Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Twierdza: Krzyżowiec II - poradnik do gry

Twierdza: Krzyżowiec II - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Porady | Podstawy rozgrywki w Twierdza Krzyżowiec II poradnik Twierdza: Krzyżowiec II

Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019

W grze znajduje się pomoc, jednak ogranicza się ona jedynie do opisu jednostek i budynków. - Porady | Podstawy rozgrywki w Twierdza Krzyżowiec II - Twierdza: Krzyżowiec II - poradnik do gry
W grze znajduje się pomoc, jednak ogranicza się ona jedynie do opisu jednostek i budynków.

Twierdza Krzyżowiec 2 różni się znacząco od innych gier z tego gatunku, a sama pomoc w grze nie jest zbyt rozbudowana, co sprawi, że możesz czuć się zagubiony. Z pomocą przychodzi ten dział, w którym dowiesz się rozmaitych rzeczy na temat mechanizmów rozgrywki, a także tego co robić, a czego unikać. A więc:

1. Zanim zaczniesz produkować jednostki wojskowe, zadbaj o odpowiednio rozwiniętą gospodarkę! Na nic nie zda ci się potężne wojsko (którego pewnie i tak nie dasz rady wyszkolić, mając jedynie początkowe surowce), gdy za kilka minut skończy ci się złoto, wyczerpie jedzenie i nie będziesz w stanie nic zrobić, tylko czekać, aż twój przeciwnik spokojnie się rozwinie i cię zgniecie. Wyjątkiem są sytuacje, w których posiadasz kolosalne ilości złota od początku rozgrywki, bądź planujesz szybki atak, na samym początku rozgrywki.

2. Gdy rozpoczniesz potyczkę, czy to w trybie dla pojedynczego gracza, czy w rozgrywce online, rozejrzyj się dookoła swojego miejsca startowego i postaraj się zlokalizować kluczowe miejsca, takie jak oaza, pokłady kamienia, czy żelaza, ewentualne rzeki, czy wąwozy. Skład zapasów najlepiej postawić możliwie najbliżej oazy, tak samo jak spichlerz - pozwoli ci to znacznie przyspieszyć proces wytwarzania żywności.

3. Zadbaj o odpowiedni transport dla surowców wydobywanych w kamieniołomach i kopalniach żelaza. Nie musisz od razu budować po 4 woły, szczególnie, gdy do złóż nie ma daleko. Postaw na początku 1-2 woły obok każdego kamieniołomu / kopalni żelaza, a następnie obserwuj działanie budynku. Jeśli zdarzają się przestoje, podczas których w pobliżu tych budynków nie ma wołów i surowce nie są pakowane do transportu, dobuduj kolejne woły, aż produkcja będzie działała płynnie.

4. Jeśli chodzi o produkcje żywności, to możesz podzielić budynki je wytwarzające na dwie grupy - takie, które sprawują się w początkowym etapie rozgrywki (gdy twoja populacja nie przebije 50 chłopów), a także takie, które są skuteczniejsze wtedy, gdy twój zamek już dobrze prosperuje (tj. gdy populacja znacznie przekroczy 50 chłopów). Do pierwszej grupy zaliczają się jabłka, mięso i sery, a do drugiej chleby. Gdy twoja populacja znacznie przewyższy 50 chłopów, nie ma sensu dobudowywać kolejnych budynków produkujących dobra z pierwszej grupy - lepiej skupić się na produkcji chleba (gdyż jest ona najefektywniejsza), a pozostałe budynki zostawić w spokoju i nie dobudowywać kolejnych. Możesz ustawić automatyczny zakup pozostałych typów żywności, by pozytywnie wpłynąć na popularność w królestwie.

5. Jeśli planujesz utrzymać poziom dystrybucji piwa / obrzędów religijnych na wysokim poziomie (x2 - x3), to pamiętaj o złotej zasadzie - buduj 1 browar i 1 warsztat świecarza na każde 10 chłopów w twoim zamku (przy populacji na poziomie 50, będziesz potrzebował 5 browarów, a także odpowiedniej ilości chmielu, oraz 5 warsztatów świecarza). Pozwoli ci to bez problemu utrzymać dystrybucje tych dóbr na wysokim poziomie, a nadwyżkę będziesz mógł spieniężyć na targu.

6. Buduj schludnie - nie stawiaj budynków gdzie popadnie, losowo, rozrzucając je po całej mapie. Nie dość, że spowolnisz proces produkcji poszczególnych towarów (nie wspominając już o tym, że nie dojdziesz końca, jak będziesz starał się coś znaleźć...), to jeszcze zmarnujesz masę bezcennego miejsca - w tej grze, jak się zresztą przekonasz, liczy się każdy centymetr, szczególnie na terenie oaz.

7. Ustawiaj budynki produkcyjne w odpowiednich miejscach. Jeśli chodzi o produkcję surowców, to nie licząc kamieni i żelaza, warto stawiać chaty drwala w pobliżu drzew - w ten sposób twoi drwale nie będą musieli chodzić przez pół mapy, by wyciąć jedno drzewo. Budynki produkujące żywność powinny być ulokowane jak najbliżej spichlerza - chłopi będą odnosić gotowe towary znacznie szybciej, pozwalając im na zwiększenie produktywności, a co za tym idzie szybciej zapełnią twój spichlerz. Budynki, które przerabiają jeden materiał w drugi (jak młyn, przerabiający pszenicę w mąkę, czy browar wytwarzający piwo z chmielu), czy takie, które "robią coś z niczego" (jak warsztat świecarza) warto jest ustawić tuż obok składu zapasów. Budynki produkujące uzbrojenie powinny być z kolei ulokowane tuż obok zbrojowni. Odpowiednie ustawienie budynków pozwoli ci znacznie przyspieszyć produkcję - jeśli rywal nie będzie tego robił, da ci to nad nim gigantyczną przewagę. Pamiętaj też o tym - jeśli masz możliwość, to każde z wymienionych wyżej budynków powinno być postawione pomiędzy składem zapasów, a miejscem, skąd pobierają konkretny surowiec, bądź dokąd go dostarczają. Chata Drwala najlepiej działa, jeśli postawisz ją pomiędzy składem a drzewami, Piekarnie wytwarzają chleb najszybciej, jeśli znajdują się blisko składu zapasów (skąd biorą mąkę), jak i Spichlerza, gdzie dostarczają chleb - zasada ta tyczy się także budynków produkujących broń (skład zapasów - zbrojownia). Jednakże,

8. Nie stawiaj budynków "jeden na drugim". Warto jest stawiać budowle schludnie, bez rozrzucania ich po całej mapie, jednak nie możesz też budować ich wszystkich na sobie. Powód jest jeden - ryzyko pożaru. Gdy któryś z budynków zajmie się ogniem (czy to z przyczyn losowych, czy po ataku wroga), to budynki w jego najbliższym sąsiedztwie (które się z nim "stykają") momentalnie zostaną podpalone. W ten sposób w zaledwie kilkanaście sekund, możesz stracić całą masę budynków. Jeśli nie chcesz robić odstępów, to przynajmniej rozdzielaj poszczególne typy budynków od siebie.

9. Niezależnie od tego, czy dbasz o odstępy pomiędzy budynkami, warto jest zainwestować w studnie. Wybudowanie kilku z nich to żaden koszt, a posiadanie ich w momencie, gdy wybuchnie pożar, pozwoli ci ocalić budynki i zaoszczędzić ogromne ilości surowców.

10. Nie buduj szałasów "na zapas" - jeśli potrzebujesz tylko kilku dodatkowych ludzi (by obsadzić nimi budynek, bądź by zwiększyć wygodę rekrutacji), wybuduj jeden, ewentualnie dwa szałasy. Wybudowanie kilku na raz znacznie zwiększy twoją populację, co przełoży się na wyższe zużycie pożywienia, świec i/lub piwa, co może w kilka sekund załamać twoją gospodarkę, bądź wskaźnik popularności. Posiadaj tylu wolnych ludzi, ilu ci potrzeba w danej chwili, a nie "na zapas".

11. Jeśli potrzebujesz błyskawicznie wyszkolić ogromną ilość żołnierzy, możesz zastosować pewien sposób. Upewnij się, że posiadasz wszystkie wymagane materiały, takie jak bronie, czy złoto,(zawsze przygotuj więcej złota, niż planujesz wydać), oraz odpowiednio duży zapas żywności, świec i piwa, a następnie zmniejsz wartość podatków tak, by zacząć rozdawać złoto swoim poddanym (im większa łapówka, tym lepiej), zwiększ racje żywnościowe (jeśli masz taką możliwość to do maksimum), oraz daj najwyższą dystrybucję piwa / obrzędów religijnych. W ten sposób bardzo szybko tracił będziesz złoto i surowce, jednak twoja popularność powinna znacznie przekroczyć pułap +100. Owocem tego będzie błyskawiczny przyrost ludności (ok. 2 chłopów na sekundę), co w kilka minut pozwoli ci wyszkolić kilkaset jednostek. Upewnij się tylko zawczasu, czy jesteś odpowiednio przygotowany. Możesz także zastosować "lżejszy" wariant tego sposobu, ustawiając wskaźniki według swoich własnych "widzimisię" - jednak postaraj się, by wskaźnik popularności znacznie przekroczył wartość +100. Sposób ten jest szczególnie skuteczny, gdy właśnie straciłeś całą armię i chcesz się błyskawicznie odbudować, a posiadasz spore zapasy surowców i złota.

12. Przeczytaj dział Jednostki, by poznać i zrozumieć działanie, a także mocne i słabe strony wszystkich jednostek. Pozwoli ci to łatwiej dobierać odpowiednie oddziały, tak, by kontrować swojego nieprzyjaciela - co jest o tyle łatwe, że w grze, od samego początku, posiadasz widoczność na całą mapę.

13. Budując mury obronne staraj się budować je tak, by miały grubość przynajmniej dwóch kratek - tak, byś mógł na nich umieścić co najmniej dwa rzędy jednostek. Pozwoli ci to przetrzymać znacznie więcej ataków wrogich machin oblężniczych, a także będziesz mógł ustawić na murach więcej wojska.

14. Przy budowie muru postaraj się wznieść jak najwięcej wież, szczególnie wielkich wież. Są one znacznie wytrzymalsze niż nawet kilka warstw muru, a po za tym dają ogromną przewagę wysokości, co pozwoli twoim łucznikom załatwić większość wrogiego sprzętu oblężniczego nim ten dopcha do twych murów.

15. Jeśli zdecydujesz się na ustawienie "wieżyczek" (tj. stacjonarnej mangoneli / balisty / miotacza beli siana), wybuduj je kilka kratek za murem (oczywiście po twojej, a nie przeciwnej stronie). Budynki te są bardzo drogie, a jednocześnie bardzo podatne na ataki (jedna włócznia Knechta jest w stanie zniszczyć taki budynek), a z uwagi na ich olbrzymi zasięg (najdalszy ze wszystkich jednostek w grze, szczególnie w przypadku balisty) będą one w stanie w dalszym ciągu pełnić swoją funkcję, w dodatku będą bezpieczne.

16. Staraj się nie pozostawiać luk na murach - postaraj się je dokładnie obstawić. Wolne miejsca w murze mogą zwabić wrogich asasynów, którzy bardzo łatwo wdrapią się na mury niezauważeni i będą mogli narobić zamieszania w twojej bazie, bądź po prostu otworzą twoją bramę, umożliwiając wrogim jednostkom wejście do twojej bazy.

17. Ustawienie Sierżanta sztabowego i/lub uzdrowiciela pomiędzy grupą łuczników / kuszników stacjonujących na murach to bardzo dobry pomysł. Ten pierwszy podwoi ich wartość pancerza, a drugi będzie leczył odniesione przez nich rany. Jest to może duży, jednorazowy koszt, jednak przy dużej intensywności wrogich ataków bardzo szybko się zwróci. Nie zapominaj jednak o ich najważniejszym zastosowaniu - Sierżanci Sztabowi najlepiej sprawdzają się na pierwszej linii frontu, w towarzystwie Zbrojnych, bądź Rycerzy Templariuszy.

18. Nigdy, przenigdy nie atakuj za pomocą swojego władcy! Jest to potężny wojak, to fakt, ale utrata go zakończy twoją rozgrywkę. Pilnuj go jak oka w głowie, otocz go murem (nawet jak otoczyłeś całą swoją bazę murem) i zostaw kilka silniejszych jednostek w jego pobliżu, tak, by chronili go przed niespodziewanym atakiem (np. asasynów wroga).

19. Najważniejsze budynki, takie jak skład zapasów i spichlerz, powinny być chronione za wszelką cenę - postaraj się je zabudować murem, tak, by wróg nie miał do nich łatwego dostępu. Utrata tego drugiego budynku może ci dać solidnego kopa w zadek - będziesz musiał uporać się z chwilowym brakiem żywności, a co za tym idzie, gigantyczną karą do popularności.

20. Nigdy nie zostawiaj sprzętu oblężniczego bez ochrony! Nawet najprostsze, najsłabsze jednostki są w stanie bardzo szybko zniszczyć sprzęt oblężniczy, który kosztuje olbrzymie ilości złota. Jest on szczególnie podatny na ataki wekierników, rycerzy sasanidzkich i wirujących derwiszy, którzy posiadają umiejętność błyskawicznego ataku.

21. Planując atak na wrogie umocnienia, wyślij przodem mięso armatnie i "pobiegaj" dookoła muru - w ten sposób będziesz w stanie wyłapać ewentualne pułapki (takie jak ukryte kolce). Jak już upewnisz się co do bezpieczeństwa terenu, wyślij przodem oddział ciężko opancerzonych jednostek (np. zbrojnych, lub rycerzy templariuszy), a za nimi dopiero swoje machiny oblężnicze. Pozwoli to skupić uwagę przynajmniej części wrogich łuczników na twoich zbrojnych, zwiększając czas "życia" twoich machin oblężniczych. Zawsze staraj się wysyłać opancerzone jednostki przodem, niezależnie od tego, czy planujesz wykorzystać machiny oblężnicze, czy po prostu masz gigantyczny oddział łuczników, za pomocą których chcesz wyczyścić mury z wrogich oddziałów - zbrojni z pewnością ściągną na siebie przynajmniej małą część uwagi.

22. Ustawiając jednostki na murach postaraj się wymieszać je tak, by wśród nich byli zarówno łucznicy, jak i kusznicy. Ci pierwsi sprawdzają się w walce z dużymi oddziałami słabych jednostek, a także posiadają większy zasięg, co pozwala im łatwiej radzić sobie z wrogim sprzętem oblężniczym. Kusznicy sprawdzają się lepiej w walce na średnim dystansie, z mniej licznymi, acz znacznie ciężej opancerzonymi jednostkami wroga. Ustawianie zbrojnych, knechtów, czy innych jednostek walczących w zwarciu na murach nie ma sensu, gdyż wrogowie, nie licząc asasynów, nie są w stanie wspiąć sie na umocnienia, tak jak to było możliwe we wcześniejszej części.

23. Trebusze, mimo, że używane są raczej wyłącznie w ataku, doskonale sprawdzają się także w obronie. Ustawienie kilku z nich tuż za twoimi murami (od twojej strony) pozwoli ci zlikwidować, albo chociaż mocno uszkodzić wrogi sprzęt oblężniczy (jeden celny kamień z trebusza zniszczy wrogi trebusz, lub katapultę). Możesz także użyć ich do wystrzelenia padliny na drodze przemarszu wojsk wroga, co powinno wyrządzić im spore szkody.