Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Tomb Raider Recenzja gry

Recenzja gry 5 marca 2013, 13:30

autor: Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

Recenzja gry Tomb Raider - Lara Croft w jednej z najlepszych gier akcji ostatnich lat

Przygody Lary Croft jeszcze nigdy nie były tak emocjonujące jak w nowym Tomb Raiderze. Młoda adeptka archeologii przechodzi prawdziwą szkołę przetrwania na jednej z japońskich wysepek skrywających tajemnice starożytnej cywilizacji.

Recenzja powstała na bazie wersji PC. Dotyczy również wersji X360, PS3

PLUSY:
  • pierwszorzędna kampania;
  • mechanika walki, łuk, skradanie się i cicha eliminacja;
  • spora swoboda w doborze taktyki;
  • zróżnicowanie lokacji;
  • scenki przerwynikowe;
  • oprawa graficzna i dźwiękowa, animacja postaci Lary;
  • udany restart marki.
MINUSY:
  • słaby i sknocony technologicznie tryb wieloosobowy;
  • trochę zbyt nachalne podpowiedzi i umiejętności pozwalające na odszukanie wszystkich sekretów gry bez żadnego wysiłku.

Oj, namieszała w gatunku przygodowych gier akcji seria Uncharted, i to nieźle. Choć w trakcie panowania obecnej generacji konsol Lara Croft wciąż miała pełne ręce roboty w dwóch nowych tytułach (Legend, Underworld) i jednym remake’u (Anniversary), to formuła samotnej eksploracji olbrzymich starożytnych grobowców w obliczu bezpośredniej konkurencji ze strony Nathana Drake'a zdaniem twórców już się wyczerpała. Stąd pomysł na zupełnie nowe rozdanie, które – jak sądzę – całkiem spora część konserwatywnych fanów będzie zmuszona przełknąć jako gorzką pigułkę. Jeżeli jednak nie przeraża Cię wizja młodej kobiety rozłupującej czekanem czaszki bandziorom i plującej ołowiem z pokaźnego arsenału broni, a także robienie totalnej zadymy, niemającej nic wspólnego z martwą ciszą grobowców, czeka Cię jedna z najbardziej emocjonujących eskapad w tej generacji maszyn liczących. Krótko mówiąc: palce lizać.

Tu zaczyna się nowa historia

Młoda adeptka archeologii rozbija się wraz z resztą załogi statku Endurance na jednej z wysypek w Smoczym Trójkącie, na wschód od Japonii. Smoczy Trójkąt to coś w rodzaju Trójkąta Bermudzkiego – miejsce, w którym o skały roztrzaskują się okręty, z nieba w niewyjaśnionych okolicznościach spadają samoloty, a pogoda jest taka, że psa na dwór nie wygonisz. Ekipa ocalałych z katastrofy została dobrana według standardowego schematu filmowo-serialowego. Jest więc ofiara, jest mentor, jest dupek, jest twardy Irlandczyk i ktoś, kto musi ratować całe to towarzystwo. Tym kimś oczywiście jest Lara. Pechowo nasza panna archeolog już na samym początku zostaje rozdzielona z resztą grupy, poturbowana i zawieszona za nogi u sufitu jaskini. Reszta gry to ratowanie przyjaciół, zdeprawowane kulty, starożytne bóstwa, spotkania, rozstania, smutek, żal, złość i wiele innych emocji, od których najnowszy Tomb Raider aż kipi. Młoda kobieta, znalazłszy się w sytuacji niemal bez wyjścia, musi poradzić sobie z trudnościami, wobec których bezradny byłby zaprawiony w boju komandos.

Oczywiście w scenariuszu jest sporo naiwności, sytuacji, w których nabierająca dopiero doświadczenia dziewczyna zachowuje się niczym rasowy Rambo (m.in. scena przypalania rany grotem strzały, rozgrzanym do czerwoności nad płomieniem zapalniczki – nie żartuję), jednak zupełnie nie przeszkadza to całkowitemu wsiąknięciu we wszystko, co dzieje się na ekranie, i wielokrotnemu opadowi szczęki w niemym zachwycie nad pracą programistów i grafików oraz aktorów znakomicie użyczających głosu postaciom w angielskiej wersji. A także nad dziesiątkami krótkich przerywników filmowych – w trakcie zabawy ani razu nie miałem poczucia, że któryś z nich jest niepotrzebny czy wstawiony na siłę.

Lokacje zapierają dech. - 2013-03-05
Lokacje zapierają dech.

Co cię nie zabije, to cię wzmocni

Sukces Uncharted odmienił Tomb Raidera. Crystal Dynamics nie chciało jednak ślepo naśladować serii Naughty Dog i poza nieustanną akcją i odkrywaniem rozwiązań zagadek środowiskowych zaproponowało nową, nieco bardziej otwartą strukturę gry. W żaden sposób nie oznacza to jednak, że mamy do czynienia choćby z namiastką sandboksa. Wyspa, na której toczy się akcja, została podzielona na strefy. Pomiędzy nimi da się przemieszczać bądź pieszo, bądź po znalezieniu obozu za pomocą tzw. „szybkiej podróży”, jednak możliwość ta przydatna jest raczej tylko wtedy, kiedy zamierzamy kompletować znajdźki. A tych jest ich mnóstwo, poczynając od listów przez relikty aż po specjalne wyzwania, polegające na zapaleniu zawartości mis przy dziesięciu posągach czy podpaleniu wszystkich wiszących na ścianie plakatów.

Z początku Lara nie potrafi zbyt wiele, ale z czasem otrzymuje dostęp do różnorodnych umiejętności. - 2013-03-05
Z początku Lara nie potrafi zbyt wiele, ale z czasem otrzymuje dostęp do różnorodnych umiejętności.
Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

Materdea Ekspert 3 września 2016

(X360) Lara Croft powraca! A właściwie powróciła już jakiś czas temu, ale dopiero w 2016 zdążyłem oklepać na blisko 90% odświeżonego Tomb Raidera. Ale i tak jest to wyśmienity kawał przygodowej gry akcji!

8.5

sekret_mnicha Ekspert 19 czerwca 2013

(PC) Hej, przygodo! Lara Croft w nowym Tomb Raiderze to dziewczyna z krwi i kości, a opowieść zaserwowana przez Crystal Dynamics to przeżycie krwi, kości, skoków i wybuchów. Świetna gra!

9.0
Recenzja gry Tomb Raider na PS4 - Lara definitywnie bardziej realistyczna
Recenzja gry Tomb Raider na PS4 - Lara definitywnie bardziej realistyczna

Recenzja gry

Niemal rok po premierze pierwowzoru, definitywna edycja gry Tomb Raider trafia do rąk posiadaczy najlepszych konsol na rynku. Staramy się wyłapać różnice pomiędzy nowym i starym wydaniem, sprawdzając tym samym czy ewentualny ponowny zakup ma sens

Recenzja gry God of War na PC - „blaszaki” z honorami witają boga wojny
Recenzja gry God of War na PC - „blaszaki” z honorami witają boga wojny

Recenzja gry

Nareszcie! Po prawie czterech latach z jedną z najlepszych gier na PS4 mogą zapoznać się pecetowcy. Kto cierpliwie czekał, zostanie hojnie wynagrodzony. Nie liczcie jednak na istotne różnice względem oryginału – i bądźcie gotowi na trochę problemów.

Recenzja gry Halo Infinite - oldskul jest cool
Recenzja gry Halo Infinite - oldskul jest cool

Recenzja gry

Nowa strzelanka Microsoftu „dowozi”. Jest co prawda bardzo oldskulowa, ale mnie to akurat odpowiada. Halo Infinite nie zrewolucjonizuje gatunku, jednak nie tylko przełomowe dzieła potrafią dostarczać rozrywki.