Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Elex Przed premierą

Przed premierą 5 sierpnia 2015, 13:10

autor: Michał Mańka

Najczęściej mainstream, od święta dobre indie. PC-towy beton z dodatkiem konsoli.

Widzieliśmy Elex – science fantasy RPG od twórców Gothica

Narracja, otoczenie, eksploracja i symulacja to najważniejsze elementy nowej gry studia Piranha Bytes. Pierwsze konkrety z gamescomu 2015 pokazują, dlaczego Elex ma szansę stać się najlepszym tytułem w dorobku niemieckiego studia.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Elex – Gothic odrodził się w nowych szatach

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Opadły już emocje po premierze Wiedźmina 3, więc z niecierpliwością oczekujemy informacji na temat nowych tytułów z gatunku RPG. Podczas trwających właśnie w Kolonii targów gamescom 2015 niemieckie studio Piranha Bytes pokazało pierwsze materiały ze swego nowego dzieła. Elex, choć nie jest kontynuacją Gothica, zapowiada się na solidną produkcję, która powinna przypaść do gustu wszystkim stęsknionym za Górniczą Doliną.

Widzieliśmy Elex – science fantasy RPG od twórców Gothica - ilustracja #1

Pierwsze, co rzuca się w oczy, to świat i fabuła odmienne od tego, co mieliśmy okazję oglądać w Gothicu czy Risenie. Twórcy podkreślają, że ich tytuł to mieszanka science fiction oraz fantasy (stąd określenie science fantasy) umiejscowiona w postapokaliptycznym świecie. Akcja gry toczy się na planecie Magalan wiele lat po uderzeniu meteorytu, który doprowadził wysoce rozwiniętą cywilizację niemal do wymarcia. Ci, co przetrwali, są jedynie cieniem dawnych siebie, choć wciąż mają dostęp do pozostałości technologii. Z drugiej strony bytują ludzie, którzy żyją w harmonii z naturą, korzystając na co dzień z prostych narzędzi i broni. Uderzenie meteorytu dało również światu nieznany dotąd pierwiastek – elex – który ludzie nauczyli się wykorzystywać do produkcji uzbrojenia czy wywoływania magicznych zdolności. To wszystko jednak ma swoją cenę: nadużywanie owego pierwiastka prowadzi do degeneracji ciała, co w rezultacie czyni z ludzi syntetyczne hybrydy wyprane z jakichkolwiek uczuć. Pomimo swoich negatywnych skutków elex jest towarem niezwykle pożądanym przez obie grupy, to właśnie doprowadziło do konfliktu, w który wplątany jest oczywiście nasz bohater.

W trakcie podróży będziemy przemierzać zielone lasy, mroczne bagna czy też przysypane śniegiem góry. Po zaliczeniu lokacji startowej cała planeta stanie przed nami otworem i jedynie poziom naszych umiejętności pokonywania coraz silniejszych potworów żyjących w konkretnych regionach ograniczy dostęp do niektórych obszarów. Sam świat gry ma być jedną ogromną lokacją bez ekranów ładowania, a zabawa w nim oferować około 70 godzin rozrywki. Planetę Magalan będzie zamieszkiwać wielu NPC, a każdy z nich posiadać ma własną opinię na temat bieżących wydarzeń. Siedliska ludzi mają być zróżnicowane, z cechami charakterystycznymi dla rezydujących w nich frakcji. Twórcy planują wprowadzić system szybkiej podróży, który najprawdopodobniej zostanie zrealizowany w formie teleportów.

Widzieliśmy Elex – science fantasy RPG od twórców Gothica - ilustracja #2

To jednak nie wszystko, co Piranha Bytes ma do zaproponowania odnośnie przemieszczania się po planecie. Jedną z bardziej innowacyjnych funkcji, którą przedstawiono na prezentacji, jest system wertykalnej eksploracji. Nasz bohater będzie mieć dostęp do jetpacka, dzięki któremu dotrze do regionów niedostępnych w żaden inny sposób. Choć dane nam było zobaczyć tę umiejętność w akcji, Bjorn Pankratz zaznaczył, że nie jest to jeszcze ostateczna wersja tego systemu. Celem twórców jest odpowiednie zbalansowanie rozgrywki, tak aby istnienie plecaka odrzutowego (czy też raczej – pasa odrzutowego) miało swoje uzasadnienie w świecie gry i było nieodzownym elementem zabawy, a nie jedynie wstawionym na siłę dodatkiem.

Graliśmy w Pillars of Eternity II: Deadfire – Pillarsy z Karaibów
Graliśmy w Pillars of Eternity II: Deadfire – Pillarsy z Karaibów

Przed premierą

Beta Pillars of Eternity II: Deadfire zwiastuje, że Obsidian dotrzyma złożonych obietnic i gra będzie produkcją większą, ciekawszą i najpewniej lepszą od poprzedniczki. Choć niektóre rzeczy wymagają jeszcze poprawek.

Graliśmy w MU Legend – darmowe Diablo III z nutką MMO
Graliśmy w MU Legend – darmowe Diablo III z nutką MMO

Przed premierą

Webzen postanowił zaatakować graczy nostalgią i przywrócić do życia uniwersum MU w nowej, darmowej odsłonie. Czy ten MMOARPG jest w stanie się wybronić na tle konkurencji?

Cyberpunk 2077 – czego spodziewać się po RPG większym niż Wiedźmin 3?
Cyberpunk 2077 – czego spodziewać się po RPG większym niż Wiedźmin 3?

Przed premierą

Choć temat Cyberpunka 2077 nie schodzi z naszych ust od ponad czterech lat, mamy bardzo mało informacji o tym, czym będzie nowa gra RPG studia CD Projekt RED. Nie brakuje jednak przesłanek, które dają wyobrażenie, czego możemy oczekiwać.

Komentarze Czytelników (38)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
05.08.2015 17:24
odpowiedz
kotonikk
54
Wśród horyzontów

W teorii to brzmi ciekawie. Setting świata z pogranicza fantasy i sci-fi może być całkiem świeży, ale jeśli Piranie znów dadzą tu starą mechanikę i gra będzie polegała na chodzeniu od obozu do obozu, klepaniu expa i pnięciu się w obozowych hierarchiach, to ja podziękuję. Od Risena trzeciego właśnie to mnie odrzuciło i wręcz przystoi, żeby Piranie wymyślili w końcu coś nowego, bo ile można eksploatować motyw od pucybuta do zbawcy wszechświata?

11.08.2015 10:41
odpowiedz
planet killer
81
Konsul

Na papierze to wygląda ciekawie,pomysł na uniwersum przypadł mi do gustu i ogólnie spoko się czyta założenia.
Ale patrząc na jakość ostaniach 2 risenów ciężko być optymistą.
Piranie dużo mówią o klimacie ale chyba już zapomnieli jak się go buduje,ostania ich grą z klimatem to był pierwszy risen w 1 rozdziale.
Te zapewnienia o powrocie do korzeni....z risenem 3 też tak miało być a wyszła sterylna tunelówka!
Cóż to byłby cud jak po takich gniotach jak riseny 2 i 3 znow stworzyli by coś wartościowego.

05.08.2015 13:59
odpowiedz
wojto96
95
I am no one

Może być ciekawie, setting świat zapowiada się interesująco. Mam nadzieję że piranom się uda i wyjdzie z tego naprawdę dobra gra RPG.

Zastanawia mnie kwestia animacji postaci, dalej wygląda to tak "drewnianie" jak w Risen'ach czy popracowali nad tym?

05.08.2015 14:03
odpowiedz
Elessar90
36
GRYOnline.pl

GRYOnline.plRedakcja

Przy poruszaniu się w świecie nie było źle, ale nad animacją postaci w trakcie walki, gdy bohater trzymał w rękach broń palną, będą musieli jeszcze trochę popracować. :)

05.08.2015 14:52
odpowiedz
Nieprzyjaciel
27
Centurion

szału niema nic specjalnego pewnie z tego nie wyjdzie cos jak fallout

05.08.2015 15:49
odpowiedz
LordSettlers
71
Generał
10

@Skejven23456
Powinieneś dodać, że według ciebie, bo dla mnie te uniwersa są dość daleko.

05.08.2015 16:23
odpowiedz
Emiliano666
71
Konsul

70h trochę mało jak dla mnie, no i połączenie sci-fi z fantasy... szału nie ma.

05.08.2015 16:28
odpowiedz
ColioR_PL
5
Junior

Boję się tej gry i raczej jej nie chcę :(

05.08.2015 16:43
odpowiedz
krakuus
11
Pretorianin

@Jawor77 Piranha tworzy gry z fabułą i wyrazistym głównym bohaterem. Na symulator chodzenia nie licz.

05.08.2015 16:51
odpowiedz
Agrelm
48
Pretorianin

Jawor77 --> Przeszedłem całego Skyrima wliczając w to wszystkie questy poboczne i aktywności z dlc, zdobyłem też najlepszy możliwy ekwipunek. Zajęło mi to około 100 h i po tych 100 godzinach muszę powiedzieć, że ta gra jest słaba i wolę Gothica :)

05.08.2015 16:52
odpowiedz
pabloNR
41
Pretorianin

Jest na co czekać. Oby tego nie skopali bo jeśli ta gra im nie wyjdzie to wróżę rychły upadek studia.

05.08.2015 17:03
odpowiedz
Raltariki
7
Legionista
7.0

Cała planeta staje otworem, a rozgrywka ma zająć 70 godzin? Czy tylko mi się tu coś nie zgadza? :)

05.08.2015 17:24
odpowiedz
kotonikk
54
Wśród horyzontów

W teorii to brzmi ciekawie. Setting świata z pogranicza fantasy i sci-fi może być całkiem świeży, ale jeśli Piranie znów dadzą tu starą mechanikę i gra będzie polegała na chodzeniu od obozu do obozu, klepaniu expa i pnięciu się w obozowych hierarchiach, to ja podziękuję. Od Risena trzeciego właśnie to mnie odrzuciło i wręcz przystoi, żeby Piranie wymyślili w końcu coś nowego, bo ile można eksploatować motyw od pucybuta do zbawcy wszechświata?

05.08.2015 17:49
😊
odpowiedz
Szymon_1904
43
Rivski pogromca
9.0

Bardzo fajny artykuł. Elex zapowiada się obiecująco. Jeżeli ludzie ze studia Piranha Bytes zrozumieli swoje błędy popełniane przy poprzednich swoich produkcjach i za wszelką cenę będą starali się, aby znowu ich nie popełnić, to prawdopodobnie Elex, według mnie, może być lepszą grą od serii Gothic, o Risenach nie mówiąc. Czekam na dalsze informacje o grze oraz kolejnych materiałach. Oby "piranie" nas zaskoczyli, pozytywnie oczywiście. :-)

05.08.2015 18:15
odpowiedz
typical hater
24
Aedan Cousland
8.5

Nie przepadam zbytnio za naleciałościami sci-fi, ale wydaje mi się, że nie ma dużo gier RPG w podobnym settingu. Taki misz-masz, trochę jak w risenie 2, zaawansowana cywilizacja i "dzikusy" walczące między sobą, ciekawią mnie pozostałe dwie frakcje. Sam motyw z elexem kojarzy mi się z Exuilibrium. Piranie eksperymentują, zobaczymy, jak im się uda.

05.08.2015 19:00
odpowiedz
ephrantu
11
Legionista

Oby wyszło z tego coś fajnego. Riseny totalnie mi do gustu nie przypadł, jedynkę jeszcze przeszedłem, ale 2 i 3 już nawet mi się nie chciało...
Pozostaje mieć nadzieję że twórcy tak jak powiedzieli wyciągnęli wnioski z poprzednich gier i dostaniemy produkt z ciekawą fabułą i postaciami i przede wszystkim z mniej drewnianym systemem walki.

05.08.2015 19:10
odpowiedz
Mwa Haha Ha ha
29
Generał

Gothici i Riseny to badziew, wiec i tu niczego fajnego sie nie spodziewam. Troche szkoda, bo setting wydaje sie calkiem interesujacy, ale zapewne zostanie zepsuty przez toporna mechanike, beznadziejne sterowanie i walke, kanciasta grafike sprzed 10 lat, denna fabule. Jak we wszystkich grach od Piranii.

05.08.2015 19:37
odpowiedz
wogsel
37
Pretorianin

Ech gadają , że robią coś nowego po raz kolejny w grze robią podróke magicznej rudy (elex ) , którą każdy chce mieć. Czemu oni ciągle kopiują gothica ??? Ta niby wyciągneli wnioski z poprzednich gier, gra ma być mroczna , ma spodobać się fanom gothica super tylko że przed risenem 3 mówili dokładnie to samo.

05.08.2015 22:44
odpowiedz
xand
49
Pretorianin

70 godzin to mało? W dupach się niektórym poprzewracało...

ale co do jednego się zgadzam, to samo mówili przed risenem 3. Gra jest całkiem niezła ale do gothica jej naprawde daleko... nie wiem jak z innymi klasami ale magiem bojowym po rozwinieciu jednego zaklecia, czy co tam to bylo, wystarczyło spamować nim i wygrywało się każdą walkę - jeśli system walki będzie podobny to nie ma co liczyć na dobrą grę, bo pod względem fabuły i dialogów to risena ratował jeszcze ten "karczemny humor" jak to określili. Tutaj chcą się ratować elexem - niby rudą.

No ale cóż... mimo wszystko czekam (no i oby poprawili te cholerne animacje i wygląd postaci).

05.08.2015 23:23
odpowiedz
Po prostu Gram
51
Bambus
10

A ja sie pytam kiedy kolejny GOTHIC!!!! ;_;

05.08.2015 23:57
odpowiedz
Vroo
83
Konsul

Jak cenega nie da dubbingu, to uruchamiam kickstartera na bombę atomową ;)

06.08.2015 01:08
odpowiedz
SuperBosss
7
Junior

Haha. Jak nie dają dubbingu to nie kupuję.

06.08.2015 10:42
odpowiedz
BurbonoPL
74
Konsul

Po co do takiej gry laserowe pistolety ;/

06.08.2015 16:52
odpowiedz
Herr Pietrus
158
Ubecka Wdowa

Klimat, niesamowite momenty.... :D
Chyba w czasach pierwszego Gothica, z braku alternatyw...

07.08.2015 09:37
odpowiedz
damianyk
61
Pretorianin

Science Fiction, fantasy i jeszcze postapo. Miecze i pistolety laserowe. Brakuje jeszcze muru berlińskiego i rakiety kosmicznej. A tak poza tym same ogólniki, najlepsza gra w historii, mroczny klimat, dojrzała historia, moralne wybory, każde studio przy każdej grze tak mówi.

08.08.2015 15:04
odpowiedz
Vegost
39
Generał

Wszystko bez ekranu wczytywania? Powrót do pomysłu z G3, gdzie doczytywanie się świata było najgorszym wtedy pomysłem? Z drugiej strony mają innego wydawcę, to raczej nie powinno to być problemem. Fabuła może i jest kosmiczna, ale ciekawa. Niestety, za dużo nowinek wprowadzają i robi się jakiś miszmasz. Jeśli masz broń palną, to po co ci miecze xd Nie daje im kredytu zaufania po nieudanym Risenie 2 i 3. Czas może w końcu zrobić Gothica IV? :(

@Vroo - nie wiadomo, kto wyda Elexa u nas i czy w ogóle. CDP zajmuję się dystrybucją Gothiców a Cenega Risenów. Skoro to nowa marka, to pewnie mogą się ci dwaj dystrybutorzy o nią bić. Choć uważam, że CDP odda to walkowerem. Cenega wszystko zgarnia, nawet nie udane projekty. Przez to właśnie brak dubbingu jest bardzo możliwy.

11.08.2015 10:41
odpowiedz
planet killer
81
Konsul

Na papierze to wygląda ciekawie,pomysł na uniwersum przypadł mi do gustu i ogólnie spoko się czyta założenia.
Ale patrząc na jakość ostaniach 2 risenów ciężko być optymistą.
Piranie dużo mówią o klimacie ale chyba już zapomnieli jak się go buduje,ostania ich grą z klimatem to był pierwszy risen w 1 rozdziale.
Te zapewnienia o powrocie do korzeni....z risenem 3 też tak miało być a wyszła sterylna tunelówka!
Cóż to byłby cud jak po takich gniotach jak riseny 2 i 3 znow stworzyli by coś wartościowego.

13.08.2015 09:55
odpowiedz
krzysztofn
2
Junior

Ach, stary, oldschoolowy Gothic. Jeśli Piranha połączą jakąś dobrą mechanikę z jego klimatem to nieźle się zapowiada

16.08.2015 17:32
odpowiedz
speedy79
21
Legionista
3.5

Tak, lepiej by zrobili remake Gothica, bo każda kolejna na gra to bigger crap.

16.08.2015 17:37
odpowiedz
.:Jj:.
99
     Frank Sinatra     
9.0

19.08.2015 12:17
odpowiedz
Nolifer
100
The Highest

Gothic to na pewno nie będzie, bo nie może być i nie chcą go robić, ale niech zrobią przynajmniej tak samo dobry klimat, jak w owej grze, a będę bardzo zadowolony.

19.08.2015 14:45
odpowiedz
mlodyllo
5
Junior
9.5

A mnie się wydaje, że najlepiej by było gdyby wzięli się za remake'a Gothica. Zastanawiam się, czy nie poszli za daleko z tym mixem SF i fantasy, ale to się okaże w praniu. Ja tam daję IM szansę.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze