Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 3 września 2007, 12:28

autor: Borys Zajączkowski

StarCraft 2 Wings of Liberty - jak wygląda przed premierą - Strona 3

Strategia czasu rzeczywistego. Trzy dobrze zbalansowane rasy, oferujące wszak odmienne możliwości taktyczne. Wciągająca historia opowiedziana w ciągu trzech kampanii oraz multiplayer, który od dekady nie chce się znudzić. Ot, StarCraft.

Shuck: Będą w grze jakieś inne możliwości szybkiego ataku, na podobieństwo popularnego rushowania Zergów?

Bob: Ten element jest w StarCrafcie bardzo istotny. Nie chcemy, żeby gracze czuli się szczególnie bezpiecznie przez pierwsze 10 minut, zanim ich obrona będzie w stanie powstrzymać szybkie ataki. Gracz musi się nauczyć przeciwstawiać szybkim atakom z początku gry. Tak jak na przykład Terranie mogą blokować kluczowe przejścia za pomocą swoich supply depotów. Szybkie ataki z początku to nie jest coś, co projektanci gry chcieliby z niej usunąć.

Shuck: Z prezentacji na E3 pamiętam statek-matkę Protossów, który miał wszelkie przymioty broni absolutnej. Wówczas nie było jeszcze wiadome, jak będzie można z nim w ogóle walczyć – na takim już wysokim poziomie rozgrywki...

Samwise: Statek-matka przeszedł pewne zmiany. Nieustannie zmieniamy drobiazgi w projekcie różnych rzeczy. Jeśli coś okazuje się zbyt potężne, pracujemy nad zbalansowaniem tego.

Bob: Obecnie statek-matka nie posiada już zdolności otwierania czarnych dziur. Wciąż posiada jednak możliwość niszczenia jednostek znajdujących się pod nim. Cały czas przeprowadzamy zmiany tego typu. Znacznie więcej będziemy widzieć, gdy gra wejdzie w fazę bety, gdy ludzie zaczną ze sobą grać, a projektanci będą mogli się przyjrzeć, jak różne rzeczy ze sobą działają – jedne wówczas wzmocnią, inne osłabią.

Shuck: Zamierzacie wprowadzić do gry nieliniowe kampanie. Czy aby poznać całość fabuły, trzeba będzie zagrać kilka razy?

Bob: Będzie jedna historia i jedno zakończenie, gracz jednak będzie mógł wybrać własną ścieżkę. Może zdecyduje się pomóc ludziom na tej planecie, zamiast na tamtej, wybierze taki upgrade technologiczny, a nie inny. Będą to wybory zmieniające doświadczenie płynące z rozgrywki i być może przy jej końcu gracz zechce przejść historię jeszcze raz, ale w inny sposób.

Samwise: Główne momenty w fabule staną się udziałem każdego gracza, ale misje poboczne i wątki drugorzędne zależeć będą od podjętych przez gracza wyborów.

Shuck: Jakie możliwości wyboru rozwijanych technologii będzie miał gracz? Co będzie jego wybór zmieniał w konkretnej rozgrywce?

Bob: Zarabiając pieniądze będziesz miał wybór jednostek, które chcesz użyć i technologii, które chcesz rozwijać. Będzie to zmieniać sposób rozgrywania misji. To wszystko jednak trzeba dobrze zbalansować w trakcie produkcji, bo nie chcemy, żeby pojawiły się w grze zdecydowanie złe wybory, które zapędzą gracza w kozi róg. Jesteśmy ledwie na początku tworzenia gry.

Samwise: Z pewnością na początku misji gra będzie rekomendować graczowi sprzęt, który powinien na nią zabrać. Będzie on mógł skorzystać z porady lub spróbować przejść misję po swojemu. Być może z ukończeniem misji bez użycia rekomendowanego sprzętu będzie się wiązać jakaś nagroda.

Shuck: Czy jednostki w grze będą zdobywać doświadczenie, które przechodziłoby z nimi z misji na misję?

Bob: Nie. Nie przenosisz jednostek z misji na misję, a jedynie ich technologie, które posiadasz. To byłoby zbyt trudne do zbalansowania, gdyby gracz mógł pod koniec misji zatrzymać się z jej kończeniem tylko po to, żeby zbudować gigantyczną armię z myślą o kolejnym zadaniu.

Shuck: A czy specjalne jednostki, jak chociażby Jim Raynor, będą zdobywały doświadczenie?

Bob: Projektanci muszą dopiero zobaczyć, jak to się miałoby sprawdzać. Możliwe, że jest to dobry pomysł, może Jim będzie się stawał coraz to potężniejszy w miarę przechodzenia kolejnych misji. Za wcześnie jednak jeszcze na odpowiedź.

Shuck: Czy podczas balansowania stron posługujecie się jakimiś narzędziami, na przykład statystycznymi, czy raczej zależy ono tylko od tego, co się ludziom podoba, a co nie?

Bob: To po prostu wymaga mnóstwa rozegranych partyjek. Mamy w zespole kilka osób, które zawodowo grały w gry strategiczne – mają one dobry wgląd w to, jak działa balansowanie. Wsłuchujemy się również w informacje przekazywane nam przez zawodowych graczy. Na przykład po tegorocznym BlizzConie zabraliśmy część graczy do naszych biur, by pomogli nam w testach. Również dlatego robimy wersje beta wszystkich naszych gier – dzięki nim dowiadujemy się o rzeczach, które należy poprawić.

Shuck: Co sądzicie o graniu w RTS-y na konsolach?

Samwise: Osobiście, uważam, że jest to trudne. Nie ma klawiatury, poruszanie się i selekcja za pomocą małych gałek są mało intuicyjne. StarCrafta robimy tylko na PC, nie obwieszczaliśmy wersji na konsole, nawet o takiej nie myśleliśmy.

Bob: No i na Maca. Być może strategie na konsole to nie jest zły pomysł, ale musiałyby być projektowane z myślą o konsolach i ich kontrolerach. Jeśli projektujesz grę z myślą o klawiaturze i o myszce, niekoniecznie musi się to dać przekonwertować na gałeczki.

Borys „Shuck” Zajączkowski

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

Age of Darkness to strategia, którą kocham i nienawidzę
Age of Darkness to strategia, którą kocham i nienawidzę

Przed premierą

Na rynku pojawił się Dark Souls gier RTS – mowa o Age of Darkness: Final Stand. Produkcja ta sprawiła, że popadłem w otchłań szaleństwa i rozpaczy. Zapraszam do lektury, jeżeli chcecie się dowiedzieć dlaczego.

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.