Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria FlatOut - seria gier

FlatOut to seria zręcznościowych gier wyścigowych, w których duży nacisk położono na niszczenie samochodów rywali. Zaawansowane systemy destrukcji pozwalają gnieść karoserię, rozbijać szyby, a nawet urywać całe fragmenty pojazdów. Na przestrzeni lat poszczególne części cyklu tworzone były przez rozmaite studia developerskie zlokalizowane w różnych krajach. Za opracowanie najnowszej czwórki odpowiada francuskie Kylotonn, kwestiami wydawniczymi zajęła się zaś firma Strategy First.

Pierwsza odsłona serii, FlatOut, ukazała się w 2004 roku na komputery PC oraz konsole PlayStation 2 i Xbox. Opracował ją fiński zespół Bugbear Entertainment, a wydała firma Empire Interactive. Duet ten wypuścił również trzy następne części: FlatOut 2 (2006) na te same platformy co jedynkę, FlatOut: Apokalipsa (FlatOut: Ultimate Carnage) tylko na Xbox 360 (2007) i pecety (2008), oraz FlatOut: Head On (2008) na PlayStation Portable. Dwa lata później na konsolach Wii pojawiła się wersja FlatOut (2010) stworzona przez holenderskie Team6 Game Studios i wydana przez Zoo Games Inc. Spod rąk tego samego dewelopera wyszła część FlatOut 3: Chaos & Destruction, wydana pod koniec 2011 roku przez Strategy First i dostępna jedynie na komputery osobiste. W 2013 r. Team6 Game Studios stworzyło niewielką grę na urządzenia mobilne z systemem Android: FlatOut – Stuntman. Najnowsza pełnoprawna część czwarta, FlatOut 4: Total Insanity, ukazała się w 2017 roku na komputery PC oraz konsole PlayStation 4 i Xbox One. Tym razem tworzeniem gry zajęło się francuskie studio Kylotonn. Rolę wydawcy, podobnie jak w przypadku części z numerem trzy, spełniło Strategy First.

Nieodłącznym elementem serii FlatOut są systemy zniszczeń i towarzyszące im symulacje fizyki. Brutalne wyścigi, w których gracze biorą udział to szalone przepychanki – snopy iskier mieszają się z oderwanymi kawałkami karoserii, roztrzaskanymi barierkami i połamanymi płotkami. Na torach wyścigowych pojawiają się też rozklekotane rusztowania, toczące się beczki, zniszczalne ściany oraz cała masa innych elementów środowiskowych, z którymi można wchodzić w interakcję. Przykładowo, trasa miejska w części drugiej pozwala graczowi na błyskawiczne przejechanie przez całą szerokość sklepu.

Dokonywanie demolki jest nie tylko zabawą samą w sobie, ale też sposobem na ładowanie paska nitro – bonusowego przyspieszenia, które możemy odpalić w dowolnym momencie. Efektowne zderzenia są też nagradzane funduszami, które w trybie kariery możemy wydawać na ulepszanie komponentów samochodu, albo też na kupowanie nowych maszyn.

Potężne kraksy mogą zaowocować wyrzuceniem kierowcy przez przednią szybę. Ficzer ten stał się główną atrakcją dodatkowych trybów rozgrywki, w których odpowiednie „wystrzelenie” własnego kierowcy jest drogą do zwycięstwa. Gra mobilna FlatOut – Stuntman podniosła ten element serii do rangi głównego trybu gry, rezygnując ze zwyczajnych wyścigów.

Inny powszechnie występujący w serii tryb rozgrywki wymaga od nas poruszania się po niewielkiej arenie, gdzie zawodnicy starają się uszkodzić auta oponentów celnymi uderzeniami. Zwycięzcą zostaje tam ostatni kierowca, który jeszcze posiada sprawną maszynę.

Na przestrzeni lat seria FlatOut była z reguły oceniana dość pozytywnie. W serwisie metacritic.com najlepsze noty uzyskały części FlatOut: Ultimate Carnage (Metascore 80/100 dla wersji na Xbox 360 i 79/100 dla wersji na PC) oraz FlatOut 2 (76/100 dla wersji pecetowej). Dość poważną wpadkę seria zaliczyła przy okazji części FlatOut 3: Chaos & Destruction, której Metascore wyniósł zaledwie 23/100 (stan na 24.09.2017).

FlatOut 4: Total Insanity
FlatOut 4: Total Insanity

Wyścigi 17 marca 2017

Czwarta pełnoprawna odsłona widowiskowej serii wyścigowej FlatOut, zapoczątkowanej w 2004 roku przez fińskie studio Bugbear Entertainment. Po chłodnym przyjęciu trzeciej części cyklu zadanie stworzenia jej kontynuacji powierzono studiu Kylotonn, które ma na swoim koncie m.in. piątą i szóstą odsłonę popularnej serii rajdowej WRC. Całość bazuje zaś w znacznej mierze na uwagach i sugestiach społeczności graczy, stanowiąc do pewnego stopnia powrót do korzeni marki. W grze bierzemy więc tradycyjnie udział w brutalnych zawodach wyścigowych, w których zwycięstwo uzyskać możemy nie tylko dzięki szybkiej jeździe, ale także bezpardonowym rozbijaniu samochodów rywali. We FlatOut 4: Total Insanity nie zabrakło także możliwości niszczenia elementów otoczenia oraz widowiskowych kraks – czyli większości elementów, które stały się wizytówką serii od momentu jej powstania.

PCPS4XONE

FlatOut 3: Chaos & Destruction
FlatOut 3: Chaos & Destruction

Wyścigi 13 grudnia 2011

Trzecia pełnoprawna odsłona popularnego cyklu gier wyścigowych, łączących tradycyjną rywalizację z mechaniką niszczenia pojazdów rywali i elementów otoczenia. W odróżnieniu od poprzednich części serii, za grę FlatOut 3: Chaos & Destruction odpowiada zupełnie nowa ekipa studia Team 6, mająca na swoim koncie sporo niskobudżetowych produkcji wyścigowych oraz grę FlatOut na konsolę Wii. Ogólne założenia rozgrywki pozostały niezmienione, a podczas zabawy ścigamy się blisko 50 modelami samochodów na ponad 60 zróżnicowanych i wypełnionych szeregiem zniszczalnych elementów trasach. Wśród dziewięciu szalonych trybów rozgrywki znalazły się między innymi znane z poprzedniczek areny Destruction Derby oraz tryby kaskaderskie. Na potrzeby produkcji opracowano zupełnie nowy system fizyki i destrukcji, a same wyścigi stały się jeszcze szybsze i bardziej dynamiczne. Odmiennie prezentuje się również oprawa graficzna gry, wykonana w zupełnie innym od poprzedniczek stylu.

PC

FlatOut: Head On
FlatOut: Head On

Wyścigi 15 stycznia 2008

Opracowana przez studio Six by Nine we współpracy z oryginalnymi twórcami serii z Bugbear Entertainment gra wyścigowa, będąca pierwszą odsłoną zwariowanego cyklu FlatOut stworzoną z myślą o konsolach przenośnych. Podobnie jak w przypadku pełnoprawnych części serii, produkcja stanowi połączenie klasycznego ścigania z totalną rozwałką, gdzie premiuje się uszkadzanie przeciwników i niszczenie elementów otoczenia. Do dyspozycji graczy oddano 40 zróżnicowanych tras w 6 sceneriach oraz 45 samochodów, wśród których znalazł się m.in. także szkolny autobus. Oprócz klasycznych wyścigów rozgrywanych w trybie kariery, twórcy nie zapomnieli również o znanych z dużych platform trybach Destruction Derby oraz Rag Doll. FlatOut: Head On oferuje także możliwość rywalizacji online w trybie Ad-hoc dla 4 osób oraz specjalny tryb Party, gdzie maksymalnie 8 graczy może współzawodniczyć ze sobą w serii ewolucji kaskaderskich.

PSP

FlatOut: Apokalipsa
FlatOut: Apokalipsa

Wyścigi 22 czerwca 2007

Kolejna odsłona popularnej serii zwariowanych wyścigów samochodowych, stanowiąca ulepszoną i bardziej rozbudowaną wersję wydanej w 2006 roku drugiej części cyklu. Pod względem mechaniki, FlatOut: Apokalipsa w niczym nie odbiega od swych poprzedniczek, łącząc elementy klasycznej rywalizacji samochodowej z możliwością niszczenia i eliminowania pojazdów rywali. W niektórych trybach zabawy autorzy zrezygnowali jednak całkowicie z elementów ścigania na rzecz widowiskowych bitew samochodowych typu Destruction Derby oraz nieco absurdalnych trybów kaskaderskich Rag Doll. W porównaniu z pierwotną wersją gry, deweloperzy znacząco usprawnili zarówno silnik graficzny oraz fizyczny, jak i kluczowy dla rozgrywki model zniszczeń. Modele aut stały się bardziej szczegółowe, a na trasach pojawia się znacznie większa liczba dynamicznych, podatnych na zniszczenia obiektów. Całość uzupełnia pięć zupełnie nowych trybów zabawy jednoosobowej oraz dwa niedostępne wcześniej warianty rozgrywki multiplayer.

PCX360

FlatOut 2
FlatOut 2

Wyścigi 30 czerwca 2006

Kontynuacja brutalnej gry wyścigowej studia Bugbear Entertainment, łączącej elementy klasycznej rywalizacji samochodowej z możliwością nieograniczonej destrukcji – zarówno rywali, jak i otoczenia. W grze FlatOut 2 autorzy skupili się na jeszcze większym wyeksponowaniu elementu demolki, wskutek czego samo dojechanie do mety w jednym kawałku może okazać się tu sporym wyzwaniem. Dodatkowo, dzięki ulepszeniu oprawy graficznej oraz silnika fizycznego, wszelkie kraksy i zniszczenia samochodów wyglądają znacznie lepiej niż w jedynce. Do dyspozycji graczy oddanych zostało 16 w pełni modyfikowalnych samochodów oraz kierowców, z których każdy cechuje się indywidualnym stylem jazdy oraz nastawieniem do przeciwników. W zabawie uczestniczyć możemy w pojedynkę, bądź w przeznaczonym dla max. 8 graczy trybie wieloosobowym. Nie zapomniano także o znanych z poprzedniczki potyczkach typu Destruction Derby oraz zmaganiach Rag Doll, w których skaczemy ze skoczni, przejeżdżamy przez płonące obręcze itp.

PCPS2XBOX

FlatOut
FlatOut

Wyścigi 5 listopada 2004

Opracowana przez fińskie studio Bugbear Entertainment dynamiczna gra wyścigowa, nawiązująca do takich tytułów jak Burnout czy Destruction Derby, w których równie ważne, co nasze miejsce na mecie, jest spowodowanie jak największych uszkodzeń wśród innych uczestników zabawy. W grze FlatOut bierzemy udział w brutalnych zawodach wyścigowych, ścigając się na 48 zróżnicowanych trasach, wypełnionych licznymi skrótami i podatnymi na destrukcję elementami otoczenia. Całość odznacza się zręcznościowym stylem jazdy oraz efektownym modelem zniszczeń, te zaś wpływają na osiągi i sposób prowadzenia pojazdu. W grze zaimplementowano rozbudowaną kampanię jednoosobową, w trakcie której stopniowo kupujemy nowe pojazdy i ulepszamy ich osiągi, a także opcję rywalizacji w trybie multiplayer. Oprócz klasycznych wyścigów, gra oferuje również możliwość toczenia bitew na specjalnie przystosowanych arenach, a także serię zwariowanych minigier, polegających m.in. na wystrzeliwaniu kierowcy przez przednią szybę samochodu.

PCPS2WiiXBOX