Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 30 marca 2011, 10:18

autor: Rock Alone

Guild Wars 2 - PAX 2011

Ludzie odpowiedzialni za Guild Wars 2 nie sypią informacjami o swojej grze zbyt szczodrze ale kiedy już coś ujawnią, to niezmiennie okazuje się, że warto było czekać. PAX East 2011 jest źródłem wielu ciekawych wiadomości na temat najnowszej gry ArenaNet.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Guild Wars 2 – ArenaNet kontra klasyczne MMO

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Na Guild Wars 2 czekają wszyscy fani MMO, zarówno ci, którzy preferują gry z abonamentem, jak i ci, którzy wolą bawić się za darmo. Najnowsze dzieło ArenaNet ma szansę skonsolidować społeczność zainteresowaną masowymi multiplayerami i bardzo dobrze, bo prawda jest taka, że zarówno jedni, jak i drudzy gracze, wydają na zabawę bardzo podobne kwoty. Konflikty między tymi dwiema grupami, dość częste na forach poświęconych MMO, są zatem tak naprawdę pozbawione podstaw.

Guild Wars 2 oferuje świat nie tylko otwarty, ale także podlegającydynamicznym zmianom.

Zapowiada się więc nieźle. Guild Wars 2 może wpłynąć na oba rynki gier, bo zdecydowanie podniesie poprzeczkę, jeśli chodzi o jakość pozycji darmowych, natomiast w przypadku płatnych wprowadzi wiele rewolucyjnych rozwiązań, które mogą zdefiniować gatunek w przyszłości. Oczywiście wszystko pod jednym warunkiem. Deklaracje deweloperów muszą zostać spełnione, a gra pod względem jakości faktycznie sprostać oczekiwaniom milionów graczy. Na szczęście wszelkie materiały, jakie do mnie trafiają, świadczą o tym, że za tą produkcją nie stoją czcze przechwałki, tylko kawał dobrej roboty i mnóstwo nowatorskich rozwiązań.

Najnowsze informacje pochodzą z PAX East 2011. Impreza odbyła się między 11 a 13 marca i była źródłem wielu bardzo interesujących wiadomości. Obecnie w sieci można znaleźć całą masę filmów nagranych podczas PAX, pokazujących różne fragmenty gameplayu i dobrze świadczących o jakości gry. Te możecie sobie bez problemu odnaleźć na własną rękę, mnie natomiast zainteresowała konferencja ArenaNet, podczas której deweloperzy udzielili bardzo wyczerpujących odpowiedzi na pytania fanów dotyczące kilku istotnych zagadnień w grze.

Potwierdziła się oczywiście informacja, że tytuł będzie oferować otwarty świat, a użytkownicy otrzymają pełną swobodę jego eksploracji, włączając w to możliwość skakania, pływania i odwiedzania podwodnych jaskiń. Instancjonowane mają być wyłącznie określone obszary, takie jak podziemia czy lokacje przeznaczone dla graczy i dokumentujące ich osobiste historie.

Warto przy tym zwrócić uwagę na to, jak świat gry został skonstruowany, gdyż tutaj pojawiają się pierwsze różnice między Guild Wars 2 a klasycznym modelem MMO. Przede wszystkim zupełnie zrezygnowano (z drobnymi wyjątkami) z systemu zadań, nie zaistnieje więc sytuacja, że będziemy przenosić się z lokacji do lokacji, wykonując z góry założone questy. Świat gry ma być w pełni dynamiczny, a na oczach graczy zadzieją się różne losowe wydarzenia. To, czy zechcemy w nich uczestniczyć, ma zależeć tylko i wyłącznie od nas.

Cyberpunk 2077 wygląda rewelacyjnie! Widzieliśmy gameplay na E3
Cyberpunk 2077 wygląda rewelacyjnie! Widzieliśmy gameplay na E3

Przed premierą

Cyberpunk 2077 w ciemno był typowany na grę targów E3 2019 i teraz nie mamy wątpliwości – Polakom udało się spełnić oczekiwania, nawet jeśli dali nam tylko datę premiery, krótki trailer i znanego aktora.

