Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPC
Okładka Cryostasis: Sleep of Reason (PC)

Cryostasis: Arktyczny Sen PC

Cryostasis: Sleep of Reason

Mroczne dzieło programistów z ukraińskiego studia Action Forms (twórcy między innymi serii Carnivores i Vivisector). Tym razem mamy do czynienia z mieszanką gatunków: elementy właściwe strzelankom i grom akcji są obficie doprawione klimatem rodem z najlepszych horrorów.

Akcji | FPP | horror

PC Windows
Okładka Cryostasis: Sleep of Reason (PC)

Polskie napisy

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

5grudnia2008

20marca2009

pudełko PL

Cryostasis: Sleep of Reason to mroczne dzieło programistów z ukraińskiego studia Action Forms (twórcy między innymi serii Carnivores i Vivisector). Tym razem mamy do czynienia z mieszanką gatunków: elementy właściwe strzelankom i grom akcji są obficie doprawione klimatem rodem z najlepszych horrorów.

Fabuła przenosi nas do 1981 roku na koło podbiegunowe, do rosyjskiego lodołamacza o napędzie atomowym „Północny Wiatr”. Głównym bohaterem jest jeden z naukowców – meteorolog Alexander Nesterov. To właśnie w tą postać wcielamy się w grze.

Pewnego dnia Alexander wykonując swoje obowiązki zostaje zmuszony do poszukania schronienia przed nadchodzącą burzą śnieżną. Jego wybór pada na atomowy lodołamacz, przed wielu laty schwytany w pułapkę lodowych okowów. Szybko okaże się jak nietrafna jest ta decyzja. Na pokładzie okrętu panuje mroczna, mrożąca krew w żyłach atmosfera. Co więcej, z zaciemnionych miejsc dochodzą dźwięki nie do końca pasujące do opuszczonego okrętu. Najwyraźniej członkowie załogi, którzy od dawna powinni nie żyć, nie są całkowicie martwi, a naszego bohatera czeka ciężka walka o przeżycie. Jeśli chce się wydostać na wolność musi utorować sobie drogę przez hordę dziwacznych monstrów, będących niegdyś marynarzami.

Ratując życie musimy stanąć oko w oko z aż piętnastoma gatunkami wzbudzających trwogę bestii. Każdy z przeciwników inaczej się zachowuje i dysponuje indywidualnym zestawem umiejętności. Na pokładzie okrętu znajdujemy osiem rodzajów broni używanych w latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia. W przebyciu 18 etapów gry pomagą nam bohaterzy niezależni, których spotykamy w czasie przygody. Postępy w odkrywaniu zagadki porzuconego lodołamacza i jego załogi uzależnione są od używania zdolności zwanej Mental Echo, która pozwala nam wedrzeć się do pamięci innej osoby, a następnie zmienić jej zachowanie w przeszłości. Sporo dowiadujemy się także dzięki retrospekcjom (krótkie filmy przerywnikowe) oraz odnajdywanym dokumentom.

Twórcy gry stworzyli całkowicie nowy silnik o nazwie AtmosFear 2.0. Zapewnia on znakomitą jakość efektów świetlnych i cieni, a także pozwala na jak najwierniejsze odwzorowanie praw fizyki.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8.0 / 10 na podstawie 744 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 6.6 / 10 na podstawie 95 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99,90 PLN

Gry podobne do Cryostasis: Arktyczny Sen

Klasyfikacja PEGI Cryostasis: Arktyczny Sen

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Cryostasis: Arktyczny Sen

PC Windows

Rekomendowane: Pentium 4 2 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 6600 lub lepsza), 13 GB HDD, Windows XP/Vista

Cryostasis: Arktyczny Sen - recenzja gry

Recenzja 4 lutego 2009, 09:25

Przed uruchomieniem Cryostasis miałem pewne obawy. Wcześniej miałem bowiem okazję testować techniczne demo gry i okazało się, że ma ono spore problemy z działaniem na mojej karcie graficznej (Radeon HD 3870). Problemy były dwa. Pierwszy z nich objawiał się błędami w wyświetlanym obrazie, natomiast drugi w koszmarnie wolnym działaniu silnika. Pierwsze uruchomienie produkcji ujawniło niestety, że nadal mają miejsce problemy z prawidłowym wyświetlaniem obrazu. Okazało się, że winowajcą jest DirectX 10 (Pixel Shader 4.0). Po zdegradowaniu shadera do 3.0 wszystkie problemy znikły jak ręką odjął. Miejmy nadzieję, że jest to jedynie bolączka wersji review. Drugi problem, czyli powolne działanie gry, nie powtórzył się. Wszystko działało przyzwoicie na wysokim poziomie detali i sprzętowym wspomaganiu systemu fizyki. Niech sobie to będzie i NVidia PhysX, skoro dobrze działa na produktach ATI.