Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 2 lutego 2022, 23:30

Gran Turismo 7 - król samochodówek wraca z kawiarnią i symulacją gwiazd - Strona 2

Gran Turismo 7 nadchodzi po wielu latach oczekiwania. Z ciekawej sesji Q&A z ojcem serii, Kazunorim Yamauchim, dowiedzieliśmy się o istotnej roli muzyki w grze, trybie wyzwań od właściciela Kawiarni GT i paru innych ciekawostkach!

Dynamiczna pogoda – ale z ograniczeniami

Tylko dwa tytuły na dwie generacje konsol w ostatnich latach sprawiły, że w serii Gran Turismo nie oglądaliśmy jeszcze rozwiązań, które od dawna goszczą w konkurencyjnych produkcjach. Te najbardziej istotne w symulacji zawodów to przede wszystkim system dynamicznej pogody, dzięki której opad deszczu kompletnie zmienia dynamikę wyścigu i prowadzenie samochodów na torze. Zaraz obok tego jest płynna zmiana pory dnia przydatna w dłuższych wyścigach. Niestety, ze słów Kazunoriego wynika, że Gran Turismo 7 nadal będzie miało ograniczenia w tej kwestii i nie można liczyć na dynamiczne zmiany w pełnym zakresie na każdym torze. Wyznam, że trochę trudno zrozumieć ograniczenie występowania deszczu tylko do paru torów – w 2022 roku to powinien być standard – zwłaszcza że konkurencyjne tytuły nie miały takiego problemu już na poprzedniej generacji PlayStation.

Zmiana pory dnia i dynamiczna pogoda pojawią się w ograniczonej postaci.

Zmiana czasu od rana do nocy będzie dostępna na wszystkich trasach, jednak w odwrotną stronę – od nocy do poranka – tylko na niektórych torach, głównie tych, gdzie odbywają się wyścigi 24-godzinne. Są to takie miejsca jak SPA, Le Mans, Daytona i Nurburgring oczywiście. Pogoda będzie mogła zmieniać się wszędzie ze słonecznej w pochmurną, ale opcja z pełnym deszczem ponownie została ograniczona tylko do paru torów.

Największym wyzwaniem dla nas było zaimplementowanie wpływu pogody na fizykę jazdy. Aura wpłynie na kluczowe elementy w fizyce symulacji, takie jak temperatura asfaltu, to, jak dużo wody będzie na torze, czy na szybkość wysychania. Wszystkie te rzeczy będą oddziaływać na zachowanie samochodu i było dla nas dużym wyzwaniem poskładać to wszystko razem.

Kazunori Yamauchi (Polyphony Digital)

Koniec z „kartonami” na torze?

W trakcie wywiadu poruszono też parę bardzo istotnych kwestii dla każdego gracza, niezależnie od stopnia jego zaawansowania. Dowiedzieliśmy się o powodach pozostawienia wymogu stałego połączenia z siecią, jak to było w GT Sport, o ulepszeniach w zachowaniu sztucznej inteligencji, która wcześniej porównywana była ironicznie do „kartonów na torze”, i o opcjach trybu multiplayer.

Poruszanie się po świecie Gran Turismo 7 ułatwi mapa dostępnych atrakcji.

Multiplayer w GT 7 będzie odpowiednikiem oferty trybów z GT Sport.

Gra posiada bardzo dużo różnych funkcji wymagających ciągłego połączenia z siecią. Od Showcases do dzielenia się swoimi pracami po zawody online w trybie multiplayer – to pierwszy powód. Drugi to konieczność ochrony graczy przed oszustami i zabezpieczenie zapisanych danych. Jedyny sposób, by powstrzymać ingerencję w pliki zapisu, to trzymanie ich na naszych wewnętrznych serwerach.

Sztuczna inteligencja to niekończące się pasmo wyzwań, które ciągle wymaga ulepszania. Tym razem naprawdę staraliśmy się, by przeciwnicy sterowani przez komputer potrafili jeździć bardziej agresywnie i osiągać czasy zbliżone do tych uzyskiwanych przez ludzi. Druga rzecz to zdolność reagowania w złożonych sytuacjach w trakcie wyścigu, zdolność przeprowadzania dokładnych i właściwych manewrów odpowiednich do tego, co dzieje się na torze, tak by stanowić wyzwanie dla gracza, ale jednocześnie go nie frustrować. Poczyniliśmy tutaj spore postępy, ale oczywiście prace, by wszystko ulepszyć, będą nadal trwały.

Kazunori Yamauchi (Polyphony Digital)

Ściganie w blasku gwiazd

W trakcie sesji Q&A najbardziej zaskoczyło mnie pytanie o dokładność odtworzenia gwiazdozbiorów na niebie i symulację zmiany pozycji gwiazd zależnie od pory dnia. Wyznam, że nie spodziewałem się i nawet nie oczekiwałem takiej opcji w grze – w przeciwieństwie do dynamicznie pojawiającego się deszczu – ale okazuje się, że poświęcono temu sporo wysiłku.

Nasze dane to po prostu publiczne informacje udostępnione przez NASA. To dość dokładna symulacja pozycji Księżyca i Słońca zależnie od pory dnia i nocy oraz takie samo podejście do pozycji planet. Podczas jazdy nocą gwiazdy klasy 0 i 1 są łatwo widoczne, a po włączeniu trybu fotograficznego i spowolnieniu migawki zaczniesz dostrzegać te o wiele mniej jasne gwiazdy i takie widoki jak Droga Mleczna.

Kazunori Yamauchi (Polyphony Digital)

Czy to będzie „szczęśliwa siódemka” dla Gran Turismo?

Seria Gran Turismo obchodzi w tym roku doniosły jubileusz – 25 lat istnienia marki. Gran Turismo 7 będzie więc główną atrakcją tej uroczystości – prezentem dla fanów i zapewne dla samych twórców z Polyphony Digital. Powrócą znane elementy z najlepszych odsłon, jak chociażby menu w postaci mapy 3D czy opcja wymiany oleju i umycia swoich samochodów. Z pewnością będzie to gra od pasjonatów dla pasjonatów motoryzacji, z którą da się spędzić setki godzin. Cieszy też powrót tego tytułu w pełnej krasie na konsolę PlayStation. Ale czy będzie to dzieło na tyle innowacyjne, by nie bać się nadchodzących konkurentów, choćby w postaci Forzy 8? O tym przekonamy się za jakiś czas. Póki co czekamy na „siódemkę” – powinna być dla serii szczęśliwa.

O swoje auta będzie można dbać – łącznie z myciem i wymianą płynów.

25 lat temu, gdy powstawała pierwsza gra z tej serii, był to nieco eksperymentalny tytuł i tak naprawdę nie przypuszczaliśmy, że stanie się popularny. Aktualnie możemy cieszyć się niezwykłym wsparciem graczy i mediów, a niektórzy ludzie z początków Polyphony Digital są z nami do dziś. Wtedy mieliśmy 15 członków ekipy, dziś mamy prawie 300. Ale to zawsze jest ta sama, jedna rodzina, a wszystko udało się osiągnąć dzięki wsparciu graczy z całego świata. Mamy wielkie szczęście, że otrzymaliśmy takie wsparcie, i jestem za to bardzo wdzięczny.

Kazunori Yamauchi (Polyphony Digital)

O AUTORZE

W gry wyścigowe gram od zawsze, przez jakiś czas byłem nawet związany z polską społecznością simracingową i brałem udział w ligach online. Gran Turismo poznałem stosunkowo niedawno, bo dopiero od szóstej części, i wyznam, że wolałem pozostać w „teamie Forza”. Mocno wciągnąłem się jednak w Gran Turismo Sport, w którym zdobyłem rzadkie trofeum za 100 zwycięstw w wyścigach sieciowych, a sama gra urzekła mnie widoczną wszędzie pasją i miłością do samochodów, której próżno szukać w innych tytułach. Już z tego powodu oczekuję Gran Turismo 7 i nawet jeśli nie będzie perfekcyjną pozycją, na pewno na długo zagości na mojej konsoli.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jaki typ gier wyścigowych preferujesz?

Skomplikowane, realistyczne symulatory pokroju rFactor, GTR.
8,5%
Poważne serie, takie jak Gran Turismo czy Forza.
29,7%
Tytuły zręcznościowe typu Need For Speed: Hot Pursuit, Trackmania 2.
35,4%
Mario Kart i inne samochodówki z humorem.
3,5%
Nie gram w gry wyścigowe.
22,8%
Zobacz inne ankiety
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.