Data wydania: 26 czerwca 1999
Kontynuacja przewrotnej i pełnej humoru strategii czasu rzeczywistego autorstwa Bullfrog Productions. W podziemiach znów robi się tłoczno za sprawą awanturników szukających sławy i bogactwa. Strażnik Lochów ma pełne ręce roboty zastawiając pułapki na intruzów, a do tego marzy mu się podbój świata na powierzchni.
GRYOnline
Gracze
Steam
Wydana w 1997 roku gra Dungeon Keeper miała tylko jedną poważną wadę – nie była w pełni trójwymiarowa. Twórcy tej znakomitej strategii czasu rzeczywistego postawili sobie ambitne zadanie przygotowania kontynuacji, wykorzystującej możliwości akceleratorów grafiki 3D. Już bez udziału Petera Molyneux ekipie studia Bullfrog Productions udało się wyprodukować sequel, który pod względem grywalności dorównuje pierwowzorowi, a biorąc pod uwagę oprawę graficzną nawet go przewyższa.
Akcja Dungeon Keeper 2 ponownie przenosi graczy do baśniowego królestwa, którym rządzi sędziwy król Reginald. Od czasu wojny pomiędzy dobrem a złem minęło kilka lat i wydaje się, że w krainie zapanował wreszcie spokój. Nic bardziej mylnego. Władca podziemi ma bowiem plan jak przedostać się na powierzchnię, w czym niezbędne będzie siedem kawałków magicznego kryształu, które Reginald rozdał niegdyś swoim rycerzom.
Przewrotność serii Dungeon Keeper polega na tym, że zamiast eksplorować i plądrować lochy gracze otrzymują zadanie ich ochrony. Wcielając się w tytułowego Dungeon Keepera (Strażnika Lochów) rozbudowują mroczne labirynty, zastawiają pułapki i wysyłają monstra, które przeszkodzić mają grupkom poszukiwaczy przygód oraz rogatej konkurencji.
Pracując nad DK2 twórcy gry postanowili uprościć mechanikę rozgrywki i lepiej ją zbalansować. Przykładowo rzucanie zaklęć wymaga teraz użycia określonej dawki many, która regeneruje się z szybkością uzależnioną od liczby posiadanych krypt i obszaru włości. Ponadto w Sercu Lochu znajduje się nieograniczona ilość złota, a wrzucane w środek bitwy kreatury pozostają przez pewien czas zamroczone.
Większość dostępnych w grze jednostek znana jest z pierwowzoru, choć niektóre – jak chociażby chochliki – dysponują nieco zmodyfikowanymi umiejętnościami. Z menażerii Strażnika zniknęły m.in. zbyt potężne smoki, które zastąpione zostały znacznie słabszymi salamandrami. Zrezygnowano także z komnat „koszary” i „zamiatacz”. W zamian pojawiły się: „kasyno”, „arena” i „strażnica”.
Oprawa audio-wizualna Dungeon Keeper 2 stoi na wysokim poziomie. Trójwymiarowe modele postaci i pomieszczeń są dopracowane, a animacje płynne i naturalne. Sterowanie w grze odbywa się za pomocą zielonej łapy Strażnika Lochu, jednak w każdym momencie gracz może wcielić się w jednego z przywołanych potworów i śledzić bieg wydarzeń z perspektywy pierwszej osoby.
Niewątpliwym atutem DK2 jest specyficzne, często wręcz absurdalne poczucie humoru, które twórcom udało się przemycić do swej produkcji. Dla przykładu, kiedy któryś z potworów wygra w kasynie, komnata wypełnia się jaskrawymi kolorami, a wszyscy w niej obecni zaczynają tańczyć Piekielne Disco.
