Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 11 maja 2016, 17:15

Sid Meier's Civilization VI - jeszcze jedna tura po raz szósty - Strona 2

Jesienią tego roku pojawi się długo wyczekiwana nowa Cywilizacja – szósta już odsłona kultowej strategii. By uzyskać szczegółowe informacje o najważniejszych nowościach w rozgrywce, przeprowadziliśmy wywiad z twórcami ze studia Firaxis!

Rozwojowe miasta

Jedną z głównych nowości są tzw. Expansive Empires i chodzi tu o wyspecjalizowane, odgrywające o wiele większą rolę miasta. Do tej pory zajmowały one tylko jedno pole i miały jeszcze swój obszar wpływów. Teraz aglomeracje będą mogły poszerzyć się dodatkowo o pola sąsiednie, tworząc konkretne dystrykty. Tak jak w rzeczywistości mamy miasta uniwersyteckie, robotnicze – pełne fabryk czy portowe – centra handlu z wieloma krajami, tak i w Cywilizacji VI będziemy mogli określić specjalizację naszej metropolii, przekształcając sąsiednie pole przykładowo w dzielnicę naukową, skupiającą wszystkie tęgie głowy zajmujące się badaniami i rozwojem. Na tej samej zasadzie wykreujemy obszar przemysłowy, handlowy czy nawet militarny, z obozem żołnierzy.

Dzięki temu uważniej niż kiedykolwiek powinniśmy wybierać obszar pod budowę nowego miasta. „W każdej części Cywilizacji była ogromna mapa do eksploracji, ale tym razem trzeba będzie patrzeć na nią o wiele dokładniej, ponieważ dojdzie konieczność ustalenia, w czym miasta będą dobre i gdzie z tego względu muszą się znaleźć” – mówi Ed Beach. Wszystko oparto na dość logicznych powiązaniach. Dzielnica handlowa powinna powstać w mieście znajdującym się nad rzeką czy przy brzegu morza. Jeśli dysponujemy terenem bogatym w surowce naturalne i kopalnie, warto stworzyć tam miasto z obszarem przemysłowym. Wykorzystanie takiej idealnej lokalizacji poskutkuje sporymi bonusami, np. budowa kampusu naukowego na terenie sąsiadującym z lasami deszczowymi i górami – miejscami do obserwacji zjawisk przyrodniczych i pogodowych – zapewni o wiele większy dopływ naukowców niż w przypadku miasta postawionego na środku łąki.

Sid Meier's Civilization IV - jeszcze jedna tura po raz szósty - ilustracja #2

Pokojowy rozwój miast wpłynie również znacząco na coś zupełnie przeciwnego – wojnę. Dywanowe naloty i frontalny atak na stolicę? Niekoniecznie. Teraz, widząc, co się dzieje w każdej aglomeracji, być może za lepszy pomysł uznamy osłabienie możliwości produkcyjnych wroga poprzez zajęcie jego centrum przemysłowego lub zahamowanie rozwoju naukowego atakiem na kampus. To samo dotyczy obrony. Czasem nie będzie do dyspozycji aż tyle wojska, by obronić wszystkie miasta, co zmusi nas do zdecydowania, jakie wyspecjalizowane dzielnice można poświęcić, a jakich nie. Z drugiej strony – sprytnie posłany oddział może być o wiele za słaby, by zdobyć całe miasto, ale wystarczająco silny, by poczynić szkody, zniszczyć budynki w dystrykcie handlowym czy naukowym, a przez to skłonić przeciwnika do rozdzielenia swoich wojsk i osłabienia ataku na niekorzystny dla nas punkt. „To zupełnie zmieni sposób wybierania konkretnych miast jako celu ataku” – mówi Andrew Garrett, specjalista od sztucznej inteligencji.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych
Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych

Przed premierą

Lato, urlop, własna bryka – My Summer Car brzmi jak lekka, wakacyjna przygoda, ale w rzeczywistości to hardkorowy symulator dla wytrwałych.