Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 20 czerwca 2011, 14:27

autor: Krystian Smoszna

Fan black metalu i szeroko rozumianych gier akcji. Kocha Dooma miłością prawdziwą.

Forza Motorsport 4 - E3 2011

Żadne targi branżowe nie mogą obyć się bez choćby jednej gry wyścigowej oczekiwanej przez setki tysięcy graczy na całym świecie. Tym razem w Los Angeles zaprezentowano szerzej czwartą odsłonę cyklu Forza Motorsport.

Przeczytaj recenzję Najlepsza gra samochodowa na rynku? - recenzja gry Forza Motorsport 4

Artykuł powstał na bazie wersji X360.

Żadne targi branżowe nie mogą obyć się bez choćby jednej gry wyścigowej oczekiwanej przez setki tysięcy graczy na całym świecie. Ubiegły rok należał do ekipy Polyphony Digital i jej Gran Turismo 5. Tym razem w Los Angeles zaprezentowano szerzej jego największego konkurenta do tytułu najlepszej samochodówki na konsole, czyli czwartą odsłonę serii Forza Motorsport.

Turn 10 jako deweloper współpracujący bardzo blisko z Microsoftem nie mógł nie zauważyć Kinecta, urządzenia przechwytującego ruchy osoby przed telewizorem, i właśnie na aspektach związanych bezpośrednio z implementacją możliwości Kinecta w grze skupiła się spora część przeznaczonego dla mediów pokazu.

Jedną z najważniejszych nowości w serii jest moduł o nazwie Autovista. Można by go dla uproszczenia nazwać tradycyjnym trybem foto dostępnym w menu głównym, gdyby nie pewna zasadnicza różnica. Autorzy wybrali nieznaną jeszcze liczbę samochodów, na tyle unikalnych i interesujących pod różnymi względami, że uznali, iż warto będzie przyjrzeć im się z bliska. Chodzi przede wszystkim o takie marki jak Ferrari czy Koenigsegg, czyli auta stylowe i na tyle drogie oraz rzadko spotykane na drogach, że zajrzenie w niemal każdy ich zakamarek może okazać się nie lada gratką nie tylko dla gracza, ale i fana motoryzacji. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by – zamiast sterować za pomocą Kinecta – korzystać ze zwykłego pada, ale to właśnie ta pierwsza opcja ma sprawić, że poczujemy się, jakbyśmy faktycznie mieli fizyczny kontakt z wozem.

Możliwość zerknięcia w każdą szparę auta to nie lada gratka dla fanów motoryzacji.

Zadbano o najdrobniejsze szczegóły: możemy zajrzeć pod maskę, zobaczyć w detalach pięknie wymodelowane tarcze hamulcowe, a nawet zasiąść za kierownicą każdego z tych cacek i odpalić silnik. Wszystkie elementy samochodu zostały opisane zgrabną notką, ale jest jeszcze coś, co sprawi, że motomaniacy zawyją z radości. Srudio Turn 10 podpisało umowę z popularnym brytyjskim programem Top Gear, na mocy której Forza Motorsport 4 nie tylko otrzyma znany z telewizji tor testowy, umiejscowiony na lotnisku Dunsfold, ale także usłyszymy w grze głos Jeremy'ego Clarksona, opowiadającego właśnie w Autoviście, w stylu znanym z programu, o każdym z dostępnych tu wozów. Wszystko to ma być okraszone majestatycznym ruchem kamery, pokazującej omawiane auto. Jeżeli zawierzyć prowadzącemu prezentację, to ani studio Turn 10, ani nikt inny zupełnie nie ingerował w materiał przygotowany przez Brytyjczyków.

Jak nietrudno się domyślić, tak detaliczne przedstawienie samochodów wymusiło na autorach zmianę ich podejścia do modelowania. Nie sądzę, żeby miało to poważne przełożenie na samą rozgrywkę, ale ilość wielokątów, z których przygotowano auta w tym trybie, musi być imponująca. Można to porównać jedynie z grafiką opracowywaną na potrzeby filmów reklamowych. Właściwe wrażenie nie zostałoby jednak wywołane, gdyby nie nowy renderer odpowiadający za oświetlenie. Lakier odbija światło niezwykle realistycznie, a co najważniejsze, zmiany te widać również w trakcie wyścigu. Auta są zdecydowanie mniej plastikowe, co moim zdaniem było prawdziwą zmorą poprzednich części.

Innym zastosowaniem Kinecta ma być nawigacja w menu gry. Polecenia głosowe pozwolą przeskakiwać pomiędzy dowolnymi opcjami bez konieczności przeklikiwania się przez wszystkie panele. Brzmi to trochę jak zbędny bajer, ale jeżeli już korzystać z możliwości tego urządzenia, to dlaczego również nie w ten sposób? Niestety, zabrakło pokazu jazdy za pomocą ruchów ciała, ale zapewnienia o headtrackingu, czyli śledzeniu ruchów głowy kierowcy, brzmią interesująco.

Testujemy grę BeamNG.drive - takich kraks nie ma nawet Burnout
Testujemy grę BeamNG.drive - takich kraks nie ma nawet Burnout

Przed premierą

Gry samochodowe od lat zmagają się z problemem realistycznego przedstawienia uszkodzeń pojazdów. W parze z coraz lepszą grafiką nie idzie bowiem fizyka odpowiedzialna za wizualne przedstawienie wszelkich uszkodzeń. BeamNG.drive robi to inaczej.

Grałem w Resident Evil 3 – czekałem na singla, a zachwyciło mnie multi
Grałem w Resident Evil 3 – czekałem na singla, a zachwyciło mnie multi

Przed premierą

Spędziłem trzy godziny grając w Resident Evil 3 i tryb sieciowy Resistance. Czy kolejny remake legendy Capcomu to więcej tego samego? W pewnych kwestiach tak, ale to wspaniała wiadomość dla fanów staroszkolnego straszenia.

Ori and the Will of the Wisps to najsłodsza gra, przez którą rozwalisz pada
Ori and the Will of the Wisps to najsłodsza gra, przez którą rozwalisz pada

Przed premierą

Dokładnie pięć lat po premierze pierwszego Ori na rynku ma pojawić się sequel. Oryginał był jedną z tych nieoczekiwanych perełek, w których zakochaliśmy się bez pamięci. Czy druga część ma szansę wywrzeć na nas równie dobre wrażenie?