Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 12 stycznia 2016, 17:10

autor: Przemysław Zamęcki

Trudny poród czwartego Dooma - następca kultowych FPS-ów jest już na ostatniej prostej - Strona 4

Minęło 12 lat od premiery ostatniej pełnoprawnej gry z serii Doom. W tym czasie rynek strzelanin FPP zmienił się nie do poznania, a nowe marki przynoszące swoim wydawcom miliony pojawiały się jak grzyby po deszczu. Oto początek długiej drogi do Dooma 4.

Okazuje się, że nowy właściciel miał na tyle oleju w głowie, by przerwać prace nad tą koncepcją. „Nie byliśmy zadowoleni z tego, co zostało stworzone” – opowiadał w czerwcu 2015 roku w wywiadzie dla serwisu Polygon Pete Hines z Bethesdy – „Zdecydowaliśmy, że ma to niewiele wspólnego z Doomem. Wyrzuciliśmy ten projekt i zaczęliśmy wszystko od początku”.

Pierwszy koncept czwartego Dooma przypominał bardziej Call od Duty i zostal zarzucony. - 2016-01-12
Pierwszy koncept czwartego Dooma przypominał bardziej Call od Duty i zostal zarzucony.

Z decyzją tą wiążą się także poważne zmiany w obrębie samego studia. W 2011 roku pojawiły się doniesienia prasowe, jakoby deweloper zawiesił prace nad grą. Bethesda dementowała te pogłoski, nazywając je „kompletnymi bzdurami”, ale o tym, że w studiu nie dzieje się najlepiej, świadczyły liczne zwolnienia wśród ekipy. W końcu w styczniu 2012 roku serwis Engadget potwierdził u źródła, że zwolniono pewną liczbę pracowników, choć w oficjalnym oświadczeniu wydawca zastrzegł, że „są to standardowe praktyki biznesowe, które nie będą mieć żadnego wpływu na prace id Software”.

Nie wiadomo, czy zwolnienia te były w smak Johnowi Carmackowi. Faktem jest, że programista był otwarty na nowe technologie. W wieku czternastu lat został przyłapany na włamaniu do szkoły i kradzieży komputerów Apple II, za co został skazany na rok pobytu w poprawczaku. Badający chłopca psycholog miał nawet stwierdzić, że zachowuje się on jak „chodzący mózg” oraz że „nie wykazuje empatii w stosunku do innych istot ludzkich”. W późniejszym życiu Carmack miał kierować się etosem hackera i realizować swoje marzenia programowania nowych światów zainspirowany książką Zamieć autorstwa Neala Stephensona. Z całą pewnością prawdą jest, że John był człowiekiem trudnym we współpracy. Ale jego zdolności w pełni rekompensowały ten niedostatek. Nic więc dziwnego, że jego uwagę przyciągnął projekt okularów wirtualnej rzeczywistości – Oculus Rift. Początkowo pełniąc funkcję doradczą, od listopada 2013 roku programista w pełni zaangażował się w powstawanie nowego gadżetu, opuszczając id Software na dobre po dwudziestu dwu latach. ZeniMax nie podzielało entuzjazmu Carmacka i pozwoliło odejść dotychczasowej podporze firmy. Czwarty Doom musiał poradzić sobie bez swojego kreatora.

W maju 2015 roku wybucha prawdziwa bomba. W sieci opublikowany został pierwszy teaser nowego Dooma – trzy sekundy „doomowej kwintesencji” przedstawiającej przeładowywanie super shotguna i wrzeszczącego revenanta strzelającego z zamontowanych na ramionach potężnych działek, czemu towarzyszy ostry, industrialny podkład muzyczny. Na więcej materiałów trzeba było poczekać jeszcze kilka tygodni do E3. Nadal nie wiadomo, czy czwarty Doom faktycznie odnalazł drogę do domu, ale gracze po cichu liczą, że id Software przygotowuje prawdziwą kontynuację tradycji sięgającej korzeniami pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. „W 1993 roku małe studio o nazwie id Software stworzyło pierwszoosobową strzelaninę zatytułowaną Doom, która na zawsze zmieniła granie. FPS-y okazały się nowym fenomenem, narodził się deathmatch, a gra stała się kulturalną ikoną” – rozpoczął swoją przemowę podczas konferencji Bethesdy na E3 Pete Hines. – „Dzisiaj ten fenomen powraca”.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.