Data wydania: 8 lipca 2003
Symulator śmigłowca bojowego od firmy InterActive Vision, doświadczonego twórcy śmigłowcowych gier symulacyjnych. Operacja Pustynny Grom (Operation: Air Assault) pozwala nam zasiąść za sterami potężnie uzbrojonej maszyny, wzorowanej na amerykańskim śmigłowcu szturmowym AH-64 Apache.
Gracze
Operacja Pustynny Grom (znana również jako Operation: Air Assault) to wydany na platformę PC i PS2 symulator śmigłowca bojowego, opracowany przez firmę InterActive Vision. Autorzy gry mogą pochwalić się sporym doświadczeniem w zakresie tworzenia gier symulacyjnych traktujących o śmigłowcach - na ich koncie znajdziemy też takie tytuły, jak Search and Rescue 4: Coastal Heroes, Search and Rescue: Vietnam MedEvac, a także Gunship: Tank Killer – sequel opisywanej tu produkcji.
Operacja Pustynny Grom pozwala nam wskoczyć w buty pułkownika sił powietrznych, specjalizującego się w pilotowaniu śmigłowców bojowych. Nasza przygoda rozpoczyna się w maju 2004 roku, kiedy to zostajemy przydzieleni do krążownika USS Ironwood, operującego w bliskowschodnim regionie terroryzowanym przez zbrojne bojówki. Naszym głównym przeciwnikiem jest liczna i dobrze uzbrojona armia fanatyków, kierowana przez niejakiego Al-Zahira. Żołnierze Al-Zahira terroryzują lokalną ludność cywilną, a szkoleni przez niego terroryści dokonują zamachów bombowych w najróżniejszych miejscach świata. Specjalna dywizja sił pokojowych zostaje wysłana w celu wyeliminowania tego zagrożenia, a nam przypada rola wspierania całej operacji z powietrza. Wśród zadań zlecanych nam przez dowództwo znajdujemy m.in. lokalizowanie i niszczenie kluczowej infrastruktury terrorystów, wspomaganie sił naziemnych podczas szturmów na pozycje wroga oraz eskortowanie konwojów organizowanych przez Czerwony Krzyż.
Operacja Pustynny Grom to gra symulacyjna umożliwiająca wcielenie się w pilota śmigłowca bojowego. Do dyspozycji mamy dwa ustawienia realizmu, mające wpływ na model lotu: domyślny tryb normalny oraz tryb zręcznościowy. Ustawienie normalne zapewnia bliższe rzeczywistości doznania, ale też wymusza większą koncentrację podczas sterowania maszyną. Tryb zręcznościowy ułatwia zaś rozgrywkę, zwalniając nas z konieczności przejmowania się niektórymi elementami fizyki lotu. Przykładem takiego ułatwienia jest automatyczne utrzymywanie wysokości podczas lotu poziomego. Przy wybieraniu trybu rozgrywki należy mieć na uwadze, że włączenie funkcji zręcznościowej w żadnym wypadku nie czyni z gry prostej strzelanki – gwałtowne zderzenie z podłożem spowoduje natychmiastowe zniszczenie helikoptera, bez względu na ustawiony poziom realizmu.
Sterowanie śmigłowcem jest w Operation: Air Assault nieco bardziej skomplikowane od tego, do czego mogła nas przyzwyczaić chociażby seria Battlefield. Potężną maszyną możemy nawigować przy pomocy klawiatury lub joysticka. O ile sterowanie klawiaturą samo w sobie nie jest zbyt trudne, to precyzyjne ustawienie całej maszyny w kierunku ruchomego przeciwnika, np. w celu wystrzelenia w niego salwy niekierowanych rakiet, wymaga sporej zręczności. W takich sytuacjach dodatkowym utrudnieniem jest nie tylko konieczność unikania zwykłego ostrzału wroga, ale też fakt, że nie możemy wznieść się wyżej niż na 400 stóp, ponieważ spowoduje to namierzenie naszej maszyny przez samonaprowadzające pociski ziemia-powietrze.
W trakcie prowadzonych przez nas działań mierzymy się z rozmaitymi rodzajami wojsk nieprzyjaciela. Na naszej drodze napotkamy zarówno piechurów dzierżących karabiny automatyczne, jak i wszelkiej maści pojazdy: uzbrojone w działka transportery opancerzone, ruchome wyrzutnie rakiet, a także czołgi. Wbrew pozorom, te ostatnie też stanowią dla nas zagrożenie – czołgiści starają się wycelować w helikopter z głównego działa, a pociski takiego kalibru są dla naszej maszyny o wiele groźniejsze niż banalna seria z kałasznikowa.
Do eliminacji przeciwników dowództwo przydziela nam 4 rodzaje broni pokładowej: sterowane myszką działko kalibru 30 mm, zasobniki z rakietami niekierowanymi Hydra, potężne rakiety Zuni, oraz samonaprowadzające pociski Hellfire.
Wydana na platformę PC i PS2 Operacja Pustynny Grom oferuje kampanię fabularną dla pojedynczego gracza, zawierającą w sumie 30 misji. Jeden z trzech dostępnych poziomów trudności możemy ustawić w momencie tworzenia profilu pilota. Każda misja może być przechodzona wielokrotnie, ale nie mamy możliwości zapisu stanu gry w jej trakcie.
Oprawa wizualna Operacji Pustynny Grom nie odbiega zbytnio od ówczesnych standardów grafiki 3D.
Pecetowa wersja gry uruchamia się poprawnie na 64-bitowym systemie Windows 10, zauważono jednak poważne spadki płynności w niektórych częściach menu głównego, np. w opcjach. Zjawisko to w pewnym stopniu utrudnia zmianę domyślnych ustawień gry, jednak nie czyni tego niemożliwym. Maksymalna rozdzielczość, jaką można ustawić w menu gry, wynosi 1600x1200.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows 8 lipca 2003Polskie napisy i dialogi
PlayStation 2 25 lutego 2005Angielskie napisy i dialogi
Gry podobne:
Popularne pliki do pobrania do gry Operacja Pustynny Grom.
Wymagania sprzętowe gry Operacja Pustynny Grom:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 450MHz, 96MB RAM, 16MB akcelerator 3D .
Średnie Oceny:
Średnia z 255 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
zanonimizowany767597 Pretorianin
HA HA HA. Jestem pierwszy!....YyY....Grałem w nią kilka lat temu, po kilku latach, stwierdzam że jest dobra. Przeszedłem całą. Gra jest Na 8.5/10:)
arkadius2 Konsul
Gra została również wydana przez Midas Interactive Entertainment na PS2 .
Niestety nie jest to udany port, a wszystko za sprawą niewygodnego i nieprzemyślanego sterowania, oraz dziwnego działka pokładowego, które nie !SIC! zadaje obrażeń !! Pewnie jakiś bug, lecz niestety takowy produkt wydano :(