Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikWyścigiPC
Okładka Crashday (PC)

Crashday PC

Dynamiczna gra wyścigowa opracowana przez zespół Moonbyte.

Wyścigi | samochodowe

PC Windows
Okładka Crashday (PC)

producent: Moonbyte

wydawca PL: OniGames

Strona oficjalna

Polskie napisyPolskie napisy

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

24lutego2006

3marca2006

pudełko PL

Crashday jest grą wyścigową, za której stworzeniem stoi zespół Moonbyte. Produkcja pojawiła się na platformie PC, a czerpie garściami z dorobku takich tytułów, jak marka Carmageddon oraz kultowe Stunts.

Mechanika

W Crashday zasiadamy za kierownicami jedenastu zróżnicowanych samochodów, biorąc udział w szalonych wyścigach na dwudziestu sześciu trasach. Do naszej dyspozycji oddano zarówno superszybkie auta, jak i ciężkie pojazdy terenowe, czy też sportowe hatchbacki. Warto zauważyć, że twórcom nie udało się pozyskać licencji na wykorzystanie prawdziwych marek i modeli, jednak ich projekty przypominają rzeczywiste odpowiedniki w wystarczającym stopniu, by rozpoznać wśród nich Nissana Skyline'a, Lamborghini Countach, Chevroleta Corvette C5 czy wreszcie Dodge'a RAMA SRT 10. Same tory także są różnorodne – zmagania toczą się na drogach asfaltowych, pośód przemysłowej zabudowy czy wreszcie na bezdrożach. Na wielu z nich roi się od ramp i skoczni, na których można wykonywać efektowne ewolucje.

Wyścigi podzielono natomiast na siedem kategorii, a oprócz klasycznej walki o przekroczenie linii mety na pierwszej pozycji (Race), możemy wziąć udział w walce na arenie (Wrecking Match), spróbować nie doprowadzić do detonacji bomby zainstalowanej w naszym pojeździe (Bomb Run) lub przekazywać ją rywalom (Pass The Bomb) czy wreszcie wcielić się w kierowcę-kaskadera bawiącego publiczność (Stunt Show); ich dopełnieniem jest Hold The Flag, w którym przechwytujemy uśmiechniętą buźkę i staramy się przewozić ją przez punkty kontrolne oraz Wrecking Match, czyli walka na arenie z innymi zawodnikami. Powyższą listę zamyka natomiast Test Drive pozwalający na swobodną jazdę po trasach stworzonych własnoręcznie przy pomocy wbudowanego edytora – nic nie stoi na przeszkodzie, by podzielić się swoimi gotowymi dziełami z całą społecznością graczy. Warto odnotować, że o zwycięstwie decydują nie tylko osiągi prowadzonego przez nas samochodu i znajomość toru, lecz również umiejętne wykorzystanie broni oddanej do naszej dyspozycji – przeciwników możemy traktować rakietami lub seriami z karabinów maszynowych, co nierzadko potrafi przechylić szalę zwycięstwa na naszą stronę.

Tryby gry

Tym wszystkim możemy bawić się zarówno w pojedynkę, jak i w towarzystwie innych graczy. Na wydane na platformę PC Crashday składa się bowiem tryb kariery dla pojedynczego gracza, pojedyncze wyścigi z zawodnikami kontrolowanymi przez sztuczną inteligencję oraz specjalne wyzwania. Tryb multiplayer pozwala natomiast na zmagania przez Internet lub w sieci lokalnej.

Kwestie techniczne

Trójwymiarowa oprawa graficzna Crashday prezentuje solidny poziom wykonania – na uwagę zasługują przede wszystkim uszkodzenia, jakim stopniowo ulegają pojazdy w trakcie walki o zwycięstwo. Całości dopełnia specjalnie skomponowany soundtrack skutecznie zagrzewający do boju.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna    

Nośnik: 1 DVD / 1 CD

Ocena czytelników: 8,6 / 10 na podstawie 3297 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 9.0 / 10 na podstawie 103 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 19,99 PLN

Klasyfikacja PEGI Crashday

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Crashday

PC Windows

PC Windows

  • Rekomendowane:
  • Pentium 4 1.5 GHz
  • 512 MB RAM
  • karta graficzna 64 MB (GeForce3 lub lepsza)
  • 1.5 GB HDD
  • Windows 2000/XP
Crashday - recenzja gry
Crashday - recenzja gry

Recenzja 15 marca 2006, 10:49

Wspomniałem o grafice i o zniszczeniach, czas na niezwykle ważny element tego typu gier, jakim jest model fizyczny świata. To właśnie on decyduje najczęściej o tym, iż mówimy, że gra się fajnie lub nie. Moim zdaniem, wszyscy, którzy chcą zrobić grę samochodową, powinni zaczynać od modelu fizycznego świata, jak i od samej fizyki prowadzenia samochodu. W przypadku Crashday’a tak się najprawdopodobniej nie stało i mamy to co mamy, czyli nic ciekawego. Zacznę od tego, że samochody prowadzą się bardzo dziwnie, tak jakby nie dotyczyły ich prawa fizyki. Wpływ na to ma zapewne grawitacja, która w grze jest dziwacznie opisana – chyba coś się panom z Moonbyte pomyliło i wzięli ją (grawitację) z Księżyca (dosłownie i w przenośni). Każdy skok, kończy się kilkunasto/kilkudziesięciu metrowym lotem, a zdarzają się i takie, że zanim samochód spadnie na ziemię, zdążycie zjeść 3 daniowy obiad, uciąć sobie po nim drzemkę i obejrzeć 2 odcinki M jak Miłość – może to i fajne przez pierwszych kilka minut zabawy, ale potem po prostu drażni. Nie zrozumcie mnie źle, nie jestem przeciwny naginaniu pewnych praw, aby dzięki temu zabawa była lepsza, ale Crashday jest dobrym przykładem na to, że osoby, które brały udział w jego tworzeniu nie miały do końca jasnej wizji, co i jak chcą zrobić i jaki cel osiągnąć. Podsumowując akapit o ‘fizyce’ stwierdzam, że o ile wizualizacja zniszczeń jest naprawdę dobra (patrz zdjęcia), o tyle cała reszta jest kiepska i niedopracowana.