Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 9 czerwca 2016, 08:29

autor: Hed

Graliśmy w Elex - najambitniejszą grę twórców serii Gothic i Risen

Piranha Bytes pokazała nam swoją grę, która łączy elementy Gothica z zupełnie nowym, najbardziej złożonym uniwersum w historii studia.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Elex – Gothic odrodził się w nowych szatach

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Piranha Bytes bez dwóch zdań uważana jest w naszym kraju za jednego z najbardziej kultowych producentów gier. Kiedy więc otrzymałem zaproszenie na pokaz jej nowego tytułu – Elexa, byłem podekscytowany. Nie codziennie nadarza się przecież okazja, by spotkać się i pogadać z twórcami Gothica. Na wspominanie kultowych przygód Bezimiennego nie było jednak zbyt wiele czasu, bo Björn i Jennifer Pankratz, małżeństwo projektantów gier, mieli sporo do pokazania i opowiedzenia na temat nadchodzącej produkcji. W pewnym momencie prezentacji Elexa mogliśmy nawet sami sięgnąć po pad i sprawdzić w akcji m.in. system walki. Dało to pewien obraz tego, co chce osiągnąć Piranha Bytes w swoim ponoć najambitniejszym dziele. Czym więc będzie Elex? Z jednej strony to zupełnie nowe uniwersum z dziesiątkami pomysłów, których próżno szukać w Gothicu czy trzech częściach Risena. Czy wobec tego Piranha odcina się od swoich korzeni? Nic bardziej mylnego, bo deweloper wciąż porusza się w tych samych klimatach i czerpie garściami ze swych wcześniejszych dokonań.

Graliśmy w Elex - najambitniejszą grę twórców serii Gothic i Risen - ilustracja #1

Małe studio, duże gry. Piranha Bytes jest nietypowym producentem jak na dzisiejsze standardy – przede wszystkim ze względu na stosunkowo niewielkie rozmiary studia. Nad samym Elexem, który będzie obszernym i dużym tytułem, pracuje na przykład około trzydziestu osób w niemieckiej siedzibie dewelopera. Naturalnie korzysta on z pomocy firm zewnętrznych, czyli tak zwanego outsourcingu, jednak główne elementy gry, takie jak projekt, fabuła czy silnik, powstają na miejscu. Co ciekawe, producent najwyraźniej nie planuje tego zmieniać w najbliższym czasie. „Dopóki ludzie będą lubili nasze gry, naszego ducha i naszą wolność tworzenia, nie będziemy myśleć o zmianie podejścia” – wyjaśnił Björn Pankratz.

Graliśmy w Elex - najambitniejszą grę twórców serii Gothic i Risen - ilustracja #2
"Znam osadę, która potrzebuje pomocy"

Ten bohater ma imię i trudną przeszłość

Elex dla studia Piranha Bytes stanowi swoisty restart i próbę wymyślenia formuły postgothicowej na nowo – tak przynajmniej wnioskuję z tego, co usłyszałem od Björna Pankratza na prezentacji. By uzyskać jak największą swobodę twórczą, niemieckie studio wykreowało nowe uniwersum, które pozwala na niemalże wszystko. W Elexie trafimy bowiem na planetę Magalan, stanowiącą połączenie postapokaliptycznego świata z elementami science fiction oraz fantasy. W tej rzeczywistości cywilizacja ludzka została niemalże unicestwiona na skutek uderzenia meteorytu, zawierającego tytułowy pierwiastek: niebieskawy elex. Jak można się domyślać, ma on właściwości nieco bardziej niezwykłe niż chociażby węgiel, bo da się go użyć do wzmocnienia zarówno broni, technologii, jak i samego człowieka. Na ruinach dawnej cywilizacji powstały nowe imperia, w tym tak zwani Albowie. To organizacja wojskowa, z siedzibą w górach Xacor, która na skutek uzależnienia od elexu utraciła resztki człowieczeństwa i kieruje się tylko chłodną kalkulacją. Jej dalekosiężnym planem jest podporządkowanie sobie ludzi i stworzenie świata doskonałego. Drogą do tego celu ma być wykorzystanie potężnej technologii i broni opartej na elexie. Albowie będą najpotężniejszą z frakcji, jakie spotkamy w grze, i jednocześnie naszym głównym przeciwnikiem.

New World niepokoi tuż przed premierą
New World niepokoi tuż przed premierą

Przed premierą

Beta za chwilę, a premiera już niedługo. Amazon z kolei zamiast zachęcać graczy do swojego MMORPG-a robi zupełnie odwrotnie. Sprytna sztuczka marketingowa? Czy może po prostu brak umiejętności? Szkoda, bowiem cierpi na tym dobrze zapowiadająca się gra.

Grałem w New World – dlaczego Amazon robi grę MMO?
Grałem w New World – dlaczego Amazon robi grę MMO?

Przed premierą

„To Amazon robi gry teraz?” - słyszałem od niemal wszystkich, którym mówiłem o wizycie w studiu Amazon Games. Robi, i to z rozmachem. New World ma ambicję połączyć pecetowych fanów gatunków MMO i action RPG.

New World od Amazonu wygląda coraz lepiej, ale…
New World od Amazonu wygląda coraz lepiej, ale…

Przed premierą

MMORPG od Amazon długo każe na siebie czekać, ale coraz więcej znaków na niebie i ziemi wskazuje, że będzie warto. Niestety, tytuł ten nie trafi do każdego. Projekt ma mocne fundamenty, ale część zmian sprawiła, że brakuje oryginalności i czegoś nowego.