Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Anno 1800 Przed premierą

Przed premierą 30 stycznia 2019, 14:21

autor: ElMundo

Najprzyjemniejsza strategia 2019 roku? Graliśmy w Anno 1800

Harmonia, chillout, urokliwość – oto hasła, z którymi nowa odsłona serii Anno zdecydowanie jest za pan brat. Co cieszy, bo po kosmicznych wojażach detoks w postaci podróży w przeszłość zdecydowanie się przyda.

Zapowiadana premiera gry: 16 kwietnia 2019.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Seria Anno w ostatnich latach przeszła naprawdę sporą rewolucję. Choć charakterystyczna dla tej sagi prawidłowość, wedle której suma cyfr z tytułowej daty wynosi 9, została utrzymana, to jednak przeskok do zupełnie innych, futurystycznych realiów dla wielu graczy był naprawdę ogromnym zaskoczeniem. O ile edycja z numerkiem 2070 wniosła sporo świeżości do cyklu, tak kolejna jego odsłona – Anno 2205 – pokazała, że przenoszenie zabawy jeszcze dalej w przyszłość niespecjalnie się sprawdza.

ANNO 1800 W SKRÓCIE

  1. To klasyka strategii ekonomicznych w pełnym tego słowa znaczeniu.
  2. Rozgrywka wydaje się przemyślana i logicznie skonstruowana.
  3. Wracamy do typowych dla tej sagi realiów.
  4. Czeka nas przyjemna i relaksująca zabawa.
  5. Drzewko rozwoju budynków i technologii obiecuje długie godziny spędzane na unowocześnianiu miasta.
  6. Oprawa wizualna stoi na bardzo wysokim poziomie.
Najprzyjemniejsza strategia 2019 roku? Graliśmy w Anno 1800 - ilustracja #1
Magazyny pełne alkoholu to podstawa!

Dlatego też tym bardziej cieszy powrót do tego, co uwielbiają fani tej posiadającej już naprawdę spore tradycje serii gier strategicznych. Niemieckie studio Blue Byte uznało, że czas na eksperymenty minął i pora odwołać się do sprawdzonych rozwiązań, a jednym z nich jest powrót do przeszłości. Co ważne, Anno 1800 nie tylko wraca w lubiane przez weteranów cyklu realia, ale także daje nadzieję, że w udany sposób nawiąże do największych hitów, takich jak odsłony 1503 oraz 1602.

Harmonia, ład, spokój...

Nie da się ukryć, że zmiany, jakie pojawiły się w najnowszej części serii, wpływają na rozgrywkę w bardzo niewielkim stopniu. Paradoksalnie jednak okazuje się, że rewolucyjne nowości to coś, co tak naprawdę wcale nie jest tej pozycji potrzebne. Wznosząc kolejne budynki w trakcie zabawy w Anno 1800, nie sposób nie odnieść wrażenia, że wszystko to już gdzieś widzieliśmy – sztuką jednak jest to, by z dobrze znanych, a w niektórych przypadkach wręcz oklepanych schematów stworzyć grę, która będzie po prostu odprężająca, i wiele wskazuje na to, że ekipie studia Blue Byte powinno się to udać.

Najprzyjemniejsza strategia 2019 roku? Graliśmy w Anno 1800 - ilustracja #2
Może i monotematycznie, ale festiwal piwa to naprawdę fajna impreza.

Na pewno nie będzie to produkcja, w której – jak chociażby w bardzo udanym Banished – zaczniemy martwić się o to, czy mieszkańcy naszego miasta mają co jeść. To po prostu bardzo przyjemna zabawa – wszystko toczy się tu w harmonijnym tempie, bez zbędnego zadęcia, sztucznego podnoszenia poziomu trudności czy niepotrzebnych dodatków. To idealny tytuł na dłuższe wieczory, które chcemy spędzić, po prostu się relaksując.

Nie przesadzę, jeśli stwierdzę, że Anno 1800 będzie najmilszą strategią 2019 roku – choć to dość nietypowe wyróżnienie. Gry raczej cenimy za to, że trzymają nas w napięciu i zaskakują, a nie za fakt, że są miłe. Tu jest inaczej, ten tytuł nie rzuca nam wyzwań, a jednocześnie potrafi wciągnąć na bardzo długi czas.

Z wersją testową spędziłem kilka ładnych godzin – głównie w trybie sandboksowym (zaliczyłem też kilkadziesiąt minut z pierwszego aktu kampanii fabularnej), ale już wiem, że nic nie stanie na przeszkodzie, by produkcja studia Blue Byte wyjęła z naszego życia kolejne doby, które spędzimy na budowaniu własnego imperium.

NIE GRAŁEŚ NIGDY W ANNO?

Jeśli nigdy nie grałeś w serię Anno, warto zapoznać się z podstawowymi zasadami rozgrywki. Zaczynamy z niewielkim skrawkiem ziemi i skromną ilością surowców, potem stawiamy pierwsze budynki. W tych budynkach mieszkają ludzie, którzy mają swoje potrzeby. Kiedy je zaspokoimy, pojawiają się mieszkańcy z wyższych klas, którzy mają kolejne potrzeby.

Żeby je zaspokoić, musimy wydobywać rzadsze surowce, a żeby te znaleźć, należy kolonizować następne wyspy. Dostarczanie coraz bardziej luksusowych dóbr wymaga coraz bardziej skomplikowanych łańcuchów produkcyjnych i wznoszenia kolejnych budynków. O ile do pozyskiwania ryb wystarczała w Anno 1404 chatka rybaka, o tyle wytwarzanie książek oznaczało już konieczność budowy drukarni, farmy indygo, młyna papierniczego i chatki drwala.

Najprzyjemniejsza strategia 2019 roku? Graliśmy w Anno 1800 - ilustracja #3
998... wróć, biegnijcie po strażaków!

Gra jest wciągająca nie tylko dzięki relaksującej rozgrywce, ale także dzięki temu, co widzimy na ekranie. Obserwowanie ulic stworzonego przez nas miasta, z krzątającymi się tu i tam mieszkańcami, sprawia wielką przyjemność, a co jeszcze ważniejsze – widać, że każdy obywatel ma konkretne zajęcie i nie zmierza bez celu w niewiadomym kierunku.

Najprzyjemniejsza strategia 2019 roku? Graliśmy w Anno 1800 - ilustracja #4

W KTÓRYM WIEKU UMIEJSCOWIONE ZOSTANIE NASTĘPNE ANNO?

To, w jakich czasach osadzona zostanie następna odsłona serii Anno, to nic innego jak wróżenie z fusów, przynajmniej w tym momencie. Wiemy jednak, że chwilowo twórcy mają dość przyszłości, a do tej pory w cyklu odwiedziliśmy wiek XV, XVI, XVII i XVIII. Rok 1800 należy wprawdzie do wieku XVIII, ale akcja gry ewidentnie toczy się już w wieku XIX. Pozostaje więc albo wiek XX, albo jeszcze dalsze cofnięcie się w dziejach ludzkości. Nie ukrywam, że bardzo chętnie zagrałbym w tytuł, którego akcja miałaby miejsce we wczesnym średniowieczu. Anno 900 lub 801 – to byłoby coś!

TWOIM ZDANIEM

Cieszysz się, że Anno wróciło do przeszłości?

Tak
98%
Nie
2%
Zobacz inne ankiety
Graliśmy w Anno 1800 – czy to będzie najpiękniejsza gra strategiczna?
Graliśmy w Anno 1800 – czy to będzie najpiękniejsza gra strategiczna?

Przed premierą

Licząca sobie już dwadzieścia lat seria Anno przy okazji dwóch ostatnich odsłon straciła rozpęd. Ubisoft i Blue Byte chcą wrócić do łask, wracając do historii. Przy okazji w grze pojawiło się sporo nowości, które mieliśmy okazję przetestować.

Widzieliśmy The Settlers – ta reanimacja może się udać
Widzieliśmy The Settlers – ta reanimacja może się udać

Przed premierą

Odetchnijcie z ulgą – The Settlers na razie robi wrażenie solidnego restartu serii, która od lat nie dawała o sobie znać. To dość bezpieczna gra, która raczej nie zrobi wielkiej furory, ale być może uratuje legendarną markę przed odejściem w zapomnienie.

Graliśmy w Factorio – szarobury tycoon nowej generacji
Graliśmy w Factorio – szarobury tycoon nowej generacji

Przed premierą

Czeskie Factorio jest dowodem na prawdziwość tezy, że to nie oprawa zdobi grę. Za szaroburymi sprite’ami niczym z połowy lat 90. kryje się bowiem jedna z najbardziej rozbudowanych gier ekonomicznych ostatnich lat.

Komentarze Czytelników (36)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
30.01.2019 14:40
dzl
35
Wiedźmiak Benedylbert

Wieczorkiem będę ogrywał sobie betę. Zobaczymy co tam Blue Byte wymyśliło. :)

30.01.2019 14:46
odpowiedz
Azaanis
25
Chorąży

Strasznie sie jaram, liczę że ta odsłona pobije wszystkie poprzednie.

30.01.2019 14:49
odpowiedz
.:Jj:.
112
Paciorki jednego różańca
9.5

Ja się cieszę że wróciło do przeszłości. Przyszłość nie ma żadnego bagażu historii, doświadczeń, wspomnień, stereotypów i odniesień. Nawet jak to wymyślona przeszłość- bazuje na pewnych założeniach i schematach znanych z naszej historii.

1404 jest absolutnie fantastyczne, 1800 ma szansę je przebić.

30.01.2019 14:56
😐
odpowiedz
2 odpowiedzi
papież Flo IV
21
Ksiądz
9.0

Pozostaje więc albo wiek XX, albo jeszcze dalsze cofnięcie się w dziejach ludzkości.
Niestety, ale jeśli chcecie, by Anno zachowało tradycję "numeru 9" to niestety musicie się pożegnać z XX wiekiem:-(
Ewentualnie Anno 2007 mogłoby powstać, ale zbyt "staro" to brzmi

post wyedytowany przez papież Flo IV 2019-01-30 14:56:37
30.01.2019 15:29
odpowiedz
1 odpowiedź
Sarseth
17
Konsul

"Anno 900 lub 801 – to byłoby coś!"
Pytanie do historyków, jak wyglądał transport wodny w tych czasach? Bo jestem ciekawy jakie to łodzie by były w tym czasie, to były czasy najazdów wikingów prawda?

post wyedytowany przez Sarseth 2019-01-30 15:35:48
30.01.2019 15:42
odpowiedz
marcin970
1
Junior

będzie wersja demo?

30.01.2019 15:45
odpowiedz
Hydrant
1
Chorąży

Jutro beta będzie grane w 4k :)

30.01.2019 16:15
odpowiedz
Irek22
93
Grzeczny już byłem

Nareszcie przeszłość, bo czasy futurystyczne nie pasują do tej serii. Anno 2070 było jeszcze OK, ale Anno 2205 była nieciekawa (a pod kątem artystycznym nawet brzydsza niż Anno 2070).

30.01.2019 16:39
👍
odpowiedz
WarriorOI
20
Konsul

a jutro betowanie na pełnej :D

30.01.2019 16:46
😉
1
odpowiedz
4 odpowiedzi
Persecuted
82
Senator

Anno w XX wieku nie będzie, bo nie ma żadnej daty w tamtym stuleciu, żeby suma jej cyfr wynosiła 9 ;]. Już z Anno 1800 musieli zastosować małe oszustwo, ale wieku XX nijak nie przeskoczą.

W sumie też bym wolał jeszcze większy powrót do przeszłości, może nawet starożytne Anno, pozwalające na handel z Grecją, Rzymem czy Egiptem. To by było coś.

post wyedytowany przez Persecuted 2019-01-30 18:05:24
31.01.2019 01:23
odpowiedz
3 odpowiedzi
GoHomeDuck
4
Legionista

Czyli nowe Anno to taki klikacz, dobrze zrozumiałem? Gra nie stawiająca większych wyzwań, nie zmuszająca do wysiłku szare komórki?

31.01.2019 09:33
odpowiedz
WarriorOI
20
Konsul

beta już trwa, miała wystartować koło 20 wg maila, ale już można grać ;)

31.01.2019 15:27
👍
1
odpowiedz
luckymike11
2
Legionista
10

Pograłem 2h i musze powiedzieć, że jestem pod wielkim wrażeniem. Twórcy wyciągnęli z poprzednich części wszystko co najlepsze i dodali jeszcze pare fajnych rozwiązań. Jeśli tak będzie wyglądała podstawowa wersja gry + dodatki które ją jeszcze rozbudują to mamy hit na lata. Do 1404 wracam cały czas a to już będzie jakieś 10 lat tak samo lubie następne części mimo, że 2005 była taka sobie.
Co mi się najbardziej podoba to ta idylla wypływająca z ekranu, która sprawia, że człowiek wpada w totalny relaks.

31.01.2019 21:21
👍
1
odpowiedz
lyx
62
Pretorianin

Ja pograłem dzisiaj ~1h i wyłączyłem bo stwierdziłem, że nie zamierzam sobie psuć pełnej wersji - zaledwie 4 dniami bety :)

W końcu to jest ANNO.

01.02.2019 04:01
odpowiedz
yetiszon
7
Legionista

chętnie zobaczyłbym Anno w czasach wojen światowych
problem 9 można rozwiązać bardzo łatwo
1. zwyczajnie się go pozbyć
2. suma cyfr np. w 1926 daje 18, a suma cyfr w 18 daje 9, 9 zachowana :)

01.02.2019 09:24
odpowiedz
3 odpowiedzi
luckymike11
2
Legionista

Nie rozumiem jednej rzeczy w 1404 można było zbudować miasto na powierzchni całej wyspy bez ani jednego budynku produkcyjnego a na drugiej wyspie same budynki produkcyjne. Tutaj żeby zbudować budynki produkcyjne trzeba mieć pracowników. Żeby było trudniej, żeby pozyskać sam Chmiel, który chce się zwozić na wyspe macierzystą trzeba zapewnić wszystkie dobra dla Rolników i awansować mieszkańców do Robotników - tylko po to żeby zwozić chmiel nic więcej :) Jest to zrobione inaczej ale czy lepiej? Czekam na wasze opinie.

01.02.2019 10:40
odpowiedz
Persecuted
82
Senator

Też popykałem chwilę w betę i o ile merytoryczne zapowiada się cudnie, tak optymalizacja póki co niestety leży. Przy ustawieniach ultra high na GTX 1070, I7 7700K i 16GB DDR4 gra trzyma między 30 a 45 klatek, co przy tak statycznej produkcji jest bardzo kiepskim wynikiem. Wielki plus dla Ubi, że nie zdecydowali się wydać Anno już teraz i zostawić Blue Byte więcej czasu na poprawki (o ile problem optymalizacji zostanie zaadresowany).

post wyedytowany przez Persecuted 2019-02-01 10:41:53
01.02.2019 18:35
😍
odpowiedz
luckymike11
2
Legionista

Faktycznie coś jest nie tak z optymalizacją. U mnie na starutkim Phenom X4 3,2Ghz, GTX 960, 16GB DDR3 na wysokich śmiga bez problemu ale na bardzo wysokich bardzo laguje.

04.02.2019 05:33
odpowiedz
2 odpowiedzi
Ali Wlaborg
21
Legionista

skoro mowa o cofnięciu sie w czasie, to czemu by nie zagrać w anno osadzone w grecji? tam jest sporo wysp a grecy właśnie z tego słynęli ze mieli ogromną ilość statków i wiele szlaków

04.02.2019 20:14
👍
odpowiedz
luckymike11
2
Legionista

Ehhh... I po becie a tak fajnie się grało... ale się rozmarzyłam. Anno 1800 nastraja mnie do głębokich westchnień i wzruszeń oraz przeżywania każdej chwili z grą bardzo emocjonalnie.
Piękna i wspaniała gra, dla mnie to pozycja must have, przez nią zostałem Annoholikiem.
Po 10h zbudowałem prawie wszystko na co pozwalała grą i już wiem, że spędzę przy niej całe lata. BB ma mnie w garści, niech wydają dodatki, dlcki, update biorę wszystko w ciemno.

07.02.2019 11:12
odpowiedz
chyba_ty
4
Legionista
10

Idealnie wybrali czas. Elektryka, przemysł, podróże w poszukiwaniu egzotyki. Super! Nie chcę myśleć o kolejnej grze, bo mam zamiar tej poświęcić 400h. Liczę również, że przez następny rok dodadzą jakieś dlc, popracują nad mechaniką.
Dla fanów citybuilderów czasu obecnego jest niezagrożone cities skylines. Ale ile można :) Czas trochę powrotu do przeszłości w stylu Anno. W becie spędziłem 2 dni, nie sprawdziłem 4 i 5 poziomu obywateli (zablokowali, miałem potrzebne dobra). Mistrz gierka będzie

post wyedytowany przez chyba_ty 2019-02-07 11:12:43
Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze