Gladius to tytuł łączący w sobie elementy japońskich gier RPG oraz strategii, nastawionych w głównej mierze na taktyczny rozwój rozgrywki. Można więc stwierdzić, iż produkcja ta pod wieloma względami przypomina takie strategie jak Suikoden Tactics, czy La Pucelle: Tactics. Co ciekawe, za wydanie omawianej gry odpowiedzialny jest amerykański koncern LucasArts, znany w głównej mierze dzięki produkcjom bazującym na licencji Star Wars. Gladius ukazał się na PlayStation 2, Xbox’a oraz Gamecube’a. Wszystkie trzy wersje prezentują zbliżony poziom wykonania, choć edycja przeznaczona na konsolę firmy Microsoft oferuje nieco ładniejszą grafikę.
W trakcie zabawy możemy wcielić się w jedną z dwóch różnych postaci. Ma to zasadniczy wpływ na przebieg właściwej rozgrywki. Wynika to między innymi z odmiennych zestawów umiejętności. Zabawa praktycznie w całości opiera się na konieczności uczestniczenia w turniejach gladiatorskich, które organizowane są na specjalnie przystosowanych do tego celu arenach. Rozpoczynając zabawę dysponujemy bardzo ograniczonym zapasem zasobów oraz wojowników, których możemy wystawiać do kolejnych walk. W miarę odnoszenia zwycięstw postaci zyskują jednak doświadczenie, przez co stają się silniejsze. Możemy także rekrutować nowych wojowników.
Kluczowy punkt zabawy stanowi dopasowanie taktycznych posunięć do areny, na której rozgrywany jest aktualny pojedynek. Gracz musi także uwzględnić upodobania przyglądających się starciom mieszkańców. Wykonując preferowane przez ludność typy ataków możemy bowiem uzyskiwać cenne bonusy, zwiększając tym samym szanse na odniesienie zwycięstwa.
Same bitwy są przy tym stosunkowo długie, stawiając na dokładne zaplanowanie kolejnych posunięć. Wszystkie pojedynki rozgrywane są oczywiście w systemie turowym. Gracze mają określoną ilość ruchów w danej turze, które mogą w dowolny sposób spożytkować. W celu uatrakcyjnienia rozgrywki wprowadzono również kilka dodatkowych akcji. Przykładowo, odpowiednio dobierając moment wyprowadzenia ataku możemy liczyć na zadanie większych obrażeń. Tego typu zręcznościowych wstawek jest zdecydowanie więcej.
Gra jest wyjątkowo prosta w obsłudze, między innymi za sprawą czytelnych okien oraz wskaźników, dzięki którym można bardzo dokładnie zaplanować wszystkie ruchy. Mniej doświadczeni gracze mogą ponadto liczyć na wbudowany samouczek oraz niższe poziomy trudności. Wizualnie Gladius prezentuje się dość przeciętnie. Na uwagę zasługuje natomiast pełnoprawny multiplayer, dający możliwość zabawy w trybie kooperacji lub przeciwko sobie.
Autor opisu gry: Jacek Hałas
Platformy:
PlayStation 2 28 października 2003Angielskie napisy i dialogi
Xbox 28 października 2003Angielskie napisy i dialogi
GameCube 3 listopada 2003Angielskie napisy i dialogi
Producent: Lucasfilm Games / LucasArts
Wydawca: Lucasfilm Games / LucasArts
Gry podobne:
14 kwietnia 2017
Tak jak jeden skrajny biegun gatunku RPG wyznaczają hack’n’slashe, tak drugi stanowią taktyczne gry role playing – kładące nacisk na złożone, iście strategiczne walki w turach. Przed Wami ranking 25 najlepszych pozycji tego typu według naszej redakcji.
Oglądaliście Gladiatora? A wiecie, że powstała gra, dzięki której doskonale możecie poczuć atmosferę panującą na arenie? Gladius był połączeniem cRPG i strategii, które ukazało się w 2003 roku na konsole Playstation 2, Xbox i GameCube, niestety nie doczekawszy się polskiej premiery. Być może już wkrótce będziecie mieli nieco więcej szczęścia, bowiem są szanse na to, że za jakiś czas doczekamy się sequela.
gry
Jakub Kralka
28 lutego 2008 13:25
Wymagania sprzętowe gry Gladius:
PlayStation 2
Wspiera:
karta pamięci
GameCube
Wspiera:
karta pamięci
Średnie Oceny:
Średnia z 51 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.