
Data wydania: 28 kwietnia 2022 Wczesny dostęp
Guilt: The Deathless to trójwymiarowe RPG akcji, w którym przemierzamy niegdyś baśniową krainę wypaczoną przez stwory rodem ze słowiańskich podań. W tej grze śmierć może nas pozbawić ekwipunku na stałe, a działania wszystkich graczy wpływają na świat gry u wszystkich.
GUILT The Deathless to mroczne RPG akcji (hack’n’slash) typu roguelike inspirowane mitologią słowiańską, w którym świat kształtowany jest przez decyzje graczy. To druga gra w dorobku studia Outer Brain po Organ Quarter, survival horrorze wydanym na urządzenia VR.
GUILT: The Deathless trafiło do wczesnego dostępu 28 kwietnia 2022 roku w dość skromnej formie. Do sprawdzenia były tylko dwa pierwsze akty z ograniczoną zawartością. Dopiero w kolejnych aktualizacjach pojawiły się m.in. stronnictwa (zapewniające bonusy do statystyk) oraz więcej opcji umożliwiających graczom wpływanie na świat gry. Dochodzi do tego nowy ekwipunek, regiony i rozmaite mechaniki rozgrywki.
GUILT: The Deathless zabiera nas do niegdyś baśniowej krainy. Jednak w chwili rozpoczęcia akcji gry ów świat nawiedził tajemniczy kataklizm, który wypaczył całą okolicę. Teraz przemierzają ją bestie rodem ze słowiańskich mitów, z którymi postać gracza musi się rozprawić na polecenie tajemniczego Kościeja.
GUILT: The Deathless ukazuje świat w rzucie izometrycznym, ale poza tym rozgrywka przypomina innych reprezentantów gatunku.
Zabawę rozpoczynamy od stworzenia własnego bohatera, dostosowując jego początkowe umiejętności i wygląd pod własne preferencje. Przemierzamy proceduralnie generowane lokacje wypełnione wrogami, z którymi walczymy w czasie rzeczywistym. Całość może kojarzyć się z grami typu soulslike: koniecznie jest unikanie lub blokowanie ataków wrogów, a o śmierć jest tu bardzo łatwo. Z czasem zdobywamy też coraz lepszy ekwipunek i udajemy się do kolejnych miejsc, co odbywa się w turach na stopniowo odsłanianej mapie świata złożonej z heksów.
Jednakże GUILT nie tylko zapożycza z serii Souls, ale też rozwija ich schemat. Choć zasadniczo jest to produkcja single player, na świat gry wpływają także działania innych graczy. Podobnie jak w Death Stranding mogą oni podzielić się ekwipunkiem… albo też mogą ukraść dobytek poległych bohaterów. Gra ma bowiem system permanentnej śmierci, przy czym po zgonie bohaterowie upuszczają całe wyposażenie, które można odzyskać nową postacią. Pod warunkiem, że nie uprzedzą nas inni gracze.
Wpływ funkcji sieciowych objawia się też mechaniką winy. W trakcie gry podejmujemy rozmaite decyzje, na przykład czy wziąć cenny miecz świeżo zmarłego wbrew jego prośbom, czy też pozwolić mu zabrać go ze sobą do grobu. Każdy wybór może zwiększyć poziom winy nie tylko postaci, ale i całej lokacji, co utrudni przeprawę przez nią wszystkim graczom, zmniejszając ich statystyki i wzmacniając wrogów. Ponadto jeśli nie wykazaliśmy się czystym sercem, Kościej nie da naszej postaci żadnej szansy na uniknięcie permanentnego zgonu.
W GUILT nie ma poziomów doświadczenia. Na siłę postaci wpływa tylko jej ekwipunek. Na szczęście zbędne przedmioty i zaklęcia można przerobić na pył, a ten wykorzystać do stworzenia potężniejszego wyposażenia.
GUILT: The Deathless powstało na silniku Unity, popularnym wśród niezależnych twórców. Grafika jest w pełni trójwymiarowo, choć raczej nie poraża szczegółowością i realizmem. Na uwagę zasługują za to projekty potworów, wśród których znajdziemy nie tylko typowe dla fantasy stwory (nieumarłych, duchy etc.), ale też bardziej nietypowe bestie.
Autor opisu gry: Jakub Błażewicz
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Producent: Outer Brain Studios
Wydawca: Outer Brain Studios
Ograniczenia wiekowe: 18+
Gry podobne:
Wymagania sprzętowe gry GUILT: The Deathless:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4590 3.3 GHz / AMD Ryzen 5 1400 3.2 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon R9 290 lub lepsza, 5 GB HDD, Windows 7/8/10.