W Baldur’s Gate 3 nie brakuje rozległych wątków pobocznych. O jednym z nich wielu graczy nie wiedziało do tej pory.
Mamy już sierpień, a to oznacza, że Baldur’s Gate 3 skończy wkrótce dwa lata. Można by pomyśleć, że tyle czasu wystarczy, by odkryć wszystkie tajemnice jednej z najlepszych gier ostatniej dekady – a mimo to wciąż istnieją elementy, o których wielu fanów wciąż nie ma pojęcia. Ilu z was otrzymało ofertę zostania Harfiarzem bądź zostało znanym trubadurem?
Tajemnice mają się dobrze także z pobocznymi wątkami fabularnymi. Co łączy kuźnię Gryma oraz Rękawicę Shar? Okazuje się, że naprawdę sporo.
Wszystko rozpoczyna się od niewinnego wątku na Reddicie. Gracze dzielili się faktami z Baldura, które odkryli wyjątkowo późno, nawet jeśli były one oczywiste dla większości. Wówczas autor wpisu przytoczył powiązanie kuźni Gryma z Rękawicą Shar. Dla tych, którzy od dawna „trójki” nie tykali, przypominamy: to właśnie z ukrytej w Podmroku kuźni przejdziemy do ziem pokrytych klątwą cienia, kończąc pierwszy akt.
Rękawica Shar natomiast jest lokacją ściśle powiązaną z wątkami Pieśni Nocy oraz Shadowheart, którą odwiedzamy dopiero w połowie aktu drugiego. Choć my jako gracze trafiamy tam dopiero po kilkudziesięciu godzinach zabawy, kuźnia i świątynia wcale nie są od siebie zbytnio oddalone. Co więcej, wspomina o tym nawet Halsin.

Możemy zauważyć Rękawicę Shar z gzymsu w środku kuźni Gryma. Wiem, że nawet Halsin wspomina o tym powiązaniu, mówiąc że Ketherin Thorm przemieszczał się bezpiecznie między tymi lokacjami poprzez Podmrok. Jednak z jakiegoś powodu nigdy nie połączyłem kropek.
Widok na Rękawicę Shar okazuje się być mniej oczywistym faktem niż ktokolwiek mógłby zakładać, co pokazuje jeden z najbardziej upvote’owanych komentarzy. Całość układa się w szczególnie zawiły wątek, dopełniający historię nie tylko Ketherica, ale także Rafaela oraz kilku jego „ofiar”.
Powiązanie między kuźnią Gryma, Rękawicą, Rafaelem i buntem Selunitów także zajęło mi KILKA podejść do gry, nim w pełni je zrozumiałem. Jeśli wciąż jesteście w kuźni, warto porozmawiać ze starszym Rothem.
Historia rozpoczyna się od momentu, w którym Ketheric porzucił wiarę w Selune na rzecz Shar, wykorzystując połączenie między kuźnią Gryma a Rękawicą do trenowania Mrocznych Sędziów. Z czasem doprowadziło to do buntu Selunitów z Reithwin – wówczas przywódca gildii murarzy zawarł pakt z Rafaelem, chcąc zniszczenia podwładnych Thorma. W ten sposób Rafael spisał kontrakt z Yurgirem (mającym zabić wszystkich sędziów) oraz Mrocznym Sędzią Lyrthindorem (który przetrwał kolejne lata w postaci szczurów, uniemożliwiając odzyskanie przez Yurgira wolności).
Cały ten zbieg okoliczności doprowadził oczywiście do porażki Ketherica Thorma oraz wyzwolenia klątwy cienia, a co za tym idzie – właściwego wątku głównego w drugim akcie. Jeżeli wy również nie wiedzieliście o początkach przejścia w kuźni Gryma, zachęcamy do dokładniejszej eksploracji w kolejnym podejściu do Baldura.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic

Autor: Aleksandra Sokół
Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.