autor: Krzysztof Żołyński
Age of Wonders II: Tron Czarnoksiężnika - zapowiedź - Strona 6
Age of Wonders II: The Wizard’s Throne to bezpośrednia kontynuacja strategii turowej Age of Wonders, która została sowicie nagrodzona przez wiele czołowych czasopism i stron internetowych za świetną grywalność, pomysł i specyficzny klimat.
Przeczytaj recenzję Age of Wonders II: Tron Czarnoksiężnika - recenzja gry
Skoro wiemy już, z czego będzie się składać nasza przyszła armia, można spokojnie przejść do walki. Jako, że Age of Wonders 2 jest grą strategiczną z koniecznością podbojów w roli głównej, wielki nacisk położono właśnie na walkę. Wojaczkę każdy poprowadzi tak jak mu się to spodoba, a na jej charakter, strategię i przebieg wpłynie wiele czynników, o których wspomniałem wyżej, czyli rasa gracza, produkcja i styl gry. Oczywiście magia nie pozostanie bez wpływu, ale przyda się ona głównie w pojedynczych bitwach. Koniec końców, walka w Age of Wonders 2 ma być mieszanką subtelnej strategii i taktycznego wykonania.
Aby określić wynik każdej bitwy graczowi pozostawia się prawo wyboru pomiędzy dwoma stylami walki – szybką walką i walką taktyczną.
Szybka walka – ten rodzaj rozgrywki przesądza sprawę bardzo konkretnie. Wszystko odbywa się poprzez wykorzystanie złożonych algorytmów wyliczających na podstawie dostępnych danych wynik bitwy. Przy obliczeniach pod uwagę zostaną wzięte takie czynniki jak: doświadczenie, umiejętności specjalne, znane czary i umiejętność ich praktycznego wykorzystania, odporność, ochrona zapewniana przez mury obronne, ukształtowanie terenu, itp.
Taka forma rozgrywki ma być szczególnie przydatna, kiedy jesteśmy pewni przewagi swoich oddziałów i chcemy przyśpieszyć tok gry lub, kiedy skupiamy się na globalnej strategii i nie ma potrzeby, aby zaprzątać sobie głowę pojedynczymi potyczkami.
Walka taktyczna – wielu graczy lubuje się w strategicznych rozgrywkach i za nic nie powierzą niczego losowi lub matematycznym wyliczeniom przeprowadzanym przez maszynę. No i właśnie ten typ gry jest stworzony z myślą o nich. Myślę, że powinni być zadowoleni, bo pozwolono im na wielką swobodę. Możliwe będzie oddzielne kierowanie poszczególnymi jednostkami, atak jednostkami o specyficznych, przydatnych w danym momencie umiejętnościach, obrona i osłanianie, rzucanie czarów, używanie przedmiotów i wiele innych. Walka taktyczna rozegra się na specjalnej mapie, na której znajdą się odwzorowania wszystkich jednostek, ukształtowanie terenu i wszelkie przeszkody, takie jak mury obronne, drzewa czy mosty.
Dzięki rozgrywce taktycznej wielokrotnie staniecie pod murami obronnymi miast, gdyż ich przełamanie jest jedyną możliwością dostania się do wnętrza i przejęcia grodu. Podobno oblężenia będą bardzo interesującym i widowiskowym elementem gry.
Jeśli kiedyś stwierdzicie, że gracie już tak długo, że nic nie jest Was w stanie zaskoczyć i czujecie się odrobinę znużeni, nie ma problemu. W Age of Wonder 2 zostanie umieszczone znakomite antidotum na nudę. Będzie to edytor, o wielkich możliwościach. Dzięki niemu możliwe będzie tworzenie własnych scenariuszy i kampanii, lub wprowadzanie zmian w już istniejących. Edytor ma pozwalać na tworzenie wszystkiego od zera. Zaczynamy od ukształtowania terenu, umieszczenia rzek, drzew, gór, mostów. Następnie rozstawiamy armie, ustalamy cele do zdobycia, a także warunki, których spełnienie jest niezbędne do odniesienia zwycięstwa. Tworzone mapy mogą mieć wymiary: 48x48, 64x64, 96x96, 128x128, a także dopuszczono możliwość tworzenia do dwóch podziemnych leveli dla każdej mapy. Ciekawe jest to, że będziemy mogli tworzyć zarówno scenariusze dla rozgrywek pojedynczych, jak również multiplayerowych. Wszystko ma się odbywać szybko, łatwo i przyjemnie tak, aby powstawało jak najwięcej nowych scenariuszy i gracze dobrze się bawili. Pliki z nowymi scenariuszami, będą niewielkich rozmiarów, aby spokojnie wysłać je e-mailem. W intencji twórców gry doprowadzi to do stworzenia swego rodzaju banku nowych pomysłów i bardzo wydłuży żywotność gry.
W naszym pięknym kraju dystrybucją Age of Wonders 2: The Wizard’s Throne zajmie się firma PlayIt. Zapowiedziana jest polska wersja językowa. Jej premiera odbędzie się najprawdopodobniej w czerwcu 2002 roku. Jak cena, pytacie? Niedrogo, odpowiem, bo tylko 129 złotych.
Krzysztof „Hitman” Żołyński