Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikSymulacjePCPS2
Okładka Operation: Air Assault (PC)

Operacja Pustynny Grom

Operation: Air Assault

Symulator śmigłowca bojowego od firmy InterActive Vision, doświadczonego twórcy śmigłowcowych gier symulacyjnych.

Symulacje | helikoptery

Okładka Operation: Air Assault (PC)

data premiery gry:

8lip2003

PC

25lut2005

PS2

Operacja Pustynny Grom (znana również jako Operation: Air Assault) to wydany na platformę PC i PS2 symulator śmigłowca bojowego, opracowany przez firmę InterActive Vision. Autorzy gry mogą pochwalić się sporym doświadczeniem w zakresie tworzenia gier symulacyjnych traktujących o śmigłowcach - na ich koncie znajdziemy też takie tytuły, jak Search and Rescue 4: Coastal Heroes, Search and Rescue: Vietnam MedEvac, a także Gunship: Tank Killer – sequel opisywanej tu produkcji.

Fabuła

Operacja Pustynny Grom pozwala nam wskoczyć w buty pułkownika sił powietrznych, specjalizującego się w pilotowaniu śmigłowców bojowych. Nasza przygoda rozpoczyna się w maju 2004 roku, kiedy to zostajemy przydzieleni do krążownika USS Ironwood, operującego w bliskowschodnim regionie terroryzowanym przez zbrojne bojówki. Naszym głównym przeciwnikiem jest liczna i dobrze uzbrojona armia fanatyków, kierowana przez niejakiego Al-Zahira. Żołnierze Al-Zahira terroryzują lokalną ludność cywilną, a szkoleni przez niego terroryści dokonują zamachów bombowych w najróżniejszych miejscach świata. Specjalna dywizja sił pokojowych zostaje wysłana w celu wyeliminowania tego zagrożenia, a nam przypada rola wspierania całej operacji z powietrza. Wśród zadań zlecanych nam przez dowództwo znajdujemy m.in. lokalizowanie i niszczenie kluczowej infrastruktury terrorystów, wspomaganie sił naziemnych podczas szturmów na pozycje wroga oraz eskortowanie konwojów organizowanych przez Czerwony Krzyż.

Mechanika

Operacja Pustynny Grom to gra symulacyjna umożliwiająca wcielenie się w pilota śmigłowca bojowego. Do dyspozycji mamy dwa ustawienia realizmu, mające wpływ na model lotu: domyślny tryb normalny oraz tryb zręcznościowy. Ustawienie normalne zapewnia bliższe rzeczywistości doznania, ale też wymusza większą koncentrację podczas sterowania maszyną. Tryb zręcznościowy ułatwia zaś rozgrywkę, zwalniając nas z konieczności przejmowania się niektórymi elementami fizyki lotu. Przykładem takiego ułatwienia jest automatyczne utrzymywanie wysokości podczas lotu poziomego. Przy wybieraniu trybu rozgrywki należy mieć na uwadze, że włączenie funkcji zręcznościowej w żadnym wypadku nie czyni z gry prostej strzelanki – gwałtowne zderzenie z podłożem spowoduje natychmiastowe zniszczenie helikoptera, bez względu na ustawiony poziom realizmu.

Sterowanie śmigłowcem jest w Operation: Air Assault nieco bardziej skomplikowane od tego, do czego mogła nas przyzwyczaić chociażby seria Battlefield. Potężną maszyną możemy nawigować przy pomocy klawiatury lub joysticka. O ile sterowanie klawiaturą samo w sobie nie jest zbyt trudne, to precyzyjne ustawienie całej maszyny w kierunku ruchomego przeciwnika, np. w celu wystrzelenia w niego salwy niekierowanych rakiet, wymaga sporej zręczności. W takich sytuacjach dodatkowym utrudnieniem jest nie tylko konieczność unikania zwykłego ostrzału wroga, ale też fakt, że nie możemy wznieść się wyżej niż na 400 stóp, ponieważ spowoduje to namierzenie naszej maszyny przez samonaprowadzające pociski ziemia-powietrze.

W trakcie prowadzonych przez nas działań mierzymy się z rozmaitymi rodzajami wojsk nieprzyjaciela. Na naszej drodze napotkamy zarówno piechurów dzierżących karabiny automatyczne, jak i wszelkiej maści pojazdy: uzbrojone w działka transportery opancerzone, ruchome wyrzutnie rakiet, a także czołgi. Wbrew pozorom, te ostatnie też stanowią dla nas zagrożenie – czołgiści starają się wycelować w helikopter z głównego działa, a pociski takiego kalibru są dla naszej maszyny o wiele groźniejsze niż banalna seria z kałasznikowa.

Do eliminacji przeciwników dowództwo przydziela nam 4 rodzaje broni pokładowej: sterowane myszką działko kalibru 30 mm, zasobniki z rakietami niekierowanymi Hydra, potężne rakiety Zuni, oraz samonaprowadzające pociski Hellfire.

Tryby gry

Wydana na platformę PC i PS2 Operacja Pustynny Grom oferuje kampanię fabularną dla pojedynczego gracza, zawierającą w sumie 30 misji. Jeden z trzech dostępnych poziomów trudności możemy ustawić w momencie tworzenia profilu pilota. Każda misja może być przechodzona wielokrotnie, ale nie mamy możliwości zapisu stanu gry w jej trakcie.

Kwestie techniczne

Oprawa wizualna Operacji Pustynny Grom nie odbiega zbytnio od ówczesnych standardów grafiki 3D.

Pecetowa wersja gry uruchamia się poprawnie na 64-bitowym systemie Windows 10, zauważono jednak poważne spadki płynności w niektórych częściach menu głównego, np. w opcjach. Zjawisko to w pewnym stopniu utrudnia zmianę domyślnych ustawień gry, jednak nie czyni tego niemożliwym. Maksymalna rozdzielczość, jaką można ustawić w menu gry, wynosi 1600x1200.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 1 CD

Ocena czytelników: 8,2 / 10 na podstawie 246 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 59 PLN

Gry podobne do Operacja Pustynny Grom

Klasyfikacja PEGI Operacja Pustynny Grom

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Operacja Pustynny Grom

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Pentium II 450MHz, 96MB RAM, 16MB akcelerator 3D

PC
PS2