami gracza na kamiennym podłożu tunelu, chlupotem podczas przemieszczania się po kałużach, czy też trzasków spróchniałych desek w trakcie ostrożnego przemierzania starych wiszących mostów.
Autor opisu gry: Paweł Szymczyk
Platformy:
PC Windows
Producent: Introversion Software
Wydawca: Introversion Software
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Gry podobne:
Wymagania sprzętowe gry Scanner Sombre:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-2500K 3.3 GHz/Phenom II X4 940 3.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8800 GT lub lepsza, 3 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 21 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 2944 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Harry M
Ekspert
2024.03.18
1.5h na ukończenie Fabuła nieciekawa z małym twistem który nic nie zmienia Podstawowa rozgrywka to po prostu chodzenie z elementami grozy/horroru Najlepszym elementem gry jest cześć technologiczna po cześci wymieszana z rozgrywką Działanie skanera jest po prostu niesamowicie imponujące i robi duże wrażenie. Świetnie się "modeluje" świat przy użyciu lidaru. Daje to ogromną frajdę i wygląda niesamowicie. Na plus też małe ulepszenia które zyskujemy z postępem Muzyka całkiem przyjemna w kilku momentach Dobrze że gra nie jest za długa bo mogłaby przynudzać.
Szugob
Ekspert
2018.11.19
Platońska jaskinia - od przednowoczesnej eksternalizacji strachu do nowoczesnej psychoanalitycznej internalizacji. Za mało gry na słuch. Banał pętli fabularnej.
MadtPL
Ekspert
2018.08.31
Pomysł na gameplay dobry, jednak trochę mało urozmaicony. Przy dokładnym "zeskanowaniu" pomieszczeń gra traci płynność.
Robotman Junior
Nudna, z bezużytecznym new game +, a kolory doprowadzają do bólu głowy.
zanonimizowany983828 Senator
Symulator chodzenia, ale tym razem podczas wędrówki w jaskini musimy używać systemu obrazującego LIDAR, dzięki któremu odnajdujemy w ciemności ścieżkę. O ile na początku byłem sceptyczny, tak później przez swoją aurę tajemniczości i w ogóle rozgrywkę nawet spodobała mi się. Duża w tym rola muzyki i dźwięków, które potęgują doznania. Z drugiej strony gra byłaby świetnie urozmaicona, gdybyśmy musieli czegoś lub kogoś unikać, chować się przed tym czymś, jak to miało miejsce np. w pierwszej Amnesii. I do tego rozbudowana fabularnie. Wtedy byłaby na pewno bardziej interesująca. A tak pozostanie wyłącznie ciekawostką na max 2 godziny, bo tyle trwa przejście jej w całości.
zvbee Junior
bardzo fajnie mi się eksplorowało i badało jaskinie w taki udziwniony sposób, coś nowego więc polecam! Gra na 3-5h jak ktoś się nie spieszy wiec też spoko jak na taniego indyka:)