Data wydania: 4 października 2022
Mroczna gra typu action RPG, której akcja toczy się w fantastycznej wersji Śląska z czasów wojen husyckich. W 1428: Shadows over Silesia przejmujemy kontrolę nad dwójką bohaterów, próbującą stawić czoła pradawnemu złu zagrażającemu mieszkańcom tytułowej krainy.
Gracze
Steam
1428: Shadows over Silesia to RPG akcji osadzone w realiach średniowiecznej Europy, wzbogacone w elementy mrocznego fantasy i europejskiej mitologii. Za jego produkcję i wydanie odpowiada niezależne czeskie studio KUBI Games, założone przez Petra Kubíčka. Tytuł ten otrzymał nominację w kategorii „Best Game” podczas Game Access Conference w 2022 roku. Wersja demo gry jest dostępna na platformie Steam.
Zaprezentowane w grze wydarzenia osadzone zostały w tytułowym 1428 roku. Dowodzeni przez Prokopa Wielkiego husyci właśnie wyruszyli na wyprawę na Śląsk. Choć najazd ze strony heretyków zdaje się być największym zagrożeniem dla pozbawionego władcy kraju, inne, o wiele potworniejsze zło zaczyna wyłaniać się z cienia.
Głównymi bohaterami tytułu są Hynek – zrzędliwy i klnący jak szewc husycki hetman oraz Lothar – dobrze wychowany i obyty rycerz zakonu szpitalnego, stojący u boku swoich braci na pierwszej linii śląskiej obrony. Z czasem ich drogi krzyżują się, a protagoniści muszą zadecydować czy skierować przeciwko sobie miecze, czy też zawrzeć kruche przymierze i wspólnie stawić czoła znacznie groźniejszym przeciwnikom.
1428: Shadows over Silesia to tytuł silnie inspirowany grami przygodowymi lat 90. Ukazana w nim historia posiada liniową, podzieloną na rozdziały strukturę. Podczas rozgrywki przemieszczamy się po licznych lokacjach pieszo lub konno, a naszym głównym celem jest zdobywanie cennych informacji i przedmiotów oraz rozwiązywanie różnorodnych zagadek i odszyfrowywanie zakodowanych wiadomości. Część problemów, na które natrafiają na swej drodze protagoniści, można rozwiązać na wiele sposobów bądź też sprytnie obejść.
Gra wzbogacona została także w łatwy do zrozumienia system walki. Naszymi przeciwnikami są nie tylko rycerze czy wieśniacy, ale również istoty nadprzyrodzone, które mogą przysporzyć nam niemało problemów. Należy pamiętać, że nasi bohaterowie nie mają szans w starciu z większą grupą przeciwników. Podczas przypuszczania ataków warto więc wyczekiwać odpowiednich momentów, wykorzystując błędy wrogów na swoją korzyść. Czasem jednak lepszym rozwiązaniem jest ukrycie się w cieniu i przemknięcie za ich plecami.
Gra 1428: Shadows over Silesia zrealizowana została w stylistyce „low poly”, z akcją ukazaną w widoku izometrycznym. W tytule przedstawione są zarówno rzeczywiste, jak i fikcyjne tereny średniowiecznego Śląska. Pod względem graficznym produkcja opiera się głównie na kontraście światła i cienia, wiele wydarzeń rozgrywa się pod ziemią, w deszczowe dni lub w nocy, co dodatkowo potęguje jej mroczną atmosferę.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Platformy:
PC Windows
Producent: KUBI Games
Wydawca: KUBI Games
Ograniczenia wiekowe: 16+
Gry podobne:
Brutalne action RPG 1428: Shadows over Silesia doczekało się polskiej wersji językowej. Za tłumaczenie gry nie odpowiada jednak czeskie studio KUBI Games, lecz jeden z zaangażowanych członków społeczności.
gry
Krzysztof Kałuziński
2 lutego 2025
Dzisiaj odbędzie się premiera 1428: Shadows over Silesia, czyli przygodowej gry akcji z elementami RPG osadzonej na Śląsku w czasach wojen husyckich, która połączy elementy historyczne z fantastycznymi.
gry
Adrian Werner
4 października 2022
W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie gry, jak 1428: Shadows over Silesia, Marauders, Dakar Desert Rally, Deathverse: Let It Die, SuperPower 3, Priest Simulator czy The Plague Doctor of Wippra.
gry
Adrian Werner
3 października 2022
Twórcy 1428: Shadows over Silesia opublikowali demo gry na Steamie (bezpłatne). Podali też datę premiery tego RPG z akcją osadzoną na Śląsku, które łączy w sobie wydarzenia historyczne z elementami dark fantasy.
gry
Marek Makuła
11 czerwca 2022
Czeskie studio KUBI Games tworzy RPG-a akcji, który może przypaść do gustu fanom tak zwanej Trylogii husyckiej Andrzeja Sapkowskiego. 1428: Shadows over Silesia nie będzie jednak „czeskim Wiedźminem” ani nawet drugim Kingdom Come: Deliverance, lecz projektem znacznie mniejszego kalibru.
gry
Krystian Pieniążek
18 lutego 2020
Wymagania sprzętowe gry 1428: Shadows over Silesia:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3-3220 3.3 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon HD 7870 lub lepsza, 8 GB HDD, Windows 7/8/8.1/10/11 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-2400 3.1 GHz / AMD FX-8320 3.5 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 3 GB GeForce GTX 1060 / 4 GB Radeon RX 580 lub lepsza, 8 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Lista dodatków do gry 1428: Shadows over Silesia:
Dodatek
11 listopada 2024
RPG
Dodatek do gry RPG akcji osadzonej w fantastycznej wersji Śląska z czasów wojen husyckich. 1428: Shadows over Silesia - Tourney at the Bear Rock pozwala nam wziąć udział w turnieju rycerskim i m.in. poznać bliżej takie postacie historyczne jak Jan Sokol z Lamberka czy Jan Žižka.
Średnie Oceny:
Średnia z 9 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 165 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Diabeldann Junior
Arcyciekawy okres jak z ksiazek Sapkowskiego (Narrenturm) ale niestety wykonanie jest słabiutkie, wytrzymałem 30 minut dema, wprowadzenie koszmarnie powolne i nudne a system walki to jakas kpina tak wolnego i topornego nie kojarze w grach z ostatnich nastu lat. Wielka szkoda ale zapowiada sie bardzo zle...
siera97 Senator
Jeżeli poprawią sterowanie względem dema, to może być ciekawa gra. Osobiście była dla mnie nie grywalna, za dużo kłopotów z poruszaniem się. Postać chodzi jak w koszmarze, w którym coś cię goni, ale nogi uginają się pod tobą i obijasz się od ściany do ściany.
-eca- Konsul
Jak zaczną grzać na Śląsku, w dodatku byle czym - to dopiero będzie Shadows over Silesia.
zanonimizowany1353630 Konsul
Kurde faja, to jest przemyślana gra, dobrze wyreżyserowana i z sensownym pomysłem. Czasem w przygodówkach twórcy dodają elementy zręcznościowe na siłę, a tutaj levele gdzie biegamy i gadamy z ludźmi są sensownie połączone z tymi, gdzie walczymy, skradamy się i rozwiązujemy zagadki, do tego dochodzi spoko ilość cutscenek z w miarę sensownie przedstawioną fabułą.
No i na tym koniec zalet gry. Gameplayowo to jest tragedia. System walki sprawia że najwyższej klasy drewno wygląda niczym guma. Walczy się topornie i nieprzyjemnie od początku do końca. Trafienie przeciwnika to często totalny fart i jeszcze po pokonaniu jednego włącza się dziwne slow-motion, cierpi się podczas walki, a twórcy jeszcze dowalają szybkich i małych przeciwników, by tylko bardziej zirytować gracza. Do tego straszna monotonia, bo rodzaj ciosu jest jeden, a blokowanie nie ma sensu. No i są poziomy, które opierają się głównie o walkę i w założeniu to powinien być fajny przerywnik od kombinowania, a wychodzi totalna masakra.
Nie ma również absolutnie żadnych elementów rpg. Nie dostajemy expa za zabicie przeciwników. Rodzajów broni nie ma za wiele i wiele się od siebie nie różnią, a rozwijać postać możemy zakładając jeden z 3 amuletów, który wpływa na jedną tylko cechę. Przebieramy się też tylko kiedy historia tego wymaga, szkoda bo wtapianie się w tłum rodem z Assassin's Creed to fajny pomysł na urozmaicenie rozgrywki, który tu ledwie liźnięto.
Skradanie jako tako daje radę, jest bardzo trudne, no i nie można po cichu zabić przeciwnika, ani odwracać uwagi. Gra jest ogólnie trudna i czasem ciężko jest wpaść na to, co też twórcy sobie obmyślili, w porównaniu z taką Syberią 4 czy Gamedec, to o wiele łatwiej się zaciąć i kilka razy musiałem sprawdzić gameplaye w sieci.
Ale też lipa z samą fabułą. To że akcja dzieje się na Śląsku i w roku 1428 nie ma żadnego znaczenia. Dostajemy randomowe low fantasy z demonami i szkieletami, które mogłoby się dziać w każdym renesansowo/średniowiecznym okresie i każdym miejscu, gdzie byle konflikt militarny trwa. Zależność bohaterów okazuje się dość prosta i w dodatku zostaje tragicznie wyłożona podczas jednego wielkiego wyrzygu ekspozycji. No i nie ma tak nic za bardzo z lokalnego folkloru. Jakiś jeden kościej bez właściwie cech szczególnych, ale pod względem unikalności ta gra nie ma startu do "Black Book", gdzie każdy chochlik i czort kipiał tym rosyjskim klimatem, wierzenia były dokładnie opisane i trzeba było ich logiką podążać, by odczyniać uroki i rytuały. Natomiast w 1428 dostajemy tak randomowe kawałki jak włócznia, która przebiła bok Jezusa, no i jakiś "Monsterberg", który kto wie, czy w ogóle istniał, a już na pewno w 1428 roku nie było oblężenia Wrocławia. Lub chociaż msza święta, to jakiś randomowe kawałki chwalące Boga, a nie faktyczna formuła z tamtych czasów.
Do tego też taki "Hard West 2" miał najlepszy trzeci akt, no a tutaj dostajemy na finał beznadziejnie nijaką lokację (choć ogólnie większość miejscówek w grze jest dość randomowa), uwypuklającą wszystkie wady gry i rozwiązania od czapy, a wszystko to podsumowane naiwnym bezsensem, nie uwzględniającym wcześniejszych wydarzeń.
Nikomu nie polecam tej gry. Fajnie pomyślana jest, ale wymaga odcięcia jej od realiów historycznych, przeniesienia do jakiegoś randomowego świata, no i zrobienia gameplayu. Serialnie, polecam ograć "Black Book" jak ktoś lubi dobrą historię.
RoyPremium Konsul
Czeski gamedev to musi leżeć w rynsztoku. Jak twórcy sami się pochwalili, to na końcu 2024 roku rozdano nagrody dla najlepszych czeskich gier w roku 2022 i 2023. Dlaczego tak? Nigdy się nie dowiemy. Nie ma to żadnego sensu.
Najsmutniejsze jest jednak, że ten tytuł wybrano najlepszą czeską grą roku 2022. A niech mnie dudner świśnie. Coś tak ułomnego, z tragicznym gameplayem i średnią fabułą, co nie zdobyło żadnej popularności na Steamie, żeby coś takiego nagradzać, to naprawdę z czeskimi grami musi być tragicznie. Jest Kingdom Come 1 i 2 i dalej 100 metrów mułu.