Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Harebrained Schemes

Firma producent

Niezależne amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Seattle w stanie Waszyngton. Studio zostało założone w 2011 roku przez Jordana Weismana oraz Mitcha Gitelmana, a znane jest głównie z produkcji osadzonych w uniwersach Shadowrun oraz BattleTech; niemniej jego portfolio zasilają również pozycje niepowiązane z tymi markami. Gry tworzone przez tę firmę można znaleźć zarówno na komputerach osobistych i konsolach, jak i na urządzeniach mobilnych.

Historia

Mobilne początki

W 2011 roku Jordan Weisman oraz Mitch Gitelman, wcześniej pracujący dla założonej przez Weismana firmy FASA Corporation (należał do niej zespół deweloperski FASA Studio), postanowili zjednoczyć siły i pod szyldem Harebrained Schemes rozpocząć produkcję gier wideo. Firma jeszcze w tym samym roku dostarczyła swoje debiutanckie dzieło, grę strategiczną Crimson: Steam Pirates, która trafiła na urządzenia mobilne z systemem Apple iOS. Tytuł odniósł sukces, w związku z czym rok później pojawiła się druga gra, czyli Strikefleet Omega; została ona wydana nie tylko na urządzenia Apple, lecz także te z systemem Android.

Od mieszanki fantastyki i cyberpunku…

Po tym, jak pierwsza kampania crowdfundingowa ekipy Double Fine Productions okazała się sukcesem, zespół Harebrained Schemes także spróbował szczęścia na Kickstarterze. Weisman postanowił przypomnieć graczom o uniwersum z papierowych gier RPG Shadowrun, które sam współtworzył. W 2012 roku deweloperzy rozpoczęli zbiórkę pieniędzy na grę RPG Shadowrun Returns; był to prawdziwy strzał w dziesiątkę – trzeci projekt w historii Kickstartera, który zebrał ponad milion dolarów. Produkcja pojawiła się na komputerach osobistych w 2013 roku, a po kilku miesiącach doczekała się dodatku Dragonfall; z czasem rozszerzenie zostało wydane również na PC i urządzenia mobilne jako samodzielna pozycja, czyli Shadowrun: Dragonfall - Director’s Cut.

Nie było to ostatnie słowo Harebrained Schemes w temacie Shadowruna – w 2015 roku rozpoczęto zbiórkę na projekt Shadowrun: Hong Kong. Tym razem autorzy nie potrzebowali jednak pieniędzy na sfinansowanie całości, a jedynie na wzbogacenie jej o dodatkowe elementy; kolejny raz udało się zebrać ponad milion dolarów. Gra trafiła do sprzedaży jeszcze w tym samym roku i została ciepło przyjęta przez graczy i recenzentów.

…aż po starcia mechów

Wrzesień 2015 roku przyniósł jeszcze jedną kampanię crowdfundingową Harebrained Schemes. Tym razem wybór deweloperów padł na uniwersum BattleTech. Ponownie autorzy dysponowali wystarczającymi środkami, ale potrzebowali funduszy na bonusowe elementy. Odzew graczy był natychmiastowy – podstawowy cel kampanii udało się zrealizować w ciągu godziny, a cała zbiórka przyniosła 2,7 miliona dolarów.

Nim jednak gra zadebiutowała, autorzy zrobili mały „skok w bok”. W 2016 roku na PC, PlayStation 4 oraz Xboksa One trafiło Necropolis – trzecioosobowa gra akcji z elementami roguelike.

BattleTech, będący pecetową strategią turową, zadebiutował natomiast w kwietniu 2018 roku. Bardzo dobre recenzje przełożyły się na komercyjny sukces; autorzy zapewnili, że mogą spokojnie pracować nad jego rozwojem.