Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Deus Ex: Mankind Divided Przed premierą

Przed premierą 18 czerwca 2015, 12:30

autor: Krystian Smoszna

Fan black metalu i szeroko rozumianych gier akcji. Kocha Dooma miłością prawdziwą.

Widzieliśmy Deus Ex: Mankind Divided – nadchodzi cyberpunkowy RPG o jakim marzyliśmy

Deus Ex: Mankind Divided zapowiada się rewelacyjnie. Eidos Montreal wsłucha się w głos społeczności i nie dość, że naprawi niedoróbki poprzednika, to w gatunku cyberpunkowych gier RPG wyznaczy nowe standardy.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Deus Ex: Rozłam ludzkości - gorszy bliźniak Buntu ludzkości

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Jest rok 2029. Świat liże jeszcze rany po buncie ludzi wyposażonych we wszczepy, jaki miał miejsce dwa lata wcześniej. Nikt nie wie, że to Adam Jensen stał za wybuchem konfliktu, który w dziejach ludzkości zapisze się pod nazwą „Incydent”. Zgodnie z wolą swego mentora były ochroniarz firmy Sarif Industries upublicznił wszystkie informacje, jakie zebrał w wyniku toczonego wówczas śledztwa. Tragiczne konsekwencje tej decyzji będziemy mogli zobaczyć na ekranach naszych telewizorów i monitorów już za kilkanaście miesięcy, bo właśnie wtedy zadebiutuje na rynku kolejna odsłona cyklu Deus Ex, nosząca jakże znamienny podtytuł – Mankind Divided.

Studio Eidos Montreal mogło uznać za kanoniczne tylko jedno z zakończeń poprzedniej gry z serii Deus Ex i moim zdaniem wybrało wariant najbardziej interesujący. Interesujący dlatego, że po uporaniu się z makabrycznymi wydarzeniami, jakie pociągnął za sobą bunt ludzkości, mieszkańcy miast wyposażeni w implanty zostali zepchnięci do gett, a co za tym idzie, całkowicie odizolowani od ludzi, których ciała nie posiadają wzbudzających kontrowersje zamienników. Jak duże będzie mieć to znaczenie, przekonacie się już niedługo, po odpaleniu nowej produkcji kanadyjskich deweloperów. Dworzec w czeskiej Pradze, którą Jensen odwiedza, by spotkać się ze swoją koleżanką, już na wstępie uwidacznia podziały, jakie dokonały się po zakończeniu poprzedniej przygody. Uzbrojeni po zęby strażnicy patrolują perony stacji i co rusz kontrolują przechodniów (porozumiewając się w języku naszych południowych sąsiadów, a jakże!), a przy głównej bramie budynku znajdują się specjalne bramki dla posiadaczy wszczepów, którzy nie są traktowani na podobnych prawach jak reszta osób. „Przypomnijcie sobie film Dystrykt 9” – komentuje ten fakt Mary de Marle, która prowadzi zamkniętą prezentację gry na targach E3. Trudno nie przyznać jej racji.

 Widzieliśmy Deus Ex: Mankind Divided – nadchodzi cyberpunkowy RPG o jakim marzyliśmy - ilustracja #2

Zmieniły się nie tylko realia, ale również sam Adam Jensen. Nasz wyposażony w implanty śmiałek nie pracuje już dla firmy Sarif Industries, ale dla Interpolu, a jakby tego było mało, po cichu brata się z podejrzaną grupą hakerów Juggernaut Collective, która pomaga mu rozbić organizację Iluminatów od środka. Powiązania te będę mieć realny wpływ na fabułę Mankind Divided, ale przedstawicielka firmy Square Enix nie chciała wchodzić w szczegóły ze względu na możliwe spojlery. Dowiedzieliśmy się jedynie, że główna intryga zawiązuje się, kiedy na praskim dworcu dochodzi do brutalnego zamachu terrorystycznego. Od tego właśnie momentu rozpoczyna się jazda bez trzymanki, ponieważ dzielny Adam rusza w pościg za zamachowcami.

Po krótkiej prezentacji nowej wizji świata wreszcie przekonaliśmy się, jak Mankind Divided wypada w akcji. Widać od razu, że deweloperzy odrobili zadanie domowe, wyciągając wnioski z popełnionych wcześniej błędów. Nowa gra nie zmusi nas już do likwidowania bossów w trybie „ducha”, co uznałem za mankament poprzedniej odsłony. De Marle zapowiedziała, że całą przygodę da się ukończyć bez zabijania kogokolwiek, co docenią przede wszystkim miłośnicy skradania się. Żeby jeszcze skuteczniej unikać wzroku nieprzyjaciela, Jensen otrzymał kilka przydatnych zabawek. Jedną z nich stanowią ładunki Tesli, rażące prądem nawet czterech wrogów jednocześnie. Drugim wartym uwagi wszczepem jest tzw. Ścieżka Ikara, pozwalająca szybko teleportować się we wskazane kursorem miejsce, podobnie jak w Dishonored. Autorzy pomyśleli też o wyprowadzaniu nokautów zza osłony, co pozwala pozostać w ukryciu po zdjęciu delikwenta.

 Widzieliśmy Deus Ex: Mankind Divided – nadchodzi cyberpunkowy RPG o jakim marzyliśmy - ilustracja #3
NieR sprawił, że w końcu zrozumiałem fenomen Gothica
NieR sprawił, że w końcu zrozumiałem fenomen Gothica

Przed premierą

Brzydki, przestarzały i drewniany - taki wydawał mi się Gothic, fanatyzmu wokół którego nigdy nie potrafiłem pojąć. Zmieniło się to za sprawą pierwszego NieRa oraz jego remastera, którego miałem już okazję wypróbować.

Jestem zachwycony Diablo 2 Resurrected, ale nie wiem, dla kogo jest ta gra
Jestem zachwycony Diablo 2 Resurrected, ale nie wiem, dla kogo jest ta gra

Przed premierą

Zanim zagramy w Diablo 4, powróci stary król gatunku, Diablo 2 Resurrected. Problem ze wskrzeszaniem choćby najlepszego monarchy jest taki, że władca może i rządził świetnie, ale państwo się od tego czasu zmieniło. I my też.

Mass Effect: Legendary Edition - lepszej okazji do zagrania nie będzie!
Mass Effect: Legendary Edition - lepszej okazji do zagrania nie będzie!

Przed premierą

Mass Effect i historia Sheparda jest dla dzisiejszych graczy wspomnieniem czasów świetności Bioware. Widziałem fragmenty remastera, rozmawiałem z twórcami i oto czym chcą przekonać graczy do ponownego stawienia czoła Żniwiarzom.