Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 19 marca 2010, 15:17

autor: Adrian Werner

Sid Meier's Civilization V - zapowiedź - Strona 4

Legenda powraca po raz piąty, a wraz z nią heksy, nowy silnik i cała masa innych zmian. Czy gra dorówna swoim wspaniałym poprzedniczkom? Prognozy są obiecujące.

W strategiach turowych grafika nigdy nie należała do priorytetów, ale Civilization V nie ma się czego wstydzić. Całość działa na nowym silniku graficznym, wyposażonym we wsparcie dla DirectX 11. Mapy prezentują się teraz bardziej szczegółowo i naturalnie. Zadbano nawet o zróżnicowanie geograficzne, dzięki czemu np. lasy na każdym z kontynentów wyglądać będą zupełnie inaczej. Ekran dyplomacji zostanie zrealizowany w pełnym trójwymiarze i każdy z władców będzie mieć własne animowane tło. Za plecami Napoleona ujrzymy pole bitewne, a Bismarcka zastaniemy w jego gabinecie. Wszyscy będąą wyposażeni w bogaty zestaw animacji, uwypuklających ich charakter. Cezar, wypowiadając wojnę, zrobi to z wyraźnym lekceważeniem, George Washington po porażce będzie przygnębiony, podczas gdy w tej samej sytuacji Oda okaże nam szacunek. Scenerie w tych ujęciach też będą do pewnego stopnia interaktywne, dzięki czemu po utraceniu przez nas miasta zobaczymy jego zdobywcę na tle płonących domostw. Dużą wagę przyłożono do ścieżki audio, co najlepiej obrazuje fakt, że wszyscy wodzowie przemówią w swoim ojczystym języku. Przysporzyło to Firaxis niemałych trudności, bo np. Montezuma mówi w języku martwym i niełatwo było znaleźć aktora, który poradzi sobie z takim wyzwaniem.

George Washington w pełnej krasie.

Niepokój części fanów mógł budzić fakt odejścia z zespołu Sorena Johnsona, który był głównym projektantem Civilization IV i któryzaprogramował również sztuczną inteligencję w tej grze. Firaxis zadbało jednak, by zastąpili go odpowiednio utalentowani ludzie. Za algorytmy SI odpowiada Ed Beach, który wcześniej przez wiele lat zatrudniony był w NASA. Szefem projektu został natomiast Jon Shafer, który pracuje w tym studiu już prawie dziesięć lat. Nie mówiąc już o tym, że nad wszystkim czuwa Sid Meier, wiec powodów do zmartwień raczej nie ma. Dodatkową zaletą zaistniałej sytuacji jest fakt, że Shafer zaczynał jako autor modyfikacji do kolejnych Cywilizacji. Skutek tego jest taki, że „piątka” ma być jeszcze bardziej otwarta na mody niż i tak już doskonała pod tym względem poprzedniczka. Do gry wbudowana zostanie wewnętrzna przeglądarka, dzięki której będziemy mogli brać udział w życiu społeczności fanów, jak również wyszukiwać, oceniać i instalować modyfikacje z wnętrza samej gry.

To, co dotąd wiemy o najnowszej Cywilizacji, prezentuje się obiecująco. Nowy silnik, spore zmiany w mechanizmach rozgrywki oraz interfejsie gwarantują, że nie będzie to odgrzewany kotlet. Zresztą, bądźmy szczerzy, ta seria to legenda i jedynie jakiś kataklizm mógłby sprawić, że jej najnowsza część okaże się porażką. Największym problemem jest to, że przed nami jeszcze wiele miesięcy nerwowego oczekiwania. Premiera zapowiadana jest na jesień tego roku, choć może ulec opóźnieniu. Ale warto czekać na tę grę i warto śledzić kolejne wieści na jej temat, bo Civilization to jedna z niewielu produkcji, do których siadamy „tylko na chwilę”, by potem ze zdziwieniem zorientować się, że niepostrzeżenie uciekło nam kilka godzin.

Wiktor „Adrian Werner” Ziółkowski

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?