Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Transport Fever 2 Przed premierą

Przed premierą 9 lipca 2019, 10:00

autor: Maciej Pawlikowski

Poza grami zajmuje się krytyką literacką, czasami trochę życiem, czasami trochę przeżyciem.

Czy Transport Fever 2 będzie Transport Tycoonem nowej generacji?

Parę dni temu odwiedziliśmy Berlin, aby wsiąść do pociągu niebyle jakiego i ruszyć w stronę Poczdamu. Na pokładzie spotkaliśmy się z deweloperami Transport Fever 2 i zagraliśmy w ich nową produkcję.

Zapowiadana premiera gry: grudzień 2019.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Na peronie berlińskiego dworca Ostbahnhof czekał na nas pociąg. Nie był to pociąg zwyczajny. Ten zabytkowy skład pamięta czasy, kiedy większości z nas nie było jeszcze na świecie. Na przejażdżkę zaprosili nas deweloperzy z Urban Games, aby w trakcie wycieczki do Poczdamu zaprezentować swoje nowe dzieło – Transport Fever 2.

Lepszych okoliczności nie sposób było sobie wymarzyć. Za oknami przesuwały się podmiejskie krajobrazy Brandenburgii, a w środku dziennikarze opanowali restauracyjne, kultowe wagony Mitropa. W jednym z nich miałem okazję przetestować wersję alfa gry i to, co zobaczyłem, utwierdziło mnie w przekonaniu, że Transport Tycoon dostanie godnego następcę.

Takimi pociągami powinniśmy jeździć na co dzień. Można jeść, pić, a i grać pozwalają! - 2019-07-09
Takimi pociągami powinniśmy jeździć na co dzień. Można jeść, pić, a i grać pozwalają!

Szwajcarskie Urban Games ma prostą ideę. Stworzyć grę z rozmachem Transport Tycoona Deluxe, ale ze współczesną, ładną oprawą audiowizualną. Po niemal dwóch godzinach, które spędziłem z produkcją tego studia, mogę przyznać, że prawdopodobnie się to uda. Transport Fever 2 jest bowiem duchowym spadkobiercą znanego hitu z lat 90., cechuje się podobnym poziomem skomplikowania i trudności, a jednocześnie wydaje się być bardziej przystępny dla nowego gracza. Pierwszą odsłonę Transport Fever kupiło ponad pół miliona osób i wszystko wskazuje na to, że uda się powtórzyć ten sukces.

Czy Transport Fever 2 będzie Transport Tycoonem nowej generacji? - ilustracja #2

TRANSPORT TYCOON WIECZNIE ŻYWY

Klasyczna strategia ekonomiczna wciąż jest dostępna dla chętnych w postaci projektu OpenTTD. To w zasadzie stary dobry Transport Tycoon Deluxe, wykorzystujący wolną licencję GNU General Public License (dzięki temu zagramy w tę grę za darmo), wzbogacony o mnóstwo nowej zawartości i tony drobnych poprawek. W związku z tym można grać, nie narzekając na niedzisiejszy interfejs, i świetnie się bawić. Dodajmy, że pozycja ta ciągle się rozwija. Ostatnią aktualizację opublikowano 8 lipca 2019 roku.

Ilekroć powracam myślami do OpenTTD, szokuje mnie, ilu na świecie jest zapaleńców kochających budować tory i drogi. To gra, która nawet dziś wyznacza pewne standardy i stanowi punkt odniesienia dla kolejnych firm próbujących zmierzyć się z tematyką transportu. Dla graczy zaś to przede wszystkim powrót do lat 90. Powrót trudny, bo tytuł należy do tych skomplikowanych i nieszczególnie próbuje nam pomóc, ale mimo wszystko polecam spróbować. Może się okazać, że wsiąknięcie na lata.

Jedzie pociąg z daleka

Czy Transport Fever 2 będzie Transport Tycoonem nowej generacji? - ilustracja #3
Sielskie widoczki. Za chwilę puścimy tędy autostradę, bo pieniądz musi się zgadzać.

W grze wcielamy się w zarządcę infrastruktury transportowej – przychodzi nam więc łączyć miasta i przemysłowe ośrodki drogami, torami, morskimi szlakami i samolotowymi liniami. Nie jest to Cities Skylines, więc nie stawiamy osiedli mieszkalnych, sklepów czy fabryk. Interesuje nas wyłącznie kwestia transportu, jego wydajności i opłacalności. Gwarantuję jednak, że spraw, które będziemy mieć na głowie, znajdzie się tu więcej niż pomysłów na ich rozwiązanie, bo Transport Fever 2 nie jest prostą grą. Obawiając się, że próg wejścia może okazać się wysoki, zapytałem jednego z deweloperów, co zaoferują nowym graczom. Odpowiedział mi, że stworzenie gry dla transportowych laików to jeden z ich głównych celów. Dlatego właśnie w sequelu znajdziecie samouczek, kampanię wprowadzającą, a także elementy pomocnicze i tłumaczące rozmaite mechaniki podczas samej gry.

Miejski i podmiejski transport musi być wydajny, szybki, opłacalny i znośny dla zamieszkujących okolice ludzi, a to oznacza nieustanną optymalizację kolejowych połączeń, budowę nowych dróg i autostrad, stawianie lotnisk, portów, przystanków autobusowych i poszukiwanie rozwiązań, które zwielokrotnią nasze zyski.

Grę rozpoczniemy w roku 1850, a skończymy w czasach nam współczesnych. To ponad 150 lat rozwoju przemysłu, więc przyjdzie nam wymienić lokomotywy parowe na diesle, a konie pociągowe na ciężarówki. Nowe technologie to również nowe problemy – choć nasz woźnica nie był, być może, najszybszą formą transportu, tak nasze lotniska z pewnością będą generować dużo hałasu, irytując tym samym okolicznych mieszkańców. Dotychczas mało ruchliwe uliczki zmienią się w końcu w zakorkowane „ścieżki zdrowia”, w których kierowcy na serio będą rozważać samobójstwo – może więc warto puścić szybką obwodnicę, a skrzyżowanie zastąpić rondem?

KONKURENCJA NA RYNKU?

Podobnie jak w pierwszej części w trakcie gry w Transport Fever 2 odczułem brak jakiejkolwiek rywalizacji. Na mapie jesteśmy sami. Przebudowujemy swoje sieci transportowe i uruchamiamy kolejne łańcuchy produkcyjne, ale żadna inna sterowana przez sztuczną inteligencję firma nie próbuje pokrzyżować nam planów ani przejąć najbardziej zyskownych fabryk. Szkoda, biorąc pod uwagę, że nawet średnie Railway Empire posiadało tę mechanikę.

Czy Transport Fever 2 będzie Transport Tycoonem nowej generacji? - ilustracja #4
W Transport Fever 2 będziemy budowali również w tropikach.

Tak jak w innych strategiach ekonomicznych na rozwój miast wpływamy, zaspokajając potrzeby i spełniając zachcianki mieszkańców. Musimy więc rozpocząć od samego początku – najpierw łączymy oddalone o setki kilometrów fabryki i manufaktury, tworząc nierzadko rozbudowany łańcuch produkcyjny, a dopiero potem sprowadzamy gotowy produkt do miasta. Od nas też zależy, czy postawimy na kolej, transport drogowy, łodzie, czy samoloty. Każdy środek transportu ma swoje wady i zalety – doglądanie coraz bardziej skomplikowanego systemu trakcji, dróg i szlaków to nasze główne zadanie.

Oczywiście możemy też rozwój wstrzymać – jedna z mechanik endgame’u polega na ograniczaniu emisji zanieczyszczeń i dźwięku. Puszczenie ciężkiej kolei i przestarzałej lokomotywy przez zaludnione miasto na początku może być dobrym rozwiązaniem, ale w przyszłości warto pomyśleć o optymalizacji i przebudowie.

TWOIM ZDANIEM

Grałeś/grałaś kiedyś w Transport Tycoon?

Tak
72,7%
Nie
27,3%
Zobacz inne ankiety
Widzieliśmy The Settlers – ta reanimacja może się udać
Widzieliśmy The Settlers – ta reanimacja może się udać

Przed premierą

Odetchnijcie z ulgą – The Settlers na razie robi wrażenie solidnego restartu serii, która od lat nie dawała o sobie znać. To dość bezpieczna gra, która raczej nie zrobi wielkiej furory, ale być może uratuje legendarną markę przed odejściem w zapomnienie.

Graliśmy w Factorio – szarobury tycoon nowej generacji
Graliśmy w Factorio – szarobury tycoon nowej generacji

Przed premierą

Czeskie Factorio jest dowodem na prawdziwość tezy, że to nie oprawa zdobi grę. Za szaroburymi sprite’ami niczym z połowy lat 90. kryje się bowiem jedna z najbardziej rozbudowanych gier ekonomicznych ostatnich lat.

Iron Harvest to świat spisków i... mechów – co wiemy o grze?
Iron Harvest to świat spisków i... mechów – co wiemy o grze?

Przed premierą

Artysta Jakub Różalski od niemal dwóch lat nosił się z zamiarem przeniesienia swojego uniwersum 1920+ do świata gier wideo. Teraz jego projekt, tworzony przy udziale studia KING Art Games, zaczyna nabierać coraz ciekawszych kształtów.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
09.07.2019 10:44
MewsoNs
6
Legionista

Podobnie jak w pierwszej części, w czasie gry w Transport Fever 2 odczułem brak jakiejkolwiek rywalizacji. Na mapie jesteśmy sami. Przebudowujemy swoje transportowe sieci i uruchamiamy kolejne łańcuchy produkcyjne, ale żadna inna sterowana przez sztuczną inteligencję firma nie spróbuje pokrzyżować nam planów ani nie przejmie najbardziej zyskownych fabryk. Szkoda, biorąc pod uwagę, że nawet średnie Railway Empire posiadało tę mechanikę.
Źródło: https://www.gry-online.pl/S022.asp?ID=13431

Akurat osobiście nie uważam tego za jakiś minus. Strategia ekonomiczna jak dla mnie ma być swoistym relaksem przy kompie, bez żadnej rywalizacji. Od tego są inne gry ( CS GO mi nie obcy ). Ktoś powie, że powinna być chociaż opcja wł/wył przeciwników, no tu mogę się zgodzić, ale jak już mówiłem, w grze tego typu nie jest to dla mnie w żadnym razie problem. Dzięki temu, może inne rzeczy będą zrobione "lepiej". Sama gra wygląda super, i chętnie bym pograł, bo po TTD naprawdę nic nowego nie przyciągneło mnie do gry tego typu, choć liczyłem na TF 1, ale po mieszanych opiniach odpuściłem.

ps: w OpenTTD mogłeś dać tak dużą mapę, że nawet konkurencja nie przeszkadzała.

post wyedytowany przez MewsoNs 2019-07-09 10:50:06
09.07.2019 13:03
odpowiedz
Dargh
12
Legionista

Mashinky jest dla mnie duchowym spadkobiercą TTD. Po odpaleniu wbiłem ponad 20h na małej mapie bawiąc się wyśmienicie. Gra jest w EA i niektórym może przeszkadzać aktualna ilość pojazdów czy zakładów produkcyjnych ale zawsze jest Steam Workshop i masa modów. Zapraszam i polecam! ;)

09.07.2019 17:00
odpowiedz
2 odpowiedzi
siera97
14
Generał

W jedynce pamiętam ze irytowało mnie starzenie się pojazdów, a raczej ich wymiana która była zwyczajnie uciążliwa. Dodali coś w stylu zaprogramowania wymiany danego pojazdu po określonym czasie, lub innej automatyzacji tej kwestii?

09.07.2019 17:08
1
pacynka1995
7
Junior

O ile pamietam w jedynce jest automatyczna wymiana pojazdu. Trzeba było to ustawiać osobno dla każdej linii ale zawsze.

09.07.2019 17:37
siera97
14
Generał

O, to o tym nie wiedziałem.

09.07.2019 17:44
Lukdirt
odpowiedz
Lukdirt
71
Senator

Nie posiadam pierwszej części, ale druga odsłona zapowiada się zacnie.

Czekam z niecierpliwością - zwłaszcza, że premiera gry będzie w okresie wczesnozimowym, kiedy zazwyczaj wolny czas spędza się w cieplutkim domku.

09.07.2019 18:46
blood
1
odpowiedz
blood
189
Legend

Bez multiplayera nic nie zastąpi OpenTTD.

09.07.2019 22:19
Bartazel
odpowiedz
Bartazel
42
Czołgista

Transport Fever na pewno nie jest grą idealną, ale wciąż daje bardzo dużo satysfakcji i potrafi wciągnąć, więc na sequel czekam z niecierpliwością.

Mam nadzieję, że się przyłożą do tego interfejsu, bo w jedynce jest on dość kiepsko zaprojektowany.

09.07.2019 22:32
DM
😃
odpowiedz
DM
154
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

Miałem takie wagony w zestawie kolejki PIKO!

10.07.2019 13:30
marcinbvb
odpowiedz
marcinbvb
85
Pretorianin

Moim zdaniem zero konkretów. 90%tego opisu można by zastosować do części 1. Przede wszystkim powinno być więcej produktów do transportu. Łańcuch produkcyjne powinny być bardziej skomplikowane. Interfejs gry jest strasznie toporne i nieintuicyjne. Utworzenie nowej linii powoduje otworzenie 10 okienek które co chwilę trzeba zamykać. Do tego dosyć uciążliwa wymiana starych pojazdów. Mimo wszytko 220 godzin spędzone w grze więc trzymam kciuki za część 2

11.07.2019 02:02
Szymekkk2005
😃
odpowiedz
Szymekkk2005
3
Legionista

Fajnie się zapowiada

11.07.2019 08:17
odpowiedz
elathir
42
Senator

No mam nadzieję, że tytuł w końcu nawiąże rywalizacje z OpenTTD, bo fajnie by było doświadczyć powiewu świeżości. Mam tylko nadzieję, że nie skończy się na licznych uproszczeniach pod masowego klienta. Tj. wiem, że one się tam znaleźć muszą, ale mam nadzieję, że
a) będą polegać na przejrzystości a nie zubożeniu mechanik
b) uproszczenia polegające na pominięciu niektórych mechanik (starzenie się pojazdów, awarie, ogarnięcie semaforów/sygnalizacji bez którego może dojść do katastrof, zróżnicowana dynamika pojazdów zależna od choćby nachylenia terenu itd.) będą opcjonalne i zapaleniec jak ja będzie mógł się nimi cieszyć.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze