Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

Humankind - poradnik do gry

Humankind - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Humankind: Zasoby luksusowe, handel i monopol Humankind poradnik, porady

W tej części poradnika do gry Humankind dowiecie się więcej na temat zasobów luksusowych, nadlu i monopolu.

Ostatnia aktualizacja: 5 kwietnia 2022

Na tej stronie naszego poradnika do gry Humankind przeczytacie o surowcach luksusowych i strategicznych. Poznacie ich zastosowanie oraz sposoby użycia. Są to specjalne rodzaje surowców, których ilość jest ograniczona na mapie. Do ich spożytkowania potrzebujecie specjalnych technologii oraz wybudowania specjalnych budynków na mapie.

Zasoby luksusowe

Zasoby luksusowe to jeden z dwóch surowców dodatkowych. Nie jest on niezbędna do gry oraz rozwoju Waszego imperium. Jednak posiadanie tych zasobów znacznie ułatwia rozgrywkę i zwiększa przewagę rozwoju Waszych miast, tempa produkcji czy zdobywanych technologii. Zasobami luksusowymi można handlować lub zdobyć monopol na dany zasób i uzyskać nadzwyczajny efekt. Dodatkowo, jeżeli w sąsiedztwie wybudujecie dzielnicę handlową (Marekt District), to miasto otrzyma dodatkowe punkty funduszy.

Każdy zasób luksusowy to specjalne pole na mapie. Takie miejsce musi być pod kontrolą gracza, poprzez zajęcie takiego terytorium przez posterunek lub miasto. Terytoria w których jest tylko posterunek, mogą postawić specjalne ekstraktory w ciągu jednej tury płacąc punktami wpływów. Zasoby luksusowe na terytorium miasta (obojętnie czy to pierwotny region lub dołączony) mogą zostać spożytkowane, dopiero po wybudowaniu dzielnicy rzemieślniczej (Artisans Quarter).

Zasoby luksusowe oferują dwa rodzaje bonusów: +4 punkty stabilności dla każdego miasta oraz bonus ŻPFN który jest inny dla każdego zasoby luksusowego.

W grze jest 20 rodzajów zasobów, a każdy z nich jest podzielony na 4 kategorie według typu ŻPFN. Każda kategoria jest podzielona na 5 różnych premii, które są unikalne dla zasobów. Czyli, jest 5 zasobów luksusowych oferujących premie do żywności, 5 zasobów z premią dla nauki itd.

Każdy zasób w danej kategorii oferuje jedną z następujących premii:

  1. +5 punktów zasobu dla każdego miasta.
  2. +3 jednostki zasobów dla miasta za każdą dzielnicę centrum administracyjnego.
  3. +1 punkt zasobów za specjalistę w swojej kategorii w mieście.
  4. +2% zasobów w produkcji każdego miasta.
  5. +2 zasoby w każdej dzielnicy odpowiadającej danej kategorii zasobu luksusowego.

Na przykład premia +1 punkt zasobów danej kategorii za każdego specjalistę oferuje: kawa (żywność), marmur (przemysł), perły (fundusze) i ołów (nauka). Posiadanie kilku zasobów tego samego typu się sumuje, obojętnie czy sami wydobywacie taki zasób czy kupujecie go od innych graczy. Zdobywanie rejonów z zasobami strategicznymi jest zawsze dobrym pomysłem.

Handel

Handel to sposób na wymianę zasobów luksusowych i strategicznych. Jest to dobry sposób na zyskanie dodatkowych funduszy, użytkowanie niedostępnych surowców w Waszym imperium lub zwiększanie efektów, które można otrzymać z zasobów luksusowych.

Imperium gracza może wymieniać się zasobami z każdym graczem, z którym ma podpisaną umowę o handlu - Humankind: Zasoby luksusowe, handel i monopol - Humankind - poradnik do gry

Imperium gracza może wymieniać się zasobami z każdym graczem, z którym ma podpisaną umowę o handlu. Nie można tego robić tylko z graczem, z którym prowadzicie otwartą wojnę. W oknie dyplomacji wystarczy wybrać zakładkę handlu i wybrać surowiec, który chęci kupić/sprzedać. Możecie handlować tylko zasobami, które są już wydobywane. Jeżeli jeszcze nie zbudowałeś ekstraktów, to najwyższy czas to zrobić.

Po podpisaniu umowy handlowej wydarzy się kilka rzeczy:

  1. Sprzedawca otrzymuje pewną sumą funduszy, a kupujący dostęp do zasobu.
  2. Przy podpisaniu umowy handlowej można wybrać jaką drogą zostanie dostarczony taki zasób - transport lądowy, morski lub powietrzny.
  3. Trasa handlowa oferuje dodatkowe punkty funduszy dla każdego terytorium, przez które przebiega. Takie trasy mogą zostać splądrowane przez wrogów lub zamknięte, gdy zmienią się relacje dyplomatyczne.
  4. Trasy handlowe również pomagają w rozpowszechnianiu strefy wpływów oraz religii. Dodatkowo, oferują pole widzenia na założone punkty handlowe (w posterunkach i miastach).
  5. Niektóre bonusy infrastruktury oferują dodatkowe fundusze, za każdą trasę handlową, tak jak niektóre dzielnice emblematyczne.

Handel surowcami luksusowymi i strategicznymi nie powoduje utraty takiego surowca. Sprzedaż i kupowanie surowców nie powodują utraty związanych z nim bonusów dla właściciela danego zasobu. Druga strona umowy handlowej dostaje kopię surowca, ale otrzymuje wszystkie premie z nim związane.

Nadzwyczajny efekt

Ilość zasobów luksusowych na mapie jest ograniczona. Ilość depozytów, czyli pól z danym surowcem jest ustawiona na początku generowania mapy i nie zmienia się do końca gry. Każdy zasób luksusowy oferuje kilka premii, ale posiadanie połowy depozytów danego zasobu luksusowego może wysyłać nadzwyczajny efekt (wondrous effect) oraz wzrasta bonus za stabilność dla takiego zasobu +4 do +10 za każdy posiadany depozyt. Bonus działa na wszystkie miasta w imperium gracza. Posiadanie monopolu na dany surowiec jest bardzo przydatne, zwłaszcza w późniejszej rozgrywce.

Do wywołania nadzwyczajnego efektu potrzebujecie dwóch rzeczy:

  1. Posiadanie połowy depozytów na mapie danego zasobu. Nie liczy się posiadanie zasobów w wyniku handlu.
  2. Opracowanie technologii Mecenat (Patronage) i zbudowanie specjalnego budynku manufaktury, na już istniejącym ekstraktorze. Po jego wybudowaniu otrzymujesz 50 punktów sławy, a sam budynek oferuj e +5 punktów wpływów oraz dodatkowe fundusze za każdą sąsiadującą dzielnicę handlową.

Każda kategoria zasobów luksusowych oferuje ten sam bonus dla swojego typu: +5% do produkcji, za każda kopię danego surowca. Im więcej potrzeba surowców do wywołania nadzwyczajnego efektu, tym większa korzyści dla Waszych miast. Co więcej, kilka monopolów tej samej kategorii powoduje zsumowanie tego efektu. Taka kombinacja może niezwykle przyspieszyć ekspansje i produkcję Waszych miast.

Przykład: Załóżmy, że macie monopol na herbatę i posiadacie 4 depozyty tego zasobu. Przekłada się to na bonus +20% do produkcji żywności w każdym mieście (plus 40 punktów stabilności). Dodatkowo, jeżeli gracz posiadałby monopol na np. sól (2 depozyty) i kawę (6 depozytów), to procentowa premia do wytwarzanej żywności, wzrosłaby do 60% (co w sumie z herbatą daje dodatkowe 120 punktów stabilności).