Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 19 sierpnia 2009, 17:56

autor: Hed

Aliens vs Predator - Wrażenia (gamescom 2009)

Jak wygląda życie z perspektywy Obcego? Podczas targów gamescom 2009 twórcy postanowili udzielić odpowiedzi na to pytanie, pokazując fragment rozgrywki z Aliens vs Predator.

Przeczytaj recenzję Aliens vs Predator - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Pokaz Aliens vs Predator na tegorocznym gamescomie przypomniał nam kilka scen, które widzieliśmy już na targach E3 2009. Autorzy pokazali fragment rozgrywki poświęcony ludzkiej stronie konfliktu, żeby uwypuklić różnice pomiędzy poszczególnymi kampaniami. Wcielając się w kruchego Marine, otrzymujemy zaawansowane wyposażenie (czyli potężne karabiny) i mnóstwo gadżetów (np. stacjonarne działka). Autorzy przypomnieli, że akcja gry rozgrywa się na planecie kolonialnej 30 lat po wydarzeniach znanych z trzeciego filmu o Obcych. Ludzka technologia jest więc bardziej zaawansowana. Mimo to przez większość czasu żołnierze są na straconej pozycji. Podczas kilkunastu minut spędzonych z ludzkim bohaterem gry oglądamy wielu rekrutów z oddziału okrutnie zabijanych przez Ksenomorfy.

W pokazanym fragmencie gry bohater przedostaje się przez kolejne korytarze w asyście innych żołnierzy, którzy niestety najczęściej kończą marnie. Autorzy zawarli w grze mnóstwo widowiskowych scen ataków Obcych. W jednej z nich członek oddziału przeciska się obok skrzyń w stronę bohatera, gdy nagle zostaje wciągnięty z powrotem. Chwilę później widzimy, jak inni ludzie, próbujący wspiąć się na kontenery i przedostać w bezpieczne miejsce, są bez skrupułów dziurawieni zabójczym ogonem Ksenomorfa. Nagle zeskakuje on z sufitu i rzuca się na bohatera z impetem. Marine pada na ziemię, po czym odpycha nogami Obcego pod ścianę i wykańcza z broni palnej. Przeciwnicy są znacznie wolniejsi niż kiedyś, ale stanowią zagrożenie po śmierci. Krew Obcych, będąca przecież kwasem, rozlewa się efektownie po ekranie i rani bohatera.

Ludzie dysponują nowocześniejszą bronią, ale to Obcy sąudoskonalonymi przez naturę „maszynami do zabijania”.

Wiemy więc, że Marine będzie miał sporo problemów z Obcymi. Jak wygląda gra z ich perspektywy? To ciekawe, ale podczas pokazu twórcy stwierdzili, że kampania dla tej rasy będzie zdecydowanie najwolniejsza. Marine musi cały czas reagować na to, co się dzieje i prowadzić desperackie potyczki z wrogami. Predator, jak wiemy z poprzednich materiałów, może pozwolić sobie na bardzo bezpośrednie akcje. Tymczasem Obcy, dość wrażliwy na potężną technologię innych ras, musi działać z ukrycia, planować ataki i uważnie obserwować otoczenie. Rozpoczynając prezentację, wyjaśniono podstawowe kwestie dotyczące interfejsu i nowego, bardziej intuicyjnego sterowania najszybszym bohaterem Aliens vs Predator. Jak zwykle może on skakać na duże odległości, wspinać się po ścianach oraz chodzić po sufitach. Co ciekawe, przez cały czas widzimy ciało Obcego, w tym jego majestatyczny ogon i szpony chwytające ściany.

W skórze Ksenomorfa oglądamy świat ze specyficznej, wykrzywionej perspektywy. Wszystko kryje się także za filtrami graficznymi (sepią), które dodatkowo podkreślają wyjątkowość rasy. Tak jak w poprzednim Aliens vs Predator interfejs w przypadku Obcego został dość sprytnie pomyślany. U góry widzimy półkolisty pasek życia, dodatkowo wzbogacony o dyskretny wskaźnik celu misji. Ważny jest także celownik, pokazujący obiekty, z którymi możemy wejść w interakcję oraz ułatwiający orientację w otoczeniu (pozwala określić, gdzie jest podłoga). Samo poruszanie się wydaje się łatwe, szczególnie że teraz wiele operacji wykonujemy, używając trybu focus (aktywowanego lewym triggerem). Dzięki niemu namierzamy przeciwników, ale i pewne wyjątkowe miejsca (jak np. otwór w ścianie) do których możemy błyskawicznie się dostać.

Z bliskiej odległości człowiek nie ma szans.Obcy dysponuje zabójczymi szponami, ogonem oraz dwiema szczękami.