Poza kampanią dla pojedynczego gracza, obejmującą 20 poziomów, w grze zaimplementowany został tryb multiplayer. Pozwala on na wspólną zabawę poprzez Internet lub sieć LAN maksymalnie czterem Strażnikom Lochu. Wśród opcji rozgrywki dostępnych zarówno dla pojedynczego jak i wielu graczy znalazły się dwa nowe tryby, z których najciekawiej prezentuje się sandboksowy „Loszek pieszczoszek”.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy i dialogi
Ograniczenia wiekowe: 16+
Gry podobne:
5GIER
Seria gier strategicznych czasu rzeczywistego (RTS-ów), zapoczątkowana w 1997 roku. Dwie pierwsze odsłony cyklu były dziełami założonego przez słynnego Petera Molyneuxa studia Bullfrog Productions, które wcześniej zapisało się złotymi zgłoskami na kartach historii gier wideo za sprawą takich projektów, jak Populous czy Syndicate. Później przy marce maczały palce również studia Mythic oraz TQ Digital Entertainment. Od początku istnienia serii prawa wydawnicze do niej są w rękach firmy Electronic Arts.
Na Steam trafiło niedawno kilkanaście odsłon Command and Conquer (w tym Red Alert), Sim City 3000 Unlimited, wszystkie części Populous i Dungeon Keeper. Co stało się, że trzydzieści lat później EA przypomina sobie o swoich wielkich klasykach?
opinie
Maciej Pawlikowski
17 marca 2024 14:02
Na Steamie jest już dostępna pierwsza odsłona Command & Conquer. Poza nią na platformę firmy Valve trafiły również inne klasyczne tytuły Electronic Arts. Wśród nich są choćby Dungeon Keeper 2 czy Populous.
gry
Maciej Gaffke
7 marca 2024 21:55
25 lat temu Peter Monyleux był jeszcze wizjonerem, który wkrótce swoim uśmiechem i opowieściami zdobędzie świat. 25 lat temu powstało Dungeon Keeper od studia Bullfrog Productions – gra, w której jesteśmy źli i torturujemy dobrych.
opinie
Maciej Pawlikowski
26 czerwca 2022 12:32
Założyciel legendarnego studia Bullfrog, Peter Molyneux, wypowiedział się na temat jego powolnego upadku po przejęciu przez koncern Electronic Arts. Niegdyś kipiący od pomysłów zespół, w którego katalogu znajdowały się gry takie jak Populous, Syndicate czy Dungeon Keeper, ostatecznie stracił swoją iskrę na początku lat 2000.
pozostałe
Michał Kułakowski
23 marca 2014 11:17
Grubo ponad rok temu świat obiegła wieść, że klasyczna seria Dungeon Keeper zostanie wskrzeszona jako azjatycka produkcja MMO. Potem w tym temacie zapadła jednak cisza. Na pierwsze konkretne informacje musieliśmy czekać aż do teraz.
gry
Adrian Werner
1 czerwca 2010 08:05
Najlepsza ze złych gier, wielkie wydarzenie roku 1997 (i nieco mniejsze w roku 1999, przy okazji premiery sequela) wciąż żyje w pamięci graczy. I wielu z nich bardzo chce, by Dungeon Keeper powrócił do świata wirtualnej rozgrywki w całej swojej demonicznej chwale. Czyżby ich życzenia miały zostać wysłuchane?
gry
Filip Grabski
19 sierpnia 2009 19:15
Jeden z serwisów (Videogamer) napisał, że jest nadzieja na przypomnienie przez Electronic Arts starszych produkcji studia Bullfrog, założonego między innymi przez Petera Molyneux. Taki wniosek wysunięto po rozmowie z szefem EA Bright Light. Harvery Elliott, jak sam mówi, został zatrudniony kilka lat temu przez wydawcę właśnie w celu przywrócenia do życia którejś ze starych marek.
gry
Szymon Liebert
22 lipca 2009 11:09
Jedenaście lat temu, po długim i cierpliwym oczekiwaniu, nareszcie dane nam było stać się naprawdę złymi. A to wszystko dzięki pokręconemu umysłowi Petera Molyneux i jego grze o zarządzaniu pełnymi potworów podziemiami. Dungeon Keeper pojawił się 1997 roku i na parę chwil zatrząsł światem strategii.
gry
Filip Grabski
1 grudnia 2008 14:15
Założyciel firmy Lionhead Studios, Peter Molyneux, zostanie uhonorowany tytułem Doctorate od Technology, przyznanym przez University of Abertay Dundee (Szkocja), za swoje osiągnięcia na polu tworzenia i projektowania gier.
pozostałe
Maciej Myrcha
28 października 2003 10:25
Sklep Internetowy Wirtualnego Świata zorganizował kolejną już aukcję gadżetu związanego z grą komputerową! Tym razem jest to koszulka z logiem Dungepon Keepera 2. Cena wywoławcza, jak zwykle w Wirtualnym 1 zł!
pozostałe
Fajek
11 czerwca 2002 13:07
Popularne pliki do pobrania do gry Dungeon Keeper 2.
mod Dungeon Keeper 2 - General Improvement Mod - A New Unofficial Patch for DK2 v.1.0.5 - 13 kwietnia 2021
patch Dungeon Keeper 2 - v.1.30 – v.1.51 EU - 15 października 2012
demo Dungeon Keeper 2 - ENG - 28 stycznia 2013
mod Dungeon Keeper 2 - Version 1.7 (GOG) Level Fix - 3 lutego 2021
mod Dungeon Keeper 2 - Dinputto8 (DirectInput Fix) v.1.0.3.9.0 - 21 marca 2021
mod Dungeon Keeper 2 - Dungeon Keeper 2 Dwarf Battle v.15072008 - 18 lutego 2019
Wymagania sprzętowe gry Dungeon Keeper 2:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 400MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D.
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 2148 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 1032 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Orzech
Ekspert
2022.08.28
To moja pierwsza styczność z oboma DK i jestem szczerze zafascynowany. Co tu dużo pisać, kapitalna strategia potrafiąca oderwać od rzeczywistości na wiele godzin, może trochę za łatwa i bardziej cukierkowa w porównaniu do jedynki, ale narzędzia jakie oddaje w ręce gracza dają niesamowicie dużo funu i koniec końców dwójkę cenię wyżej. Do tego graficznie ładna po dziś dzień, nie kłująca w oczy od 2 lata starszej, bardzo dobrej poprzedniczki.
Maciej Pawlikowski
GRYOnline.pl Team
2017.02.24
Kontynuacja hitu Bullfroga, w którym mogliśmy wcielić się w bezwstydnie złego władcę podziemi i karać bohaterów tylko za to, że ośmielili się być tymi dobrymi. Jak dobrze było być złym! Świetny sequel, lepsza grafika (choć inni powiedzą, że gdzieś po drodze zatracił się mroczny, pikselowaty zły duch bitmap), dużo nowości i muliplayer. Jedna z tych z gier, które ufundowały moje dzieciństwo.
1up
Ekspert
2017.12.31
Orzech Centurion
To moja pierwsza styczność z oboma DK i jestem szczerze zafascynowany. Co tu dużo pisać, kapitalna strategia potrafiąca oderwać od rzeczywistości na wiele godzin, może trochę za łatwa i bardziej cukierkowa w porównaniu do jedynki, ale narzędzia jakie oddaje w ręce gracza dają niesamowicie dużo funu i koniec końców dwójkę cenię wyżej. Do tego graficznie ładna po dziś dzień, nie kłująca w oczy od 2 lata starszej, bardzo dobrej poprzedniczki.
zanonimizowany768165 Legend
Pełne spolszczenie wersji GOG z małymi poprawkami.
Tutaj natomiast mod/patch na dalsze misje gdzie nie pojawiają się lepsze jednostki jak Czarne Anioły.
https://keeperklan.com/downloads.php?do=file&id=141
Wiedźmin Legend
Dungeon Keeper 2 to znakomita gra strategiczna czasu rzeczywistego wyprodukowana przez lubiane studio Bullfrog i wydana w 1999 roku na Pc. Sequel podobnie do swego rewelacyjnego poprzednika ma świetnie opracowane misje, zrównoważoną rozgrywkę i wciągającą strukturę co sprawia, że jest to pozycja obowiązkowa dla fanów gatunku. W tej grze tworzymy własne imperium zła w lochu kopiąc i przejmując fragmenty podziemi tworząc wygodny dom dla swoich stworzeń, gdzie mogą jeść, spać i ćwiczyć swoje umiejętności bojowe. Potem osiągamy wyższe cele zwykle zabijając dobrego bohatera królestwa.
Gameplay. Wcielamy się ponownie w mistrza zła, który chce rozprzestrzenić swój złowrogi wpływ na szczęśliwy i spokojny świat. W każdej misji musimy zbudować loch z różnymi specjalnymi pokojami, aby przyciągnąć różne potwory. Gdy już zdobędziemy dobrze wyszkoloną siłę bojową naszym celem jest próba wyeliminowania dobrych bohaterów, którzy się kręcą. Ga ma zdecydowanie ofensywny charakter. Każdą misję zaczynamy od krótkiej odprawy. Pierwsze kilka misji ma na celu przyzwyczajenie nas do interfejsu i są dość łatwe, ale mniej więcej w połowie gry zaczyna się robić dość trudno. Oprócz tego, że znajdziemy się w sytuacji w której musimy stawić czoła mądrzejszym władcom z silniejszymi armiami zaczniemy również spotykać innych strażników, którzy również próbują przejąć krainę. Z wyjątkiem serca lochu i bramy prawie każdy pokój, który mamy do dyspozycji nie tylko pomaga naszym potworom, ale także przyciąga nowe potwory do naszej kryjówki. Podstawowa kryjówka zapewnia naszym stworzeniom miejsce do spania i przyciąga również gobliny. Wylęgarnie mają kurczaki, które działają jako pożywienie dla naszych stworzeń i pomagają przyciągnąć kilka rodzajów potworów. Biblioteka umożliwia badanie nowych czarów i przyciąga Czarnoksiężników. Warsztat pozwala budować pułapki i drzwi oraz przyciąga Trolle. Pokój Straży przyciąga Mroczne Elfy. Sala Tortur wydobywa informacje od więźniów przyciąga Mroczne Panie. Więzienie pozwala trzymać schwytanych wrogów na tortury, a gdy umierają powracają jako Szkielety pod naszą kontrolą. Później w grze uzyskujemy dostęp do bardziej zaawansowanych pomieszczeń, które dają nam również dostęp do bardziej zaawansowanych stworzeń. Przykłady to Kasyno, które sprawia, że stworzenia są szczęśliwsze i przyciąga Łotrzyków, Cmentarz, który przyciąga i karmi wampiry oraz Dół Walk, który pomaga stworzeniom zdobywać doświadczenie i przyciąga Czarnych Rycerzy. Niektóre stworzenia jak przykładowo Salamandra są przyciągane przez specjalne rodzaje terenu na mapie jak lawa, a inne jak na przykład Demon Żółci pojawiają się dopiero po po pewnym czasie. Jak w każdym dobrym RTS-ie wszystko co budujemy kosztuje cenne zasoby. W Dungeon Keeper są tylko dwa zasoby na które musimy uważać: złoto i mana. Złoto musi być wydobywane ze specjalnych pól rudy na mapie. Po tym jak nasze diabły wydobędą żyłę rudy zbierają złoto i zabierają je do najbliższego skarbca. Ważne jest, aby zwracać uwagę kiedy nasze skarbce się zapełniają. Od czasu do czasu mamy szczęście znaleźć pole klejnotu. Mana jest o wiele prostsza do utrzymania. Każde rzucone zaklęcie zużywa pewną ilość energii, dlatego ważne jest, żeby ją oszczędzać jeśli zamierzamy rzucić potężne zaklęcie. Większość gry spędza się na budowaniu, ale gdy pojawią się sytuacje bojowe musimy upewnić się, że nasze stworzenia są w odpowiednim miejscu, aby sobie poradzić. Niektóre zadania wymagają odrobinę więcej subtelności i tutaj wkracza zaklęcie opętania. Gdy rzucimy to proste zaklęcie zostaniemy przeniesieni do ciała dowolnego potwora i widzimy świat wokół siebie jego oczami. W tym trybie możemy klikać na inne stworzenia, aby podążały za nami i przeprowadzały ataki na naszego wroga kierując wszystkim w bardziej inteligentny sposób na polu bitwy. Naprawdę fajnie jest też zobaczyć lochy nad których tworzeniem spędziło się parę godzin z perspektywy oczu potwora. Widok z pierwszej osoby jest szczególnie zabawny, ponieważ lochy wyglądają wtedy zajebiście. Podczas walk niektóre stworzenia są tchórzliwe i uciekają, jeśli zostaną przewyższone liczebnie lub przewyższone klasą. Inne są nieustraszone. Wiele z nich pełni jedynie rolę wsparcia i trzeba je bronić. Opętanie stworzenia i walka z perspektywy pierwszej osoby nadaje temu stworzeniu większą siłę i wytrzymałość. Możemy również rozstawiać śmiertelne i skomplikowane pułapki z których wiele działa optymalnie w połączeniu i można je stosować z dużą dozą kreatywności. Gra zawiera również wiele wszelkiego rodzaju małych sekretów, które warto szukać, ponieważ otwierają sprytne ukryte poziomy lub pomagają wzmocnić nasze stworzenia. Pomiędzy misjami kampanii podziwiamy bardzo zabawne krótkie filmy z różnymi postaciami w akcji co samo w sobie jest wystarczającym powodem, aby kontynuować grę. Kampania jest dość długa, narracja jest przyjemna, a gra ma dość dużą różnorodność między misjami. Ponieważ istnieje tak wiele różnych sposobów na podbój każda kolejna rozgrywka ma swój własny, wyjątkowy smak.
Grafika i udźwiękowienie. Chociaż Dungeon Keeper 2 dzieli z oryginałem projekt wizualny grafika została udoskonalona. Podziwiamy klaustrofobiczne korytarze dzięki subtelnym, ale strasznie skutecznym efektom światła i cienia, które ożywiają katakumby. Różne elementy lochów od zasypanych papierem bibliotek i błyszczących skarbców po bardziej złowrogie zabudowania takie jak zimne cmentarze i skomplikowane komnaty tortur są piękne do oglądania imponując szczegółami. Wszystko w grze porusza się płynnie z pułapkami emitującymi zabójcze chmury gazu i upiornymi duchami strachu, potworami i armatami strzelającymi pięknymi seriami ognia, a diabły rozmywają się obok nas rzucając zaklęcia pośpiechu, aby zwiększyć swoją wydajność. Możemy też powiększyć widok z domyślnego widoku izometrycznego, aby docenić każdy szczegół. Jednakże widok z pierwszej osoby, którego najmniej korzystamy zawiera najbardziej imponujące efekty wizualne w grze. Każdy potwór ma swój własny oryginalny widok w zależności od jego wzrostu, rodzaju broni i rodzaju oczu. Niesamowicie oryginalne. Do tego różne maniery tych stworzeń oraz sposób w jaki się poruszają, co lubią robić w wolnym czasie i sposób w jaki radzą sobie ze swoimi wrogami sprawia, że sequel podobnie jak jedynka jest wyjątkowy i często niesamowicie zabawny. Efekty dźwiękowe są równie imponujące. Wampiry podejrzliwie chichoczą do siebie, łotrzykowie brzmią jakby knuli coś złego, a trolle, gdy zaczynają wygadywać niestworzone rzeczy wydawają się jeszcze głupsze niż na jakie wyglądają. Każdy pokój jest pełen własnych dźwięków otoczenia. Nie sposób nie docenić oprawy dźwiękowej dzięki której nie przestajemy się uśmiechać słuchając dźwięków z tej zabawnej produkcji.
Podsumowanie. Gra jest dowcipna, klimatyczna, przyjemna do grania i oglądania, a interfejs jest łatwy w użyciu. To bardzo miodna gra wysokiej jakości z kreatywną rozgrywką, która dała każdemu innemu deweloperowi powody do zazdrości. Obok pierwszej części Dungeon Keeper (1997) to najlepsza produkcja studia Bullfrog. Z innych hitów studia zaimponowały mi też Populous (1989), Populous II (1991), Syndicate (1993), Magic Carpet (1994), Theme Park (1994), Theme Hospital (1997).
https://www.youtube.com/watch?v=geuraLKCfIU&ab_channel=LoopyLongplays