75. Gry Zręcznościowe PC Windows - według daty premiery
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 75. Gry z gatunku zręcznościowe na platformę PC ułożone według daty premiery.
Gry zręcznościowe. Gatunek wymagający szczególnej sprawności manualnej. Produkcje te inaczej zwane są grami arcade. Głównym zadaniem gracza jest dotarcie do wyznaczonego celu lub pokonanie przeciwników, wykazując się przy tym sprawnym kontrolowaniem prowadzonej postaci lub pojazdu. Zręcznościówki zazwyczaj pozbawione są fabuły lub występuje ona w postaci szczątkowej. Do tej kategorii należą m.in. popularne platformówki.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Space Ace
Zręcznościowe 12 marca 1989
Największy obrońca w dziejach Ziemi – Kosmiczny As – staje przed trudnym wyzwaniem. Zły i przebiegły komandor Borf, korzystając z nieuwagi bohatera, postanawia porwać jego dziewczynę o imieniu Kimberley. W rękach największego wroga Asa znajduje się potężna broń Infanto Ray, zamieniająca przeciwników w dzieci.

Die Hard
Zręcznościowe 10 lutego 1989
Die Hard to strzelanina nawiązująca fabułą do słynnego filmu akcji z Brucem Willisem, pod tym samym tytułem. Gracz wcieli się tu w rolę Johna McClane’a, który wypowiada wojnę bezwzględnym terrorystom, okupującym czterdziestopiętrowy wieżowiec Nakatomi Plaza.

Gauntlet
Zręcznościowe 8 sierpnia 1988
Jak większość gier arcade, również Gauntlet pojawił się wpierw na automatach coin-op. Program zadebiutował w 1985 roku dzięki koncernowi Atari i niedługo potem stał się produktem wzorcowym dla gatunku strzelanin, oferujących widok z lotu ptaka.

Silpheed
Zręcznościowe 1 sierpnia 1988
Klasyczna strzelanina w pseudo-trójwymiarowym środowisku, która pozwoli wcielić Ci się w pilota kosmicznego myśliwca o nazwie Silpheed. Twoim zadaniem jest zniszczyć obcą istotę Xacalite, chcącą podbić Zjednoczony Wszechświat.

AAARGH!
Zręcznościowe 23 czerwca 1988
AAARGH! to zręcznościówka, pod względem pomysłu łudząco podobna do hitu Activision o nazwie Rampage. Gracz wcieli się tu w rolę ogromnego jaszczura lub cyklopa, których zadaniem jest odzyskać jaja ukryte przez wrogą im, ludzką społeczność.

Charlie Chaplin
Zręcznościowe 11 czerwca 1988
Urodzony w 1889 roku Charlie Chaplin był bodaj najbardziej znanym aktorem z okresu kina niemego. Tej barwnej postaci, która złotymi zgłoskami zapisała się w historii kinematografii, studio Canvas poświęciło pod koniec lat osiemdziesiątych unikatową pod wieloma względami grę komputerową.

Rampage
Zręcznościowe 21 maja 1988
Pamiętasz finałową scenę z King Konga, kiedy to olbrzymia małpa wspięła się na szczyt drapacza chmur i stamtąd atakowała nadlatujące zewsząd jednostki latające. Jeśli tak i co więcej, chciałbyś te motywy powtórzyć na ekranie swojego komputera, Rampage jest grą wprost idealną dla Ciebie.

Shinobi (1988)
Zręcznościowe 3 maja 1988
Kultowa gra akcji firmy SEGA, która królowała w salonach gier pod koniec lat 80. XX wieku. Gracz wciela się w rolę tytułowego mistrza wschodnich sztuk walki, którego zadaniem jest rozbicie siatki terrorystycznej.

Paperboy
Zręcznościowe 23 kwietnia 1988
O tym jak ciężkim kawałkiem chleba jest praca gazeciarza próbują nas przekonać twórcy gry Paperboy, opowiadającej właśnie o perypetiach chłopca dostarczającego codziennie rano prasę do domów. Program będący bezpośrednią konwersją z automatów a opracowany przez firmę Magpie Computer Develepoments, swego czasu zrobił zawrotną karierę, co zaowocowało jego licznymi adaptacjami także na inne platformy sprzętowe (w liczbie dziesięciu).

Arkanoid
Zręcznościowe 22 kwietnia 1988
Arkanoid to klasyczna gra zręcznościowa, w której za pomocą małej paletki i kulki, musimy zniszczyć mur z cegieł, zbudowany w rozmaitych konfiguracjach.

Donald Duck's Playground
Zręcznościowe 22 kwietnia 1988
Siostrzeńcy Kaczora Donalda - Huey, Dewey i Louie – marzą o swoim własnym placu zabaw w parku, gdzie mogliby przez cały dzień oddawać się rozrywce. Niestety, urządzenia niezbędne do tego celu są drogie i nawet zbierając przez długi czas kieszonkowe, nie byliby w stanie go odpowiednio wyposażyć. Ale od czego jest dobry wujek?

Impossible Mission II
Zręcznościowe 21 kwietnia 1988
Impossible Mission 2, to platformówka, będąca kontynuacją znanego przeboju z 1984 roku. Mimo, że pierwowzór ukazał się na kilka platform sprzętowych (w tym Apple II), gra ostatecznie nie trafiła na ekrany PeCetów. Dopiero cztery lata później, firma Epyx pomyślała o właścicielach tych maszyn i zaprezentowała im drugą odsłonę serii.

Hostages
Zręcznościowe 23 stycznia 1988
Jedna z ambasad w bliżej niezidentyfikowanym kraju została opanowana przez terrorystów. Groźba wybuchu międzynarodowego skandalu oraz pogarszająca się z godziny na godzinę sytuacja zakładników, wymaga szybkiej interwencji jednostki specjalnej. Kto stanie na jej czele? Oczywiście Ty, graczu...

Bop n' Rumble
Zręcznościowe 12 listopada 1987
Bad Street Brawler to gra zręcznościowa z gatunku bijatyk, za której powstanie odpowiada australijska firma Beam Software. Produkt zadebiutował w 1987 roku na kilku platformach sprzętowych, m.in. ZX Spectrum oraz Commodore 64. Ta ostatnia edycja została wydana w Stanach Zjednoczonych pod nazwą Bop’n Rumble.

Tetris (1987)
Zręcznościowe 11 sierpnia 1987
Pierwsza, komercyjna wersja legendarnej gry Tetris, wydana na Zachodzie w 1987 roku. Za wydanie programu odpowiedzialny jest koncern Spectrum Holobyte, który klasyczny pierwowzór wyposażył przede wszystkim w ładną oprawę wizualną i lepszy interfejs.

Rastan
Zręcznościowe 12 maja 1987
Rastan to kolejny hit z automatów sygnowany logiem Taito, który doczekał się konwersji na PeCety dzięki firmie Novalogic. Gracz wcieli się w rolę potężnego wojownika, którego zadaniem jest dotrzeć do zamku będącego siedzibą sił zła i unicestwić jego głównego lokatora, opętanego i niezwykle groźnego smoka. Program utrzymany jest w konwencji klasycznej platformówki, w którym do pokonania jest kilka światów, gęsto zaludnionych przez potwory z piekła rodem.

Dedale
Zręcznościowe 11 grudnia 1986
Głównym bohaterem gry Dédale jest mały ludzik, który pragnie odzyskać upragnioną wolność. Zanim jednak uda mu się ta sztuka, musi wpierw przedostać się przez kompleks składających się z dziewięciu labiryntów. W odnalezieniu właściwej drogi do wyjścia pomożesz mu oczywiście Ty, graczu.

Tetris (1986)
Zręcznościowe 12 maja 1986
Legendarna gra zręcznościowi-logiczna, opracowana przez rosyjskiego studenta Aleksieja Pażytnowa w 1986 roku. Głównym celem zmagań w Tetrisie jest układanie spadających do studni klocków w taki sposób, aby tworzyły linie.

Castlevania
Zręcznościowe 12 kwietnia 1986
Castlevania to tradycyjna platformówka, w której będziemy mogli poprowadzić Simona ciemnymi korytarzami olbrzymiej twierdzy, zamieszkałej przez istoty z piekła rodem.

Boulder Dash
Zręcznościowe 11 grudnia 1984
Rockford jest nieustraszonym poszukiwaczem skarbów, który pewnego dnia, nie bacząc na liczne niebezpieczeństwa, postanawia spenetrować sieć rozległych jaskiń. Legenda głosi, że w tych ostatnich znajduje się masa klejnotów, od lat czekających na swojego nowego właściciela. Problem polega na tym, że przedostanie się przez skomplikowany system korytarzy do łatwych nie należy, dlatego w operacji pod hasłem „diamenty” Rockfordowi trzeba pomóc.

Bruce Lee
Zręcznościowe 12 lipca 1984
Bruce Lee to gra zręcznościowa, w której wcielisz się w rolę tytułowego, słynnego wojownika. Wysłany z misją pokonania złego czarnoksiężnika, musisz przebić się przez kilkanaście komnat, anihilując wysłanych przez niego przeciwników.

Congo Bongo
Zręcznościowe 12 kwietnia 1984
Congo Bongo to najprościej rzecz ujmując klon produktu firmy Nintendo o nazwie Donkey Kong. Podobnie jak to ma miejsce w sławnym pierwowzorze, także i tutaj gracz wcieli się w rolę śmiałka, którego zadaniem będzie dotarcie do olbrzymiego goryla, pokonując wpierw wszystkie czyhające po drodze pułapki.

Castle Wolfenstein
Zręcznościowe 11 kwietnia 1984
Castle Wolfenstein to gra akcji, zaprojektowana w całości przez nieżyjącego już niestety programistę, Silasa Warnera. Gracz, wcielając się w rolę agenta wywiadu, będzie mógł zwiedzić zamek Wolfenstein i zabić wszystkich nazistów stających na jego drodze.

Jumpman
Zręcznościowe 20 marca 1984
Jumpman to jedna z pierwszych gier platformowych, jakie ukazały się na PeCety, opracowana przez studio Epyx, a wydana nakładem znanej wszystkim doskonale firmy IBM.