Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Might & Magic X: Legacy Przed premierą

Przed premierą 11 kwietnia 2013, 11:01

autor: Krystian Smoszna

Fan black metalu i szeroko rozumianych gier akcji. Kocha Dooma miłością prawdziwą.

Graliśmy w Might & Magic X: Legacy - trudny powrót do korzeni

Zapowiedź nowej gry z serii Might & Magic rozbudziła apetyty starej gwardii, która pamięta jeszcze czasy dungeon crawlerów. Pokaz dziesiątej gry z serii udowodnił jednak, że powrót do korzeni nie będzie tak łatwy, jak mogłoby się to wydawać.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Might & Magic X: Legacy - klasycznego RPG dla weteranów

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Długo, bo przeszło jedenaście lat, kazał nam czekać Ubisoft na wskrzeszenie legendarnej serii Might and Magic. Mimo że kolejne gry odwołujące się do kultowej marki Jona Van Caneghema pojawiały się na rynku regularnie (choć głównie koncentrowano się na Heroesach), francuski koncern szerokim łukiem omijał jej klasycznych reprezentantów, czyli komputerowe RPG. Od kilkunastu dni wiemy już, że trwają prace nad pełnoprawną, dziesiątą odsłoną cyklu i to prace na tyle zaawansowane, że produkt ma realne szanse zostać wydany w zakładanym terminie, czyli we wrześniu bieżącego roku.

Zanim zaprezentuję swoje spostrzeżenia po krótkiej eksploatacji grywalnej wersji „dziesiątki”, kilka słów wprowadzenia. Legacy, bo taki podtytuł otrzymała nowa gra, to twór niemieckiej firmy Limbic Entertainment, która odpowiada m.in. za powstanie dwóch pierwszych dodatków do Might & Magic: Heroes VI. Wielkość studia determinuje skalę projektu – trudno w końcu oczekiwać, żeby czterdziestoosobowy zespół przygotował w tak krótkim czasie produkt dorównujący rozmachem Skyrimowi. Tutaj więc znajdziecie odpowiedź na pytanie, dlaczego Might & Magic X jest grą odwołującą się do klasyki z lat dziewięćdziesiątych, a nie ogromną i epicką następczynią wydanej w 2002 roku „dziewiątki”. Tak jest po prostu łatwiej. Zdaje sobie z tego doskonale sprawę Ubisoft, dlatego tytuł będzie dystrybuowany wyłącznie drogą elektroniczną i w konkurencyjnej cenie.

Pierwsze starcie z bossem w demie pozostawiało sporo do życzenia. - 2013-04-11
Pierwsze starcie z bossem w demie pozostawiało sporo do życzenia.

Na Ubisoft Spring Digital Days 2013 do Londynu wydawca przywiózł krótkie demo „dziesiątki”, oferujące zaledwie jedną misję z głównego wątku fabularnego i dodatkowe zadanie poboczne. Nie spiesząc się, całość można było skończyć w niespełna kwadrans, a zmagania ułatwiał fakt, że bohaterowie prezentowali o wiele wyższe umiejętności bojowe od swoich wrogów. Nawet zabicie olbrzymiej bestii wieńczącej quest nie stanowiło problemu – potwór runął pod gradem pocisków po zaledwie trzech rundach starcia, co było kompletnie niesatysfakcjonującym doznaniem. W pełniaku już tak prosto z pewnością nie będzie – prezentacje dla dziennikarzy rządzą się wszak swoimi prawami.

Graliśmy w Might & Magic X: Legacy - trudny powrót do korzeni - ilustracja #2

Tworząc Might & Magic X: Legacy, deweloperzy inspirowali się głównie czwartą i piątą odsłoną cyklu, które znane są pod wspólną nazwą World of Xeen. Nie przeszkodziło im to jednak w sięganiu po inne rozwiązania – np. systemowi szkolenia umiejętności zdecydowanie bliżej do „szóstki” niż do „czwórki” i „piątki”. Część elementów charakterystycznych dla Clouds of Xeen i Darkside of Xeen również została z miejsca skasowana, np. konieczność używania klejnotów do rzucania zaklęć oraz proces starzenia się bohaterów. Autorzy wyszli z założenia, że sytuacja, w której nasi podopieczni zmieniają się z czasem, a świat wokół nich nie, nie ma żadnego sensu.

W Might & Magic X dostaniemy swobodę w przemierzaniu świata – w demie wolność tę nam odebrano, bo zmagania zaczynaliśmy od razu w bliżej niezidentyfikowanym obozie, gdzie do wyboru był tylko jeden, wspomniany wcześniej quest (drugi zdobywało się po drodze). Zadanie polegało na wtargnięciu do położonego w jaskini obozu orków i uwolnieniu okolicy od ich obecności. Czwórka bohaterów reprezentujących różne rasy i klasy (defender, barbarian, ranger i freemage) startowała od razu na piątym poziomie doświadczenia i władała przyzwoitym, choć niespecjalnie potężnym rynsztunkiem bojowym. Do dyspozycji drużyny była broń służąca do walk w zwarciu, kusze, łuki, a także para zaklęć ofensywnych, reprezentujących dwie spośród siedmiu szkół magii (Fire, Water, Air, Earth, Light, Dark i Primordial). Każdy ze śmiałków miał też na sobie kompletny zestaw ubrań. Szybki wgląd w ekran ekwipunku ujawnił, że w Legacy na podopiecznych założyć można hełm, rękawice, napierśnik, buty oraz trzy rodzaje błyskotek.

Graliśmy w The Elder Scrolls: Blades – jaki jest kieszonkowy Skyrim?
Graliśmy w The Elder Scrolls: Blades – jaki jest kieszonkowy Skyrim?

Przed premierą

The Elder Scrolls: Blades wygląda imponująco na telefonie, ale dużo traci podczas samej rozgrywki. Zamiast pomysłowego Fallouta: Shelter w świecie Tamriel mamy uboższego pod każdym względem „Skyrima na komórki”.

Postnuklearne DayZ – dla kogo jest Fallout 76?
Postnuklearne DayZ – dla kogo jest Fallout 76?

Przed premierą

Fallout 76 z klasycznego RPG-a akcji zmienia się w grę-usługę sieciową, na dodatek z opcjonalną walką PvP, niczym w DayZ. Pytanie czy gra ma szanse przyciągnąć najbardziej konserwatywnych fanów serii?

Widzieliśmy gameplay gry Cyberpunk 2077 – godzina w Night City
Widzieliśmy gameplay gry Cyberpunk 2077 – godzina w Night City

Przed premierą

Przez godzinę oglądaliśmy demo Cyberpunka 2077 – widzieliśmy neony, mrok i dynamiczne strzelaniny. Nowa gra CD Projektu RED prezentuje się świetnie, a świat pokazywany z perspektywy bohatera i szybka rozgrywka czynią z niej efektowne FPS RPG.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
11.04.2013 11:48
DEFEDos
130
Generał

Czekam na tą grę ! Mogą wydać nawet w grudniu 2013, byle była dopracowana, długa i wymagająca.

11.04.2013 12:17
odpowiedz
SpecShadow
59
ManWhoSoldWorldIn1989

Długa? Zależy jak na to patrzeć.
25h to mniej niż poprzednie części ale i tak dużo dla współczesnych graczy, którzy mają masę gier i mało czasu.
Jedyna nadzieja w edytorze. Tu jednak potrzeba czasu bo nie będzie tak prosty jak ten od Grimrocka.

U mnie zainteresowanie zniknęło po informacji o DRMie.

11.04.2013 12:47
odpowiedz
Pan Dzikus
128
Generał

Ubisoft jest żałosny. Mając taką markę jak Might & Magic klepie jakieś niskobudżetówki. Might & Magic X: Legacy nie zasługuje na X w nazwie. To mógłby być spin off czy remake którejś z pierwszych 5 części ale pełnoprawna kontynuacja cyklu z X w nazwie to powinien być wysokobudżetowy tytuł o rozmachu Skyrima a nie gra zrobiona na "odwal się" z przedpotopowymi mechanizmami, które wtedy wynikały z ograniczeń sprzętowych a dziś nie powinny mieć miejsca.

11.04.2013 13:30
odpowiedz
Molzey
114
Generał

Jesteś idiotą, koleś

11.04.2013 13:34
odpowiedz
zanonimizowany23874
136
Legend

Pan Dzikus:
MM10 jest zle - bo nie ma mechaniki jak Skyrim
Dark Souls 2 jest zle - bo nie ma grafiki jak Skyrim

To moze po prostu idz grac dalej w tego Skyrima, mkay?

11.04.2013 13:38
odpowiedz
SpecShadow
59
ManWhoSoldWorldIn1989

Nie wiem co brałeś przed pisaniem ale odłóż to bo możesz spowodować kolizję na drodze nawet prowadząc deskorolkę pod pachą.
Na trzeźwo nie da się tego czytać.

Dobra tak poważnie - ile ci płacą za wywoływanie flejmu? 10gr od postu? Parę tematów i parę odezw i może będziesz miał na parówki z marketu z 2% zawartością mięsa.

11.04.2013 14:26
odpowiedz
A.l.e.X
113
Alekde

Czyli tego się spodziewałem, będzie świetny crpg na IV kwartał tego roku :)

11.04.2013 15:59
odpowiedz
zanonimizowany812566
62
Generał

Ja w ogóle nie czekam, nigdy mnie ta seria nie interesowała..

11.04.2013 17:03
odpowiedz
komenty
64
Senator

Może być dobrze, wiele zależy od fabuły i atmosfery w grze. Ja tam się świetnie bawiłem przy tych starych drużynowych erpegach fpp, w takie Wizardry 8 to grałem kilkadziesiąt godzin, dlatego czekam z nadzieją, że będzie dobrze.

11.04.2013 18:46
odpowiedz
Pan Dzikus
128
Generał

@Asmodeusz
MM10 jest zle - bo nie ma mechaniki jak Skyrim
Dark Souls 2 jest zle - bo nie ma grafiki jak Skyrim

Nigdy czegoś takiego nie napisałem więc tego nie insynuuj. Nie lubię kłamców i krętaczy.

11.04.2013 19:48
odpowiedz
zanonimizowany23874
136
Legend

Historia twoich postow mowi cos zupelnie innego. Chyba nie kontrolujesz juz siebie z tym Skyrimem.

11.04.2013 20:44
odpowiedz
Oburzony
47
PC Gamer

W końcu powrót Might and Magic. Oby nie był tak marny jak szósta część Hirołsów!

12.04.2013 06:42
odpowiedz
U.V. Impaler
167
Hurt me plenty

GRYOnline.plRedaktor naczelny

Problem z tą grą jest taki, że autorzy sami jeszcze nie wiedzą co chcą osiągnąć. Po prezentacji na PAX zespół zdecydował się dokonać korekty w systemie walki, bo testujący demo gracze jęczeli, że ataki dystansowe są grupowe, a te w zwarciu nie. Jeśli na kilka miesięcy przed premierą podejmowane są znaczące decyzje dotyczące rozgrywki, to znak, że wizja nie jest spójna. No ale zobaczymy, co z tego wyjdzie.

12.04.2013 08:24
odpowiedz
Irek22
88
Grzeczny już byłem

Problem z tą grą jest taki, że nie jest robiona z miłości i pasji (jak oldskulowe RPGi kickstarterowe czy choćby Grimrock), lecz tylko i wyłącznie dla kasy.

13.04.2013 13:37
odpowiedz
DarkDXZ
14
Legionista

Majt end Madżikiem trudno mi to nazwać, bo nie będzie ważnych elementów oryginalnych Might&Magic (czyt. wątków technologicznych).
Gdyby nie fakt, że co niektórzy pamiętają stare M&M, nikt by tej gry nie kupił.

Takie jest moje zdanie. Co wyjdzie, to nie wiem, ale jak na razie Ubisoft sprowadza markę M&M na dno...

13.04.2013 19:13
odpowiedz
SpecShadow
59
ManWhoSoldWorldIn1989

Problem z tą grą jest taki, że nie jest robiona z miłości i pasji (jak oldskulowe RPGi kickstarterowe czy choćby Grimrock), lecz tylko i wyłącznie dla kasy.

Co za bełkot. Tą pasję i miłość włożą do garnka i nakarmią się oraz zapłacą nią czynsz?

PS. każda gra jest dla kasy.
Każda.
Także z Kickstaretra a nawet - o zgrozo - staro szkolne gry.
Kto twierdzi inaczej ten jest ślepy (nie będę stosował mocniejszych określeń).

16.04.2013 14:44
odpowiedz
djmaciek
119
Pretorianin

@SpecShadow Doprawdy? przeczytaj wywiad z twórcami tak oldskoolowych produkcji, jak chocby Franko, czy bardziej niezależna Toonstruck 2 i przemyśl jeszcze raz, co napisałeś.

25.04.2013 16:44
odpowiedz
Nolifer
108
The Highest

Akurat tym cyklem nie jestem szczególnie zainteresowany , może po premierze to się zmieni.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze