Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 20 sierpnia 2011, 10:29

autor: Hed

Wrażenia z pokazu gry Guild Wars 2 - gamescom 2011

Guild Wars 2 robi ogromne wrażenie pod niemal każdym względem. Od malowniczego interfejsu, przez ciekawe klasy postaci i system walki, aż po intrygujące pomysły na przełamanie statyczności charakterystycznej dla tego typu gier.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Guild Wars 2 – ArenaNet kontra klasyczne MMO

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Nad Guild Wars 2 pracuje obecnie około 250 osób, z czego 80 to artyści. Ta gra ma być dziełem sztuki – wyjaśnił Randall L. Price ze studia ArenaNet. Wielu graczy jest w stanie docenić wyjątkową warstwę wizualno-muzyczną, chociaż nie da się ukryć, że ważniejsza od niej jest sama rozgrywka. W tym względzie druga odsłona serii wypada równie ambitnie, o czym ponownie przekonaliśmy się na specjalnej prezentacji podczas targów gamescom 2011.

Trzy główne filary Guild Wars 2 to dynamiczna zawartość, osobiste historie graczy oraz walka stawiająca na akcję. Pierwszy element składa się z powiązanych ze sobą publicznych zadań, w których uczestniczą wszyscy użytkownicy. Jednocześnie deweloper chce zrezygnować ze statycznych wyzwań i zastąpić je wydarzeniami rzeczywiście zachodzącymi w świecie gry. Druga kwestia, czyli osobiste historie, to próba zawarcia w MMO pierwiastka prawdziwego RPG. Każdy z graczy ma kreować własną opowieść. W budowaniu spójności fabularnej wykorzystano natomiast motyw zjednoczenia ras przeciwko obudzonym pradawnym smokom. W pokazaniu różnic pomiędzy postaciami pomogą z kolei instancje, w których poznamy szczególnie ważne osobiste zdarzenia. System walki ma cechować się dużą dynamiką: będziemy działać w ruchu i unikać ciosów. Chodzi więc o zerwanie z klasycznym modelem stania w miejscu i bezmyślnego wduszania jednego klawisza.

Na prezentacji zobaczyliśmy funkcjonowanie edytora postaci. Wrażenia są pozytywne, chociaż nie jest to tak potężne narzędzie jak w niektórych MMO. Przynajmniej, jeśli chodzi o kwestię wyglądu, bo autorzy do procesu tworzenia bohatera wprowadzili kilka typowo erpegowych dodatków.

W edytorze dobieramy takie cechy jak wzrost, budowa ciała, rodzaj i kolor włosów, struktura twarzy, skóra i owłosienie. Oprócz podstawowych funkcji, pojawia się kilka zaawansowanych wskaźników. W przypadku Charra ustalaliśmy kolor futra, rozkład cętek, wygląd rogów i pyska. Osobnym tematem są barwniki – dobór kolorów dla każdego elementu zbroi jest ważny, bo później staje się on bazowym ustawieniem dla nowych zestawów pancerzy (oczywiście nie zabraknie farbek, dzięki którym zmienimy kolorystykę ubioru w dowolnym momencie).

Prezencja to nie jedyna istotna cecha bohaterów Guild Wars 2. Proces kreacji nie kończy się też na doborze rasy i klasy. Elementy te zostają bowiem uzupełnione informacjami biograficznymi. W demie stworzono Charra o klasie Engineer, któremu dorzucono specjalny przedmiot „universal multi tool” oraz dzikość jako cechę osobowości (do wyboru były jeszcze: urok i godność). Szczególnie ważne okazało się określenie legionu Charrów – Blood, Ash lub Iron Legion. Deweloperzy postawili na ostatni z tych trzech i jednocześnie poinformowali, że czwarta frakcja włochatych bestii, Flame Legion, będzie pełnić rolę złych. Na kolejnych ekranach trzeba było wskazać swojego partnera sparringowego z pierwotnego plemienia (tzw. warband), które zostało wybite niemal w pień, oraz profesję ojca (szaman, wojownik lub gladium, czyli Charr pozbawiony plemienia). Na koniec wystarczyło nadać imię postaci i zatwierdzić streszczenie jej biografii.

Efekty decyzji podjętych podczas tworzenia bohatera widać natychmiast – ze względu na rodzaj legionu wita nas inny filmik wprowadzający. Testowy Charr reprezentował Iron Legion i był inżynierem. Z intra dowiedzieliśmy się, że lud Charrów ponownie walczy o ziemie Ascalonu (pierwsza lokacja w Guild Wars), na których dają mu się we znaki upiory wojowników poległych w wojnie znanej z poprzedniej odsłony serii. Price przypomniał później, że klątwa została rzucona jako skutek desperackich działań króla Adelberna. Motto Iron Legionu jest proste: „Nie uginamy się jak nasza stal”, więc o poddaniu się nie ma mowy.

Przenieśliśmy się do świata gry i natychmiast trafiliśmy na front. Spotkany Charr zlecił, byśmy przebili się do przodu i zameldowali na kolejnych posterunkach. Przedstawiciel ArenaNet od razu przybliżył pewną zmianę w mechanice gry. Każda z postaci będzie wyposażona w pięć dobieranych umiejętności oraz pięć zdolności powiązanych z bronią. Do tej pory otrzymywaliśmy je automatycznie po wyposażeniu się w oręż danego typu. Twórcy doszli jednak do wniosku, że zbyt duża liczba umiejętności utrudni grę, chyba że poznamy je stopniowo. Używając danej broni, mamy więc zbierać doświadczenie i powoli odblokowywać kolejne zdolności na pasku. Każdy miecz, topór czy karabin trzeba będzie rozwijać osobno. Kolejną nowością w systemie walki są uniki i związany z nimi pasek wytrzymałości. Wprawdzie nie da się korzystać z nich zbyt często, ale w wielu momentach pomogą nam wyjść cało z opresji.

Diablo 4 wygląda jak Diablo, którego zawsze chcieliśmy
Diablo 4 wygląda jak Diablo, którego zawsze chcieliśmy

Przed premierą

Hell, it's about time – powiedział Findlay w zwiastunie StarCrafta 2 i ten cytat idealnie pasuje do sytuacji Blizzarda. Możliwe, że Diablo 4 będzie takim hack'n'slashem, o jakim zawsze marzyliśmy i pozwoli nam wybaczyć firmie wszystkie potknięcia.

Widziałem Cyberpunk 2077 i wiem, czego CDPR nie udało się dopracować
Widziałem Cyberpunk 2077 i wiem, czego CDPR nie udało się dopracować

Przed premierą

Powiem coś kontrowersyjnego. Na pokazie Cyberpunka 2077 w Kolonii zobaczyłem diablo imponującą grę, ale po prostu grę. Taką, która w pewnych momentach, owszem, zachwyca, ale w innych zwyczajnie irytuje i rozczarowuje.

Baldur’s Gate 3 naszych marzeń – czego oczekujemy od powrotu legendy RPG?
Baldur’s Gate 3 naszych marzeń – czego oczekujemy od powrotu legendy RPG?

Przed premierą

Wiedzieliśmy, że Baldur's Gate powróci. Teraz, kiedy wiemy, że robi to Larian Studios, możemy odetchnąć. Jednocześnie nic nie stoi na przeszkodzie, by pogdybać i pomarzyć o tym tytule. W końcu to gra, bez której wielu z nas by tu nie było.

Komentarze Czytelników (23)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
20.08.2011 10:53
SpiT
23
Chorąży

BAJ BAJ WOW

20.08.2011 10:55
odpowiedz
zompi
32
Pretorianin

Wszystko fajnie, wszystko pięknie, ale... Kiedy premieeeeraaa? ;(

20.08.2011 10:59
odpowiedz
Pizkes
42
Pretorianin

OJ czekam na GW2, czekam z niecierpliwością. Jak dalej będą czekać z wypuszczeniem TERA to prawdopodobnie z GW nie będą mieli szans. Zapowiada się naprawdę świetna produkcja.

20.08.2011 11:52
odpowiedz
Cinek966
9
Legionista

Gra będzie mega! Ciekawe tylko jakie będzie miała wymagania zęby cieszyc sie pieknem zaprojektowanych krain przez tych 80 artystow:) Pewnie trzeba zbierac na nowy sprzet....chociaż z drugiej strony gre robią już od bardzo dawna to moze jednak wymagania nie beda takie wielkie...Fajnie jak by kształtowały się na poziomie np. Rifta...

20.08.2011 11:58
kasar1
odpowiedz
kasar1
64
Centurion

chcę polską lokalizacje jak w jedynce :)

20.08.2011 12:39
Nalcor
odpowiedz
Nalcor
50
Centurion

@Cinek966

Twórcy powiedzieli że jeżeli masz możliwość płynnego grania w Guild Wars na max detalach to część 2 na twoim komputerze ruszy bez problemu (ciekawe tylko w jakich detalach).

20.08.2011 12:49
odpowiedz
Royal16
11
Legionista

@Szymon "Hed" Liebert
Machnąłeś się w tekście.Napisałeś "Studio ArenaNet szykuje znacznie większy świat niż w Guild Wars 2.", a chyba chodziło Ci o większy niż w Guild Wars ;)

20.08.2011 12:51
Ambitny Łoś
odpowiedz
Ambitny Łoś
144
Cthulhu

Pizkes->Przecież TERA i tak nie ma szans z GW2, nie wiem co się wszyscy tak na to napalają. Bo jest normalne sterowanie? To za mało, jak reszta gry to dalej koreańskie MMO :P

20.08.2011 13:04
cneyhaz
odpowiedz
cneyhaz
91
Upadly Aniol

NadGuild Wars 2 (...) brak spacji.

20.08.2011 13:28
kil69
😜
odpowiedz
kil69
161
Senator

Machnąłeś się w tekście.Napisałeś "Studio ArenaNet szykuje znacznie większy świat niż w Guild Wars 2.", a chyba chodziło Ci o większy niż w Guild Wars ;)

No chyba jednak nie bardzo świat GW to to 3 kontynenty Tyria, Elona i Cantha. Tego ostatniego w ogóle nie będzie podczas premiery "dwójki" Elony zresztą także nie ma. Zostaje Tyria z Propha i EotN + zmiany wynikające z ukształtowania terenu oraz możliwości oferowanych przez grę (pływanie etc.) Tak więc mimo, ze świat duży w GW2 nie będzie zawierał tyle co 4 części GW. To też nie bardzo wiem o co autorowi chodziło z cytowanym tekstem.

20.08.2011 13:40
odpowiedz
zanonimizowany645553
3
Senator

Podali by już datę premiery w końcu...Ile mamy czekać...Mam nadzieje, że pierwsza połowa 2012 to realna data...

20.08.2011 13:59
odpowiedz
BloodPrince
117
Senator

Mnie ciekawi jak będą wyglądać mikropłatności, bo z czegoś serwery muszą utrzymać, a w jedynkę nie grałem, więc jest to dla mnie wielka niewiadoma ; )

20.08.2011 14:15
HumanGhost
odpowiedz
HumanGhost
102
Senator

Mikropłatności mają dotyczyć kwestii czysto kosmetycznych, tak jak to wygląda obecnie, czyli nowe fryzury, dodatkowe sloty na kolejne postacie, odblokowanie umiejętności w PvP bez konieczności gry w PvE itd. Czyli nie powinny zaburzyć balansu gry PvE.

Czekam z niecierpliwością. :-)

20.08.2011 14:38
przemas478
odpowiedz
przemas478
102
Senator

Tylko czekać do premiery. Gra zapowiada się świetnie i najprawdopodobniej taka będzie.

20.08.2011 17:57
Labrance
odpowiedz
Labrance
9
Legionista

Ciekawe czy wyjdzie w tym czy w przyszłym roku?

20.08.2011 22:33
RottingChrist
odpowiedz
RottingChrist
42
Pretorianin
Wideo

Pewnie w przyszłym skoro tak przedłużają.

widzieliście ten filmik ze smokiem?
http://youtu.be/_1JfSbKjHHI

chyba "Hed" będzie miał po nim mokre sny :P

21.08.2011 08:56
odpowiedz
Averlan
2
Junior

Nieoficjalna data premiery to 28.06.2012. Można się tego domyślić po zdjęciu, które krążyło jakiś czas temu po necie (niestety nie jestem w stanie go teraz zlokalizować). Zdjęcie przedstawiało 3 koszulki z numerami 28, 6, 12 ustawione w takiej kolejności, na tle plakatu/ściany z Guild Wars 2. Oczywiście zdjęcie zostało szybko usunięte ze wszystkich serwisów.

21.08.2011 11:26
odpowiedz
zanonimizowany26519
118
Generał

Ambitny Łoś - W Tera graczom raczej choodzi o skompo ubrane lolitki jak i starsze panie z duzymi piersiami :] . Tylko tym sie ta gra broni (a w europie i usa ten element zostanie ocenzurowany). Pomijam juz fakt ,ze abonament w np. japonii za ta gre to bagatela 30 dolarow na miech xD .

Guild Wars 2 ftw ;] .

21.08.2011 11:52
👎
odpowiedz
tybet2
107
Generał

skompo? Serio? :-/

21.08.2011 17:52
odpowiedz
Truepicasso
21
Chorąży

w to trzeba będzie zagrać! D:

22.08.2011 08:58
victripius
odpowiedz
victripius
89
Joker

Zapowiada się znakomicie, tylko niech już dadzą jakąś datę premiery :D

22.08.2011 12:44
Nolifer
odpowiedz
Nolifer
121
The Highest

Ta gra i Star Wars to będą genialne gry ,nie mogę się doczekać :D

29.08.2011 19:36
vojak_2
odpowiedz
vojak_2
40
Generał

fajna dupa na drugim obrazku

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze