autor: Janusz Burda
World of Warcraft: Cataclysm - już graliśmy! - Strona 2
Wybraliśmy się do głównej siedziby Blizzard Entertainment, by na miejscu przetestować najnowszy dodatek do World of WarCraft. Co przyniesie Kataklizm? Dowiesz się tego czytając nasz szczegółowy raport z prezentacji gry.
Przeczytaj recenzję World of Warcraft: Cataclysm - recenzja gry
Proces rozwoju gildii, zamiast opierać się na talentach, polegać będzie na zdobywaniu kolejnych poziomów doświadczenia, podobnie jak w przypadku pojedynczego gracza, z tą różnicą, że poziomów tych będzie w sumie 25 i że będą w nim uczestniczyć wszyscy członkowie danej społeczności.
Aby nie faworyzować dużych grup graczy i zredukować różnicę w szybkości levelowania, wynikającą z ilości członków gildii, wprowadzony zostanie „dzienny limit” możliwego do uzyskania doświadczenia.
Przejście na wyższy poziom równoznaczne będzie z uzyskaniem dostępu do kolejnego perka, czyli tak naprawdę - do przypisanych mu bonusów, na przykład zwiększenia prędkości wierzchowców dla wszystkich członków danej gildii.
Otrzymamy również gildiowe achievementy. Sporą część z nich stanowić będą klanowe wersje normalnych rajdowych osiągnięć, niemniej nie zabraknie też nowych, w stylu: „członkowie gildii wykonali w sumie określoną ilość zadań” lub „gildia posiada postać każdej klasy na maksymalnym poziomie doświadczenia”.

Aby dany achievement zaliczony został na konto danej gildii, w rajdzie, który go wykona, będzie musiało znaleźć się minimum 7 lub 20 osób, odpowiednio dla grup 10- i 25-osobowych.
Nagrody będące wynikiem odpowiedniego poziomu doświadczenia gildii lub zdobytych przez nią osiągnięć, dostępne będą u specjalnych sprzedawców i można będzie kupić je za najzwyklejsze złoto. Większość z nich ma jednak wymagać posiadania przez gracza odpowiedniej reputacji we własnej gildii, analogicznie jak w przypadku reputacji u istniejących w grze frakcji NPC-ów. Reputację tę da się zdobywać na wiele różnych sposobów, na przykład wykonując questy, biorąc udział w gildiowych rajdach lub battlegroundach.
Członkowie gildii otrzymają dostęp do specjalnego panelu, gdzie zawsze znajdą najnowsze informacje z jej życia, kalendarz planowanych rajdów czy tzw. roster. Wszystko z możliwością filtrowania i wyszukiwania, co w znacznym stopniu ułatwi i przyspieszy na przykład odszukanie osoby będącej w stanie wytworzyć interesujący nas przedmiot czy też umożliwi posortowanie członków gildii według ich aktywności.
Nowa filozofia rajdowania
Nieco informacji odnośnie tzw. nowej filozofii rajdowania otrzymaliśmy już jakiś czas temu – „zbliżenie” rajdów 10- i 25-osobowych, te same nagrody, tyle że w różnych ilościach, i tym podobne. Podczas prezentacji pracownicy Blizzarda postanowi ujawnić kolejne nowinki związane z tym jakże ważnym aspektem gry.
Po pierwsze możliwe będzie podzielenie rajdu 25-osobowego na przykład na dwa 10-osobowe. Gdy któregoś pięknego dnia okaże się, że nie jesteśmy w stanie zebrać odpowiedniej liczby osób, aby kontynuować rozpoczęte wcześniej zmagania z daną instancją w większej grupie, możliwe będzie dalsze kontynuowanie zabawy już w tzw. „dyszkach”. Z oczywistych powodów, czyli na przykład, aby zapobiec nadużyciom systemu, operacji tej nie da się przeprowadzić w drugą stronę.
Po drugie – możliwe będzie przenoszenie się pomiędzy grupami w ramach pojedynczego tygodnia rajdowego, rzecz jasna z pewnymi ograniczeniami. Przenieść się można będzie jedynie do rajdu, w którym nie żyją co najmniej ci bossowie, których udało nam się już zgładzić w dotychczasowej grupie.