Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 22 czerwca 2009, 15:55

autor: Maciej Jałowiec

Overlord II - recenzja gry

Władca Ciemności powraca, niosąc ze sobą zwiększoną dawkę pokręconego humoru i baśniowego klimatu. Czy powtórka z pierwszego Overlorda ma szansę podbić serca graczy?

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Pierwszy Overlord okazał się tytułem wcale oryginalnym pod względem mechaniki gry, klimatu i humoru. Choć nie stał się hitem na miarę największych dzieł elektronicznej rozrywki, Władca Ciemności zyskał wystarczająco dużo fanów, by producent pomyślał o kolejnych grach z jego udziałem. Po dodatku Raising Hell przychodzi czas na pełnoprawną kontynuację, zaś mottem twórców najwyraźniej były słowa: „dajmy to samo, ale w zwiększonej ilości”.

Gra zaczyna się w momencie, gdy tytułowy antybohater jest jeszcze małym chłopcem. Jako istota magiczna nie jest akceptowany przez społeczeństwo, za to zwraca na siebie uwagę chochlików – stworków, które od razu stały się symbolem rozpoznawczym serii. Stworzenia te szukają sobie nowego pana i widzą w małym chłopcu idealnego kandydata na to stanowisko. Postanawiają więc wyciągnąć go z jego rodzinnej miejscowości i wychować po swojemu. Warto nadmienić, że wszystkie te wydarzenia zostały ujęte w formie pierwszego etapu gry, a nie filmiku wprowadzającego do właściwej rozgrywki. O kolejnych zdarzeniach składających się na wątek fabularny dowiadujemy się, przechodząc liniowe zadania główne. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by zrezygnować z ich zaliczania i zajrzeć do wcześniej odwiedzonych krain, w których wszystkie questy zostały już wykonane. Można także zająć się zadaniami pobocznymi, polegającymi np. na wybiciu tysiąca gnomów, zabiciu setki mieszkańców danego miasta itp. Są one jednak, jak widać, dość jednostajne. Podobnie jak zadania główne zostały umiejscowione w konkretnych fragmentach gry. Nie ma tu więc mowy o losowym generowaniu misji.

Gra bardzo przypomina pierwszą część cyklu pod względem mechaniki. Sterujemy tytułowym Władcą Ciemności, nieustannie posyłając do walki hordy chochlików. Prawda jest taka, że to właśnie im zleca się większość zadań – walkę, otwieranie skrzyń, plądrowanie wiosek, przynoszenie power-upów, otwieranie drzwi itp. Można odnieść wrażenie, że jedynym zadaniem bohatera jest wydawanie rozkazów i budowanie mrocznego wizerunku. Tak się jednak składa, że musi on czasem osobiście chwycić za topór i przetrzepać skórę paru wrogom, szczególnie tym, z którymi chochliki nie mogą dać sobie rady. Nie można też zapominać o rozwiązywaniu prostych zagadek, polegających np. na dotarciu do kołowrotka, którego użycie otwiera drzwi do dalszej części etapu.

Władca Ciemności też lubił bawić się fajerwerkami w dzieciństwie.

Podobnie jak w pierwszej części mamy do dyspozycji cztery rodzaje chochlików. Brązowe walczą wręcz, czerwone puszczają ogniste kule, zielone mogą podstępnie wskakiwać na plecy przeciwników, zaś niebieskie jako jedyne potrafią pływać. To jednak tylko niektóre ich zdolności – sequel wprowadza tu bowiem urozmaicenie w postaci zwierząt. Przykładowo: brązowi pomocnicy mogą jeździć na wilkach. Zyskują wówczas dodatkowe umiejętności (np. przeskakują przez przepaście, dostając się do lokacji niedostępnych dla samego Władcy) i lepiej sprawdzają się w boju. To samo dotyczy zielonych sługusów, które mogą jeździć na przerośniętych pająkach. Ich zdolność chodzenia po ścianach urozmaica zabawę, a w niektórych miejscach nawet ją troszkę ułatwia. Czerwone chochliki okiełznują za to wielkie salamandry, przydatne np. przy atakowaniu mieszkań gnomów. Zadanie gracza polega więc głównie na dobieraniu sługusów w taki sposób, by jak najlepiej radziły sobie w starciach z konkretnymi przeciwnikami.

System rozwoju postaci zapewne nie zadowoli zatwardziałych fanów gier RPG, ale spełnia swoje zadanie jako dodatek urozmaicający zabawę. Możemy poprawić zaledwie kilka statystyk bohatera – zdrowie, manę i siłę zaklęć. Nic nie stoi również na przeszkodzie, by odwiedzić kuźnię i kazać wykonać sobie jakąś dobrą, niszczycielską broń i wytrzymały pancerz. Chochliki zdobywają swój ekwipunek na przeciwnikach, znajdują go też w skrzyniach rozmieszczonych po całym świecie gry. Stworek wyposażony w dobrą broń lepiej radzi sobie w boju, a z każdą kolejną wygraną walką wzrasta jego doświadczenie. Poległe sługi można na szczęście wskrzeszać w siedzibie Władcy, lecz odbywa się to kosztem tych o niższym poziomie doświadczenia. Trzeba więc wybierać między liczebnością a jakością oddziału.

Graliśmy w DLC Legacy of the First Blade do AC Odyssey – wreszcie asasyni w asasynie
Graliśmy w DLC Legacy of the First Blade do AC Odyssey – wreszcie asasyni w asasynie

Recenzja gry

Podobnie jak przy Tyranii króla Waszyngtona, Ubisoft dzieli DLC do Assassin's Creed: Odyssey na trzy części. Sprawdziliśmy, jak sprawdza się pierwsza z nich. Oto Legacy of the First Blade.

Recenzja gry Fallout 76 – zlepek wszystkiego i niczego
Recenzja gry Fallout 76 – zlepek wszystkiego i niczego

Recenzja gry

Najnowsza gra z uniwersum Fallouta wzbudza skrajne emocje. Czy słusznie? Wycieczka do Wirginii Zachodniej może nie była taka najgorszą rzeczą, jaka mnie spotkała w grach, ale... dobrą też jej nie nazwę. Fallout 76 to niby nowa gra, a wygląda jak DLC.

Recenzja gry Wojna Krwi – świetna opowieść, ale tylko dobra gra
Recenzja gry Wojna Krwi – świetna opowieść, ale tylko dobra gra

Recenzja gry

Pierwsze godziny w Wojnie Krwi są kapitalne, a cała opowieść zachwyca i przeraża. Im bardziej zagłębiamy się jednak w mechanikę zabawy, tym bardziej doskwierać zaczynają jej różne bolączki.

Komentarze Czytelników (56)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
22.06.2009 18:57
odpowiedz
zanonimizowany528035
14
Pretorianin

a ja wlasnie sciagam demo :) Chociarz pewnie mi sie niezpodoba po jestem raczej fanem "prawdziwych" RPG takich jak Gothic

22.06.2009 19:06
odpowiedz
Pagadi
9
Legionista

gorn2500 to nie jest RPG zresztą Gothic to też nie RPG a cRPG (mała literka a jaka różnica prawda?)
Overlord to taki chodzony naparzacz humorystyczny z odrobiną magii i szczyptą (ta szczyptą, tą szczyptę chyba ślepy sypał, oczywiście na plus) wariacji na temat świata fantasy.

22.06.2009 19:08
odpowiedz
orzinn
36
GOD LIKE

gorn2500----> po przeczytaniu twojego posta oślepłem bardzo ci dziękować -_-

Co do tematu Overlord mi sie bardzo podobał zagrałem w demko i muszę powiedzieć , że jestem miło zaskoczony zmianami takimi jak sterowanie pojedynczymi chochlikami. Ta gra dla mnie to "must have"

22.06.2009 19:32
👎
odpowiedz
zanonimizowany98030
77
Generał

- praktycznie tylko dla fanów pierwszego Overlorda.

to skad ta ocena 83% ??? jesli gra jest tylko dla fanow to znazy ze ma powazne ograniczenia, to tak jakby zrobili gre o smerfach i dostala by ocene 9/10 (czyli hicior) a w minusach napisali by ze tylko dla fanow smerfów... rozwalaja mnie te wasze recenzje... albo gra jest bardzo dobra i dostaje 83% albo jest bardzo dobra tylko wtedy jesli jest sie fanem pierwszej częsci...to jak to jest?? czyli jesli pierwsza czes mi sie nie podobala to moge sobie wystawic na podstawie waszej recenzji ocene 50%

22.06.2009 21:00
odpowiedz
Syrdaria
6
Legionista

Może być ciekawa grałem w pierwszą część i przeszedłem 2 razy raz jako mniejsze zło i raz jako większe zło :P gierka świetna i gram jeszcze

22.06.2009 22:03
odpowiedz
saif3r
61
Grim Reaper

demo średniej klasy, ogólnie gra jest chyba przeznaczona dla ludzi klimatu specyficznego... nic specjalnego jak dla mnie.

22.06.2009 22:04
odpowiedz
drewniak86
10
Legionista

gra byla ciekawa, calkowicie co innego niz wiekszosc TPP. tylko wymagania mnie dzxiwia,bo O1 na 3ghz 64bit, geforce 7600 i 3 gb ramu chodzilo mi plynnie na minimum. ciezko uwierzyc,ze nowsza gra na srednich detalach pojdzie na bardzo podobnym sprzecie...ale nic nie zmienia faktu,ze giera jest spoko:)

23.06.2009 06:40
odpowiedz
MAECIN1
17
Legionista

zdecydowanie gramy by sie ptzydalo xD Prosimy redakcję Gola o interwencje xD

23.06.2009 09:29
😊
odpowiedz
żbike
130
Generał

Hmm grałem w demo 1 na klawiaturze i mi się giera nie spodobała, zagrałem w demo 2 na padzie od xboxa 360 i gierka wydała mi się o wiele ciekawsza od 1 choć sądząc po demie nie wiele się różni od 1 ale i tak warto spróbować.

23.06.2009 09:37
😃
odpowiedz
overlord 250
17
Chorąży

Jestem fanem pierwszej części .Grałem w demo , które mi się bardzo podobało i bardzo proszę redakcję o gramy. Mam prośbę czy moglibyście pokazać siedzibę władcy , z góry dziękuję. ;)))

23.06.2009 09:48
😜
odpowiedz
Szaku25
54
Pretorianin

Jedynka, którą przeszedłem ostatnio 2 razy bardzo mi się podobała - nie powiem. Martwi mnie tylko mała ilość zmian w części 2.
Mamy więc PLUSy:
- Więcej tego samego humoru i gry
- Zwierzęta do ujeżdżania
- ....i to tyle nowości
MINUSY:
- Gorsza jak dla mnie grafika (wniosek po demie)
- mniej czarów
- brak nowych minonów

Dla mnie to mógłby być dodatek do części 1 a nie pełnoprawny sequel. Ale mimo to grę kupię na pewno :)

23.06.2009 11:10
odpowiedz
Rafiraf2
77
ALPHA ASSASSIN

To ma być lepsze niż Prototype? o.O

23.06.2009 12:23
odpowiedz
mik999
53
Centurion

Rafiraf2 - pamiętaj, że każdy lubi coś innego. Mnie osobiście Overlord 1 wciągnął o wiele bardziej od Prototype, który mi się znudził po 2 dniach i wylądował na aukcji. A co do O2, mam już preorder na PS3 bo demko tylko mnie utwierdziło w przekonaniu, że to must have.

23.06.2009 14:10
odpowiedz
premium048960
5
Legionista

Hej a możecie coś napisać o trybie Split Screen? Na czym on polega bo nie ma ani słowa. A wiem że jest bo był już w wersji demo tylko że niedostępny. Z góry dziękuje :-)

23.06.2009 14:30
odpowiedz
b4r4n
120
Brak

Zapewne to samo co w części 1. Czyli multi na splita. Raczej nie ma mowy i kampanii na dwóch.

23.06.2009 14:35
odpowiedz
Pagadi
9
Legionista

Jak można porównywać Overlorda do Prototype przecież to zupełnie 2 różne gry.

23.06.2009 14:48
odpowiedz
Lukxxx
160
Generał

Jedynkę przeszedłem, ale w sumie była nudnawa, więc pewnie odpuszczę.

25.06.2009 18:53
odpowiedz
andrzej1
30
Senator

Nie grałem w jedynkę i w dwójkę również nie zamierzam!

27.06.2009 18:43
odpowiedz
Yemet
92
Konsul

Moglby mi ktos pomoc w pokonaniu tej pajeczej krolowej. Gdzie mam zaniesc tego kwiatka, bo uzywam tego pod nia, ona troche scvhodzi w dol i dalej nie wiem co robic. Przynpsze ich mnostwo ale to nic nie daje.

27.06.2009 19:34
😊
odpowiedz
Sandro
119
Legend

Yemet - najpierw wejdź Overlordem na przycisk na środku. Potem każ sługusom przenieść kwiatka pod śluzy, z których wypływa woda. Poradnik do gry wkrótce będzie dostępny!

28.06.2009 03:16
odpowiedz
Yemet
92
Konsul

Juz sobie poradzilem. Ale wg. mnie wcale nie trzeba uzywac minionow. Ja po prostu rozwalalem owoc na przeciwleglej scianie 2 razy, a wtedy ona biegla do mnie. I wtedy musialem szybko wbiec na przycisk posrodku.
Ale to ile pozniej zjadlem nerwow w kierowaniu zielonymi zeby podniesc platforme. Masakra po prostu.

29.06.2009 09:16
odpowiedz
specter25
1
Junior

Z ta platformą to jest masakra chyba z 2 godziny się męczyłem i tak mi się nie udało po kolejnej godzinie gra poleciała do kosza

30.06.2009 10:30
odpowiedz
ker45
28
Centurion

W recenzji brakuje wzmianki na temat długości gry. Czy mogę prosić recenzenta o dopowiedzenie czegoś na ten temat? Jest to bowiem dość istotna kwestia.

30.06.2009 11:13
odpowiedz
Sandro
119
Legend

ker45 - jeżeli podczas grania próbujesz zdobyć wszystkie artefakty, to całość zajmie Ci jakieś 15-16 godzin.

30.06.2009 13:42
odpowiedz
loki77
6
Legionista

prosze o pomoc. jestem na poczatku gry przed wioska kiedy pierszy raz otworzyl sie portal. nie moge isc do wioski ani w przeciwna strone bo mieszkancy rzucaja petardami. przejolem umysl wiesniaka ale nie wiem co dalej zrobic jak daje shift + LPM miniony otaczaja go ale wciskajac nastepnie PPM nie udaje mi sie nimi sterowac. Co robie zle? Jak zmienialem klawisze na niestandardowe to tez nic mi to nie dawalo....

01.07.2009 03:03
odpowiedz
KtoS
1
Junior

mam maly problem w misji ze statkiem nie wiem jak rozwalic te skaly rozpedzam sie i uderzam w skaly ale nic sie nie dzieje kawalek statku przechodzi przez skaly i zatrzymuje sie jak je rozwalic ??

05.07.2009 07:26
odpowiedz
loki77
6
Legionista

ktos: mam identyczny problem ....moze dlatego ze nie wiem jak wlaczyc full speed na tym statku ...moze ktos wie jak rozbijac te skaly

05.07.2009 14:00
odpowiedz
loki77
6
Legionista

ktos: klikaj (nie trzymaj) LPM jak chcesz rozwalic skały

08.07.2009 09:16
odpowiedz
IglatoR
5
Junior

Kiedy jest wreszczie premiera 10 lipca czy 31 lipca?

20.09.2009 13:55
odpowiedz
ujemny
53
Prezenter TV

Kolejna spartolona robota. System automatycznego wybierania celów sypie się niemiłosiernie. Momentami nie sposób wybrać stojącego naprzeciw głównej postaci baraku, skąd wychodzą żołnierze, SAW za każdym razem wybiera stojących w pobliżu żołnierzy.
Im dalej w las tym trudniej zarządzać armią stworków; banalnie proste zadania zmieniają się w wielkie bitewne wyzwania, gdyż deweloperzy nie dali nam narzędzia do zarządzania stworkami. Proste "wybierz kolor, zaznacz cel" nie działa tak, jak należy.
Czy tak trudno firmie mającej miliony dolarów zrobić dobrą, dopracowaną grę?
50%

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze