Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Twierdza: Krzyżowiec II - poradnik do gry

Twierdza: Krzyżowiec II - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Najpierw gospodarka, potem wojsko | Taktyki w Twierdza Krzyżowiec II poradnik Twierdza: Krzyżowiec II

Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019

Najpierw gospodarka, potem wojsko

Dobrze prosperujący zamek to podstawa. - Najpierw gospodarka, potem wojsko | Taktyki w Twierdza Krzyżowiec II - Twierdza: Krzyżowiec II - poradnik do gry
Dobrze prosperujący zamek to podstawa.

Taktyka totalnie przeciwna do tej opisanej w poprzednim rozdziale. Zakłada ona skupienie się na zbudowaniu prężnie pracującej gospodarki, zanim zaczniesz rekrutowanie wojska. Sposób ten sprawdza się w większości meczy i jest najbezpieczniejszy, szczególnie wtedy, gdy grasz przez sieć z obcą ci osobą, lub jesteś "nowy w te klocki". Plan ten zakłada rozgrywkę z wyłączoną opcją "czasu pokoju".

W zależności od wielkości początkowych surowców, a także ilości złota, rozbudowa początkowa będzie wyglądała inaczej - choć nie tyle inaczej, bo wyglądać będzie tak samo, jedynie tempo jej rozbudowy będzie inne. Im więcej surowców / złota, tym szybciej będziesz w stanie wszystko wybudować.

Rozpocznij od wybudowania:

  • 4-6 Chat Drwala
  • 3-4 Sady Jabłoni
  • 1 Szałas na 8 osób

Następnie, gdy tylko zacznie docierać do ciebie drewno, zacznij budować:

  • 1-2 Chlewnie i 1-2 Serownie
  • 2-3 Uprawy Pszenicy
  • 1 Szałas na 8 osób
  • 1 Młyn
  • 3-4 Piekarnie
  • 1-2 Kamieniołomy, a przy każdym z nich 1-2 Postoje wołów
  • 1 Szałas na 8 osób

Powyższe budynki najlepiej budować w podanej kolejności. Oczywiście, jeśli masz odpowiednio dużo złota, wykorzystaj je, by kupić kilkaset sztuk drewna i postaw te budynki od razu - znacznie przyspieszy to rozbudowę twojego zamku. Pamiętaj też, by zacząć budować mury - jeśli nie masz odpowiedniej ilości kamieni, postaraj się otoczyć murem siedzibę twojego lorda (nie zapomnij o bramie, by chłopi mieli jak się wydostać).

Warto postawić też Koszary i Zbrojownie - powinieneś wystartować z podstawową ilością uzbrojenia, co pozwoli ci wyszkolić mały oddział łuczników, których będziesz mógł osadzić na murach.

Nie kupuj kamieni! Są bardzo drogie, a budynki wymagają sporych ilości tego surowca - dość powiedzieć, że otoczenie murem całej twojej bazy to koszt kilkuset kamieni, co przekłada się na kilka tysięcy złota, jeśli chciałbyś je kupić. Lepiej kupić drewno i postawić dodatkowe Kamieniołomy. Jeśli jednak brakuje ci jakiejś śmiesznej ilości kamienia do wzniesienia budowli, która znacznie zmieni twój los (np. Kościół / Meczet, bądź Wielka Wieża), warto poświęcić złoto na dokupienie brakującego kamienia.

Gdy powyższe budynki będą stać, czas wziąć się za produkcję piwa i świec. Postaw:

  • 2 Uprawy Chmielu
  • 3-4 Warsztaty Świecarza
  • 3-4 Browary

Gdy rozpocznie sie już produkcja, postaraj się uzbierać surowce, by wybudować Kościół / Meczet i Karczmę. Wraz z rozwojem swojego zamku dobudowywuj odpowiednie ilości Browarów / Warsztatów Świecarza (pamiętaj, po jednym na każde 10 ludzi w zamku).

Teraz czas na budowę budynków produkujących uzbrojenie. Wybuduj:

  • 2-3 Kopalnie Żelaza, a przy każdej z nich 1-2 Postoje Wołów
  • 1-2 Warsztaty Łuczarza
  • 1 Warsztat Płatnerski
  • 1 Warsztat Szyftarza
  • 1-2 Kuźnie

Są to podstawowe budynki, które pozwolą ci rekrutować Łuczników, Wekierników i Kuszników. Wraz z upływem czasu dobuduj kolejne, według własnego uznania - każdy wszak woli używać innych oddziałów. Staraj się jednak zrekrutować przynajmniej kilkunastu Łuczników i/lub Kuszników i ustaw ich na murach i wieżach, by zapewnić sobie ochronę.

Gdy już będziesz miał sprawnie działającą gospodarkę, zamek zostanie otoczony murem, a do Zbrojowni zacznie napływać produkowana broń, czas zabrać się za szkolenie wojska. Dobór odpowiednich jednostek zależy od tego, jak zasobny jest twój skarbiec oraz zbrojownia, od tego, jaką obroną dysponuje twój oponent, ale przede wszystkim od twoich własnych preferencji - jest przynajmniej kilka "dobrych opcji" jeśli chodzi o dobór oddziałów do ataku. Poniżej znajdziesz opis sposobu, który (zdaniem autora) jest najskuteczniejszy, choć może nie najciekawszy.

Sposób siłowy

Po ujrzeniu takiej armii przed zamkiem każdy wymięknie... - Najpierw gospodarka, potem wojsko | Taktyki w Twierdza Krzyżowiec II - Twierdza: Krzyżowiec II - poradnik do gry
Po ujrzeniu takiej armii przed zamkiem każdy wymięknie...

Polega na tym, by skupić sie na rekrutowaniu kilku najmocniejszych, a zarazem najdroższych jednostek. Sprawdza się to w każdej sytuacji, jednak wymaga ogromnych nakładów złota, broni, oraz innych surowców.

Trzon twojej armii tworzyć będą cztery jednostki: Rycerze Templariusze, Sierżanci Sztabu, łucznicy (bądź kusznicy, lub oddział wymieszany) i Trebusze (ewentualnie katapulty, wilki bojowe).

Oczywiście, im więcej wojska uda ci się zrekrutować, tym lepiej, jednak trzymaj się takiej proporcji: na każde 10 jednostek wchodzących w skład oddziału atakującego:

  • 3 Rycerzy Templariuszy
  • 1 Sierżant Sztabu
  • 4 Łuczników / Kuszników / wymieszanych
  • 2 machiny oblężnicze - preferowane Trebusze, by móc atakować z daleka, bądź Wilki Bojowe, gdy dały radę wytrzymać ostrzał wroga.

Dla przykładu, posiadając oddział składający się ze 100 jednostek, najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest, by składał się z: 30 Rycerzy Templariuszy, 10 Sierżantów Sztabu, 40 jednostek dystansowych i 20 machin bojowych. Zrekrutowanie takiej ilości wojska wymaga gigantycznych środków, jednak tego typu armia jest praktycznie nie do zatrzymania. Dla lepszego efektu możesz umieścić łuczników / kuszników w husyckich wozach bojowych, by zwiększyć ich wytrzymałość.

Jeśli posiadasz Trebusze, rozłóż je i postaraj się zniszczyć jak najwięcej umocnień wroga. W momencie rozpoczęcie ataku Trebuszami, wyślij także oddział Rycerzy Templariuszy, w towarzystwie sierżantów sztabu - jednostki te są bardzo wolne, więc należy je wysłać odpowiednio wcześnie, by zdążyły dojść. Jeśli na murach wróg rozstawił miotaczy kotłów z olejem, bądź posiada inżynierów z kotłami z gorącym olejem, użyj swoich jednostek dystansowych, schowanych w wozach bojowych, by wyczyścić mury z tych przeciwników.

Możesz też wykorzystać Trebusze, by wykurzyć obronę z murów - wystarczy wystrzelić padlinę, najlepiej wybierając po kilka Trebuszy na raz i objąć zasięgiem rażenia jak największą część murów. Padlina utrzymuje się przez kilkadziesiąt sekund, podczas których przeciwnik nie będzie mógł korzystać z ostrzału z murów, a ty bez problemu oddasz kilka strzałów z machin oblężniczych.

Jeśli uda ci się przebić przez mur i uzyskać dostęp do wrogiego lorda, to jeśli nie ma on ze sobą takiej samej armii jak ty, to może się pożegnać - praktycznie niemożliwym jest, by powstrzymać natarcie rycerzy templariuszy w połączeniu z sierżantami sztabu, jeśli przeciwnik nie dysponuje tymi samymi jednostkami.

Sposób 'na najemnika'

Jeśli nie chcesz wydawać takiej ilości surowców na wyszkolenie tej armii, bądź chcesz zagrać bardziej taktycznie, możesz wykorzystać, na przykład, taką formację: Arabscy Zbrojni, Asasyni, Arabscy Łucznicy (schowani w wozach bojowych), wspomagani Katapultami i Balistami - jest to sposób znacznie tańszy niż poprzedni, a równie skuteczny. W dodatku nie wymaga posiadania żadnej broni, gdyż wojsko rekrutuje się wyłącznie za złoto. Zrób tak:

  • wykorzystaj Balisty, by przerzedzić wrogie oddziały na murach
  • Katapultami postaraj się wybić wyrwę w murach
  • jeśli ci się to nie uda, wykorzystaj Asasynów, by wdrapać się na mury i wybić stacjonujące na nich wojsko - lub po prostu otwórz bramę i wtargnij do zamku
  • Kucznicy, najlepiej wymieszani z Kusznikami, schowani w wozach bojowych to doskonały sposób na wyczyszczenie wrogich murów z wszelkiej piechoty

Jak widać, sposobów na oblężenie wrogiego zamku jest cała kupa - ograniczeniem są tylko wyobraźnia, ilość surowców i stan obrony nieprzyjaciela. Warto poeksperymentować z różnymi połączeniami jednostek, by znaleźć sposób na różne typy obrony.