Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 20 kwietnia 2001, 14:33

autor: Wojciech Antonowicz

Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - przedpremierowy test - Strona 6

Dzięki uprzejmości firmy Play It mieliśmy możliwość zapoznania się w redakcji z wersją beta Arcanum of Steamworks and Magick Obscura. Niniejszy tekst zawiera wrażenia jaki nasz redakcyjny kolega wyniósł z testu tej gry.

Wrażenia z Grania

W kwestii grywalności nie znalazłem nic takiego co mógłbym wytknąć palcem i powiedzieć „a nie mówiłem”. Zwolennicy szybkiej akcji musza przygotować się na sporo dialogów, choć może wystarczy wybrać brzydką i mało inteligentną postać, większość opcji dialogowych zniknie wtedy, a z nimi tenże aspekt gry. Ładny podkład muzyczny snuje się gdzieś w tle akurat na tyle cicho aby nie przeszkadzać. Zwolenników gier jednodniowych, zachęcamy do rozsmakowania się w klimatach, gdyż fabuła nie jest zbyt wartka i przypomina raczej dreszczowiec niż teledysk.

Porównując testowany Fallout 3, och sorry... Arcanum do innych gier tego typu podstawowym wyróżnikiem wydaje się atmosfera, której tymże innym ostatnimi czasy brakuje.

Czyli ogólnie wrażenia z grania wyniosłem bardzo pozytywne, sporo małych, miłych niespodzianek, ot na ekranie do zapisu i odczytu gry poza standardowymi już preview lokacji w której dokonany został zapis widnieje informacja tekstowa co w danym momencie robiliśmy, zdecydowanie ułatwia to odszukanie właściwego savegame.

Notatki na mankietach

  • Beta zachowywała się bardzo stabilnie – nie wystąpiły żadne problemy natury hardware – compatibility, pomimo uruchomionych w tle innych tasków, na mojej Rivie bezproblemowo działa „alt+tab” do pulpitu windows i z powrotem co ostatnimi czasy jest dla mnie (LOL) wyznacznikiem poprawnej jakości wykonania kodu gry.
  • Gdzie by nie spojrzeć unosi się duch Fallout 3 (gdyby powstał)
  • Podczas gry zdobywamy „Fate Points” które możemy przeznaczać na generowanie mini cudów np. „Krytyczne trafienie w następnej walce”. Ot takie wbudowane w grę i usankcjonowane cheaty.
  • Razem z grą dołączany będzie prawdopodobnie edytor modułów gry !!! Pobawiłem się tym cudeńkiem trochę i wyszło na to że będzie można przy pewnej dozie samozaparcia wyprodukować sobie własne działające Arcanum+ lub też przygotować mapkę do rozgrywki wieloosobowej. Hu Ha, nawet skrypty NPC można samemu ułożyć.
  • Na mapach obowiązuje „fog of war” czyli widzimy na nich tylko miejsca które odwiedziliśmy.
  • Nasze „Inventory” wygląda podobnie jak w Diablo2 z tą różnica iż jest magiczny przycisk sortujący przedmioty i układający je tak aby zajmowały jak najmniej miejsca, gdyż to właśnie miejsce (na spółkę z wagą) decyduje o tym ile możemy nosić ekwipunku.
  • Ikony oznaczające wejście na ekrany informacji o postaci, mapy, dziennika i plecaka zmieniają kolor i wygląd gdy coś zmieniło się w ich zawartości. Np. nowy wpis w dzienniku – ikonka robi się czerwona. Niby proste a jak cieszy.
  • W grze dostępny jest tryb multiplayer – którego nie byłem w stanie sprawdzić ponieważ (he, he) nie znam nikogo kto mógłby zagrać ze mną w Arcanum.

Pytania na które nie znam odpowiedzi (będę je znał gdy gra zostanie ukończona):

  • Czy udało się dobre zbalansowanie magii i technologii?
  • Czy gra nie będzie zbyt trudna dla nowicjusza w cRPG?
  • Czy bardzo rozbudowana fabuła będzie odpowiednio składać się w całość?
  • Czy dobra treść zrównoważy brak zgodnej z obecnymi trendami kolorowej wektorowej grafiki?
  • Jak zostanie rozwiązana wielowątkowość lub nieliniowość głównego wątku?

Jeżeli odpowiedzi będą pozytywne to gra będzie Super Hitem, ale z oceną poczekamy na jej pełną wersję, przeczytamy sobie dobrze przetłumaczoną polską instrukcję, zobaczymy jakość polonizacji gry i skończymy ją (co ja zrobię na pewno), a wtedy podzielimy się z wami naszym zdaniem na jej temat, w końcu teraz to tylko beta test służący przybliżeniu gry czytelnikom a nie dogłębna analiza produktu. (poczekamy na pełną wersję).

Wiele zagadnień przeleciałem po nagłówkach, aby pozostawić coś osobie która przygotuje dla was po premierową recenzję tej gry. Zrobi to ktoś inny z bardziej lekkim piórem. Ja recenzji nie napiszę gdyż Arcanum zbyt mocno trafiło w moje gusta abym był w stanie pozostać obiektywnym przy ocenie tej wspaniałej gry czego i wam życzę przy przygodzie z Arcanum of Steamworks and Magick Obscura.

Wojciech „Soulcatcher” Antonowicz

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.