Brud, neony, augmentacje – Cyberpunk 2077 wygląda oszałamiająco
Brud, neony, augmentacje – Cyberpunk 2077 wygląda oszałamiająco

Przed premierą

Nadchodzące dzieło CD Projektu RED najpierw wstrząsnęło E3, a teraz podbiło gamescom. Pokaz Cyberpunka 2077 w Kolonii tylko utwierdza w przekonaniu, że to projekt o gigantycznej skali, niesamowitym potencjale i fenomenalnej stylistyce.

Baldur’s Gate 3 naszych marzeń – czego oczekujemy od powrotu legendy RPG?
Baldur’s Gate 3 naszych marzeń – czego oczekujemy od powrotu legendy RPG?

Przed premierą

Wiedzieliśmy, że Baldur's Gate powróci. Teraz, kiedy wiemy, że robi to Larian Studios, możemy odetchnąć. Jednocześnie nic nie stoi na przeszkodzie, by pogdybać i pomarzyć o tym tytule. W końcu to gra, bez której wielu z nas by tu nie było.

Komentarze Czytelników (30)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
30.03.2011 10:19
Franusss
Franusss
106
Generał

Będzie warto w to zagrać :). Po screenach widać, że na prawdę prezentuje się SUPER ! ! !

30.03.2011 10:51
jarekao
👍
odpowiedz
jarekao
101
PAX

Oby wydali w 2011r.. Oblężenia/ obrona zamków - to będzie super.

30.03.2011 10:53
😊
odpowiedz
Dycu
65
zbanowany QQuel

Zabawne jak przez prosty PR i ogólny hype na grę rzeczy występujące już w innych grach MMO nazywa się "innowacyjnymi" : )

Rozpisywać się dokładniej i odnosić do zapowiedzi nawet mi się nie chce, chyba każdy normalny gracz mmo który ma troszkę tytułów za sobą jest w stanie zauważyć że albo te elementy już gdzieś są/były, albo to tylko minimalna zmiana istniejącego elementu, albo słowne zapowiedzi niepoparte żadnym elementem chwilowo w gameplayu.

Nie mówię że GW2 będzie zły - mówię że dupa w nim innowacyjności.

30.03.2011 11:01
odpowiedz
lutus
76
Konsul

Tagowanie mobow zostalo wprowadzone, zeby ci jakis noobek nie podbiegal i nie zabieral upragnionego lootu ( jezeli np ty masz 10 lvl i bijesz tego ultra super moba przez 10 min, a przychodzi koles z lvlem 150 i zabija go 1 strzalem).

Jestem ciekawy jak to zostanie rozwiazane, zeby wszyscy byli zadowoleni.

30.03.2011 11:26
Zdenio
odpowiedz
Zdenio
99
Generał

@Dycu - jako całość GW2 na pewno innowacyjne nie będzie, ale zawiera parę innowacyjnych elementów. Na przykład podział umiejętności na pasku skilli i zmiana pięciu z nich zależna od tego jaką broń będziemy nosić, albo bardziej niż gdziekolwiek indziej elastyczny rozdział na role. Niektóre rozwiązania ras są też specyficzne - np. Nornowie z ich możliwością przemiany w jakieś zwierzę (i to nie czysto kosmetyczne, bo na YT można zobaczyć filmik, na którym Norn walczy jako... jakiś duży kot ;P), albo Asury z Golemami.

Nie jest to więc rewolucja, ani totalna innowacja, ale na pewno ciekawa ewolucja. Na rewolucję trzeba zaczekać do jakiegoś MMO, które zrezygnuje z obecnej powszechnej mechaniki.

30.03.2011 11:46
Rock Alone
odpowiedz
Rock Alone
38
Konsul

Bo ja wiem... pozbycie się całego systemu questów i zastąpienie go dynamicznymi eventami, to już jednak jest jakaś rewolucja. Coś podobnego jest w Rifcie, jednak tam nadal zadania stanowią podstawowe źródło doświadczenia. Dalej rezygnacja z nieśmiertelnego podziału ról na tanka/healera/dpsa, to też całkiem zgrabne posunięcie. Osobista historia przedstawiona za pomocą specjalnej instancji. Powtarzalne dungeony, które będziemy przechodzić na różne sposoby. Oferta ciekawych innowacji jest moim zdaniem naprawdę duża.
Pytanie tylko co można nazwać rewolucją, a co jeszcze nie? Jeśli ktoś oczekuje matrixa, to jeszcze długo nic nie będzie mógł określić mianem rewolucyjnego. Jeśli natomiast ktoś "naprawdę" śledzi gatunek MMO, to powinien przynajmniej przyklasnąć pomysłom deweloperów GW2. Nie mówię żeby się od razu bezkrytycznie zachwycać, ale przynajmniej rzetelnie ocenić ofertę.

30.03.2011 12:22
odpowiedz
zanonimizowany639270
31
Generał

Jeśli twócy GW2 nie są za grosz innowacyjni to jestem ciekawy jak nazwać resztę developerów którzy kopiują co się da. Wszędzie jest coś nowego w tej produkcji, rasy (nie spotkamy oklepanych krasnoludów i elfów), interfejs, questy, silnik graficzny (prezentuje się lepiej niż nie jedne mmo)...

30.03.2011 13:04
odpowiedz
Dycu
65
zbanowany QQuel

Zdenio - Wciąż jest to zwykła gra mmo jakich na pęczki.

Co zaskakujące, GW1 ze swoim pełnym instancjonowaniem i ciekawym systemem PvP był bardziej innowacyjny niż GW2, które idzie wyraźnie w stronę mainstreamowych gier mmo.

Nie jest to więc rewolucja, ani totalna innowacja, ale na pewno ciekawa ewolucja. Na rewolucję trzeba zaczekać do jakiegoś MMO, które zrezygnuje z obecnej powszechnej mechaniki.

I właśnie dlatego dziwię się tak dlaczego wszyscy tak zawzięcie spuszczają się nad tym GW2

Rock Alone - pozbycie się całego systemu questów i zastąpienie go dynamicznymi eventami, to już jednak jest jakaś rewolucja.

Wybacz, ale ten system widzieliśmy jedynie naprawdę w skrawku gry. Na wszelkie zapytania o dokładniejsze informacje odnośnie tego systemu twórcy odpowiadają typową PR'ową papką, ciągle nie wiemy ile tych eventów jest, jak są powtarzalne, w jaki sposób twórcy obronią się przed rozwiązywaniem co łatwiejszych przez max-lvlowe postacie w 10 sekund i w jaki sposób chcą zachować balans między uprzykrzaniem życia graczom a zmuszaniem ich do eventowania. Bla bla bla ; )

Dalej rezygnacja z nieśmiertelnego podziału ról na tanka/healera/dpsa, to też całkiem zgrabne posunięcie.

I znowu - prócz medialnej papki nie otrzymaliśmy żadnych informacji przeznaczonych stricte dla gracza. Pomijając fakt że taki pomysł to w moich oczach pomysł kompletnie nietrafiony - ale teraz jeszcze ciężko coś powiedzieć, skoro sami twórcy niewiele o tym mówią prócz tego że monka nie będzie, wszyscy będą sami się leczyli i będzie można grać samymi warriorami ; )

Jeśli natomiast ktoś "naprawdę" śledzi gatunek MMO, to powinien przynajmniej przyklasnąć pomysłom deweloperów GW2. Nie mówię żeby się od razu bezkrytycznie zachwycać, ale przynajmniej rzetelnie ocenić ofertę.

Nie rozumiem czemu miałbym przyklaskiwać:
a) Ogromnemu hypowi na grę, który to hype jest winien ogromnej popularności wielu chłamowatych tytułów, niewartych zagrania, a sprzedających się w wielu milionach egzemplarzy.
b) Tak ogromnej ilości niewiadomych, rzeczom ledwo napomkniętym przez twórców, a wciąż skrywanych gdzieś tam w głębi
c) Odejściu od połączenia e-sportowej formy z instancjonowanym PvE na którym stało GW1
d) Przejściu w totalny mmorpg'owaty mainstream

Bo chyba nie muszę przypominać co wyszło finalnie z niewiarygodnie innowacyjnego systemu dynamicznej walki w GW2? Ty najlepiej powinieneś wiedzieć jak to wygląda, a jak wyglądać miało w zapowiedziach : )

Widzę oczywiście pewne ciekawe rozwiązania proponowane przez twórców, ale bez przesady - Ja w tym widzę więcej wad, niż zalet.

Ale też warto zwrócić uwagę że GW1 istniało dla mnie tylko jako GvG.

30.03.2011 13:07
odpowiedz
ww1990ww
71
Konsul

Błagam niech będzie otwarta beta. Oby w tym roku. Tak z czystej ciekawości czy wiadomo coś o systemie płatności? Mam nadziej że będzie tak jak w jedynce.

30.03.2011 13:17
Rock Alone
odpowiedz
Rock Alone
38
Konsul

@Dycu - polecam Ci zapoznać się z całością konferencji prasowej, na której w artykule się opieram. Znajdziesz tam więcej informacji na temat zagadnień, które poddajesz w wątpliwość.
Twoje zarzuty wobec GW2 nie wynikają z tego, że gra nie oferuje innowacji, tylko z tego, że nie znalazłeś na to dowodów. Z jednej strony to postawa godna polecenia, bo nie raz zachwycamy się kompletnymi bzdurami, ale z drugiej, kurcze... goście z ArenaNet naprawdę podchodzą do tej gry odrobinę inaczej niż wszyscy, sama warstwa artystyczna jest niesamowita, ja jestem gotowy im odrobinę zaufać.
Nie wiem czy pomysły deweloperów się sprawdzą. To może być totalna porażka, ale wyraźnie widzę, że przynajmniej próbują zrobić coś nowego z tym gatunkiem.
Daleki jestem do przyjmowania PRowych komunikatów za fakty, ale równie daleki jestem od twierdzenia, że to wierutne bzdury.

Jesli chodzi o rujnowanie eventów przez wysoko-lvlowe postacie, to takie osoby po przystąpieniu do zabawy, będą automatycznie skalowane w dół do poziomu dla jakiego event został zaprojektowany.

30.03.2011 13:18
odpowiedz
TyRaNoX
29
Chorąży

A jaki w GW 2 będzie system walki? Też będzie polegał tylko na zaznaczeniu wroga, i patrzeniu póki go nasza postać nie zabije, co jakiś tylko czas używając skilla?

30.03.2011 13:22
Rock Alone
odpowiedz
Rock Alone
38
Konsul

Jeśli kogoś interesują podstawowe informacje na temat rozgrywki, to odsyłam na gameplay.pl, a dokładnie na blog ROJA: http://gameplay.pl/rojo Tam znajdziecie całą masę świetnie opracowanych wiadomości.

30.03.2011 13:31
odpowiedz
krzychu2k7
39
Konsul

Tak się zastanawiam, czy istnieje ktoś, kto woli jak gra ma abonament ;]

30.03.2011 13:55
😊
odpowiedz
Dycu
65
zbanowany QQuel

Rock Alone - Tej konferencji faktycznie nie znam, jedynie zapoznawałem się z wcześniejszymi informacjami na temat gry, ale poszukam, poczytam, zobaczę czego ciekawego się dowiedzieliśmy : )

I zdaję sobie sprawę że twórcy pokłada w GW2 wielkie nadzieje i tworzy go mając już z miejsca pomysł na grę, ale zdaję sobie sprawę też (i odnoszę wrażenie że ArenaNet sobie sprawy nie zdaje) że taki hype na ich produkt wcale im nie sprzyja i może im się po premierze odbić czkawką.

A im więcej czytam tekstów na temat GW2, tym pewniejszy jestem, że znaczna część ochów i achów jest kompletnie zbyteczna, bo GW2 może być dobrą grą mmo - sam pewnie w nią z chęcią zagram, skoro GW1 na tyle setek godzin mnie przyciągnęło, to również mogę twórcom zaufać, ale nie można tutaj mówić o żadnej rewolucji. Jak Rift wychodził, to nikt Riftów rewolucją nie nazywał - i dobrze to grze wyszło, spokojnie zebrała bazę graczy i może się rozwijać. ArenaNet widzę chce zaatakować z grubszej rury, byle się na tym nie przejechali.

Jesli chodzi o rujnowanie eventów przez wysoko-lvlowe postacie, to takie osoby po przystąpieniu do zabawy, będą automatycznie skalowane w dół do poziomu dla jakiego event został zaprojektowany.

O, patrz, bardzo dobry pomysł. Naprawdę muszę się gdzieś dokopać do głębszych informacji o GW2 : )

30.03.2011 14:05
kil69
odpowiedz
kil69
156
Senator

Dycu-> To, ze nic nie mówili o "prawdziwym PvP" nie oznacza, ze go nie będzie, albo co gorsza zrezygnują z jego e-sportowego charakteru. Owszem jest kilka, a w zasadzie jedno "zagrożenie" czyli po prostu brak możliwości robienia od razu postaci PvP. Tylko pamiętajmy, ze gra nie ma oficjalnej daty premiery i jest MMO, a jak każdy wie w tego rodzaju produkcji może zmienić się wszystko nawet po premierze. W porównaniu do pierwszego dema zmienili choćby system atrybutów i pracują/pracowali nad zmianą skina Silvari.

krzychu2k7 -> Tak, ludzie, którzy z nikomu nie znanych bliżej przyczyn twierdzą, ze kasa, którą ładuja w grę co 2 miesiące pozwala na rozbudowe i dodawanie nowych rzeczy do świata gry, a nie na przepicie tejże kasy.

Mu-H -. WYJDŹ.

30.03.2011 14:40
Mu-H
odpowiedz
Mu-H
24
Chorąży

Ja proponuje takie rozwiązanie z abonamentem - 7 - 10h na tydzień za friko, jak ktoś chce więcej to wykupuje abonament. Casualowi gracze mogliby sobie pykać w weekendy, a hardkorowcy którzy by chcieli mieć wypasione postacie by płacili

30.03.2011 15:30
Rock Alone
odpowiedz
Rock Alone
38
Konsul

Gra będzie za darmo, a do tego dojdą jakieś mikro-transakcje, które mają mieć niewielki wpływ na rozgrywkę. Opcja daleka od ideału, ale powinna się sprawdzić.

30.03.2011 16:12
rey656
odpowiedz
rey656
40
Centurion

Najlepiej to kupić grę raz, i pykać do końca świata.

30.03.2011 16:39
odpowiedz
Redemption
23
Chorąży

jak zarobić kolejne pieniądze ?
-robić kolejne wypasione dodatki (tak jak było w GW 1)
tak będzie robić ArenaNet i jak dla mnie to dobre rozwiązanie.

30.03.2011 17:40
Kozok
odpowiedz
Kozok
25
Chorąży

gra już niedługo zyska taką popularność jak duke nukem forever. z roku na rok przekładana...

30.03.2011 18:31
odpowiedz
zanonimizowany639270
31
Generał

Mistrzu gra nie jest z roku na rok przekładana, nigdy nie było ogłoszenia oficjalnej daty premiery.

30.03.2011 18:31
odpowiedz
strelnikov
80
Senator

Dycu -->

W wielu pkt. Twoich wypowiedzi zgodze sie w 100% - co do wspolczesnego sposobu realizacji gier vs. ich marketing. Prawda jest ze w wiekszosci to chlam nie wart nawet godziny grania - sam sie spotkalem z wieloma takimi produkcjami (Fallout 3, Assassin Creed, Wolf. 3, Dragon Age II, Dead Space II, Silent Hunter V ze wzgledu na sposob dystrybucji/problem z sejvami, etc.)

Natomiast chyba nie chcesz powiedziec ze GW to jest zla gra? Byc moze Twoje nastawienie do GW2 i tzw. innowacyjnosci wynika li tylko z faktu iz - jak sam napisales - grasz tylko PvP ... a GW daje maxymalna przyjemnosc gdy grasz takze PvE mysle budujac postac wraz zjej historia i tytulami.... zbadaj FoW wraz z grupa lub sam, pofarm ectosy w UW, wybierz sie z przyjaciolmi do SE, zwiedzaj kraine i podziwiaj piekno polnocy (EotN mam na mysli), odwiedz labiryn Urgoza i Glebiny, zbadaj podziemia, zmierz sie z bossami w przeciwnej druzynie, zagraj roznymi postaciami, zdobadz tytuly maxymalne w ilosci 30+ ... to sam zobaczysz ile przyjemnosci GW moze dac - mysle ze GW2 nie bedzie gorsza gra wiec jest na co czekac - zreszta zobaczymy - co nie znaczy oczywiscie ze bedzie to najbardziej innowacyjna gra mmo -) ... juz zrobili innowacyjnego Silent Huntera V ... i jakos jest to najmniej popularna czesc wsrod milosnikow symulatorow op. ... wiec moze to i dobrze jesli z GW1, z oryginalnego pomyslu zostanie nieco zachowane w przyszlej kontynuacji-)

30.03.2011 21:12
kalzar
odpowiedz
kalzar
54
Pretorianin

Nie same innowacje się liczą ale zebranie tych najlepszych pomysłów do kupy i skonstruowanie tego tak żeby działało dobrze + dodanie coś od siebie. Innowacje miał np: Age of conan - system walki, piękna grafika, świetny klimat, animacja postaci, co z tego wyszło sami wiemy, to samo warhammer - Public Questy.

31.03.2011 10:43
odpowiedz
Dycu
65
zbanowany QQuel

strelnikov - Jestem w stu procentach zapoznany z urokami PvE, miałem tam jakiego warriora którym sobie pykałem - i właśnie urokiem GW1 był fakt istnienia świetnego PvE jak i PvP. W tym momencie odnoszę wrażenie że ArenaNet skupia się wyłącznie na PvE.

kili - To że o czymś nie mówią świadczy że mogą nie przywiązywać do tego większej wagi. GW1 Było tworzone z myślą o GvG jak i PvE i ciągle się tym chwalili.

31.03.2011 12:38
mr_nadol
😊
odpowiedz
mr_nadol
44
Starkiller

Każdy dzień zbliża nas do premiery, kiedy by ona nie była:)

31.03.2011 18:19
odpowiedz
bejbe18
4
Legionista

Zapowaida sie bardzo dobra Gierka

31.03.2011 23:47
odpowiedz
Danzell
10
Legionista

czekam z niecierpliwością

03.04.2011 21:42
odpowiedz
SzrApNer
1
Junior

wedlug mnie trzeba w to zagrac gra po screenach widac ze ladnie to wszystko wyglada czekam z niecierpliwościa :)

06.04.2011 21:27
Nolifer
odpowiedz
Nolifer
117
The Highest

Te atakowanie innych obszarów bardzo podobne do RIFTA , co jest wielkim + bo ten mechanizm piekielnie mi się w tej grze podoba .

06.04.2011 22:23
marcinos709
odpowiedz
marcinos709
31
Konsul

Na pewno kupie Guild Wars 2. Aktualnie gram w pierwszą część. Powiem tylko, że jest naprawdę prześwietna. Fa

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze