Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 13 kwietnia 2016, 09:00

autor: Maciej Żulpo

Testujemy Shadwen – wyjątkową skradankę z mechaniką rodem z Superhota - Strona 2

Przetestowaliśmy nietuzinkową, wykorzystującą manipulację czasem skradankę od twórców Trine. Czy korzystający z wielu mechanik Shadwen ma szansę wejść w poczet klasyków gatunku?

Powyższa scena jest tak samo ruchoma na obrazku, jak byłaby na filmiku.

Największym sojusznikiem kontrolowanej przez gracza zabójczyni – tytułowej Shadwen – jest czas, który biegnie wyłącznie wtedy, gdy porusza się bohaterka. Wywodzący się z polskiego Superhota pomysł znajduje w produkcji Finów rozbudowane, fundamentalne dla mechaniki zastosowanie. Zabójczyni może zatem nie tylko – dosłownie – zatrzymać się za rogiem, by w spokoju ocenić sytuację i obrać odpowiednią strategię działania, ale też zawisnąć w powietrzu po skoczeniu z wysokości i wybrać przeciwnika, którego zasztyletuje, lub krawędź, o którą zaczepi się linką z hakiem. W chwili, gdy zdejmiemy palce z klawiatury, czas zostaje całkowicie zamrożony. Jak znakomicie można z tego rodzaju rozwiązaniem postąpić – widzieliśmy już w Superhocie, gdzie stanowiło ono oś rozgrywki. W tym wypadku jest jednak jedynie częścią większej całości, mającą na celu zwiększenie zaangażowania gracza i oraz zachęcanie do finezyjnego rozwiązywania napotykanych problemów.

Frozenbyte to nie amatorzy.

Testujemy Shadwen – wyjątkową skradankę z mechaniką rodem z Superhota - ilustracja #2

Wydana przez studio w 2009 roku fantastyczna platformówka Trine, wykorzystująca perspektywę 2.5D, zdobyła w prasie przyzwoite oceny i zjednała sobie sympatię graczy, co pozwoliło marce na dalszy rozwój. W roku 2011 ukazał się znacznie lepszy sequel, a w 2015 – trzecia, ostatnia część serii, która jednak nie podbiła serc recenzentów (w naszym serwisie otrzymała ocenę 6.5/10). Zgromadzone podczas produkcji Trine doświadczenie pomogło fińskiemu zespołowi przy tworzeniu Shadwen.

Najlepiej świadczy o tym fakt, że zwolennicy bardziej klasycznego podejścia do czasoprzestrzeni również znajdą w grze coś dla siebie – jednym przyciskiem można bowiem włączyć normalny upływ czasu, momentalnie czyniąc ze „strategicznego” Shadwen pełnoprawną, realtime’ową skradankę podobną do Hitmana czy Thiefa. Diametralnie zmienia się wówczas tempo akcji, zmuszając nas do jeszcze czujniejszego przewidywania kolejnych posunięć przeciwników i planowania własnych. Oddanie możliwości wyboru w ręce gracza czyni rozgrywkę bardziej dynamiczną, a w przyszłości ma szansę mocno urozmaicić segment statystyk, poszerzając go chociażby o najszybsze przejście poziomu bez zatrzymywania czasu. Tego rodzaju hybrydyzacja niewątpliwie przyczyni się do znacznego zwiększenia żywotności gry; tej zresztą nawet w chwili obecnej Shadwen nie brakuje.

Pozostawione pułapki - jeśli nie zostaną wykorzystane - możemy podnosić i umieszczać z powrotem w ekwipunku.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.