Obcy wskakuje do szybu wentylacyjnego (właśnie przy użyciu wspomnianego focusa) i zaczyna przemierzać bazę kolonialną ludzi. Jego misja jest prosta – działać dla dobra królowej i roju. Oznacza to, że najważniejszą rolą gracza będzie przeistaczanie bezbronnych kolonistów w Obcych oraz pozbywanie się uzbrojonych Marines. Walcząc z tymi drugimi, Obcy ma pewne mocne strony. Przede wszystkim widzi żywe istoty z dalekiej odległości, a nawet przez ściany (ich sylwetki zostają podświetlone). Po drugie – może ukrywać się w cieniu i w dynamiczny sposób wykorzystywać otoczenie (np. niszczyć źródła światła). Ważna jest też ogromna siła w zwarciu. Z bliska człowiek nie ma szans – Obcy chwyta go szponami i dziurawi głowę zabójczym ogonem. Tak jak w przypadku wykończeń Predatora przeciwnik ginie w fontannie krwi i wnętrzności.

Po przejściu kilku korytarzy Obcy trafia na grupkę żołnierzy z kolonistą, ukrywających się w ciasnym pomieszczeniu. Frontalny atak mógłby zakończyć się fatalnie, więc bohater postanawia zastosować dywersję. W tym przypadku niszczy zasilanie i w ten sposób wyłącza światła. W ciemnościach możliwości ludzi są ograniczone, więc wykończenie dwójki z nich nie stanowi problemu. Teraz trzeba zająć się kolonistą. Tutaj sprawa wygląda inaczej, bo chodzi o wykorzystanie go jako nosiciela dla nowej istoty. Obcy pochodzi do przerażonej osoby, chwyta ją od tyłu i przyciąga do szybu wentylacyjnego na ścianie. Z niej wychodzi charakterystyczna macka, która rzuca się na twarz postaci. Zadanie wykonane – gracz zdobył kolejnego przymusowego „rekruta”, który pomoże przejąć kontrolę nad całą planetą.

Graliśmy w Scorn – horror, przy którym Obcy wymięka
Graliśmy w Scorn – horror, przy którym Obcy wymięka

Przed premierą

Scorn studia Ebb Software to gra, którą mógłby wymyślić Hans R. Giger, twórca ksenomorfa z filmu Obcy: Ósmy Pasażer Nostromo. Zapowiada się horror straszny i... mięsisty (dosłownie!).

Steam na kolanach – jak Playerunknown’s Battlegrounds skradło serca pecetowych graczy
Steam na kolanach – jak Playerunknown’s Battlegrounds skradło serca pecetowych graczy

Przed premierą

Ponad cztery miliony sprzedanych kopii w ciągu trzech miesięcy, setki tysięcy grających każdego dnia i ogromne emocje przy każdej rozgrywce. Playerunknown’s Battlegrounds to zdecydowanie jedna z najważniejszych gier tego roku – dlaczego?

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Komentarze Czytelników (45)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
19.08.2009 20:23
odpowiedz
andrzej1
30
Senator

Przecudowna będzie ta gierka! Nie mogę się jej doczekać!

19.08.2009 20:24
👍
odpowiedz
123456789max
29
Wujek MAX

No,no.Bardzo mi się podoba(wgryzanie w ludzką czaszkę :P),na 99% kupię

19.08.2009 20:24
odpowiedz
A.l.e.X
107
Alekde

Jak dla mnie w końcu mam nadzieję będę musiał monitorówać swój puls :) Oczywiście noc słuchawki, na głowie, granie marines na poziomie hard lub realistic (mam nadzieję). Zapowiada się jeden z najlepszych FPSów na rok 2010.

19.08.2009 21:29
😊
odpowiedz
V4n-d-all
57
Pretorianin

Trochę lipa z tym uproszczaniem, bo właśnie granie alienem w AvP 1/2 było zwykle niezłym okazem umiejętności, no ale cóż takie czasy. I tak fajnie, że starają się trafić w klimat poprzednich części. Byle im to wyszło lepiej niż Falloutowi :P

I czy ktoś wie w czym konkretnie mają się przejawiać te nowinki techniczne "30 lat po"? Bo w moim odczuciu poziom technologiczny Obcego 2 (Aliens) był optymalnie wyważony...

19.08.2009 21:31
odpowiedz
WheZY
39
futuristic

Oj czekam na to, na PS3, zapowiada się świetnie!

19.08.2009 22:06
👍
odpowiedz
SzymEn
45
Generał

Hmm zanosi sie niezły hit :D

19.08.2009 22:13
odpowiedz
pr0gh0stpl
26
Senator

wymaganie zapewne będę kosmiczne ;)

19.08.2009 22:14
😉
odpowiedz
Dreadjudge
26
Pretorianin

Może przeceniam umiejętności innych osób, ale jeżeli gra jest 16+, to w tym wieku chyba każdy, kto interesuje się grami jest "hardcorem" (:P). Więc po co uproszczenia?? Do dziś pamiętam kampanie marines na hradcorze w AVP2 bez mozliwości zapisu i alienami zabierającymi połowę punktów hp na hita. No, ale jeśli utrzymają klimat poprzednich odsłon to i tak będę się cieszył :)

19.08.2009 22:16
odpowiedz
JaSiEk1996
63
Too Tough To Die

To jest to! Gra będzie mega... Tylko na Heavy Rain bardziej czekam ;)

20.08.2009 00:02
odpowiedz
kaziu1987
14
Pretorianin

mam nadzieje ze ta gra wypali bo robi ja Rebelion a to stuio raczej hitami nieslynie; ich ostatnia produkcja miala byc chitem a okazala sie kaszanka Shellshock 2

20.08.2009 08:35
odpowiedz
g0tcha
56
Stay Up Forever

Fajnie, że dodano łapanie żywych nosicieli i wykorzystywanie ich jako nosicieli dla Obcych. Szkoda tylko, że można tak robić jedynie z kolonistami a z marines już nie, ale nie można mieć wszystkiego.

Co do tego upraszczania sterowania Obcym to zły pomysł gdyż m.in. dlatego, że pierwszy AvP był wymagający tak wiele osób pamięta go do dziś.

20.08.2009 10:09
😊
odpowiedz
pertio_95
15
Pretorianin

No no ...

20.08.2009 10:13
odpowiedz
Aen
162
Anesthetize

W sumie zastanawiam się jak jeszcze niby można uprościć sterowanie obcego. Podczas gry nim, zwłaszcza w jedynce, szliśmy jak rozgrzany nóż przez zastępy wrogów i nie dało rady się zgubić. Co tu upraszczać? :)

20.08.2009 10:41
😜
odpowiedz
Kangi
16
Centurion

Ja również czekam niecierpliwie na opis gameplaya predatorem

20.08.2009 10:42
odpowiedz
U.V. Impaler
159
Hurt me plenty

GRYOnline.plRedaktor naczelny

Kangi ---> Nie musisz czekać:

https://www.gry-online.pl/S022.asp?ID=5694

20.08.2009 11:38
odpowiedz
AIDIDPl
101
PC-towiec

Gdzie mogę znaleźć gameplay Marine i Obcym? Na Youtube nic nie ma.....

20.08.2009 11:46
odpowiedz
ZAP999
24
Pretorianin

Dla mnie bomba.Już wyobrażam sobie grę marinsami-gra w niepewności,za każdym rogiem czai się wróg,a on taki zdany na siebie i zespół który szybko ginie.I czegam również na grę predatorem,maszyna zniszczenia niewidzialny,uzbrojony po zęby.Świetna gra się szykuje,mam nadzieje że nie będzie to tylko oskryptowana gra rodem z cod.

20.08.2009 12:11
😐
odpowiedz
Lukas172_Nomad_
25
Legend

coś czuje ,że rebellion spierdzieli sprawę tak jak poprzednią swoją produkcję

20.08.2009 12:50
odpowiedz
Djas
35
Generał

Gra zapowiada się rewelacyjnie.

20.08.2009 15:30
odpowiedz
dresX94
42
Senator

Gra zapowiada się fajnie. Każda z klas ma swoje mocne i słabe strony. Na razie najbardziej przypadła mi do gustu gra marines ze względu na wysoki poziom trudności i strach który ogarnia całą drużynę:P

20.08.2009 17:16
odpowiedz
ProTyp
92
work work

Wow, jest na co czekac:D.

Nie mogę się doczekać wymiatania predatorkiem :D

20.08.2009 21:50
😃
odpowiedz
raafu
38
Pretorianin

to teraz mogę się tylko zastanawiac czy kupic na ps3 czy nowego kompa :D

20.08.2009 22:12
😊
odpowiedz
raafu
38
Pretorianin

wie ktos czy funkcja multiplayer będzie dostępna osobno dla kazdej konsoli czy będę mógł sobie pograć z kimś z xklocka czy ze steama? ;p;p pomażyć zawsze można

20.08.2009 22:50
odpowiedz
jrkjlh
51
Grievous

nic dodać nic ująć, pozostaje czekać :)

21.08.2009 00:26
👍
odpowiedz
Scortch
66
call me Hikee

nie mogę się doczekać !!!

21.08.2009 09:40
😡
odpowiedz
dia8el
86
Wiedźmin

Gdzie są filmy z rozgrywki a GAMESCOM ??????????????????????

21.08.2009 16:32
👍
odpowiedz
SSman92
26
Generał

Świetnie się zapowiada

22.08.2009 15:55
odpowiedz
lajtowy ziomek:)
58
God of War

Tytuł zapowiada się bardzo dobrze, jeśli tylko każda z kampanii będzie wiernie oddawała poczynania każdej z postaci, powstanie nam bardzo klimatyczna produkcja. Oby tego nie zepsuli.;)

22.08.2009 16:49
odpowiedz
WheZY
39
futuristic

up, zgadzam się, ale ja to chce! xP

28.08.2009 18:53
😊
odpowiedz
GameLord
11
Pretorianin

Nie mogę się doczekać multiplayer obcy vs marines

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze