Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Seven The Days Long Gone - poradnik do gry

Seven The Days Long Gone - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Porady na start do Seven The Days Long Gone Poradnik Seven The Days Long Gone

Ostatnia aktualizacja: 14 sierpnia 2019

Poniżej zamieściliśmy szereg podstawowych porad do Seven: The Days Long Gone. Przejrzenie ich powinno ułatwić ci zapoznanie się z grą oraz zmniejszyć częstotliwość występowania zgonów, o które w Seven jest bardzo łatwo. Uwaga - Wiele z poruszanych tematów szerzej opisaliśmy na odrębnych stronach poradnika.

Często zapisuj stan gry

W grze Seven główny bohater Teriel BARDZO ŁATWO może zginąć - Porady na start do Seven The Days Long Gone - Seven The Days Long Gone - poradnik do gry

W grze Seven główny bohater Teriel BARDZO ŁATWO może zginąć. Śmierć może być przede wszystkim rezultatem:

  1. Ataku przeciwnika lub potwora - Silniejsi wrogowie mogą zabić głównego bohatera 2-3 atakami nie dając mu nawet szans na zorganizowanie ucieczki (mogą go dogonić lub przełączyć się na ataki dystansowe).
  2. Spadnięcia w przepaść lub generalnie upadku z dużej wysokości - W Seven nie ma żadnych niewidzialnych barier, które uchroniłyby bohatera przed nieprzemyślanymi krokami. Musisz zawsze pilnować się i obracać kamerę jeśli potrzebujesz lepiej rozeznać się w aktualnym położeniu Teriela.
  3. Uaktywnienia pułapki czy wejścia w kontakt z aktywnym mechanizmem obronnym (np. w postaci zapory laserowej).

Wszystko to sprawia, że częste zapisywanie aktualnych postępów powinno być sprawą priorytetową. Grę możesz zapisać z poziomu menu pauzy lub wykonać szybki zapis (F6). Nie licz wyłącznie na autosejwy, gdyż gra tworzy je stosunkowo rzadko. Ponadto automatyczne sejwy generowane są zazwyczaj w momencie wykonania ważnego kroku w jakimś zadaniu i to może być problemem jeśli dużo podróżujesz bez podejmowania się nowych questów. Poleganie wyłącznie na autozapisach może doprowadzić do konieczności powtórzenia znacznej części gry w przypadku nagłego zgonu.

Pierwsze zadanie gry to jedynie długi samouczek

Teriel podczas rozgrywania prologu w mieście Hallard dysponuje już zaawansowanymi broniami, umiejętnościami oraz gadżetami - Porady na start do Seven The Days Long Gone - Seven The Days Long Gone - poradnik do gry

Teriel podczas rozgrywania prologu w mieście Hallard dysponuje już zaawansowanymi broniami, umiejętnościami oraz gadżetami. Jest to doskonała okazja do tego żeby się z nimi wstępnie zapoznać i zapamiętać sobie te elementy wyposażenia bohatera, które najbardziej ci odpowiadają. Gra niestety nie pozwoli ci zachować tych elementów inwentarza i przepadną one po zaliczeniu pierwszego głównego zadania ("Duża fucha"). Na szczęście będziesz mógł je zacząć stopniowo "odzyskiwać" po awansowaniu do właściwej części gry, tj. po dotarciu na wyspę Peh.

Uwaga - Nie musisz próbować za wszelką cenę skradać się w trakcie zaliczania prologu, bo nawet sytuacja wszczęcia alarmu i przystąpienia do walk ze strażnikami nie będzie miała negatywnych konsekwencji w dalszej części gry. Nie trać też czasu na zbieranie cennych przedmiotów odnajdywanych dzięki eksploracji czy przeszukiwaniu ciał wrogów, bo prawie wszystkie rzeczy BEZPOWROTNIE stracisz po tym jak zostaniesz zesłany na kolonię karną.

Nie próbuj wszystkich atakować

Jak już wspomnieliśmy po zaliczeniu prologu wylądujesz w kolonii karnej na wyspie Peh i utracisz niemal wszystkie przedmioty oraz umiejętności - Porady na start do Seven The Days Long Gone - Seven The Days Long Gone - poradnik do gry

Jak już wspomnieliśmy po zaliczeniu prologu wylądujesz w kolonii karnej na wyspie Peh i utracisz niemal wszystkie przedmioty oraz umiejętności. Będziesz musiał na nowo zająć się ich pozyskaniem. Jest to długi i żmudny proces, tak więc przez początkowe godziny gry główny bohater jest siłą rzeczy bardzo osłabiony. Oznacza to, że większość konfrontacji może doprowadzić do jego natychmiastowej śmierci. Mowa tu w szczególności o strażnikach w miastach (nawet jeśli zdołasz wyeliminować jednego z nich to w wyniku wszczęcia alarmu szybko zjawią się posiłki) oraz o silnych potworach przebywających w świecie gry.

Bardzo cennym ułatwieniem jest to, że możesz używać trybu wykrywania (Sense Mode) do określania poziomu zagrożenia jaki dana osoba sobą reprezentuje. Po najechaniu na nią kursorem wyświetlona zostanie stosowna informacja (przykład na obrazku). Postacie z niskim poziomem zagrożenia powinieneś być w stanie zabić niezależnie od okoliczności, te ze średniego poziomu zagrożenia tylko jeśli dysponujesz już lepszym wyposażeniem i jeśli wybierzesz atak z zaskoczenia, a te z wysokiego poziomu zagrożenia powinieneś całkowicie unikać i nie próbować na nich nawet ataków od tyłu.

Jeśli po rozpoczęciu walk okaże się, że nie radzisz sobie kompletnie z osłabianiem danego przeciwnika to rzuć się jak najszybciej do ucieczki, w trakcie której polegaj na uskokach zmniejszających ryzyko odniesienia obrazeń. Uciekaj do momentu zgubienia pościgu lub skutecznego ukrycia się np. w krzakach (dopiero po zniknięciu przeciwnikom z pola widzenia).

Jak najczęściej skradaj się

Teriel jest złodziejem i ma to bezpośredni wpływ na przebieg gry w Seven, gdyż jak najwięcej czasu powinieneś poświęcać na skradanie się - Porady na start do Seven The Days Long Gone - Seven The Days Long Gone - poradnik do gry

Teriel jest złodziejem i ma to bezpośredni wpływ na przebieg gry w Seven, gdyż jak najwięcej czasu powinieneś poświęcać na skradanie się. Polegaj na nim szczególnie wtedy gdy musisz zakraść się do pilnowanej przez przecwników strefy i gdy przystąpienie do bezpośrednich walk wiązałoby się z dużym ryzykiem nagłej śmierci bohatera. Dobrze jest zawsze rozpocząć od zapoznania się z infiltrowanym obszarem i zaplanowania trasy przemarszu. Wykorzystuj też jak najczęściej to, że lokacje są zazwyczaj wielopoziomowe. Pozwoli ci to np. przejść nad głowami przeciwników lub obejść ich dookoła.

Skradanie się możesz wykorzystywać nie tylko do całkowitewgo unikania spotkań z przeciwnikami, ale też do planowania ataków z zaskoczenia na odosobnionych wrogów. Pamiętaj jednak, że silniejsi przeciwnicy mogą przetrwać tego typu ciosy. Raz jeszcze warto w tym miejscu przypomnieć o sugestii częstego zapisywania swoich postępów na wypadek gdyby tego typu akcja zakończyła się niepowodzeniem.

Skanuj regularnie okolicę

Tryb wykrywania (Sense Mode) to BARDZO przydatna funkcja w Seven i z gadżetu tego możesz korzystać od samego początku gry - Porady na start do Seven The Days Long Gone - Seven The Days Long Gone - poradnik do gry

Tryb wykrywania (Sense Mode) to BARDZO przydatna funkcja w Seven i z gadżetu tego możesz korzystać od samego początku gry. Jest to też jeden z nielicznych elementów ekwipunku, którego nie utracisz po tym jak bohater przetransportowany zostanie na Peh. Gadżet ten ma sporo zastosowań i najważniejsze z nich to:

  1. Rozglądanie się po okolicy - Możesz zaglądać dalej niż pozwala na to aktualne ustawienie kamery. To doskonały instrument do przeprowadzania rekonesansu.
  2. Odnajdywanie przeciwników i systemów bezpieczeństwa - Wrogów możesz dodatkowo skanować i uzyskiwać dzięki temu informacje na temat poziomu zagrożenia z ich strony oraz ich pola widzenia.
  3. Odnajdywanie sekretnych obiektów w otoczeniu - Tryb wykrywania może przede wszystkim odnajdywać w świecie gry skrytki ze szczególnie wartościowymi przedmiotami (np. złotem/aurytem). Oprócz tego jest on pomocny w tych lokacjach, w których na potrzeby jakiegoś zadania trzeba np. zbadać miejsce zbrodni w poszukiwaniu śladów.

Dodatkowym, mniej oczywistym, zastosowaniem trybu wykrywania jest możliwość przyśpieszenia upływu czasu (wciśnij przycisk E po uaktywnieniu trybu). Możesz dzięki temu łatwo zmieniać porę dnia i np. zaczekać na nastanie nocy żeby z większą łatwością zakraść się do wrogiej bazy.

Możesz szybciej poruszać się wykonując przewroty

Teriel niespecjalnie szybko podróżuje po świecie gry nawet jeśli masz wciśnięty przycisk sprintu - Porady na start do Seven The Days Long Gone - Seven The Days Long Gone - poradnik do gry

Teriel niespecjalnie szybko podróżuje po świecie gry nawet jeśli masz wciśnięty przycisk sprintu. Możesz na szczęście znacząco usprawnić ten proces i wciskać w regularnych odstępach czasu klawisz ALT, dzięki któremu (poza walkami) wykonuje się dalekie przewroty (przykład na obrazku). Dodatkową zachętą do korzystania z tej funkcji jest to, że przewroty nie wyczerpują paska energii (staminy) głównego bohatera.

Uwaga - Staraj sie nie łączyć przewrotów ze sprintem (klawisz SHIFT), bo Teriel zacznie wtedy dla odmiany wykonywać wślizgi. Są one traktowane jako forma ataku i jeśli uderzysz w trakcie wślizgu w jakąś osobę to możesz sprowokować ją niechcący do walki.

Świat w grze nie jest płaski

Jedną z cech wyróżniających Seven na tle konkurencyjnych RPGów jest wertykalność map - Porady na start do Seven The Days Long Gone - Seven The Days Long Gone - poradnik do gry

Jedną z cech wyróżniających Seven na tle konkurencyjnych RPG'ów jest wertykalność map. Wiele obszarów w grze jest wielopoziomowych i żeby dotrzeć do określonych lokacji musisz sprawnie przemieszczać się pomiędzy tymi poziomami. Ma to swoje zalety, ale i wady, do których można przede wszystkim zaliczyć zwiększone ryzyko popełnienia jakiegoś błędu i zaliczenia śmiertelnego upadku. Nie ryzykuj zeskoków z dużych wysokości, bo nawet jeśli Teriel nie zginie na miejscu, to odniesie obrażenia i zmuszony zostaniesz do przeznaczenia zapasów na podleczenie go. Pilnuj się też bardzo w tych miejscach, w których musisz np. przejść po rurze zawieszonej nad przepaścią. Nie śpiesz się wtedy żeby nie popełnić jakiegoś błędu.

Wielopoziomowość map możesz też na szczęście wykorzystywać na własną korzyść. Polegaj na wspinaczce do omijania patroli wroga i do zakradania się do pilnie strzeżonych lokacji. Eksploracja okolicy może też często doprowadzić do odnalezienia alternatywnej ścieżki do celu czy dotarcia do skrytki z jakimś bardzo wartościowym skarbem. W tym przypadku warto wspomagać się trybem wykrywania, który z wyprzedzeniem może ułatwić ci zlokalizowanie skarbów. Będziesz wtedy "jedynie" musiał zaplanować jak do nich dotrzeć.

Zadania w Seven mają wybory i konsekwencje

Mowa tu w głównej mierze o zadaniach pobocznych, gdyż w głównych questach wybory dotyczą przede wszystkim wyboru sposobu zrealizowaniu danego celu misji - Porady na start do Seven The Days Long Gone - Seven The Days Long Gone - poradnik do gry

Mowa tu w głównej mierze o zadaniach pobocznych, gdyż w głównych questach wybory dotyczą przede wszystkim wyboru sposobu zrealizowaniu danego celu misji. Dobrym pomysłem jest zapisywanie stanu gry przed rozpoczęciem każdego zadania na wypadek gdyby Twoje czyny doprowadziły do niepożądanego zakończenia questu (np. śmierci sojusznika czy utraty szansy na pozyskanie cennego artefaktu).

Większość wyborów podejmuje się w trakcie rozmów, aczkolwiek mogą one też np. polegać na spotkaniu się z jedną z dwóch osób reprezentujących różne interesy. Nie wszystkie wybory są oczywiste. W jednym zadaniu możesz najwięcej zyskać pomagając towarzyszowi, a w innym zdradzając zaufanie sojuszników i atakując ich w celu wejścia w posiadanie jakiegoś cennego przedmiotu. Zajrzyj do opisu przejścia w naszym poradniku, w którym opisane są możliwe wybory oraz ich konsekwencje (także te długofalowe).

Przeszukuj otoczenie, ale pamiętaj o limicie udźwigu

W trakcie gry odnajduje się mnóstwo interaktywnych pojemników, w których składowane są przedmioty - Porady na start do Seven The Days Long Gone - Seven The Days Long Gone - poradnik do gry

W trakcie gry odnajduje się mnóstwo interaktywnych pojemników, w których składowane są przedmioty. Nie próbuj ich wszystkich zbierać, gdyż istnieje kilka ważnych ograniczeń związanych z zarządzaniem inwentarzem bohatera:

  1. W grze obowiązuje limit udźwigu, który wyświetlany jest w prawym górnym narożniku po otwarciu okna inwentarza. Limit ten bardzo łatwo jest przekroczyć (przykład na obrazku), szczególnie jeśli będziesz zajmował się kolekcjonowaniem broni, pancerzy i innych cięższych przedmiotów. Lekko przeciążona postać nadal może się poruszać, ale jej zwinność jest mocno ograniczona. Po tym jak zdecydowanie przekroczysz limit (około 112 jednostek) Teriel nie będzie mógł ruszyć się z miejsca dopóki nie wyrzucisz z inwentarza lub nie zniszczysz jakichś przedmiotów. W takich sytuacjach najlepiej upuścić na chwilę kilka cięższych przedmiotów, odwiedzić pobliskiego handlarza lub stanowiska do craftingu i po odciążeniu inwentarza powrócić po nie.
  2. Nie możesz bezproblemowo sprzedawać wszystkich odnajdywanych przedmiotów u handlarzy, bo każdy z nich dysponuje ograniczoną ilością aurytu (złota). Jeśli do okna handlu przeniesiesz zbyt dużo przedmiotów to nie będą mieli ci czym zapłacić i przedmioty oddasz im w konsekwencji za darmo.
  3. Za sprzedawanie przedmiotów określanych przez grę mianem złomu (junk) nie otrzymasz dużych ilości aurytu (raptem kilka minerałów za kilkanaście-kilkadziesiąt przedmiotów). Możesz poza tym pozbyć się niechcący tych obiektów, które o wiele bardziej przydałyby się na potrzeby craftingu.

Podpowiedzi jakie przedmioty warto dodawać do inwentarza znajdziesz na stronie Jaki loot zbierać w pierwszej kolejności? w naszym poradniku.

Peh tylko na pozór oferuje pełną swobodę podróżowania

Po dotarciu na wyspę Peh tylko teoretycznie możesz swobodnie po niej podróżować - Porady na start do Seven The Days Long Gone - Seven The Days Long Gone - poradnik do gry

Po dotarciu na wyspę Peh tylko teoretycznie możesz swobodnie po niej podróżować. W rzeczywistości istnieje kilka istotnych ograniczeń oraz utrudnień, o których warto wiedzieć. Oto one:

  1. W wielu miejscach na wyspie znajdują się posterunki kontrolne wymagające dysponowania wizą określonego poziomu (przykład jednego z posterunków na obrazku). Wizę pierwszego poziomu otrzymujesz na początku gry, ale kolejne musisz już pozyskać we własnym zakresie. Podpowiedzi jak tego dokonać są na stronie Jak zdobyć lepsze wizy? w poradniku. Posterunki możesz omijać, ale utrudni ci to znacząco grę. Ponadto nadal możesz wpaść na patrol żądający okazania dokumentów i zostać zaatakowanym w przypadku odmowy wykonania polecenia strażnika.
  2. Obszary wokół miast i wiosek są bardzo często zajmowane przez bandytów i potwory. Co więcej, są oni zazwyczaj silni i mogą łatwo zabić bohatera. Eksploracja tych terenów musi odbywać się z zachowaniem dużej dozy ostrożności.
  3. Początkowo nie jest możliwe korzystanie z wagoników podróżujących po całej wyspie i powiązanych z opcją szybkiej podróży. Może to zmusić Teriela do odbycia niepotrzebnej długiej wyprawy w upatrzone miejsce na wyspie. Informacje o uzyskaniu dostępu do sieci połączeń znajdziesz na stronie Jak odblokować i korzystać z opcji szybkiej podróży?.

Bronie dystansowe nie potrzebują konwencjonalnej amunicji

Jedną z nietypowych cech gry Seven jest to, że bronie dystansowe nie korzystają ze standardowej amunicji - Porady na start do Seven The Days Long Gone - Seven The Days Long Gone - poradnik do gry

Jedną z nietypowych cech gry Seven jest to, że bronie dystansowe nie korzystają ze standardowej amunicji. Zależność ta ma swoje zalety i wady. Do zalet można przede wszystkim zaliczyć to, że nie musisz martwić się o wyczerpanie zapasów amunicji ani obciążać nią inwentarza. Z broni do walki na dystans nie możesz niestety korzystać bez jakichkolwiek ograniczeń. Jeśli używasz kuszy to pamiętaj o tym, że po każdym oddanym strzale Teriel musi przeładować broń. Jeśli z kolei polegasz na broniach energetycznych to musisz wiedzieć, że zużywają one punkty energii (staminy). Pasek energii może odnawiać się (samodzielnie lub szybciej z Twoją pomocą), ale jeśli nie będziesz dostatecznie ostrożny to możesz pozostawić nagle bohatera w osłabionym stanie, w którym będzie bardziej wrażliwy na ataki przeciwników.

Nowych broni i pancerzy nie musisz kupować

Jest to zresztą bardzo niewskazane, bo w początkowej fazie gry główny bohater będzie siłą rzeczą biedny - Porady na start do Seven The Days Long Gone - Seven The Days Long Gone - poradnik do gry

Jest to zresztą bardzo niewskazane, bo w początkowej fazie gry główny bohater będzie siłą rzeczą biedny. Poza tym auryt (złoto) o wiele lepiej jest przeznaczyć np. na zakup wizy pozwalającej na bezstresowe podróżowanie po nowym fragmencie wyspy. Lepsze bronie, pancerze i inne wartościowe przedmioty możesz zdobywać dzięki:

  1. Eksploracji otoczenia
  2. Otwieraniu zamkniętych pojemników - Miej zawsze w zapasie wytrychy. Dodatkowo do niektórych zamkniętych obiektów musisz się zakraść, bo są one np. w zamkniętej strefie czy wewnątrz czyjegoś domu.
  3. Badaniu ciał - W większości sytuacji po zamordowaniu danej osoby możesz odnaleźć przy jej zwłokach "komplet" potrzebnych przedmiotów, tj. bronie jakich używała i elementy pancerza jakie miała założone (przykład inwentarza pokonanego bandyty na obrazku). W przypadku strażników czy innych osób o unikalnych uprawnieniach do pobytu w danym miejscu możesz też zdobyć w ten sposób wszystkie elementy potrzebne do założenia przebrania (więcej na ten temat na stronie Gdzie i jak zdobyć dobre przebrania?).