Data wydania: 1 stycznia 1988
Postapokaliptyczna gra z gatunku RPG, zaprojektowana przez Briana Fargo i założoną przez niego firmę Interplay Productions. Obejmujemy tu kontrolę nad drużyną i zwiedzamy zrujnowany w wyniku wojny nuklearnej świat.
GRYOnline
Gracze
Steam
Wasteland to rozbudowana gra RPG z 1988 roku, za której powstanie odpowiada studio Interplay Productions. Przygotowany najpierw na Apple II, a potem skonwertowany na pecety i Commodore 64, produkt pozwala objąć kontrolę nad drużyną śmiałków i zwiedzić południowozachodnią część Stanów Zjednoczonych, kraju potwornie zniszczonego podczas III wojny światowej.
Wasteland przenosi nas do wyjątkowo ponurej rzeczywistości. Akcja gry rozpoczyna się w 2087 roku, czyli blisko dziewięćdziesiąt lat po konflikcie, który na zawsze odmienił losy ludzkości. Stany Zjednoczone nie przypominają już w niczym wielkiego supermocarstwa – zasypany bombami atomowymi kraj pokrywają teraz liczne pustkowia, a po napromieniowanych terenach krążą zmutowane i żądne krwi bestie. Głównymi bohaterami tej opowieści są członkowie paramilitarnej organizacji Desert Rangers, w której skład wchodzą byli żołnierze armii amerykańskiej. Podczas długiej, bo trwającej co najmniej kilkadziesiąt godzin przygody, nie znający strachu wojownicy zwiedzą ogromny obszar wirtualnego stanu Nevada. O ile początkowo celem zmagań jest po prostu przeżycie w tych jakże niegościnnych warunkach, tak później głównym zadaniem okaże się powstrzymanie potężnych wrogów, próbujących zmienić układ sił w postapokaliptycznym świecie.
W Wasteland akcję obserwujemy z perspektywy lotu ptaka. Gracz może dowolnie przemierzać olbrzymi teren, odwiedzać jaskinie, osiedla ludzkie oraz inne interesujące lokacje. W przypadku natknięcia się na nieprzyjaciół, na ekranie pojawia się wizerunek rywala, a do dyspozycji użytkownika oddawany jest zestaw różnorakich komend, pozwalających wykonać rozmaite działania. Walka podzielona jest na tury, a w jej trakcie każdy z członków drużyny (może być ich maksymalnie siedmiu) otrzymuje oddzielny rozkaz. Podczas starć kluczowe okazuje się wykorzystanie sprzętu, zwłaszcza broni znajdowanych na pustkowiach bądź kupowanych u rozrzuconych tu i ówdzie handlarzy.
Dzieło firmy Interplay bardzo duży nacisk kładzie na swobodę. Wiele problemów w Wasteland da się rozwiązać na różne sposoby, dla przykładu zamkniętą bramę można otworzyć wytrychem, wyważyć łomem, przeskoczyć, a nawet rozwalić za pomocą ładunków wybuchowych, o ile takowe znajdują się w ekwipunku drużyny. Umiejętności poszczególnych członków drużyny wpływają również na kontakt z bohaterami niezależnymi, np. charyzmatyczne postacie są w stanie więcej wynieść z rozmów. Jak wiele innych erpegów, również Wasteland pozwala wykreować wymarzonych śmiałków przed rozpoczęciem właściwej rozgrywki, ale tylko czterech. Pozostałą trójkę zwerbujemy już podczas przygody.
Wasteland nie urzeka oprawą audiowizualną, grafika jest umowna, a dźwięk szczątkowy. Kluczową rolę pełni tu tak naprawdę tekst, również ten zlokalizowany w dołączonym do zestawu podręczniku. Gra wielokrotnie odnosi się do instrukcji, poszerzając w ten sposób naszą wiedzę na temat zwiedzanych lokacji i poznawanych bohaterów niezależnych. Rozwiązanie to pełni też rolę zabezpieczenia antypirackiego. W oryginalny sposób produkt firmy Interplay odnosi się też do dialogów, zmuszając grającego do ręcznego wklepywania interesujących go tematów.
Autor opisu gry: Krystian Smoszna
Platformy:
PC Windows
Producent: Interplay Entertainment
Wydawca: Electronic Arts Inc.
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Gry podobne:
4GRY
Wasteland to cykl postapokaliptycznych gier RPG zapoczątkowany przez wydaną w 1988 roku produkcję pod tym samym tytułem. Pozycja opracowana przez studio Interplay Productions (później Interplay Entertainment) pod kierownictwem Briana Fargo nie tylko dała życie marce, którą po ponad dwudziestu latach zaczął rozwijać zespół inXile Entertainment, lecz także położyła podwaliny dla kultowej serii Fallout, czyli następnego dzieła Interplaya. Gry spod szyldu Wasteland zaznaczyły swoją obecność zarówno na komputerach osobistych, jak i na konsolach.
Twórca Fallouta, Brian Fargo, ujawnił, że hitowa produkcja Interplay z 1997 roku jest w rzeczywistości kontynuacją kultowego RPG-a Wasteland.
gry
Kamil Kleszyk
6 sierpnia 2025
Studio inXile Entertainment, odpowiedzialne za stworzenie Wasteland 2, szykuje prawdziwy powrót do początków tej serii. Wkrótce do naszych rąk trafi odrestaurowana pierwsza część sprzed blisko 30 lat, szykowana przez Krome Studios.
gry
Amadeusz Cyganek
12 czerwca 2018
Kolejny build wersji beta Wasteland 2 udostępniony zostanie w przyszłym tygodniu, będąc jednocześnie pierwszym, który zadebiutuje na systemach Linux. Do najważniejszych nowości należą dwie nowe mapy, usprawniony interfejs handlu, kilku przeciwników z unikalnym SI oraz samouczek. Wasteland 2 ma zapewnić początkującym graczom średnio około 50 godzin rozgrywki.
gry
Michał Jodłowski
10 kwietnia 2014
Studio inXile Entertainment poinformowało, że prace nad wersją beta Wasteland 2 są już na ukończeniu. Wkrótce grę będzie mogła wypróbować część osób wspierających ją finansowo. Ponadto twórcy zapowiedzieli cyfrową reedycję Wasteland z 1988 roku.
gry
Łukasz Szliselman
8 listopada 2013
Średnie Oceny:
Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 2432 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 277 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
krasnoarmiejec Junior
Protoplastą, kur*a, nie "protoplastom"!!!
Arkajf Pretorianin
Niesamowita. Grywalność do tej pory stoi na wysokim poziomie. Grając w CRPGi począwszy od Akalabetha z 1979 Wasteland jest miłym wyjątkiem od klimatu fantasy. Jeżeli ktoś chciałby w niego zagrać to mam małą podpowiedź: generując postaci zawsze wybieraj takie, które mają najwyższą dostępną inteligencję, gdyż daje to najwyższą ilość niesamowicie ważnych punktów umiejętności (18 dla osiemnastu). Determinuje też dostęp do bardziej zaawansowanych umiejętności więc jest to ważne dwójnasób. Nie warto przy tym ładować po jednym punkcie we wszystkie tylko rozdysponować po postaciach specjalizując. Warto mieć przykładowo 2 medyków (medic na 2 poziomie) tak by nie mieć problemu gdy jeden straci przytomność. Savy wykonujemy często bo się można mocno zdziwić (btw jest tylko jeden save slot). Co rozdysponowania umiejętności walki to brawling (czyli walka w zwarciu) przydaje się na początku i używanie jej dalej ją rozwija - daje też podwójnego expa. Dalej w grze trzeba mieć broń i co do zasady warto wybrać Assault Rifle bo tak naprawdę przez większość gry jest to najważniejsza broń i umiejętność. Duży zasięg, 3 tryby strzelania (single, burst i auto). Dopiero pod koniec pojawiają się Energy Weapons. Warto zainwestować w Perception. Levele podbijamy łącząc się z bazą za pomocą radia (R) i dostajemy za każdy lev 2 punkty życia i 2 umiejętności. Początkowo walić wszystko w inteligencję by dostać się do wyższych umiejętności.
Jedyne co mnie zmordowało to level ściekowy w Vegas, odłączanie postaci, które jest niekiedy konieczne (disbanujemy po prostu daną osobę ) i konieczność żonglowania kartami dostępu w pewnej lokalizacji. Historia miło się rozija, nie jest może wybitna ale ok. Gra ma naprawdę klimat a w nowej wersji dostępnej na gog i steamie dochodzi niesamowicie klimatyczna muza. Teraz czeka mnie Pool of Radiance z tego same go 1988 :)
rysiosysio Legionista
dannyboi, zauważ, że jest parę miesięcy odstępu między moimi postami. Po prostu pisząc go drugi raz zapomniałem o pierwszym. A stosowanie zamiennie c64 i Commodore 64 nie świadczy ani o kłamstwie, ani o niewiedzy. Jedyna moja gafa jest taka, że w sumie dwa razy napisałem to samo. Zaś co do gier tekstowych to też grałem, choćby w Hobbita ale po co miałem się katować tekstówkami skoro mój C64 wyświetlał całkiem niezłą grafikę? Jarasz się Spectrum + (firmy Sinclair!) Jakby to było jakiś Święty Gral informatyki, a prawda jest taka, że to komputer z okresu C64 tyle, że dużo słabszy (w zsadzie "plus" jest 2 lata młodszy od Komody). Był dośc popularny w Polsce bo był tani ale szału nie ma. Więc nie wiem kto jest niedoinformowany skro chwalisz się graniem na młodszym i słabszym komputerze. Ale mniejsza o większość ważne, że miałeś okazję potrolować ;) Piona!
dannyboi Konsul
rysiosysio c64 to to samo co Commodore 64, wiec widze ze nie umiesz klamac (no jestes niedoinformowany). A tak swoja droga, nie ma co sie chwalic opowiesciami o C64, bo ja np gralem jeszcze w RPG tekstowe na ZX Spectrum+ firmy Sinclair.
rysiosysio Legionista
A grało się :) Wydane było też na Commodore 64. Gra była tak rozbudowana, że brakło pamięci na dialogi i opisy. W grze były tylko odniesienia do strony w instrukcji, na której były opisówki. Bez wątpienia jedna z lepszych cRPG w historii. Gra, która na dobre odmieniła oblicze cRPG. Ale jak to mawiają - gimby nie znajo :P