Gracze zauważyli, że Mass Effect naprawdę przewidział przyszłość. Nasze AI mocno przypomina technologię znaną z gry

Kto by pomyślał, że RPG z 2007 roku tak bardzo zbliży się do naszej obecnej rzeczywistości? Fani zwrócili uwagę na element wprowadzony już w „jedynce”.

cooldown.pl

Aleksandra Sokół

Gracze zauważyli, że Mass Effect naprawdę przewidział przyszłość. Nasze AI mocno przypomina technologię znaną z gry, źródło grafiki: BioWare.
Gracze zauważyli, że Mass Effect naprawdę przewidział przyszłość. Nasze AI mocno przypomina technologię znaną z gry Źródło: BioWare.

BioWare ma szansę powrócić do łask za sprawą nowego Dragon Age’a, który już za kilka dni trafi do rąk (mniej lub bardziej) cierpliwych graczy – spekulujących jak sukces lub porażka Straży Zasłony może wpłynąć na nowego Mass Effecta, szczególnie pod względem różnorodności zakończeń. Wiadomo, że „piątka” powstaje i z pewnością zawita na naszych sprzętach w ciągu kilku najbliższych lat; a nadchodzący N7 Day dodatkowo motywuje fanów do odświeżenia ukochanej trylogii.

W ten sposób pewien internauta zwrócił uwagę na element budowy świata, który wręcz łudząco przypomina dzisiejszą sztuczną inteligencję.

Wirtualna inteligencja w ME

System wirtualnej inteligencji (WI) pojawił się już w pierwszej części Mass Effecta z 2007 roku. Jest to program przeznaczony do przechowywania i przetwarzania zgromadzonych informacji i danych w celu ułatwienia pracy użytkownikowi. WI przypominają swoim wyglądem hologramy ludzi, na które możemy trafić najczęściej w ośrodkach badawczych, lecz swoimi umiejętnościami nie przewyższają znacznie znanego nam ChataGPT.

WI nie są ani inteligentne, ani świadome swojego otoczenia. Niektóre posiadają wgrane określone cechy osobowości, czego przykładem jest chociażby projekt wirtualnego Sheparda widziany na Cytadeli w „trójce” – odzwierciedlający obraną osobowość Paragona bądź Renegata.

W niektórych przypadkach WI może się zbuntować na skutek błędów oprogramowania bądź ataków z zewnątrz. Przypadek uszkodzonego programu spotykamy w „jedynce” podczas wizyty na Księżycu. W większości przypadków są jednak jedynie futurystycznymi asystentami dla organicznych użytkowników.

Czy nasze AI powinno zmienić nazwę na WI?

Temat został poruszony jakiś czas temu na redditowym forum Mass Effecta. Autor przytoczonego niżej wpisu zauważył, że WI działa prawie tak samo jak sztuczna inteligencja dzisiejszych czasów.

Warto tutaj wspomnieć, że w Mass Effekcie także występuje AI; ich przykładem są tutaj oczywiście gethy, czyli zbuntowane roboty, które zyskały świadomość. Komentujący nie omieszkali się tego pominąć, zauważając że nasza sztuczna inteligencja powinna zmienić swoją nazwę na WI – działające na dodatek gorzej niż w kosmicznej przyszłości.

Nawet według prawdziwych definicji, dzisiejsze „AI” to nie jest tak naprawdę AI. To po prostu uczenie maszynowe. Pojęcie „AI” jest wykorzystywane na potrzeby marketingu, ponieważ brzmi fajniej i bardziej jak z sci-fi.

- JKnumber1hater

Słowo „AI” jest nadużywane i pozbawione sensu, podczas gdy w Mass Effekcie ma ogromne znaczenie. Nazywamy g*wniane algorytmy, przeciwko którym gramy w grach „sztuczną inteligencją”.

- Salaino0606

Wielkimi krokami zbliża się tegoroczny N7 Day, podczas którego BioWare najpewniej podzieli się nowym smaczniem ze świata Mass Effecta. W zeszłym roku otrzymaliśmy tajemniczą zapowiedź przedstawiającą postać w nowoczesnym mundurze oddziału N7 – co będzie następne?

  • Różności
Podobało się?

0

Aleksandra Sokół

Autor: Aleksandra Sokół

Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.

Marvel uczy się na błędach i zmienia strategię co do nowych produkcji MCU. „Niektóre seriale powinny być filmami. Teraz bardziej się nad tym zastanawiają”

Następny
Marvel uczy się na błędach i zmienia strategię co do nowych produkcji MCU. „Niektóre seriale powinny być filmami. Teraz bardziej się nad tym zastanawiają”

Kolejny weteran StarCrafta rusza na pomoc darmowemu RTS-owi nowej generacji. Plan rozwoju Stormgate doczekał się istotnej aktualizacji

Poprzedni
Kolejny weteran StarCrafta rusza na pomoc darmowemu RTS-owi nowej generacji. Plan rozwoju Stormgate doczekał się istotnej aktualizacji

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl